18/04/2024

آیا نیک کیریوس برای ورزشی مثل تنیس مناسب است؟

  • توسط ملیسا
  • 06/12/2019
  • 0
نیک کیریوس

نیک کیریوس به درخشش و سردرگمی خود همچنان ادامه می‌دهد. پسر بد این روز‌های دنیای تنیس در یک مسابقه حساس در دور دوم رقابت‌های ویمبلدون به رقیب قدرتمندش، رافائل نادال، نتیجه را واگذار کرد.
در این بازی حرکات عجیب، سرویس‌های زیر بازو، تخطی از قوانین و ضربه‌های خطرناک فورهند عمدی بسیاری از سوی کیریوس انجام شد که یکی از آن‌ها مستقیما به سینه نادال اصابت کرده و باعث مجروحیت او شد.
این بازی که سرانجام به نفع نادال اسطوره‌ای به پایان رسید، دارای افت و خیز‌های بسیاری بود. نه فقط به خاطر سطح بازی، بلکه به خاطر تاریخچه‌ای که بین این دو تنیسور در مسابقات اوپن استرالیا وجود دارد.
چه کیریوس را دوست داشته باشید چه از بدتان بیاید، موضوع او تبدیل به یکی از بحث‌های داغ این روز‌ها شده است.
پس سوال ساده این است که – آیا نیک کیریوس اصلا برای ورزشی مانند تنیس مناسب است یا خیر؟ آیا او یک پسر بی‌مسئولیت شرور است یا یک پسر مسئولیت‌پذیر سربراه؟
اول از همه بیاییم او را انکار نکنیم. وقتی دست به راکت می‌شود و بازی را شروع می‌کند همه ما تماشایش می‌کنیم.
راجر رشید، که سال‌های سال به عنوان تحلیلگر تلویزیونی، مربی و عضو سابق ATP در تنیس حرفه‌ای فعال بوده در خصوص او می‌گوید: «حرکات او بینهایت دقیق و حساب‌شده است».


باکس آفیس و نیک کیریوس

در دوران شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، اینستاگرام و اسنپ‌چت، نیک کیریوس در مسیر درستی قرار گرفته و در صدر توجه جوانانی قرار گرفته که ورزش تنیس دقیقاً قصد جذب آن‌ها را دارد.
آن‌ها نمی‌خواهند که برای ساعت‌ها فقط مشغول تماشای بک‌هند و فورهند بازیکنان باشند درست مانند کیریوس که هیچ علاقه‌ای به زدن فورهند و بک‌هند برای ساعت‌های متوالی ندارد.
استفاده از برچسب «باکس آفیس» در خصوص فردی مانند کیریوس دقیقا مناسب شخصیت اوست. حتی زمانی هم که هیچ قصد و اراده‌ای برای سرگرم‌کردن مردم نداشته باشد، ولی باز مشغول این کار است. مانند زمانیکه همه افراد در آن لحظه دچار استرس می‌شوند او در وسط قائله سه مرتبه پشت سر هم عطسه می‌کند.
زمانی را به یاد بیاورید که در Centre Court لندن نشسته است، فریاد «یالا نیک» یا «یالا کیریوس» سر به فلک کشیده است؛ و جالب است بدانید که خیلی از این تشویق‌ها را جوانان و نوجوانان انجام می‌دهند.
اگر او بازی را از نقطه‌نظر حمایت به حاشیه نمی‌برد، مسلما می‌توانست به خاطر تعهد و پشتکارش به مشهورترین و محترمترین بازیکن حال حاضر بدل شود.
کیریوس زمانیکه داور خط را به خاطر سهل‌گیری به خاطر دادن امتیاز به نادال به «رسوایی» متهم کرد، کمی از حد خود فراتر رفت، اما قضاوت او در خصوص شیوه داوری سهل‌گیرانه دیمین دوموسیس درست از آب در آمد.
به نظر می‌رسید که نادال بر روی نقطه ضعف بازی کند کیریوس دست گذاشته است و بین دو ست صندلی خود را کمی دیرتر از او ترک کرد تاجاییکه داور خط دستور «تایم» را صادی کرد و باعث شد تنیسور ۲۴ ساله استرالیایی زمان بیشتری برای دریافت سرویس صبر کند.
مسئولان تنیس در تلاشند تا سرعت بازی را افزایش دهند و به همین خاطر است که ساعت زدن ضربه اکنون به شکل منظم در همه رویداد‌های تنیس در دنیا به کار گرفته می‌شود.

ضربه آندرهندی که همه را متحیر کرد

بخش اعظمی از حواشی که در مورد نیک کیریوس به راه افتاد در کنفرانس خبری بعد از بازی بود.
او در کنفرانس خبری حرف‌های زیادی را در مورد اتفاقات بعد از بازی به زبان آورد و طبق گزارش‌ها، کیریوس وقتی محل کنفرانس خبری را ترک کرد در شرایط بسیار خوبی قرار داشت.
اما آیا این راه و رسم آماده‌شدن برای یک بازی بزرگ است؟
اینکه دیگر بازیکنان را در موقعیت خود قرار داده و آنان را مهربانانه عضوی از یک دار و دسته بنامید؟
کیریوس آنقدر اعتمادبنفس دارد که یک هفته قبل از فینال فقط در مهمانی‌ها به سر می‌برد و حتی به جت اسکی هم رفته بود و با همه این اوصاف باز هم مسابقه را برد. پس مشکل کجاست؟
وقتی بخواهیم از سبک بازی او حرف بزنیم، شیوه ضربه‌زدن او بینهایت عالی است.
او تابحال سه بار نادال را شکست داده است و این بدان معناست که او یک فرد تازه‌کار و توخالی نیست.
سرویس‌های او یکی از بهترین‌ها در میان تمام بازیکنان جهان است و بک‌هندی که او می‌زند همان بلایی را سر نادال آورده که جوکوویچ می‌آورد. جوکوویچ سخت‌ترین حریف نادال در دنیا می‌باشد.
اگر بخواهیم در مورد سرویس‌های زیردستی (Underarm) او چیزی بگوییم، در واقع هیچ حرفی نمی‌توان زد، چون بازیکن بزرگی مثل راجر فدرر هم در مورد سبک ضربه‌زدن او هیچ انتقادی را به میان نیاورده است.
سرویس زیردستی او همواره مایه حیرت همگان می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند آنرا باور کند.
حالا فکرش را بکنید که او بخواهد این سرویس را برای شروع یک پوینت انجام دهد. وقتی نادال مایل‌ها عقب‌تر از خط عرضی ایستاده است، زدن این سرویس گزینه بسیار مطلوبی است.
در این بازی کیریوس هر دو پوینتی که با سرویس آندرآرم شروع کرد را به نفع خود به پایان رساند. یکی از آن‌ها امتیاز سرویس بود، چون نادال نتوانست حتی توپ را لمس کند. بعد از آن نادال لبخندی بر لب آورد.
خوب تاکتیک خوبی است.
چند سال دیگر سه بزرگ دنیای تنیس یعنی نادال، جوکوویچ و فدرر بازنشسته خواهند شد.
شبکه‌های ورزشی به طور خاص به دنبال کسی هستند که آنرا به عنوان الگوی تنیس جهان معرفی کنند و کیریوس مسلما یکی از آن‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر اگر بخواهیم بحث سرگرمی را هم مورد بررسی قرار دهیم، کیریوس برای خود استادی است. فهرست او از بی‌ملاحظگی‌ها پایانی ندارد و هنوز هم انتهای آن باز است.
یکی از بهترین شاهکار‌های او استفاده از الفاظ و ادبیات بد در زمین است. این کار را فدرر در فینال اوپن آمریکا در سال ۲۰۰۹ در مقابل خوان مارتین دل پوترو نیز مرتکب شد.
اما استاد سویسی تنیس به ندرت چنین اشتباهی را در مقابل داور خط مرتکب می‌شود درحالیکه کیریوس تقریبا در هر بازی داوران و تماشاگران را با الفاظ رکیک و نامناسب مورد عنایت قرار می‌دهد.
این روز‌ها که میکروفون‌ها کوچکترین صدا را پخش کرده و هیچ فیلتری برای آن ندارند، بازی‌های کیریوس آنچنان برای کودکانی که ورزشکاران را به عنوان الگوی خود انتخاب می‌کنند نبوده و برای آن‌ها بدآموزی دارد.
برای مثال در مسترز کانادا ۲۰۱۵، کیریوس در مقابل استن واورینکا قرار گرفت و انواع حرکات ناموزون همچون پرت‌کردن صندلی به داخل زمین، پرت‌کردن سطل آشغال و لگدزدن به آن و … را انجام داد. باید بگوییم که ورزش تنیس جای چنین کار‌هایی نیست.
در زمانی که پول جایزه تبدیل به یکی از موضوعات داغ محافل ورزشی شده است، آیا اسپانسر‌ها که هزینه جایزه مسابقات را متقبل می‌شوند، علاقه‌ای دارند که خود را درگیر کار‌هایی که کیریوس انجام می‌دهد کنند؟
آن‌ها دوست ندارند چنین تصویری را به جامعه منعکس کنند.


نادال وقتی در ماه فوریه در خصوص این تنیسور استرالیایی گفت که او به هیچ‌وجه به رقبا، به جمعیت و به خودش احترام نمی‌گذارد کاملا حرف درستی زد. نمونه‌ها همواره این مدعا را اثبات می‌کنند.
روش‌های خاص وقت تلف کنی او در مقابل رقیب هموطنش جردن تامسون – نظیر انداختن خود بر روی زمین- با واکنش بسیار کمی از سوی او روبرو شد شاید به این دلیل که هم‌تیمی او در جام دیویس کاملا با این رفتار‌های کیریوس آشنایی دارد و هیچ چیز عجیبی برای او نیست.
اینکه در ست چهارم بازی با تامسون، ۱۹ دقیقه وقت را تلف کنید، چیز بسیار ناراحت‌کننده‌ای است و البته غیر از این از کیریوس انتظار نمی‌رود.
اگر او در زمین بسکتبال قرار می‌گرفت – بسکتبال ورزشی است که او دوست دارد، نه تنیس – شاید هیچ حرکتی نمی‌کرد.
با این حال، تنیس هنوز هم شغل اصلی اوست و به خاطر تعهدی که به سهامداران دارد باید بازی خوبی از خود به جا بگذارد.
خدا می‌داند که او از این راه چه درآمد خوبی دارد.


به قول تنیسور انگلیسی تیم هنمن که تابحال موفق به چهار حضور در نیمه نهایی ویمبلدون شده، کیریوس مهارت کافی برای رسیدن به اوج را در اختیار دارد.
هنمن به CNN توضیح می‌دهد که «رافا یک پدیده است. پشتکار او، کیفیت بازی او، سطح بازی که هر روز از خود نشان می‌دهد ارکان موفقیت او را شکل می‌دهند؛ و این چیزی است که فکر می‌کنم بسیاری از افراد امید دارند نیک نیز به چنین جایگاهی دست پیدا کند، چون شما می‌توانید استعداد‌های فراوانی را در او ببینید، اما فعلا از لحاظ فکری و ذهنی او در شرایط مناسبی قرار ندارد و بسیای بی‌ثبات است».
وقتی در یک شرایط ساده او می‌تواند یک فورهند معمولی بزند، اما به جای اینکار به سختی تلاش می‌کند که به توپ از میان پاهایش ضربه بزند کاملا نشانه آن است که او در شرایط ذهنی مناسبی قرار ندارد.


اما در مهمانی چهارشنبه کیریوس چه گذشت؟
تنیس نسبت به دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی پیشرفت‌های زیادی کرده است. امروزه چنین مهمانی‌هایی دیگر ارزش خبری ندارند. در واقع تنیس این روز‌ها بسیار حرفه‌ای شده است.
نوشیدن الکل – اگر چنین کاری را انجام داده باشد و ما هم نمی‌دانیم – چیزی نیست که شما بتوانید در افرادی امثال نادال، فدرر و دیگران در روز قبل از بازی ببینید.
آن‌ها به این شکل آب بدنشان را تأمین نمی‌کنند.
حداقل کیریوس آنقدر شهامت داشت که در کنفرانس خبری اعتراف کرد که برای حضور در مسابقاتی همچون گرنداسلم هنوز خیلی غیرحرفه‌ای است.
کنفرانس‌های خبری کیریوس شاید گستاخانه و پر از طعنه و کنایه باشد، اما به هر حال برای خیلی‌ها سرگرم‌کننده است. وقتی از او سوال شد که چرا آن ضربه عمدی را به سینه نادال زدی فقط جواب داد «خوب بعدش؟» و این نشان از بی‌اهمیت‌بودن چنین موضوعی برای او می‌باشد.
به نظر می‌رسد در هر بازی او یک دو جین فورهند عمدی و بدون هدف می‌زند و اصلا برایش مهم نیست که توپش با کجا اصابت می‌کند.
یکی از همین روز‌ها خواهد بود که راکت او با صورت داور خط، داور‌های کناری یا تماشاگران برخورد کند. به طور معمول توپ‌ها وی همیشه به یکی از توپ جمع‌کن‌ها برخورد می‌کند؛ و اینگونه است که داستان کیریوس هیچگاه پایانی نخواهد داشت.
پنج سال بعد از آنکه کیریوس خود را با شکست‌دادن نادال در ویمبلدون به جهان معرفی کرد، هنوز هیچ نشانه‌ای از سعی بر حرفه‌ای شدن وجود ندارد و با همین فرمان که پیش می‌رود بعید می‌دانیم که بتواند در مسابقات بزرگی همچون گرنداسلم‌ها شرکت کند.
آیا او واقعا برای ورزش تنیس مناسب است؟ بگذاریم داستان ادامه داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار