19/04/2024

زندگی نامۀ کوتاهی از سانیا میرزا (Sania Mirza)

  • توسط محمد رضا شیری
  • 24/12/2019
  • 0

تولد: 15 نوامبر 1986، 33 سال

ملیت: هندی

نماد ماه تولد: عقرب

زادگاه: بمبئی، هند

شهرت: ستارۀ هندی تنیس

قد: 173 سانتی متر

همسر: شعیب مالک

پدر: عمران میرزا

مادر: نسیما میرزا

سانیا میرزا یک ستارۀ تنیس هندی است و یکی از بهترین تنیسورهای تیمی در جهان است. او موفق ترین تنیسور زن هند است. میرزا به عنوان یک ستارۀ تنیس نوجوان، با استعداد فوق العاده ای در صحنه حاضر شد و قبل از شکست در زمان بزرگ وقتی که موفق به کسب عنوان «تیمی دختران» در ویمبلدون شد، چندین بار در مسابقات محلی هند پیروز شده بود. میرزا در گروه های محلی موفق به کسب چندین قهرمانی در مسابقات انفرادی شد و در گروه تک نفرۀ گرند اسلم نیز موفق به کسب پیروزی هایی شد اما او نتوانست آن نوع پیشرفتی را که دوست دارد، داشته باشد. آسیب دیدگی مچ دست نیز یکی از دلایلی بود که حرفۀ وی از یک مرحلۀ سخت گذر کرد اما بعد از آسیب دیدگی، او تمرکز خود را در مسابقات دونفره و مسابقات دونفره مختلط بیشتر از مسابقات انفرادی گذاشت که منجر به موفقیت وی در مسابقات گرند اسلم شد. او با مهیش بوپاتی، ستارۀ تنیس، و همکار بسیار مثمر ثمر در دقایق مختلط و مارتینا هینگیس بزرگ سوئیس، در اواخر دوره همکاری داشت. او به عنوان یکی از بهترین بازیکنان دونفره در جهان شناخته می شود و بدون شک یکی از بهترین بازیکنان تنیس است که تاکنون نمایندۀ هند بوده است.

sania mirza

کودکی و جوانی

  • سانیا میرزا در 15 نوامبر 1986 در بمبئی، مهاراشترا از عمران میرزا و همسرش نسیما میرزا به دنیا آمد. پدرش در حالی که مادرش در زمینه چاپ مشغول بود، مشغول کار ساخت و ساز بود. او یک خواهر کوچکتر دارد.
  • چندی پس از تولد سانیا میرزا، این خانواده از بمبئی به حیدرآباد نقل مکان کرد و در حیدرآباد بود که از زمانی که تنها شش سال داشت، شروع به آموختن تنیس روی چمن از پدر خود کرد. میرزا در مدرسه نصر در حیدرآباد شرکت کرد.
  • او از کالج سنت ماری فارغ التحصیل شد، اما هدف واقعی او تبدیل شدن به یک تنیسور حرفه ای بود و برای این منظور، شرکت در مسابقات هند را آغاز کرد. در سال 2001، او شروع به بازی در مسابقات ITF کرد و سال بعد توانست سه عنوان کسب کند تا اعتبار خود را به عنوان بازیکن آینده بدست آورد. سال بعد وی در بازی های آسیایی بوسان مدال برنز کسب کرد.

دوران حرفه ای سانیا میرزا

  • وی در سال 2003 به یک حرفه ای تبدیل شد و بازی در مسابقات اصلی را آغاز کرد. پس از آن ، او در همان سال عنوان قهرمانی دختران را در مسابقات ویمبلدون و نیمه نهایی دختران دونفره آمریکا کسب کرد. در همان سال ، وی همچنین در بازی های آفریقایی و آسیایی که در حیدرآباد برگزار شد ، 4 مدال طلا کسب کرد.
  • از سال 2004 به بعد ، او شروع به چشیدن طعم موفقیت در مدار WTA کرد و در AP گردشگری حیدرآباد موفق به کسب یک عنوان تیمی شد. علاوه بر این ، او در مسابقات ITF نیز 6 عنوان انفرادی کسب کرد. با این حال ، سال بعد ، او با رسیدن به مرحله سوم مسابقات انفرادی زنان استرالیا ، دور دوم در ویمبلدون و دور چهارم در ایالات متحده ، در گرند اسلم بسیار خوب عمل کرد.
  • در سال 2006 ، او اولین زن از هندوستان بود که در یک گرند اسلم حضور داشت آن هم بعد از حضور در استرالیا ، اما در این مسابقات نتوانست خیلی پیش برود. به غیر از چند برد قابل توجه ، او نتوانست در مسابقه تک به تک پیش برود اما در مسابقات سال بعد او به مرحله یک چهارم نهایی تیمی زنان و همچنین مسابقات تیمی مختلط رسید.
  • سال 2008 سالی بود که سانیا میرزا با مصدومیت مچ دست خود روبه رو شد و از مسابقات فرانسه و آمریکاانصراف داد. او همچنین در بازی های المپیک پکن شرکت نکرد اما سال بعد موفق به کسب اولین قهرمانی در گرند اسلم ، با عنوان «تیمی مختلط استرالیا» با «ماهش بوتوپاتی» شد. در طی چند سال آینده ، او همچنان با مصدومیت مچ دست به سختی با بازی ها دست و پنجه نرم می کرد.

سانیا میرزا

  • در پی مدت زمان طولانی نتایج ضعیف و خروج دور اول در مسابقات انفرادی ، میرزا در سال 2011 و در همان سال تمرکز بیشتری روی رویدادهای تیمی گذاشت ، او و هم تیمی اش، النا وسنینا به فینال فرانسه وارد شدند. سال بعد ، دوقلوی میرزا و وسنینا در استرالیا به مرحله نیمه نهایی راه یافت و عنوان دونفرۀ مختلط فرانسه را با ماهش بوتوپاتی بدست آورد.
  • در سال 2013 ، میرزا و متک سانز در مسابقات قهرمانی تنیس آزاد دبی داوطلب شدند اما نتوانستند در گرند اسلمز اثری بسازند و میرزا بازی با شریک جدید خود ، کارا بلک را آغاز کرد. این زوج به اندازه کافی موفق شدند و به دوره های پیشرفته چندین تورنمنت سال بعد رسیدند.
  • میرزا و کارا بلک در سال 2014 به نیمه نهایی بازی های ایالات متحده رسیدند، اما با برونو سوارز عنوان Mixed Doubles را به دست آورد. در همان سال ، میرزا در مسابقات بین المللی لیگ برتر تنیس شرکت کرد و به تیمش «آس های هند» در پیروزی لیگ کمک کرد.
  • میرزا در سال 2015 با بازیکن چینی Hsieh Su-Wei و پس از آن با Bethanie Matek Sands همراه شد اما مشارکت او با Martina Hingis یک تصمیم الهام بخش بود و آنها در هند Wells و در Miami Open 2015 پیروز شدند.
  • در سال 2015 میرزا با Hingis همکاری کرد تا در ویمبلدون در ست های مستقیم پیروز شود و این اولین پیروزی گرند اسلم در دونفره زنان بود. آنها همچنین در فینال WTA 2015 پیروز شدند و آن را در همان سال با ایالات متحده دنبال کردند. سال بعد ، دوئوته میرزا-هینگیس موفق به کسب مقام قهرمانی در مسابقات دونفره زنان استرالیا شد.

سانیا و شعیب

جوایز و دست آورد ها

  • میرزا در سال 2004 جایزه ارژونا را از دولت هند دریافت کرد.
  • در سال 2006 ، به سانیا میرازا توسط دولت هند عنوان پادما شری اعطا شد. این چهارمین مقام عالی افتخاری غیرنظامی در هند است.
  • در سال 2015 ، او با دریافت جوایز Rajiv Gandhi KhelRatna مورد تقدیر قرار گرفت و یک سال بعد به پادما بوشان ، سومین افتخار غیرنظامی هند رسید.

زندگی شخصی

  • سانیا میرزا در سال 2009 با یک تاجر ثروتمند به نام سهراب میرزا نامزد شد ، اما عروسی در همان سال کنسل شد.
  • در 12 آوریل، 2010 میرزا با بازیکن کریکت پاکستانی شعیب مالیک ازدواج کرد. این زوج فرزندی ندارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار