28/03/2024

آموزش تنیس | یادگیری مهم ترین اصول تنیس

  • توسط مریم
  • 10/10/2020
  • 0
آموزش تنیس

اصول تنیس با درک اساسی از بازی تنیس ، قوانین ، مقررات و بازی آغاز می شود. در راستای مطالب آموزش تنیس قصد داریم به صورت اجمالی با هر آنچه در ورزش تنیس لازم است بدانید، بپردازیم.

ورود به سایت بتکارت

بازیکنانی که به یادگیری این اصول می پردازند، قبل از ورود به بخش های حرفه ای، باید از اصول اولیه شروع کنند.

مسئله ای که مهم است یادگیری صحیح اصول اولیه تنیس است. اغلب اوقات، این اصول  می تواند برای یک مبتدی جدی، ناامیدکننده و آزار دهنده باشند. همانند هرم، مبتدیان تنیس برای ساختن یک ریشه محکم باید از پایه اول سطح شروع کنند، که در تنیس ضربه های اساسی ، درک قوانین و نحوه بازی اساس و پایه هستند.

در تلویزیون ، به نظر می رسد بازی تنیس بازی بسیار ساده ای است زیرا بازیکنان حرفه ای اکثر زندگی خود را صرف تمرین و کار سخت کرده اند. ناگفته نماند که آنها استعداد طبیعی بازی نیز دارند. در سطح باشگاه ، افراد مبتدی وجود دارند که به نظر می رسد توانایی ذاتی بیشتری در انجام بازی دارند.

آنها به راحتی اصول تنیس را یاد می گیرند. سایر مبتدیان برای رسیدن به یک سطح مشخص باید سخت تر کار کنند. به هر حال، اصول صحیح باید به طور مکرر آموزش داده شود و تقویت شود تا ملکه ذهن شود. ما فقط در مورد اصول اولیه ضربات صحبت نمی کنیم، اگرچه این ها بدون شک بخش بزرگی از بازی هستند. بازی تنیس فراتر از صرفاً ضربه و پرتاب توپ است.

شما باید توانایی ها و قدرت های جسمانی خود را مد نظر قرار دهید. و از سوی دیگر جنبه ذهنی نیز تأثیر گذار است. این مغز شما است که به شما امکان می دهد تا استراتژی هایی را تصور کنید و تاکتیک هایی را اجرا کنید. ذهن شما همان چیزی است که باعث می شود تمرکز و احساسات داشته باشید.

هر آنچه که در خصوص راکت‌های تنیس باید بدانید

مهارت های تنیس آموزش تنیس

برای درک کامل همه اصول تنیس ، بازی را به دو بخش فیزیکی و ذهنی تفکیک می کنیم. در ابتدا به بررسی بخش فیزیکی می پردازیم.

اصول فیزیکی تنیس را می توان به این مؤلفه ها تقسیم کرد:

  • ضربات – این مربوط به تکنیک های ضربه زدن به توپ است
  • حرکات پا- این بخش شامل حرکت های داخل زمین است
  • آمادگی جسمانی – این شامل قدرت ، انعطاف پذیری ، سرعت ، چابکی و استقامت است. همچنین بینایی، زمان واکنش و هماهنگی را شامل می شود.
  • تجهیزات- راکت، رشته کشی راکت و کفش

اصول تنیس

ضربات

متداول ترین مباحث اساسی تنیس تکنیک های اجرای صحیح ضربات اصلی است همانطور که در زیر ذکر شده است.

فورهند گراند استروک

1.     گریپ های استاندارد؛ کانتیننتال، ایسترن، سمی ویسترن و وسترن می باشد. معمولاًبرای مبتدیان گریپ ایسترن آموزش داده  می شود. این مدل گرفتن راکت شبیه زمانیست که می خواهید با کسی دست بدهید.

2.     زمانی که در انتظار توپ هستید، روی خط بیس لاین مقابل تور بایستید زانو ها را کمی خم کنید  و توجه داشته باشید که وزن شما باید روی سینه پا باشد. راکت را به آرامی رو به روی خود  نگه دارید.

3.     در هنگام چرخش مفصل ران و شانه ها، راکت را به عقب برگردانید. در این حالت وزن بدن روی پای عقبی میافتد. راحتی شما در انجام حرکتی نرم و آهسته چگونگی در دست گرفتن راکت را معلوم میکند.

4.     راکت را به نرمی در دست بگیرید و مچ دستتان را آزاد بگذارید و برای زدن توپ بچرخید. هنگام برخورد توپ و راکت، مچ دست را قفل کنید و ضربه را در جلوی خود به سمت بیرون بزنید. در حالی که وزن بدن را از پای عقب به پای جلو منتقل می کنید ، شانه ها و بالا تنه را صاف کنید.

5.     با رساندن راکت به شانه مخالف حرکت را تمام کنید و به حالت قبلی برگردید تا توپ مجدد به سمت شما بازگردد.

رعایت چه نکاتی در تمرین‌های تنیس به حرفه‌ای شدن شما کمک خواهد کرد؟

تنیس

تنیس

گرند استروک بک هند

1.     گریپ استاندارد این ضربه کانتیننتال است، ایسترن و دو دستی نیز در این ضربه کاربرد دارد. شیوه گرفتن دو دستی ترکیبی از کانتیننتال و ایسترن برای دست غالب، و سمی وسترن برای دست دیگر است.

2.     در حالتی که می خواهید فورهند را بزنید در انتظار رسیدن توپ بمانید.

3.     راکت را به شیوه ای ملایم و ادامه دار در حالتی که راحت هستید به عقب ببرید. مفصل ران و سرشانه را بچرخانید و وزن را روی پای عقب بیاندازید.

4.     برای زدن توپ راکت را به نرمی در دست بگیرید، بازو ها باید در حالتی راحت و مچ دست باید شل باشد و با همین حالت چرخش خود را آغاز کنید. توپ را به جلو و محکم بزنید به صورتی که روند حرکت آن مستقیم باشد، بالا تنه و شانه را صاف نگه دارید. زمانی که ضربه را میزنید وزن شما از پای عقبی به پای جلو باید منتقل شود.

5.     پس از پرتاب توپ بازیکنانی که راکت را یکدستی میگیرند حرکت راکت را تا صاف شدن آرنج و بازیکنانی که دو دستی می گیرند حرکت راکت را تا رسیدن به شانه مخالف باید ادامه دهند. سپس برای ضربه بعدی به حالت اولیه بازگردید.

سرویس

1.     راکت را در گریپ کانتیننتال بگیرید. دست غیر غالب با استفاده از نوک انگشتان توپ را نگه می دارد. با یک قدم حرکت عرضی به تور نزدیک تر شوید. پای جلویی شما به صورت مورب با بیس لاین و پای عقب موازی با بیس لاین باید قرار بگیرد.

2.     هنگامی که توپ را به بالا پرتاپ میکنید دست خود را کامل بکشید. راکت را به پشت سر خود ببرید. توپ را نگاه کنید. زانو ها را خم کرده، بالا تنه را بچرخانید و شانه ها را کمی کج کنید و بچرخانید.

3.     با فشار پا ها بر زمین به سمت توپ بپرید. راکت را با خم کردن مچ دست به عقب ببرید. آرنج را بکشید تا به موازات مچ دست کامل باز شود. در این مرحله ، بازو و مچ دست هر دو کاملاً کشیده شده است. بالا تنه و شانه ها کاملاً صاف باید باشد.

4.     در ادامه دستی که با آن راکت را گرفته اید از قسمت ساعد و بازو باید کمی چرخش داشته باشد و با حرکت به سمت مخالف بدن ضربه تمام می شود. با پای جلویی فرود بیایید و وزن را روی هر دو پا تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید: نکات طلایی و پیروزی بخش در بازی تنیس

والی

1.     راکت را در حالت کانتیننتال در مقابل صورت بگیرید. روی توپ تمزکز کنید و روی سینه پا بایستید.

2.     زمانی که برای زدن توپ به جلو قدم میگذارید شانه ها را کم بچرخانید به نخوی که توپ و راکت بالای مچ شما با هم برخورد داشته باشند

3.     برای هم ارتفاع شدن با توپ زانو ها را خم کنید نه کمرتان را.

اسپین

تاپ اسپین _کاربرد این ضربه برای زدن توپ از ارتفاع پایین به سمت بالاست

اسلایس_ ضربات بک اسپین و آندر اسپین بر عکس تاپ اسپین هستند و برای کم کردن ارتفاع توپ استفاده می شوند

لوب_ این ضربه در مواقعی که بازیکن نزدیک تور است و شما می خواهید که توپ از وی عبور کند استفاده میشود. هم چنین گاهی اوقات برای بر هم زدن روند رالی بیس لاین مورد استفاده قرار می گیرد. این ضربه با روی راکت در جهت ارتفاع دادن به توپ استفاده می شود.

دراپ شات_ یک ضربه آندر اسپین است که توپ در نزدیک تور فرود می آید و مقصود از زدن این ضربه کشاندن حریف از بیس لاین به سمت تور است. مانند یک اسلایس اما بسیار نرم تر زده می شود.

حرکات پا

تعادل مناسب باید در همه زمانها در اجرای انواع ضربه ها حفظ شود. در طول یک مرحله، باید روی سینهء پا بایستید و زانو ها را خم کنید. زمانی که برای زدن ضربه آماده می شوید قدم های کوچک بردارید و هرگز پاهایتان را محکم روی زمین قرار ندهید.

آمادگی جسمانی 

قدرت_ منظور تقویت تمام بدن است زیرا تنیس ورزشی است که می تواند باعث عدم تعادل در سیستم اسکلتی عضلانی شود. توجه ویژه به نواحی خاص که ممکن است در معرض آسیب دیدگی باشند وجود دارد، یعنی شانه (مخصوصاً مفصل سرشانه)، آرنج و مچ.

انعطاف پذیری _ این با قدرت بدنی همراه است و برای جلوگیری از صدمات مهم است.

سرعت _ این به میزانی که شخص می تواند در یک جهت حرکت کند، اشاره دارد. افزایش سرعت برای گرفتن ضربه های بسیار دور از شما مهم است.

چابکی _ این ارتباط نزدیکی با سرعت دارد و به توانایی حرکت از موقعیت ثابت، تغییر جهت و تغییر سرعت مربوط می شود.

استقامت _ چه مدت می توانید بدون خسته شدن بازی کنید؟ شما هرگز نمی دانید که مسابقه 30 دقیقه یا 3 ساعت طول خواهد کشید، بنابراین همیشه بهتر است آماده شوید.

بینایی و زمان واکنش _ همیشه به شما گفته می شود که روی توپ تمرکز کنید اما باید بدانید که در واقع می توانید توپ را ببینید. وقتی این را می بینید، باید به درستی و سریع واکنش نشان دهید.

هماهنگی _ داشتن ضربات صاف و زمانبندی توپ به خوبی می تواند از طریق تمرینات مداوم  ایجاد شود.

تنیس

تنیس

تجهیزات

وقتی مردم از اصول تنیس صحبت می کنند ، به سختی چیزی در مورد تجهیزات ذکر می شود. به نظر می رسد خیلی بهتر است تصدیق کنیم که تجهیزات مناسب چه نقشی در پیشرفت بازی شما دارد.

راکت _ راکت شما باید به هر شکلی باشد که احساس راحتی کنید. همیشه توصیه می شود که قبل از خرید ، ابتدا آن را تست کنید.

راکت های بزرگ تر، راکت های سنگین تر و راکت های سفت تر قدرت بیشتری را فراهم می کنند و راکت هایی با سر های کوچک تر و فریم های انعطاف پذیر کنترل بیشتری را ارائه می دهد. 

رشته ها – از هر نوع رشته ای که با آن احساس راحتی می کنید استفاده کنید

رشته های ساخته شده از روده طبیعی بیشتر الاستیک است و تنش را بهتر حفظ می کند. بیشترین قدرت و کنترل را در اختیار شما قرار می دهد اما گران است ، نگهداری از آنها سخت است و چندان با دوام نیستند.

رشته های ساخته شده از روده مصنوعی ارزان تر است و به نگهداری کمتری نیاز دارد.

پلی استر سفت تر و با دوام تر از روده مصنوعی است اما احساس کمتری را ایجاد می کند. این موارد معمولاً توسط بازیکنانی که تاپ اسپین های سنگینی میزنند، استفاده می شود.

کوولار و تیتانیوم این رشته ها بسیار سفت اما با دوام هستند.

رشته های ضخیم برای مکث بیشتر، کنترل و چرخش، چسبندگی بیشتری با توپ ایجاد می کنند.

کفش – هر کفش تنیسی که با آن احساس راحتی می کنید، استفاده کنید. از کفش های کراس ترینرز نیز می توان استفاده کرد اما کفش رانینگ توصیه نمی شود زیرا این کفش ها باعث ایجاد ثبات و تعادل برای حرکات جانبی نمی شوند.

اصول روانشناختی و روانی تنیس زمینه های زیر را پوشش می دهد:

استراتژی و تاکتیک ها

اصول استراتژی تنیس بیانگر رویکرد یک بازیکن برای انجام یک مسابقه، با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف او در همه ابعاد بازی و مقایسه آن با حریف خود است. هم چنین شامل گرفتن تصمیمات مناسب و تغییر موقعیت ها در بین مراحل و یا در مراحل خاص در زمین مسابقه می باشد.

اختلاف امتیاز با حریفتان را به حداکثر برسانید. این کار با موقعیت یابی مناسب در زمین و زدن ضربه مناسب انجام می شود. اصولاً هرچه بیشتر مرکز زمین را در کنترل داشته باشید، از وضعیت بهتری برخوردار خواهید بود. همچنین، هرچه ضربه های شما عمیق تر باشد، بهتر است. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که هرچه بیشتر طرف مقابل خود را به عقب رانده و بیشتر به جلو حرکت کنید ، شانس شما برای کسب امتیاز بهتر خواهد بود.

آموزش تنیس

 از نقاط قوت خود استفاده کنید و از نقاط ضعف حریف خود تا حد ممکن سوء استفاده کنید. با این کار ، ضعف خود را در حالی که از بازی در نقاط قوت حریف خود دوری می کنید ، به حداقل برسانید.

در مورد کاری که باید قبل از شروع کار انجام شود ، قاطع باشید و هنگامی که توپ بازی شد ، به ضربه های خود متعهد شوید.

قبل از هر مرحله ، شما باید بدانید که در کجا سرو بزنید و چه نوع سرویسی بزنید یا کجا برای ایستادن در بازگشت و چه نوع بازگشتی برای ضربه زدن وجود دارد.

موقعیت صحیح زمین بستگی به این دارد که طرف مقابل شما کجاست و چه ضربه ای را می زند.

تا حد امکان ، شما باید در مکانی بایستید که زاویه های احتمالی ضربه حریف خود را به حد اقل برساند.

دقت و تمرکز

معمولاً مقاومت ذهنی نیز گفته می شود.

فقط روی چیزهای مهم تمرکز کنید که در اینجا غالباً توپ است.

اجازه ندهید چیزهایی که نمی توانید آنها را کنترل کنید مانند جمعیت و شرایط جوی حواس شما را از بازی پرت کند.

آرام اما مصمم باشید.

بیاموزید که چگونه با شرایط فشار روبرو شوید و این شامل مدیریت در شرایط عصبی است.

با ترس از بازی کردن با حریف بهتر یا ترس باختن به کسی که فکر می کنید نسبت به شما پایینتر است، مقابله کنید. فقط از بازی لذت ببرید زیرا هیچ کس با ترس از بازی، برنده نمی شود.

 به همه حریفان و همچنین داوران ، داور های خط و توپ جمع کن ها احترام بگذارید.

اصول تنیس باید در ابتدای پیشرفت بازیکن تفهیم شود. وقتی هدف شما رسیدن به موفقیت است ، جایگزینی برای داشتن پایه و اساس درست وجود ندارد.

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار