02/05/2024

آموزش بازی تنیس کودکان و نوجوانان برای مبتدیان

  • توسط مریم
  • 16/07/2019
  • 0
تنیس کودکان

نکاتی برای راهنمایی در آموزش تنیس کودکان 4 تا 7 سال

اگر در آموزش کودکان بین 4 تا 7 سال نیاز به کمک دارید باید گفت که نکته کلیدی آموزش به این بازه سنی شاد، ساده و مفرح نگه داشتن روند بازی ست. مطمئناً یادگیری تنیس ساده ترین ورزش برای کودکان و نوجوانان نخواهد بود اما اگر بتوانید قدم های اول را در آموزش درست و حساب شده بردارید نقش مهمی را برای بقای این ورزش در باقی زندگی آنها بازی کرده اید.

اطمینان از موفقیت آنها در بازی

چشیدن طعم پیروزی و موفقیت بهترین راه برای اطمینان از لذت بردن کودکان در روند یادگیری ورزش خواهد بود. پیشنهاد ما استفاده از ورند و نردبان پیشرفت است. این روش نقطه مرکزی آموزش ها در مرکز ثبت نام حرفه ای تنیس (Professional Tennis Registry- PTR) برای تنیس کودکان و نوجوانان می باشد و به معنای آموزش پله به پله هر ضربه و حرکت، از ساده تا سطح حرفه ای و تکامل یافته آن است. در این روش پس از هر مرحله افراد تحت آموزش را درگیر تمرین میکنند تا از درونی شدن روش های درست و کارآمد تدریس شده اطمینان حاصل نمایند.

آغاز آموزش با ضربات و حرکات ابتدایی

تنیس برای کودکان 4 تا 7 سال

تنیس برای کودکان 4 تا 7 سال

قبل از هر چیز باید به کودکان نحوه در دست گرفتن راکت تنیس را آموزش داد. در این مرحله نیازی نیست خود را درگیر خرید راکت های گران قیمت کنید، تهیه راکت مناسب در آموزش تنیس کودکان نکته بسیار هائز اهمیتی ست که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

زمانی که کودک در گرفتن راکت مشکلی نداشت و کاملاً با آن احساس راحتی می کرد، آموزش را از پاسخگویی به ضربات حریف و با روش نردبان پیشرفت، شروع کنید:

  • آموزش را از پاسخگویی به ضربات و پرتاب های کوتاه شروع کنید، پس از یادگیری، فاصله را بیش تر نمایید.
  • پرتاب های ساده ای را برای پاسخ کودکان در نظر بگیرید و روند آموزش را آهسته پیش ببرید. بعد از آنکه کودکان توانایی پاسخگویی به پرتاب های ساده را فراگرفتند از راکت خود برای پرتاب ها استفاده کنید.
  • از خط سرویس شروع کنید و محدوده ضربه را کم کم افزایش دهید.
  • ابتدا ضربات را طوری بزنید که کودک تنها با ایستادن در جای خود بتواند پاسخ توپ را بدهد سپس او را وادار کنید برای پاسخگویی به توپ اندکی (در حد چند قدم) حرکت کند و بعد از آن ضربات را به سمتی پیش ببرید که برای پاسخگویی به آنها مجبور شود کمی در زمین بدود. بعضی از کودکان در پاسخگویی به ضرباتی که مجبورند برای گرفتن آن در زمین بدوند بهتر عمل می کنند.

زمانی که شاگرد یا شاگردان شما در این حرکت کاملاً حرفه ای شدند میتوانید به سراغ آموزش ضربه زدن از بالای سر بروید:

  • این ضربات را با حرکت مستقیم از بالای سر شروع و کم کم میزان لازم برای چرخش راکت در ضربه را بیش تر کنید.
  • ابتدا تمرین را با فاصله 1 متر از تور شروع کرده و به تدریج بر آن بیافزایید.
  • ابتدا توپ را آرام و به نرمی مستقیماً به سمت راکت پرتاب کنید و سپس پرتاب ها را بلندتر کنید.

اگر این تمرین برای کودک سخت است، او را به تمرینی ساده تر مشغول نمایید. با آموزش و تمرین صحیح و به جا حتی کودکانی که قابلیت هماهنگ کردن خود را با محیط ندارند نیز کم کم در مسیر شما قرار میگیرند. حس موفقیت و پیروزی به آنها کمک میکند تا نهایت دقت و تمرکز خود را برای بهبود بخشیدن ضربات خود به کار ببرند.

زمان کوتاه، تمرینات کوتاه

گستره توجه کودکان به یک، مساله کوتاه و محدود است پس زمان را طولانی نکنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را از لحاظ ذهنی، جسمی و یا هر دو جنبه پوشش دهید، اگر در این زمینه موفق باشید آنها را به ادامه ورزش مشتاق خواهید کرد. برای شاگردان بین 4 تا 7 سال 30 دقیقه، زمان بسیار زیادی به حساب می آید. از تجهیزاتی که میتواند کودکان را به ورزش علاقه مند کرده و روند آموزش را برایشان راحت تر کند استفاده نمایید اما در حدی که تمرکز آنها را از بین نبرد. استفاده بیش از حد از اینگونه تجهیزات ممکن است ذهن آنها را مشغول و تکنیک هایشان را دچار مشکل نماید.

تمرینات لذت بخش

کودکان افکار و احساسات شما را درباره سرعت مناسب پیشرفت خود، احساس میکنند و با این فکر که سرعت پیشرفتشان به اندازه کافی خوب نیست، میتوانید باعث شوید دیگر به سمت این بازی گرایش نداشته باشند. پس آنها را در موقعیت هایی ساده و شفاف قرار دهید. برای تشویق آنها می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • هرگونه اظهار نظری از طرف شما باید حاوی مطالبی تحسین برانگیز باشد، در تعریف از آنها سخاوتمند باشید. هنگام اصلاح حرکات قبل از هرچیز نکات مثبت حرکت هایش را عنوان کنید.
  • کودکان و نوجوانان ترجیح میدهند اهداف کوتاه را دنبال کنند تا اینکه درگیر یک بازی طولانی مدت شوند. مثلا یک تمرین تیمی با هدف گرفتن تنها شش ضربه برای آنها میتواند بسیار لذت بخش تر باشد. اگر به صورت خصوصی کار میکنید یا تمام کودکانی که با آنها کار میکنید از توانایی های مشابهی برخوردار هستند، اهداف انفرادی نیز میتواند لذت بخش باشد.
  • وقتی کودکان از بازی های طراحی شده توسط شما به خوبی خبر دارند، به آنها اجازه دهید تا خودشان از میان چند بازی متناسب با درس آن روز یکی را انتخاب کنند.
  • تا حد امکان تمرینات را غرق در لذت و تفریح کنید. در درس های اول تمرینات و بازی هایی را طراحی کنید که کسی در آنها نمی بازد و با بالاتر رفتن اعتماد به نفس کودکان، حس رقابت را با تمرین های رقابتی در آنها بیدار کنید.
  • باز هم خاطر نشان میکنیم که از اندازه درست راکت اطمینان حاصل کنید. راکت مناسب در بازی تنیس بسیار مهم است. توپ هایی که حرکت آهسته تری در هوا دارند برای بازی تنیس کودکان طراحی شده است. اغلب کودکان از بازی با توپ هایی با پوشش فوم بیشتر لذت میبرند پس به جای توپ های کرکی میتوانید از این مدل توپ ها که بازی با آنها برای بزرگسالان نیز مفرح و لذت بخش است استفاده کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار