24/04/2024

آیا تمرین و بازی تنیس با سرماخوردگی امکان پذیر است؟

  • توسط آزاده یوسفی
  • 09/12/2019
  • 0
آیا تمرین و بازی تنیس با سرماخوردگی امکان پذیر است؟

همگی ما می دانیم که بازی تنیس با سرماخوردگی همانند دیگر رشته های ورزشی در حالت سرماخوردگی و کسلی کار چندان دلچسبی نیست. چرا که در این حالت بازی و تمارین شما تا حد زیادی موجب رنجش شده و در عین حال توانایی شما برای ادامه بازی را به خطر خواهد انداخت.
با این وجود بعضی مواقع چاره ای جز ادامه بازی نیست. اگر قبل از مسابقات دچار سرماخوردگی شوید در واقع با موقعیتی روبه رو شده اید که نمی توان آن را نادیده گرفت و مجبور به قبول بازی خواهید بود.

اگرچه چنین تجربه ای خوشایند نخواهد بود، اما به طور کلی هیچ گونه مشکلی برای بازی تنیس با سرماخوردگی وجود ندارد. با این حال توجه نمایید که این حالت بی حالی شما صرفا یک سرماخوردگی ساده باشد نه مشکلی فراتر از آن. در این حالت می بایست به طور مرتب مایعات نوشیده و از حوله یا دستمال شخصی خود استفاده نمایید. همچنین سعی کنید در این حالت یک ضد عفونی کننده دست به همراه داشته باشید و مراقب رقیب خود بوده و از دست دادن با وی بپرهیزید تا او و دیگران را به سرماخوردگی دچار نکنید.

قطعا بازی تنیس با سرماخوردگی، وجود سردرد و دردهایی از این قبیل امری خوشایند نیست. همه ما می دانیم که بازی تنیس، بازی است که نیازمند تمرکز و قدرت و فشار بدنی زیادی است. در حالی که مریض هستید و نمیتوانید برخی از حرکات فیزیکی خود را کنترل کنید، لازم است به تقویت جنبه ذهنی و روانی خود پرداخته و آن را کنترل نمایید که این امر مستلزم نظم و تمرکزی بیش از حالت معمول است.

سرماخوردگی یا چیزی فراتر از آن؟

سرماخوردگی یا چیزی فراتر از آن؟

وقتی اولین علائم بیماری به سراغ شما می آید اولین چیزی که مهم است تا از آن اطمینان کامل به دست آورید این است که علائم موجود در شما تنها ناشی از یک سرماخوردگی ساده است یا ممکن است جدی تر و فراتر از آن باشد. اگر علائم درد عمدتا در نواحی بالای گردن وجود داشته باشد، مشکلی برای ادامه بازی تنیس وجود ندارد. اما اگر در نواحی پایین تر و قفسه سینه احساس ناراحتی می کنید، می بایست از بازی تنیس بپرهیزید.

علائم موجود در بالای گردن می توانند شامل عطسه، گلودرد یا آبریزش بینی باشد. به طور معمول با داشتن این گونه علائم مشکلی وجود نداشته و می توانید به روند همیشگی بازی تنیس خود بپردازید. علائمی که در پایین از گردن ظاهر می شوند می تواند شامل درد و گرفتگی در قفسه سینه، تیر کشیدن، دردهای شکمی و غیره می باشد که علائمی مشکل ساز بوده و می بایست در صورت وجود چنین علائمی از بازی تنیس بپرهیزید.

گوش فرا دادن به بدن خود در شرایط مختلف امری بسیار حیاتی است. در صورتی که احساس سرماخوردگی داشتید به خودتان سخت نگیرید. بنابراین در صورتی که احساس سنگینی سر، از بین رفتن تعادل، سختی تنفس و یا گرفتگی قفسه سینه کردید بلافاصله دست از بازی کشیده و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همچنین اگر تب داشتید بهتر است در خانه مانده و استراحت کنید تا بدن شما در حالت ریکاوری قرار گیرد. تمارین در روزهای مریضی و ناخوشی می تواند استرس بیشتری نسبت به حالت نرمال به بدن شما وارد نماید. بنابراین اگر زیاد از حد به خود فشار بیاورید، در دراز مدت تاثیرات منفی و مخربی بر توانایی کلی بدن خود به جای خواهید گذاشت.

نکته دیگر قابل توجه، حفظ تعادل بین ورزش و داروهای مصرفی و عوارض ناشی از مصرف آن می باشد. به طور مثال زمانی که ورزش می کنید تعداد ضربان قلب شما به طور خودکار افزایش می یابد. علاوه بر آن برخی داروهای سرماخوردگی می توانند تاثیری مشابه بر بدن داشته باشند. به این ترتیب که با مصرف دارو، تعداد ضربان قلب شما بالا می رود. بنابراین ترکیب ورزش و دارویی که هر دو باعث بالا رفتن ضربات قلب می شوند می تواند شما را دچار آسیب های جدی نماید.

اگر تصمیم به ادامه بازی تنیس با سرماخوردگی دارید، ابتدا اطمینان حاصل نمایید که می توانید بعد از بازی به طور کامل استراحت نمایید تا بدن شما فرصت ریکاوری کردن و بهبود یافتن را داشته باشد. اگر تب داشتید، حداقل به مدت 24 ساعت قبل از تمرین اجازه دهید تا دمای بدن شما به حال نرمال بازگردد.

اهمیت بازی تنیس با سرماخوردگی برای من چقدر است؟

اهمیت بازی تنیس با سرماخوردگی برای من چقدر است؟

قبل از این که تصمیم به بازی کردن بگیرید، از خودتان بپرسید که چقدر بازی کردن برایتان اهمیت دارد؟ این که بازی نکردن به معنای از دست دادن تمرین یا آموزش نیست؟ اگر هست، چقدر بحرانی است؟ آیا مربی شما از این موضوع آگاه است؟ در این گونه شرایط بسیاری از مربیان ترجیح میدهند شما استراحت کنید تا بهبود یابید و بدنتان به درستی ریکاوری شود.

آیا دلایل من برای بازی و تمرین کردن به جای استراحت منطقی است؟ آیا بازی نکردن من تاثیری روی مقام و رتبه من چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی خواهد داشت؟ آیا بازی نکردن من به معنای از دست دادن بازی رقابتی است؟ آیا با عدم حضور خود باعث پس رفت هم تیمی های خود خواهم شد؟

تمامی موارد بالا سوالات مهمی هستند که می بایست در این شرایط از خود پرسیده و تنها کسی که می تواند به درستی جواب این سوالات را دهد خود شما هستید. با این حال صرف نظر از اهمیت این رخداد، به یاد داشته باشید که سلامتی شما از هرچیزی مهم تر است. اگر حالات سرماخوردگی شما چیزی بیش از معمول و جدی تر باشد، به هیچ عنوان خود را در معرض ریسک قرار ندهید.

با آمادگی به میدان بیایید

اگر تصمیم گرفتید با این وضعیت به بازی ادامه دهید، مطمئن باشید که آماده هستید. برای داشتن حال بهتر نیاز دارید مایعات زیادی بنوشید چرا که بدن در حالت سرماخوردگی آب زیادی از دست داده و این امر یکی از معضلات بحرانی بازی تنیس با سرماخوردگی است. در حالت سرماخوردگی بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد. نوشیدنی های انرژی زا نیز می توانند در این شرایط مفید باشد.

همچنین می بایست مقدار زیادی دستمال یا حوله همراه خود داشته باشید تا زمان مورد نیاز از آن استفاده کنید. حتما دقت کنید که قبل و بعد از بازی دستان خود را به خوبی بشویید. به همراه داشتن یک ضدعفونی کننده دست در طول بازی می تواند کمک رسان شما باشد. بدین وسیله شما از انتقال میکروب به وسایل خود و همچنین دیگران جلوگیری می کنید.

در برقراری ارتباط با دیگران احتیاط کنید

در برقراری ارتباط با دیگران احتیاط کنید

اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم احتمال این که شما به دیگران سرماخوردگی انتقال دهید بالا است. بنابراین سعی کنید تا آن جا که ممکن است از تماس با دیگران و ارتباط برقرار کردن با دیگران بپرهیزید. همچنین می توانید لباس گرم و بیش از حد بپوشید و این امر باعث می شود افراد متوجه سرماخوردگی شما شده و در ارتباط با شما، دست دادن و برقراری هر گونه ارتباطی احتیاط کنند.

اگر در موقعیت و شرایط رقابتی قرار دارید و نمی خواهید به طور مستقیم رقیب خود را از وجود سرماخوردگی در خود مطلع سازید، کافی است در هنگام گرم کردن و در طول روند بازی از او فاصله بگیرید. سپس بعد از بازی، قبل از دست دادن با رقیب می توانید آن ها را از وجود سرماخوردگی خود و محتاط بودن در برابر آنان آگاه سازید.

همچنین از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خود بدون شستن دست ها خودداری نمایید. بدین منظور از دستمال استفاده کنید تا از تماس مستقیم دست با نواحی فوق بپرهیزید. این امر باعث می شود تا از پخش شدن میکروب در هم تیمی ها و همچنین تیم مقابل نیز جلوگیری شود.

به یاد داشته باشید که سه روز ابتدایی سرماخوردگی احتمال واگیردار بودن مریضی به شدت بالاست. بنابراین در صورت امکان، سه روز ابتدایی سرماخوردگی را در خانه مانده و استراحت کنید. بعد از آن، تا جای ممکن از دست دادن و تماس با دیگران اجتناب کرده و در هنگام عطسه و سرفه دهان خود را بپوشانید.

تمرکز خود را هنگام بازی حفظ کنید

تمام افرادی که در رشته ورزشی تنیس در حال فعالیت اند می دانند که جنبه روانی بازی تنیس بسیار مهم و در عین حال دشوار است. کنترل روانی در بازی تنیس در حالت نرمال بسیار دشوار است چه بسا در هنگام سرماخوردگی تمرکز کردن دشوارتر می شود. اگر می خواهید عملکرد خوبی داشته باشید می بایست بر این مساله غلبه کنید.

اگر در هنگام بازی تسلیم این قضیه شوید که از حال مساعدی برخوردار نیستید، به احتمال زیاد بازی را از دست خواهید داد. در حالی که تصمیم گرفتید در این شرایط بازی کنید، می بایست مراقب بدن خود و علائم آن باشید تا بتوانید در طول بازی متمرکز بمانید.

به خاطر داشته باشید که، اگر بخواهید استراحت بدن خود را نادیده بگیرید در واقع مرتکب ریسک بزرگی شده اید. اگر تصمیم دارید بازی کنید در پی آن می بایست از قوانین مربوط به بازی با سرماخوردگی پیروی کنید. این امر مستلزم ان است که به علائم و هشدارهای بدنی خود دقت کرده تا بتوانید بهترین عملکرد در بازی تنیس با سرماخوردگی را داشته باشید.

سخن آخر

هرچند بازی تنیس با سرماخوردگی فرایندی خوشایند نیست، در اکثر موارد، تا زمانی که صرفا از یک سرماخوردگی ساده نه چیزی بیشتر و جدی تر از آن برخوردارید، مشکلی برای بازی وجود ندارد. در این حالت کافی است علائم مربوط به بدن در بخش های بالایی گردن و پایین آن را به خاطر داشته باشید.

در صورتی که از تب بالا برخوردار بودید حتما در خانه مانده و استراحت کنید تا بدنتان به قدری ریکاوری شود. در حالت سرماخوردگی بدن شما به طور معمول تحت فشار قرار دارد. بنابراین از وارد کردن استرس بیش از حد به آن با بازی تنیس پرهیز نمایید. به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر استراحت نمایید، زودتر و پر قدرت تر به میدان بازی خواهید برگشت.

بهترین عمل در بازی و تمارین با حالت سرماخوردگی این است که شدت تمرینات خود و عملکرد خود را کاهش دهید. هرچند این عمل در مسابقات رقابتی امکان پذیر نیست، اما در تمارین و مسابقات دوستانه می تواند از استرس بدنی شما کاسته و این امر به نوبه خود باعث تسریع در روند بهبود شما می گردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار