28/03/2024

در ورزش تنیس چگونه می­‌توان تبدیل به یک بازیکن حرفه­‌ای شد

  • توسط ملیسا
  • 30/03/2019
  • 1

ورزش تنیس یک ورزش به شدت رقابتی و محبوب است که افراد بسیاری در سرتاسر دنیا از آن لذت می­‌برند. اما درحالیکه بخش اعظمی از این افراد به ورزش تنیس تنها به چشم یک تفریح یا سرگرمی نگاه می‌­کنند، افرادی نیز هستند که بخواهند به صورت حرفه‌ای به این ورزش بپردازند. تنیس حرفه‌ای همچون سایر ورزش­‌های حرفه‌ای ورزشی به شدت رقابتی می‌­باشد و نیازمند از خود گذشتگی، استقامت و استعداد ذاتی است. اگر واقعاً علاقمند آن هستید که خود را وقف تنیس حرفه‌ای کنید پس باید موارد متعددی را مدنظر قرار دهید تا موفقیتتان در این عرصه را تضمین کنید.

 

بخش اول: تجربه کسب کنید

ورزش تنیس

1. شکل و فرم خود را پیدا کنید.

مهم نیست که یک تنیسور نوجوان هستید یا یک بازیکن بیست ساله، برای آنکه بتوانید در میدان رقابت حضور پیدا کنید باید مطمئن شوید که به اندازه کافی برای آن آمادگی پیدا کرده­‌اید. این بدان دلیل است که بازی‌­کردن در سطح حرفه‌ای نیازمند آمادگی فیزیکی بینهایت بالایی است و ممکن است شما را به مرزهای توانایی­هایتان و حتی فراتر از آن برساند. برای آنکه دریابید برای رقابت در میدان مسابقه به آمادگی لازم رسیده­‌اید یا خیر، چند کار است که می‌­توانید انجام دهید:

  • تمرینات هوازی انجام دهید: سعی کنید حداقل سه بار در هفته بدوید.
  • تمرینات سبک وزن انجام دهید: هدف از این تمرینات این نیست که اندامی تنومند و عضلانی پیدا کنید بلکه منظورمان این است که به تناسب اندام مناسب دست یافته تا بدنتان آمادگی لازم برای تحمل چند ساعت فعالیت فیزیکی سخت و مداوم را داشته باشد.
  • حتما با یک مربی شخصی مشورت کرده و حتی استخدام کنید تا بتوانید یک برنامه تمرینی منظم به شما ارائه دهد که با اهداف و زمانبندی­هایتان تناسب داشته باشد.

 

2. تا آنجا که توان دارید تمرین کنید.

تمرین‌­کردن تنها راه موفقیت و بهترشدن در تنیس است. اگر دلتان می‌­خواهد تبدیل به یک بازیکن حرفه‌ای شوید، باید ساعت­های بیشماری را صرف تنیس بازی­‌کردن کنید تا بتوانید اندکی به حریفان آینده خود نزدیک شوید. حتما از اوقات فراغت خود برای تکمیل زمان تمرینتان بهره ببرید. به یاد داشته باشید که به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای، تنیس در زندگی شما حرف اول را خواهد زد. حتی اگر در آینده هم بخواهد در مسیر حرفه‌ای‌­شدن قدم بر دارید، تنیس بر تمام زندگی شما چیره خواهد شد.

  • برنامه زمانی خود را به گونه‌­ای تنظیم کنید که بخش اعظمی از وقتتان در روز را به تمرین تنیس بپردازید تا در آن به تبهر برسید.
  • بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای تازه­‌کار، حداقل شش ساعت در هفته را به تمرین تنیس اختصاص می­‌دهند.
  • روانشناسان معتقدند که اگر می‌­خواهید در چیزی به تبهر و تخصص کامل دست پیدا کنید، علی‌­الخصوص در حوزه ورزش، حداقل 5 سال یا 1000 ساعت را باید صرف آن کنید.

 

3. اگر مشغول تحصیل در دبیرستان یا دانشگاه هستید، حتما در برنامه­‌های تابستانی تنیس شرکت کنید.

برای کسانی که دانش‌­آموز دبیرستان یا دانشجو هستند، کلاس‌­های متعدد تنیس وجود دارد. برنامه‌­های تابستانی تنیس می‌­توانند نقش مؤثری در معرفی یک فرد به دنیای رقابتی تنیس داشته باشند. همچنین این کلاس­ها بهترین روش برای کسب تجربه، تمرین و قدم نهادن به دنیای حرفه‌ای تنیس می­‌باشند.

 

4. اگر در دبیرستان برنامه‌­ای برای ورزش تنیس وجود دارد، حتماً در آن شرکت کنید.

اگر شما مشغول تحصیل در دوره راهنمایی یا دبیرستان هستید و مدرسه شما برنامه یا تیمی برای تنیس دارد حتماً در آن شرکت کنید. بازی­‌کردن در دوران تحصیل در مدرسه می‌­تواند توانایی وقف‌­کردن بخش اعظمی از وقتتان به تمرین‌­کردن و کسب تجربه برای آینده حرفه‌ای‌تان را به شما ارائه دهد. سعی کنید به رقابت‌­های مدرسه­‌ای تنیس به عنوان مسیری رو به موفقیت و روشی برای حرفه‌ای‌­شدن بنگرید.

 

5. در رقابت­های تنیس غیرمدرسه‌­ای نیز شرکت کنید.

درحالیکه مشغول بازی­‌کردن در رقابت‌­های تنیس دبیرستانی هستید، بسیاری از بهترین بازیکنان تنیس در رقابت‌­های غیرمدرسه‌­ای نیز شرکت می­‌کنند. با این کار شما می­‌توانید در دو مسیر، رو به موفقیت حرکت کنید و حتی زمان بیشتری برای تمرین­‌کردن و کسب تجربه در اختیار داشته باشید.

  • کار خود را با شرکت در تورنومنت­‌های منطقه‌­ای آغاز کنید (البته اگر در استان یا کشور شما چنین مسابقاتی برگزار شود). زمانیکه در این مسابقات شرکت می­‌کنید، فرصت کسب امتیاز را نیز در اختیار خواهید داشت. هر چه امتیاز بیشتری کسب کنید، می­‌توانید در رقابت­ها و تورنومنت‌­های سطح بالاتری نیز شرکت کنید.
  • بعد از به مهارت‌­رسیدن و شناخته‌­شدن در تورنومنت‌­های منطقه‌­ای و کسب میزان امتیاز و تعداد پیروزی­‌های مشخص، می­‌توانید در مسابقات قهرمانی نیز حضور داشته باشید. این بدان معناست که هر چه در مسابقات بیشتری شرکت کنید، فرصت بیشتری برای پیشرفت و حضور در رقابت‌­های سطح بالاتر در اختیار خواهید داشت.
  • وقتی به تعداد قابل‌­قبولی از پیروزی و حضور در رقابت‌­های قهرمانی دست پیدا کردید، حالا وقت آن رسیده که در تورنومنت­های کشوری نیز شرکت کنید. در این مقطع، شما به اعتبار و شهرتی دست پیدا کرده‌­اید که می‌­توانید به عنوان یکی از بهترین تنیسورهای جوان در سطح ملی و بین‌­المللی عرض اندام کنید.
  • اگر در ایالات متحده ساکن هستید و به رتبه خوبی در این کشور دست پیدا کردید، از شما دعوت می­‌شود که در تورنومنت­‌های جهانی همچون مسابقات آزاد جوانان آمریکا (Junior US Open) یا حتی مسابقات جوانان ویمبلدون شرکت کنید.

 

6. بورسیه دانشگاهی را برده و برای دانشگاه خود بازی کنید.

درحالیکه در مسابقات دبیرستانی و غیر مدرسه­‌ای در حال رقابت هستید می­‌توانید نیم نگاهی نیز به بردن بورسیه دانشگاهی تنیس و شرکت در برنامه‌­های خوب دانشگاهی نیز داشته باشید. این بورسیه‌­ها نه تنها بر روی تحصیل شما سرمایه‌­گذاری می‌کنند بلکه به شما این امکان را می‌­دهند که در کنار تحصیل، بخش اعظمی از وقتتان را به دنیای تنیس اختصاص دهید.

  • برای پذیرفته‌­شدن در بورسیه دانشگاهی، نه تنها باید رکورد خوبی در مسابقات تنیس داشته باشید بلکه سابقه تحصیلی عالی نیز یکی از شروط اصلی آن می‌­باشد.
  • اگر در چند تورنومنت به قهرمانی رسیده­‌اید یا در مسابقات جوانان ویمبلدون یا چیزی در حد آن شرکت کرده­‌اید، شانستان برای اخذ بورسیه دانشگاهی افزایش خواهد یافت.
  • بورسیه‌­های برتر تنیس برای مردان در ایالات متحده عبارتند از: دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌­آنجلس (UCLA)، دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه بیلور.
  • بورسیه­‌های برتر تنیس برای زنان در ایالات متحده عبارتند از: دانشگاه دوک، دانشگاه وندربیلت و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس­‌آنجلس.

 

7. عادت­ها و روش­های بازیکنان حرفه‌ای برتر را به کار بگیرید.

تنیسورهای برتر در مقایسه با کسانی که در مقابلشان بازی می‌­کنند، اندکی متفاوت­تر عمل می­‌کنند. آنها رویکردها و عادت‌هایی دارند که باعث شده یک سر و گردن از بقیه تنیسورها بالاتر باشند و در صدر بازیکنان این ورزش قرار بگیرند. شما نیز این عادت­ها و رویکردها را در نظر بگیرید:

  • به جای اینکه صرفا به زدن توپ فکر کنید سعی کنید به بهبود بخشی از بازیتان تمرکز کنید. تنیسورهای برتر از هر جلسه تمرینی به عنوان راهی برای بهبود بخش­‌های مختلف بازیشان بهره می‌­برند. در نتیجه در یک دوره بلندمدت، کل بازیشان بهبود خواهد یافت.
  • یک برنامه روتین و منظم برای خود مشخص کنید. اکثر بازیکنان معتبر قبل از هر مسابقه یک برنامه منظم دارند. مهم نیست این برنامه چه می‌­باشد اما هر چه که هست سعی کنید در آن استاد شوید و با آن احساس راحتی داشته باشید.
  • روش کار مخصوص به خود را پیدا کنید. چیزی که بسیاری از تنیسورهای حرفه‌ای بر آن اتفاق نظر دارند این است که هیچ تکنیک درست و واحد تنیسی وجود ندارد. ممکن است تکنیک یا ضربه‌­ای که برای یک فرد مناسب است برای فرد دیگری مناسب نباشد. فقط سعی کنید تا آنجا که می‌­توانید تمرین کنید و از تمرین‌­های خود بازخورد بگیرید. با این کار می‌­توانید بهترین تکنیکی که مخصوص به خودتان است را پیدا کنید.

 

پرسش بخش اول: بهترین درسی که از مطالعه تنیسورهای برتر گرفته‌­اید چیست؟

الف) باید از عادت­ها و تکنیک‌­های آنان تقلید کرد.

ب) هر جلسه تمرینی فقط باید به زدن توپ اختصاص داشته باشد.

ج) باید بر روی توسعه تکنیک و روش مخصوص به خودتان تمرکز کنید.

 

بخش دوم: استعدادتان را پیدا کنید

 

1. در مقابل کسانی که شما را به چالش می­‌کشند بازی کنید.

حتی پیش از آنکه به صورت رسمی وارد دنیای حرفه‌ای تنیس شوید، باید با کسانی که شما را به چالش می­‌کشند بازی کنید. بازی‌­کردن با رقبا می‌­تواند بهترین راه برای افزایش سطح مهارتیتان و کسب آمادگی برای تقابل با رقبای قدرتمندتر باشد.

  • در لیگ یا باشگاهی با بازیکنانی بهتر از خودتان شرکت کنید. اگر تنیسور دبیرستانی هستید ببینید که آیا می­‌توانید در مقابل تنیسورهای دانشگاهی منطقه خود بازی کنید؟ مطمئناً آنها از مهارت و تجربه بیشتری نسبت به شما برخوردارند و می­‌توانید از بازی در مقابل آنها چیزهای زیادی یاد بگیرید.
  • از بازی­‌کردن در مقابل کسانی که همیشه شکستشان می‌­دهید خودداری کنید. شاید بردن این دسته از افراد برای شما تفریح باشد اما از کسانی که همواره در مقابل شما شکست می‌خورند هیچ چیزی نخواهید آموخت.
  • با کسانی که از نظر سنی از شما بزرگتر هستند بازی کنید، حتی اگر خیلی از شما مسن­‌تر باشند. افرادی که ده­‌ها سال است که مشغول تنیس­ بازی کردن هستند از بازی در مقابل افراد جوانتر از خودشان لذت می‌­برند. این یک بازی برنده-برنده است: آنها از داشتن یک هم­بازی جوان پرانرژی و مشتاق لذت برده و شما نیز می‌­توانید از چند دهه تجربه آنان در زمین تنیس بهره فراوانی ببرید.

 

2. یک مربی با تجربه حرفه‌ای و باسابقه پیدا کنید.

حتی اگر به دقت تمرین می‌­کنید، چیزهای زیادی است که باید یاد بگیرید. کسی را پیدا کنید که بتواند در تمرین‌­کردن شما را راهنمایی کند، خواه این فرد مربی‌­ای باشد که از شما هزینه دریافت کند خواه فردی باشد که رایگان این کار را انجام می‌دهد (اگر چه نهایتاً به این نتیجه خواهید رسید که اگر می­‌خواهید در مسیر حرفه‌ای‌­شدن قدم بردارید، مجبورید یک مربی حرفه‌ای استخدام کنید).

  • انتظار این را داشته باشید که به چالش کشیده شوید. داشتن کسی که بتواند تمرین‌­های شما را هدایت کند بدان معناست که مجبور خواهید بود برای بهبود در عملکردتان، سخت­‌تر تمرین کنید. مسیر حرفه‌ای­‌شدن به هیچ­وجه آسان نیست، اما چیزی که در انتها نصیبتان خواهد شد بسیار ارزشمندتر خواهد بود.
  • به دقت به حرفهای مربیتان توجه کنید. به صحبت‌­ها و آموزش‌­هایی که در زمان تمرین از سوی مربی خود دریافت می‌­کنید به دقت توجه کنید اگر واقعاً می­‌خواهید چیزی تبدیل به بخشی از تکنیک­تان شود، هنگام تمرین و با تکرار (با صدای بلند در ذهنتان) آنرا تبدیل به ملکه ذهن خود کنید.
  • برای پیداکردن مربیان خوب زمان بگذارید. چه بخواهید چه نخواهید تا دلتان بخواهد مربیان بد در اطرافتان وجود دارند. وقت‌گذاشتن برای پیداکردن یک مربی خوب و باتجربه ارزشش را دارد.

 

3. یک منتور (مربی معنوی) برای خود پیدا کنید.

علاوه بر مربی، شما باید یک یا چند منتور برای خود داشته باشید. منتورها بازیکنان حرفه‌ای هستند که می‌­توانند شما را در مسیر کاریتان راهنمایی کرده و نکات و درس­‌های خوبی را به شما ارائه دهند. منتورهای شما حتما لازم نیست در منطقه شما ساکن باشند و می­توانند کسانی باشند که هر از چند گاه با آنها دیدار می­‌کنید. نکته مهم اینجاست که آنان باید برای ارائه تجربیاتشان به شما تمایل کافی داشته باشند و یا حتی دلشان بخواهد که هر از چند گاهی در مقابل شما بازی کنند تا بتوانند شیوه بازی شما را ارزیابی کرده و از آن انتقاد کنند. برای پیداکردن یک منتور نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • از مربی یا کسی که در حلقه تمرینی شماست بخواهید تا کسی را که از نظر مهارت، سطح بسیار بالایی دارد را به شما معرفی کند.
  • با ورزشکاران حرفه‌ای و متبهری که در تورنومنت­‌ها یا دیگر رویدادهای مرتبط با تنیس دیدار می‌­کنید، ارتباط نزدیکی برقرار کنید. این کار بهترین روش برای آغاز یک ارتباط دوطرفه و پیداکردن منتور موردنظرتان می­‌باشد.
  • از طریق سازمان­های محلی و ملی تنیس به دنبال برنامه‌­های منتوری بگردید.

 

پرسش بخش دوم: درست یا نادرست

شما فقط باید با بازیکنان همسن خود بازی کنید.

الف) درست                                   ب) نادرست

 

بخش سوم: درک اینکه بازیکن حرفه‌ای­‌بودن به چه معناست

 

1. از جوانی شروع به کار کنید.

از آنجاییکه در تبدیل‌­شدن به یک بازیکن حرفه‌ای تنیس، تجربه حرف اول را می‌­زند، بهترین تنیسورهای تاریخ، کار خود را از زمانی که بسیار جوان بودند آغاز کردند. تنیس­‌بازی‌­کردن از همان دوران کودکی بر زندگی‌شان تسلط پیدا کرد. ممکن است همین الان هم از بسیاری از رقبای خود در این زمینه عقب باشید.

  • میانگین سنی که تنیسورهای برتر کارشان را شروع کردند، 6 یا 7 سالگی بوده است.
  • هر چه دیرتر کارتان را شروع کنید، احتمال اینکه تبدیل به یک بازیکن حرفه‌ای طراز اول شوید پایینتر خواهد بود.
  • اگر در سال­های آخر نوجوانی به عرصه تنیس وارد شوید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید تبدیل به یک بازیکن حرفه‌ای شوید.

 

2. در مورد ویژگی‌­هایی که بهترین تنیسورهای دنیا در اختیار دارند تحقیق کنید.

بهترین تنیسورهای حرفه‌ای دنیا در داشتن چند ویژگی مشابه با هم اشتراک دارند. این ویژگی­ها هم ذاتی و هم اکتسابی هستند. همین خصوصیات بارز هستند که باعث شده­‌اند آنها یک سر و گردن از سایر تنیسورها بالاتر و برتر باشند.

  • تنیسورهای برتر اغلب نسبت به رقبای خود سریعتر و چابکتر هستند.
  • تنیسورهای برتر به طور میانگین کمتر تمرین می‌­کنند.
  • تنیسورهای برتر نسبت به دیگر بازیکنان تمرین­های تناسب اندام بیشتری انجام می‌­دهند.
  • تنیسورهای برتر اغلب نسبت به رقبای خود لاغرتر هستند.

 

3. نسبت به فداکاری­‌هایی که باید انجام دهید دانش کافی داشته باشید.

حرفه‌ای شدن در ورزش تنیس مستلزم آن است که فداکاری‌­های زیادی انجام دهید. مجبور خواهید بود که برای موفق­‌شدن در این ورزش، زمان‌­های زیادی را صرف تمرین کنید. حتی وقتی قصد رقابت در یک تورنومنت را دارید، زمان بسیار بیشتری را باید وقف این کار کنید. در نتیجه باید به خوبی بدانید که در راه حرفه‌ای شدن مجبورید فداکاری‌­های زیادی انجام دهید.

  • وضعیت تحصیلی شما در دبیرستان یا دانشگاه ممکن است به شدت تحت تأثیر این ورزش قرار بگیرد.
  • بسیاری از تنیسورهای حرفه‌ای نهایتاً توانسته‌­اند دوره راهنمایی یا دبیرستان خود را به اتمام برسانند و به دلیل مشغله­‌ای که دارند، فرصت ادامه تحصیل در دانشگاه را نخواهند داشت. البته پس از سپری‌­کردن دوران حرفه‌ای خود می­‌توانند ادامه تحصیل دهند.
  • زندگی خانوادگی، عاطفی و اجتماعی شما به طور مستقیم می­‌تواند تحت تأثیر این ورزش قرار گیرد زیرا مجبور خواهید بود بخش اعظمی از زمان خود را به تمرین‌­کردن و مسافرت اختصاص دهید.

 

4. هزینه‌­های مادی این ورزش را مدنظر قرار دهید.

تبدیل­‌شدن به یک تنیسور حرفه‌ای به هیچ­وجه یک مسیر ارزان و کم­‌هزینه نخواهد بود. اگر می­‌خواهید در دنیای حرفه‌ای تنیس وارد شوید، مجبورید هزینه هنگفتی را صرف آن کنید. مطمئناً این هزینه­‌ای است که بسیاری از افراد قادر به پرداخت آن نخواهند بود.

  • برای استخدام مربی در سال‌­های ابتدایی فعالیتتان باید هزینه کنید.
  • برای مسافرت و دیگر هزینه‌­های مربوط به شرکت در تورنومنت‌­هایی که هزاران کیلومتر با شهر شما فاصله دارند، مجبورید مبالغ بسیاری زیادی را هزینه کنید.
  • بسیاری از تنیسورهای حرفه‌ای از بازی‌­کردن، پولی عایدشان نخواهد شد.
  • به طور تخمینی برای رقابت‌­کردن در سطح حرفه‌ای مجبورید در سال مبلغی حدود 160،000 دلار هزینه کنید.
  • به دنبال دریافت­ کمک‌­های مالی از سوی سازمان­‌هایی چون فدراسیون تنیس کشورتان باشید. کمک­‌های مالی می‌­توانند شما را در پرداخت هزینه سفر و دیگر هزینه­‌های مرتبط با شرکت در مسابقات یاری دهند، البته اگر شرایط مربوطه را احراز کنید.

 

5. به فدراسیون تنیس ایالات متحده (USTA) ملحق شوید.

اگر می­خواهید در ایالات متحده رقابت کنید، مجبورید عضو USTA شوید. زمانیکه عضو USTA باشید، فرصت این را خواهید داشت تا در لیگ­‌ها و تورنومنت‌­های USTA شرکت کرده و در آن به رقابت بپردازید. شرکت­‌کردن در تورنومنت‌­ها، لیگ‌­ها، تیم­‌های تنیس و دیگر فعالیت‌­های مرتبط به شما این امکان را می­‌دهد که برای کسب رتبه، امتیاز جمع کنید. هر چه امتیازات شما بیشتر شود، به تبدیل‌­شدن به یک تنیسور حرفه‌ای موفق که در رؤیایتان می‌­پروراندید، نزدیک­تر خواهید شد.

  • حقیقتاً USTA مهمترین دروازه برای ورود به دنیای حرفه‌ای تنیس می‌باشد.
  • USTA دارای یک وب­سایت خوب است که در آن می­‌توانید به دنبال تورنومنت­‌هایی که در منطقه شما برگزار خواهند شد بگردید. به این آدرس سر بزنید: http://tennislink.usta.com/Tournaments/Common/Default.aspx
  • اما اگر در ایالات متحده زندگی نمی‌­کنید، می­‌توانید در اینترنت به دنبال سازمان تنیس مربوط به کشور خود بگردید.

 

پرسش بخش سوم: عضویت در USTA چه مزایایی به همراه خواهد داشت؟

الف) امکان برقراری ارتباط با تنیسورهای حرفه‌ای وجود خواهد داشت.

ب) می­توان به مربیان طراز اول دسترسی پیدا کرد.

ج) امکان شرکت در تورنومنت­‌ها و لیگ­‌های معتبر وجود خواهد داشت.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. سلام من ۲۷ سال دارم
    قد ۱۶۸و وزن ۶۵ کیلو تازه وارد عرصه تنیس شدم خیلی علاقه دارم میخواستم ببینم باتوجه به شرایطم میتونم یه بازیکن حرفه ای بشم یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار