25/04/2024

آشنایی مقدماتی با بازی تنیس

  • توسط آزاده یوسفی
  • 15/06/2019
  • 0
آشنایی با بازی تنیس

مقدمه

اعتقاد بر این است که  این بازی، که در ابتدا به نام تنیس روی زمین شناخته می‌شد، توسط سرگرد ارتش بریتانیا والتر کلوپتون وینگ‌فیلد در سال 1873 اختراع شده است. این بازی گویا براساس تنیس زمینی انگلیسی، راکت‌های اسکواش و بدمینتون ساخته شده است. از آن زمان تا کنون این بازی هم به صورت حرفه‌ای و هم به صورت آماتور به طور گسترده در سراسر جهان بازی شده است.

اولین بازی تنیس حرفه ای در سال 1926 انجام شد. چارلز سی. پایل یک برگزارکننده آمریکایی بود که تور سفر پرداخت شده را سازماندهی کرد. بازیکنان حرفه ای از این مسابقات محروم شدند، اما از سال 1968 اکثر مسابقات برای بازیکنان حرفه ای و آماتور باز شد.

بازی تنیس یک ورزش در زمین با یک راکت و یک توپ است. این بازی می تواند توسط دو (به عنوان تک به تک) و یا چهار (به عنوان دو به دو) در داخل یا خارج انجام شود. زمین‌های تنیس توسط یک توری تقسیم شده و با دو مجموعه خطوط مشخص می شوند، یکی برای بازی تک به تک و یکی برای بازی دو به دو شده است.

ابعاد

آشنایی با بازی تنیس

زمین تنیس 78 فوت طول و 27 فوت عرض برای بازی تک نفره دارد. هنگام بازی دو به دو، محدوده عرض 36 فوت است. زمین تنیس ممکن است از چمن، خاک رس، آسفالت، بتنی، چوب، خاک ریشه‌دار یا کامپوزیت باشد. توپ ساخته شده از لاستیکی توخالی ساخته شده که دارای 2.5 تا 2.6 اینچ قطر است. لاستیک با پارچه پشم پوشیده شده است. معمولا زرد است، اگر چه رنگ های دیگر ممکن است استفاده شود. راکت تنیس در اندازه و شکل متفاوت است، هرچند حداکثر اندازه آن در مسابقات به طول 29 اینچ و حداکثر عرض 12.5 اینچ است.

سر راکت بیش از طول 15.5 اینچ و عرض 11.5 اینچ نیست. با ریسمان‌های همپوشان نازک روده، نایلون یا سایر مواد ساخته شده. در اصل از چوب ساخته شده است، ولی اکثر راکت‌های فعلی از مواد قوی تر و سبک تر از قبیل آلومینیوم، گرافیت و فیبر کربن ساخته می شوند. دسته راکت از لاستیک و یا چرم و فناوری کاهش ارتعاش ساخته می‌شود. لباس تنیس معمولا پیراهن سبک، شلوار کوتاه و دامن کوتاه است. کفش با کف غیرلغزنده پوشیده می‌شود.

قوانین کلی بازی تنیس

آشنایی با بازی تنیس

هر امتیاز از بازی تنیس با سرویس آغاز می‌شود. بازیکن در حال سرویس توپ، زننده سرویس نامیده می‌شود و کسی که توپ دریافت می‌کند توپ گیرنده است. زننده سرویس به توپ را به هوا پرتاب می‌کند و قبل از اینکه زمین را لمس کند، آن را با راکت پرتاب می‌کند و هدف آن ضربه زدن به توپ برای رسیدن به منطقه حریف برای شروع بازی است. زننده سرویس معمولا از یک ضربه بالای دست برای ضربه زدن به توپ از پشت خط پایه استفاده می‌کند. اولین سرویس بازی از طرف راست زمین به سمت متقابل قطری زمین است.

اگر توپ وارد زمین حریف نشود، بیرون از محدوده زمین باشد، و یا به شبکه سرویس شده باشد، یک خطا نامیده می‌شود. پس از یک خطا، زننده سرویس ممکن است تلاش کند دوباره سرویس بزند، اما اگر نتیجه سرویس بعدی یک خطا باشد، یک خطای دوگانه نامیده می‌شود. یک خطای دوگانه منجر به رسیدن یک امتیاز به حریف می‌شود. اگر یک سرویس مناسب با راکت حریف تماس پیدا نکند، این یک “آس” نامیده می‌شود. پس از اولین امتیاز، سرویس از طرف چپ زمین زده شده و در طول بازی به همین ترتیب سرویس‌ها عوض می‌شود. سرویس موفق باعث می‌شود که توپ به عقب و جلو برود تا یک بازیکن یا تیم موفق به بازگشت آن نباشد. توپ نباید دو بار پشت هم در یک طرف زمین به زمین بخورد. به تور و بیرون از خطوط مرزی هم نباید بخورد.

آشنایی با بازی تنیس

قوانین برای امتیاز‌ها در بازی یک به یک و دو به دو برابر است. تا جایی که منجر به مساوی شود، بازی برای 4 امتیاز انجام می‌شود. اولین امتیاز “15”، دوم “30”، سوم “40” و امتیاز چهارم “بازی” نامیده می‌شود. صفر امتیاز “عشق” و یک مساوی در 40، “دیو” نامیده می‌شود. بازی باید توسط دو امتیاز به دست آورده شود، درنتیجه پس از مساوی بازی ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که یک بازیکن با دو امتیاز جلو باشد. در یک بازی تنیس، امتیاز زننده سرویس همیشه اول داده می‌شود، مانند “30-عشق”.

بازیکنان “مجموعه ای” از بازی‌ها را بازی می‌کنند. برنده مجموعه باید شش بازی را به دست آورد و باید حداقل دو بازی را از حریف جلوتر باشد. اگر یک مجموعه در 5-5 گره خورده باشد، حداقل 7 برد برای پیروزی در مجموعه لازم است. مسابقات معمولا بهترین دو از سه یا سه از پنج مجموعه‌ها است.

تیم داوری

اکثر مسابقات از داور به منظور داوری بازی‌ها استفاده می‌کنند. داور صندلی رئیس داوران است و بر تعدادی داوران خط که درست بودن سرویس‌ها و ضربه‌ها را تعیین می‌کنند، ریاست می‌کند. ممکن است یک داور شبکه با این هدف که آیا یک توپ شبکه را لمس کرده و یک داور خطای پا با این هدف که تخلفات مرزهای بدن رخ داده نیز وجود داشته باشد.

ضربات

فورهند و بک‌هند، شایع‌ترین ضرباتی هستند که در تنیس استفاده می‌شوند. ضربه فورهند یعنی چرخش بدن بازیکن به نحوی که دستی که راکت ندارد، رو به روی تور قرار گرفته و سپس راکت برای ضربه زدن به توپ بچرخد. ضربه بک‌هند بردن راکت به جلو از میان بدن برای ضربه زدن به توپ است. لوب یک بازگشت نرم بلند است که توپ در آن تا بالای سر حریف پرواز می‌کند. برای پاسخ به لوب از یک ضربه بالای سر می­توان استفاده کرد که شبیه ضربه اسپک در والیبال است. دراپ شات نوعی پاسخ­ چرخشی سبک است . والی زمانی اتفاق می­افتد که بازیکن قبل از برخورد توپ به زمین به آن ضربه بزند و نیم والی برگرداندن کوتاه توپ بعد از جهش آن است.

آشنایی با بازی تنیس

مسابقات گرند اسلم شامل اپن استرالیا در ملبورن، اپن فرانسه در پاریس، ویمبلدون در لندن و اپن امریکا در نیویورک می­‌باشند. پیروزی در هر چهار مسابقات گرند اسلم اصلی در یک سال، دستاوردی رویایی و باورنکردنی در تنیس خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار