20/04/2024

سه نکته مهم مسابقات فد کاپ ۲۰۲۰؛ از تجربه سرنا ویلیامز تا سهمیه المپیک

  • توسط مینا
  • 06/02/2020
  • 0

سرنا ویلیامز به چهارمین دهه از حضور خود به عنوان یک بازیکن با لباس تیم ایالات متحده آمریکا در فد کاپ می‌رسد که در روزهای جمعه و شنبه برگزار خواهد شد و سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را در خود دارد.

حضور سرنا ویلیامز در فدکاپ

این تنیسور ۳۸ ساله به همراه سوفیا کنین، قهرمان جدید تنیس اوپن استرالیا و کوکو گاف، ستاره نوجوان اعضای تیم ملی آمریکا را تشکیل می‌دهند که در واشنگتن به مصاف حریفان خواهند رفت. به طور کلی ۸ تیم در این جام حضور دارند که شامل فرانسه، فینالیست فد کاپ ۲۰۱۹ و قهرمان آن دوره که از تاریخ ۱۵ تا ۱۷ آوریل در بوداپست انجام شد، استرالیا، نائب قهرمان دوره قبل، مجارستان میزبان و جمهوری چک که با وایلد کارت در این رقابت‌ها حاضر شده است هستند. در زیر به ۳ شاخصه اصلی این مسابقات نگاهی می‌اندازیم:

تجربه سرنا ویلیامز

اگر به دنبال اولین حضور سرنا ویلیامز در فد کاپ هستیم باید به سال ۱۹۹۹ برگردیم که او در نیمه نهایی بر ایتالیا غلبه کرد. سوفیا کنین، همبازی او در آن زمان فقط ۸ ماه داشت و کوکو گاف ۵ سال پس از آن تاریخ به دنیا آمد! سرنا ویلیامز در تنیس انفرادی فد کاپ رکورد ۱۰۰ درصدی دارد و در همه ۱۳ بازی حضور خود برنده شده است. اما علیرغم طولانی بودن مدت حضورش ارتباط او برای حضور در این بازی‌ها فراز و نشیب‌های زیادی داشته و فقط در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ حاضر بوده است. کنین که با قهرمانی در گرند اسلم ملبورن استرالیا در رتبه هفتم جهانی و اول آمریکا قرار دارد در رسته انفرادی فد کاپ ۱ بار پیروز شده و ۳ بار نیز شکست خورده است و این در حالی است که کوکو گاف اصلاً در این رقابت‌ها شرکت نکرده است و اولین باری است که در فد کاپ حاضر می‌شود.

سرنا ویلیامز

چشم امید ژاپن به اوساکا است

نائومی اوساکا، برنده ۲ گرند اسلم بعد از این‌که در مرحله پلی‌آف گروه جهانی ۲۰۱۸ به ژاپن کمک کرد تا بریتانیای کبیر را مغلوب سازد اولین حضور خود در فد کاپ را تجربه می‌کند. تنیسور شماره ۱۰ جهان بعد از اینکه در سال ۲۰۱۷ اولین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه کرد در ۵ دیدار از ۶ دیدار این رقابت‌ها پیروز از زمین مسابقه بیرون آمده است. اما ژاپن که بهترین فدکاپ خود را با حضور در مرحله نیمه‌نهایی سال ۱۹۹۶ گذراند کار دشواری در این رقابت‌ها دارد و باید در لا مانگا مقابل اسپانیا صف‌آرایی کند. ژاپن در سال گذشته و در گروه جهانی بازی را به اسپانیا واگذار کرد. اوساکا در این باره گفت:

خوشحالم که به این مسابقات برگشتم. رسیدن به فینال بسیار خاص خواهد بود و هر کسی تلاش می‌کند که به چنین جایگاهی دست یابد. ما سال گذشته بازی را واگذار کردیم اما امیدوارم امسال سال متفاوتی باشد. برای همین اینجا هستم. حتی اگر بخواهم در زمین‌های رسی بازی کنم. تلاش می‌کنم تا از این مسئله درس‌هایی را بیاموزم.

زمین‌های رسی برای تیم اسپانیا که کاپیتان آن کارلا سوارز ناوارو است بسیار راحت‌تر می‌باشد. وی در غیاب گابرین موگوروزا، نائب قهرمان تنیس اوپن استرالیا در این دیدارها حاضر می‌شود. این هفته هفته‌ای احساسی برای سوارز ناواروی ۳۱ ساله خواهد بود چراکه تنیسور رده ۵۵ جهان در آخرین فصل حضور خود به عنوان بازیکن حرفه‌ای قرار دارد و ۱۲ سال از اولین حضورش در فد کاپ می‌گذرد. اسپانیا ۵ بار قهرمان این رقابت‌ها شده است و پشت سر آمریکا با ۱۸ عنوان قهرمانی، جمهوری چک با ۱۰ قهرمانی و استرالیا با ۷ قهرمانی قرار دارد.

فد کاپ راه ورود به المپیک است

سهمیه المپیک یکی از اهدافی است که در دیدارهای جمعه و شنبه تیم‌ها به دنبال آن هستند. بر طبق قوانین بازیکنانی که بیش از ۲۰ بازی ملی در کارنامه خود دارند حداقل در ۲ فرصت برای صعود به چرخه المپیک حضور داشته باشند. ضرورتاً در دیدارهای این هفته تمامی بازیکنان باید حداقل یک بار در چرخه مسابقات ۲۰-۲۰۱۹ حضور داشته باشند. سرنا ویلیامز در لندن عنوان قهرمانی المپیک ۲۰۱۲ را بدست آورد و مونیکا پویگ، دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو علیرغم این‌که در رتبه جهانی ۸۳ که رتبه پایینی است قرار دارد اما به طور کامل شرایط حضور در این رقابت‌ها را داراست.

بازی‌های مرحله مقدماتی فدکاپ در پنجشنبه و جمعه

ایالات متحده آمریکا – لاتویا (اورت، واشنگتن)
هلند – بلاروس (هاگ، هلند)
رومانی – روسیه (کلاج-ناپوکا، رومانی)
برزیل – آلمان (فلوریانوپولیس)
اسپانیا – ژاپن (لا مانگا، اسپانیا)
سوئیس – کانادا (بیل، سوئیس)
بلژیک – قزاقستان (کورتریک، بلژیک)
اسلواکی – بریتانیای کبیر (براتیسلاوا، اسلواکی)

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار