18/04/2024

بیوگرافی | زندگینامه ویکتوریا آزارنکا تنیسور حرفه‌ای بلاروس

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 22/10/2020
  • 0
زندگینامه ویکتوریا آزارنکا

ویکتوریا آزارنکا، تنیسور حرفه‌ای بلاروسی و دارنده مدال طلای المپیک در رشته تنیس زنان است. وی همچنین اولین زن بلاروسی است که توانسته در مسابقات تک‌ نفره زنان، در یک گرند اسلم به قهرمانی دست پیدا کند. در این مطلب سایت تنیس فارسی قصد داریم با زندگینامه ویکتوریا آزارنکا آشنا شویم.

ورود به سایت بتکارت

ویکتوریا آزارنکا در سال ۱۹۸۹ در شهر مینسک بلاروس به دنیا آمد. پس از آن که در سن ۷ سالگی برای اولین بار دست به راکت تنیس برد و آنرا آموخت، در سال ۲۰۰۳ اولین رقابتش در عرصه حرفه‌ای تنیس را تجربه کرد. آزارنکا اولین گرند اسلم خود را مسابقات آزاد استرالیا در سال ۲۰۱۲ به دست آورد و در همان سال نیز توانست در رشته تنیس دونفره ترکیبی زنان در المپیک بازی‌های تابستانی ۲۰۱۲ به قهرمانی برسد. سال ۲۰۱۳ نیز برای وی خوش‌یمن بود و توانست دومین قهرمانی پیاپی در مسابقات آزاد استرالیا را تصاحب کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی که شاید از نواک جوکوویچ نمی‌دانستید

زندگینامه ویکتوریا آزارنکا

سال‌های ابتدایی زندگی ویکتوریا آزارنکا

ویکتوریا آزارنکا در ۳۱ جولای ۱۹۸۹ در شهر مینسک بلاروس به دنیا آمد. او صاحب یک برادر است و پدر و مادرش فدور و آلا، لقب «ویکا» را بر وی گذاشتند. آزارنکا در سن ۷ سالگی زمانیکه مادرش در یک باشگاه تنیس کار می‌کرد، شروع به تنیس بازی‌کردن کرد و برای آنکه او را مشغول نگه دارد یک راکت تنیس به او داد و پیشنهاد داد برای آنکه از دردسر به دور باشد یک توپ را با راکتش به دیوار بزند. این کار به سرعت علاقه ویکتوریا را به خود جلب کرد و تصمیم گرفت که می‌خواهد این رشته را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد.
در سن ۱۵ سالگی، آزارنکا برای آنکه به صورت حرفه‌ای در رشته تنیس فعالیت کند، وطنش را به مقصد شهر اسکاتس دیل در ایالت آریزونا ترک گفت. در آمریکا، بازیکن مشهور هاکی روی یخ، نیکلای خابیبولین و همسرش که از قضا دوستان مادرش بودند، کمک‌های زیادی به وی کردند.

با آندره آگاسی قهرمان اسبق تنیس بیشتر آشنا شوید

دوران حرفه‌ای ورزش

آزارنکا اولین رقابت حرفه‌ایش را در سال ۲۰۰۳ انجام داد. در سال ۲۰۰۵ توانست در مسابقات آزاد جوانان استرالیا و مسابقات آزاد جوانان آمریکا پیروز شود و تبدیل به اولین زن بلاروسی شود که نامش را در فهرست قهرمانان جوان ITF ثبت می‌کند. در همان سال توانست اولین قهرمانی‌اش در مسابقات زنان ITF در لوکزامبورگ را کسب کند. در سال ۲۰۱۶، آزارنکا در میان ۱۰۰ بازیکن برتر انجمن جهانی تنیس (WTA) قرار گرفت. در سال‌های بعد وی به رشد خود ادامه داد و توانست به رتبه‌های بالاتر دست پیدا کند.

در سال ۲۰۰۹، آزارنکا توانست ماریون بارتولی را شکست داده و عنوان قهرمانی رقابت‌های بین‌المللی بریزبین را کسب کند. اما در رقابت‌های آزاد سونی اریکسون در میامی، وی تبدیل به ششمین نوجوان قهرمان تنیس تک‌نفره زنان در تاریخ این مسابقات شد و توانست با شکست‌دادن سرنا ویلیامز در فینال، به قهرمانی برسد.

در تنیس فارسی بخوانید: نگاهی به زندگینامه و کارنامه حرفه‌ای سرنا ویلیامز

اگرچه آزارنکا در رقابت‌های Bank of the West Classic در سال ۲۰۱۰ به پیروزی رسید اما به طور کلی در آن سال با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد. وی به دلیل مصدومیت‌های پی‌درپی از چندین رقابت محروم ماند و در مسابقات آزاد آمریکا به دلیل همین مسائل در راند دوم از راهیابی به مراحل بالاتر باز ماند. آزارنکا در خلال یکی از تمرینات خود هنگام گرم‌کردن بدنش، با سر به زمین خورد و دچار ضربه مغزی شد.

در سال ۲۰۱۱ آزارنکا موفق به قهرمانی در مسابقات آزاد سونی اریکسون شده و پس از مسابقات آزاد آمریکا به رتبۀ سوم برترین تنیسورهای زن دنیا دست یافت.

زندگینامه ویکتوریا آزارنکا

آزارنکا سال ۲۰۱۲ را با قدرت آغاز کرد. وی توانست به نهمین قهرمانی‌اش در مسابقات WTA در سیدنی دست پیدا کند و با شکست ماریا شاراپووا در فینال آزاد استرالیا، اولین گرند اسلم خود را نیز فتح کند. در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۲، آزارنکا توانست از مقام سوم به مقام نخست برترین زن تنیس دنیا ارتقاء پیدا کند و تبدیل به اولین تنیسوری در تاریخ شود که بدون دارا بودن مقام دوم به مقام اول دست پیدا می‌کند.

با ماری اوساکا بیشتر آشنا شوید

وی همچنین با این قهرمانی مجوز حضور در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را کسب کرد و در آنجا همراه با ماکس میرنوی در رشته تنیس دونفره ترکیبی زنان به مدال طلا دست پیدا کند. همچنین در رشته تنیس تک‌نفره زنان نیز به دریافت مدال برنز نائل آمد.

سال بعد، آزارنکا در رقابت‌های آزاد آمریکا در سید برتر قرار گرفت. وی موفق شدن تا فینال این رقابت‌ها صعود کند اما در آنجا با نتیجه ۶-۲، ۲-۶ و ۷-۵، رقابت را به سرنا ویلیامز آمریکایی که در آن زمان رتبه چهارم را در اختیار داشت واگذار کرد.

آزارنکا در ژانویه ۲۰۱۳ برای دومین بار در رقابت‌های آزاد استرالیا به قهرمانی دست پیدا کرد و در همان سال نیز توانست تا فینال مسابقات آزاد آمریکا نیز پیش برود. هرچند فصل ۲۰۱۴، برای این ستاره بلاروسی با مشکلات فراوانی همراه بود. در اوایل آن سال وی دچار مصدومیت شدیدی در ناحیه پا شد و پیش از اعلام زود هنگام کناره‌گیری خود در فصل ۲۰۱۴، تنها توانست به فینال یک رقابت صعود کند.

زندگینامه | با استفان ادبرگ تنیسور مشهور سوئدی آشنا شوید

زندگینامه ویکتوریا آزارنکا

او از سال نتوانست مقام قابل توجهی به خصوص در گرند اسلم‌های سالانه را کسب کند ولی در سال جاری ۲۰۲۰ موفق شد به مقام قهرمانی یو اس اوپن یا همان تنیس آزاد آمریکا برسد و افتخاری بزرگ را در کارنامه خود به ثبت برساند.

زندگی شخصی ویکتوریا آزارنکا

یکی از خصوصیت‌های بارز آزارنکا این است که هنگام زدن ضربه به توپ، بینی خود را با صدای بلندی می‌کشد. در سال ۲۰۱۰، تصویر وی بر روی نسخه فرانسوی مجله معروف FHM ظاهر شد.

آزارنکا با تنیسور معروف، سرگئی بوبکا جونیور آشنا شد اما بعدها مشخص شد که با Redfoo هنرمند و خواننده گروه LMFAO ارتباط عاطفی داشته است.

زندگینامه آرتور اش از تولد تا وفات

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار