29/03/2024

دنیای تنیس در سال ۲۰۱۹

  • توسط ملیسا
  • 20/12/2019
  • 0
تنیس

سال ۲۰۱۹ برای دنیای تنیس سال پرشور و حرارتی بود. از قهرمانی چهره‌های نام آشنا همچون رافائل نادال و نوواک جوکوویچ و فتح گرند اسلم‌های دیگر گرفته تا معرفی ستاره‌های جدیدی، چون اشلی بارتی و بیانکا اندرسکیو.
در ادامه به فصل ۲۰۱۹ نگاهی دوباره می‌اندازیم و کار خود را با ستاره اسپانیایی دنیای تنیس، رافائل نادال، شروع می‌کنیم که تمام تلاشش را می‌کند تا به رکورد راجر فدرر در کسب گرنداسلم نزدیک شود.

 

مرد سال تنیس دنیا: رافائل نادال

نادال برای اولین، دومین یا سومین بار نیست که با مصدومیت وارد فصل جدید می‌شود. امسال نیز مصدومیت وی در ناحیه زانو ادامه داشت و درد در ناحیه شکم نیز به آن اضافه شد.
در اغلب موارد او از این موضوع شکایت داشت که چرا مصدومیت‌های پی در پی مانع حضور او در برخی رقابت‌ها شد، ولی با این حال به کار خود ادامه داد و واقعا هم از تمام وجود مایه گذاشت. در واقع جمله «من بر می‌گردم» شاید جزء جدایی‌ناپذیری از گفتمان نادال شده است درست مثل همان جمله‌ای که آرنولد شوارتزنگر در «ترمیناتور» گفت.
برای اولین بار از سال ۲۰۰۸، این اسطوره ۳۳ ساله توانست حداقل در نیمه نهایی هر چهار گرند اسلم حضور پیدا کند و موفق به کسب دوازدهمین قهرمانی در اوپن فرانسه و چهارمین قهرمانی در اوپن آمریکا شد.
استاد چپ دست اسپانیایی همچنین مسن‌ترین مرد شماره یک تا انتهای سال لقب گرفت و در حضوری مؤثر و خیره‌کننده توانست تیم ملی تنیس اسپانیا را در رقابت‌های جام دیویس به قهرمانی برساند. او در رقابت‌های انفرادی و دونفره به نتیجه خیره‌کننده ۰-۸ دست پیدا کرد و توانست در یک رقابت نفسگیر، تیم ملی کانادا را شکست دهد.
علیرغم اینکه مصدومیت وی در ناحیه شکم حضور وی در ATP Finals را تهدید می‌کرد، اما نادال توانست سال ۲۰۱۹ را با وضعیت جسمانی مناسب به پایان رساند و امیدوار است که بتواند همین وضعیت را در اوپن استرالیا که در ژانویه برگزار می‌شود حفظ کند.

 

زن سال تنیس دنیا: اشلی بارتی

در بخش زنان، که چهار قهرمان مختلف گرند اسلم حضور داشتند گزینه‌های بیشتری وجود دارد.
نائومی اوزاکای ژاپنی اولین کسی بود که بعد از جنیفر کاپریاتی در سال ۲۰۰۱ توانست با دو عنوان قهرمانی پی‌درپی در اوپن استرالیا نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد.
سیمونا هالپ نیز دومین گرنداسلم خود را در یک رقابت دیدنی و بی‌عیب و نقص به دست آورد. این قهرمانی در فینالی جذاب و نفسگیر بین او و ستاره بی‌بدیل دنیای تنیس زنان، سرنا ویلیامز صورت گرفت که هالپ با قدرت توانست قهرمانی ویمبلدون را از آن خود کند.
اندرسکیو نیز تبدیل به اولین زن کانادایی شد که دومین شکست ویلیامز در فصل ۲۰۱۹ را در رقابت‌های اوپن آمریکا رقم زد و به قهرمانی در این تورنومنت دست پیدا کرد. سرنا ویلیامز با این شکست از دستیابی به رکورد مارگارت کورت برای حضور در فینال گرنداسلم‌ها محروم ماند.
و، اما داستان بارتی کاملا با بقیه فرق می‌کند.
این استعداد بی‌نظیر دنیای تنیس حتی اگر کریکت هم بازی می‌کرد باز هم همه نگاه‌ها را به خود خیره می‌کرد.
قهرمانی بارتی در اوپن پاریس درست یک روز قبل از قهرمانی نادال، این تنیسور ۲۳ ساله را تبدیل به اولین استرالیایی کرد که پس از کورت در ۱۹۷۳ به این عنوان دست پیدا می‌کند. بارتی سال ۲۰۱۹ را با قهرمانی در WTA Finals به پایان رساند و اولین زن استرالیایی لقب گرفت که سال را با عنوان زن اول دنیای تنیس به پایان رساند.

 

بهترین مسابقه مردان: راجر فدرر – نوواک جوکوویچ، ویمبلدون

پیروزی نادال در ست پنجم در مقابل دانیل مدودف روس در فینال اوپن آمریکا گویای همه چیز است. او که دو ست اول را به نفع خود به پایان برده بود و هیچ ضربه‌ای را از دست نمی‌داد، پس از ست سوم فرصت را در اختیار مدودف قرار داد و ست چهارم را نیز به او واگذار کرد. اما نهایتا در یک چشم به هم زدن ست پنجم را به نفع خود به پایان برد و قهرمان اوپن آمریکا شد.
این دو در رقابتی نفسگیر که در استادیوم آرتور اش نیویورک به مدت ۴ ساعت و ۵۲ دقیقه طول کشید در مجموع ۱۳۷ امتیاز کسب کرده و ۴۹ بار سرویس زدند.
اما نبرد جوکوویچ و فدرر در فینال ویمبلدون، نبرد دو اسطوره بی‌بدیل دنیای تنیس بود که عظمت آن فینال اوپن آمریکا را کاملا تحت تأثیر قرار داد.
در این بازی نه تنها شاهد کیفیت خالص تنیس بودیم بلکه در انتهای آن یک تراژدی رخ داد.
هیچ شکی در این نیست که فدرر به راحتی می‌توانست در چند ست متوالی بازی را به نفع خود به پایان برساند، زیرا خیل عظیمی از تماشاگران در بزرگترین زمین تنیس دنیا، هم صدا با هم او را تشویق می‌کردند، اما این جوکوویچ بود که با صبر و استقامت گوی رقابت را از فدرر ربود.
فدرر در ست پنجم به نتیجه ۷-۸ رسیده و برخی از هواداران وی با بلندکردن انگشت اشاره خود فریاد می‌زدند «فقط یه امتیاز دیگه».
اما جوکوویچ برای سومین بار در این دیدار، توانست امتیاز سرویس را از فدرر ربوده و بازی را به نفع خود به پایان برساند.
پیروزی تنیسور صربستانی در یک رقابت ۴ ساعت و ۵۷ دقیقه‌ای، این بازی را تبدیل به طولانی‌ترین فینال انفرادی ویمبلدون کرد. همچنین در این بازی اولین بار بود که پس از تغییر قانون، تای‌برک در یک رقابت فینال اجرا می‌شد.
در سه تای‌برکی که در این بازی اجرا شد، جوکوویچ حتی یک خطای غیرعمد نیز انجام نداد.

 

بهترین مسابقه زنان: نائومی اوزاکا – بیانکا اندرسکیو، پکن

سه غول دنیای تنیس مردان یعنی نادال، فدرر و جوکوویچ سال‌های سال است که بر این ورزش سلطه پیدا کرده‌اند. اما آیا در تنیس زنان نیز شاهد ظهور سه غول خواهیم بود؟
نظرتان در مورد اوزاکا، بارتی و اندرسکیو چیست؟ چون همه آن‌ها زیر ۲۳ سال هستند و احتمال بروز چنین اتفاقی وجود دارد.
اوزاکا و اندرسکیو برای اولین بار در یک چهارم نهایی اوپن چین در ماه اکتبر روبروی هم قرار گرفتند و مسابقه آن دو به اوج هیجان رسیده بود. اندرسکیو با ۱۷ برد متوالی و اوزاکا با ۷ برد متوالی وارد این مسابقه شده بودند.
بازی متغیر اندرسکیو در ست اول اوزاکای قدرتمند را گیج کرده بود و این تنیسور ۱۹ ساله با نتیجه ۱-۵ پیش افتاد.
اندرسکیو در هر سه ست بازی را با امتیاز شروع کرد، ولی این اوزاکا بود که توانست در ست دوم و سوم نتیجه بازی را به نفع خود به پایان برساند.
پس از پایان بازی اندرسکو خطاب به اوزاکا گفت: «از این به بعد بازی‌های زیادی با هم خواهیم داشت. بی‌صبرانه منتظر این هستم که در آینده چه چیزی رقم خواهد خورد».
بعد‌ها اوزاکا خطاب به خبرنگاران به این جمله اندرسکیو با حس طنزآمیزی پاسخ داد و گفت: «من دیگر نمی‌خواهم با او بازی کنم. من خوب هستم. یک بار برای همیشه کافی است».
اوزاکا در اوپن استرالیا نیز اشلی بارتی را در دو ست پیاپی شکست داد و سال ۲۰۱۹ را به ۱۱ برد متوالی به پایان رساند. وی به دلیل مصدومیت در ناحیه کتف، نتوانست در WTA Finals بار دیگر در مقابل بارتی قرار گیرد.

 

بهترین تازه‌وارد: کوکو گوف

کوکو گوف عنوان بهترین تنیسور نوجوان جهان را به دست آورد و به دلیل عملکرد فوق‌العاده‌اش توانست به رقابت معتبر ویمبلدون وارد شود. اما تمام دنیا به چشم خود دیدند که چگونه این پدیده نوظهور دنیای تنیس در مسابقاتی همچون ویمبلدون رقبایش را تک به تک کنار میزند.
این تنیسور آمریکایی ۱۵ ساله پس از احراز صلاحیت برای حضور در مسابقات بزرگسالان توانست بزرگترین اسطوره زندگی‌اش یعنی سرنا ویلیامز را از میان بردارد.
اما دراماتیک‌ترین پیروزی وی در راند سوم رخ داد زمانیکه در مقابل پولونا هرکوگ توانست دو امتیاز سرویس را از آن خود کرده و تشویق حاضران را در پی داشته باشد.
مارتنا ناوراتیلووا به BBC گفت: «یک ستاره متولد شده است. من تابحال کسی را ندیده‌ام که در اولین حضورش در چنین تورنومنت معتبری، به این زیبایی عمل کرده و همه را متحیر کند. او اصلا برای تنیس بازی کردن به دنیا آمده است».
نتیجه‌ای که گوف به دست آورد باعث شد که او در جمع ۱۰۰ تنیسور زن برتر دنیا قرار بگیرد و این بدان معناست که برای حضور در اوپن استرالیا دیگر نیاز به مسابقات انتخابی ندارد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار