26/04/2024

جانیک سینر با پیروزی برابر دی مینور، قهرمان مسابقات Next Gen ATP شد

  • توسط مینا
  • 10/11/2019
  • 0

جانیک سینر نوجوان ۱۸ سالۀ ایتالیایی با پیروزی مقابل الکس دی مینور به اولین قهرمانی دوران حرفه‌ایش در میلان دست یافت.

قهرمانی جانیک سینر در مسابقات Next Gen ATP

در بامداد روز یکشنبه به وقت ایران و در فینال مسابقات Next Gen ATP در شهر میلان ایتالیا، الکس دی مینور و جانیک سینر مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در این دیدار یک‌طرفه که ۶۴ دقیقه به طول انجامید، جانیک سینر موفق شد با حساب ۳-۰ و با نتایج ۴-۲، ۴-۱ و ۴-۲ دی مینور استرالیایی را از پیش‌رو بردارد تا قهرمان سومین دورۀ فینال‌های ۲۱ و زیر ۲۱ سال دنیای تنیس شود. سینر که هم اکنون در جایگاه ۹۵ رده‌بندی تنیس مردان قرار گرفته است، با وایلدکارت در این تورنمنت حاضر شد تا به اولین قهرمانی ارزشمند دوران بازیگری‌اش برسد. پیروزی جانیک سینر برابر الکس دی مینور، دومین برد این بازیکن مقابل ۲۰ تنیسور برتر رنکینگ می‌باشد. او در ماه گذشته و در مسابقات اوپن اروپا (آنتورپ) توانسته بود برابر گائل مونفیس فرانسوی به برتری برسد. در دیدار مقابل دی مینور، سینر موفق به سیو ۹ بریک پوینت حریفش شد در حالی که دی مینور تنها توانست ۳ بار و در هر ست یکبار به بریک پوینت دست یابد. جانیک سینر پس از این قهرمانی ارزشمند در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر شد و گفت:

من هیچ حرفی برای گفتن ندارم. او (الکس دی مینور) یک بازیکن فوق‌العاده است و من در برابر او تنها سعی کردم بازی خودم را انجام دهم و کمتر مرتکب خطا شوم. از عملکردم در بازی امروز بسیار خوشحالم. هفتۀ باورنکردنی را پشت سر گذاشتم. جمعیت و هواداران محشر بودند و به همین خاطر از همۀ آن‌ها بسیار متشکرم. امیدوارم سال دیگر هم در اینجا حضور داشته باشم.

سینر امسال و در رقابت‌های چلنجر برگامو و لکسینگتون توانسته بود به مقام قهرمانی برسد، اما قهرمانی امروز او در میلان، برجسته‌ترین عنوانی است که این تنیسور نوجوان تاکنون به آن دست یافته است. جانیک امسال جهش خیره‌کننده‌ای در رنکینگ مردان داشت و با ۴۵۰ پله صعود توانسته بود در جمع ۱۰۰ تنیسور برتر دنیا و در مکان نود و پنجم بایستد. سینر همچنین امسال موفق به صعود به مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات اوپن اروپا شده بود و اولین پیروزی خود را هم در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی و تورنمنت رم به دست آورد. وی نخستین بردش در گرند اسلم‌ها را نیز در این فصل و با پیروزی مقابل استن واورینکا در مسابقات یو اس اوپن در چهار ست کسب نمود. سینر به سومین قهرمان مسابقات فینال‌های Next Gen ATP تبدیل شد. در سال ۲۰۱۷ و نخستین دورۀ این رقابت‌ها، چانگ هیون از کرۀ جنوبی به قهرمانی رسید و در سال ۲۰۱۸ نیز استفانوس تسیتسیپاس از یونان عنوان نخست را به دست آورد. نکتۀ جالب توجه در مورد این دو تنیسور آن است که هر دوی آن‌ها بعد از قهرمانی در این تورنمنت توانسته بودند چند ماه بعد در گرند اسلم اوپن استرالیا به مرحلۀ نیمه نهایی این مسابقات برسند.

جانیک سینر

دی مینور یکی از باسابقه‌ترین و البته ناکام‌ترین بازیکنان حاضر در مسابقات میلان بوده است. او تاکنون ۱۰ بار در این تورنمنت بازی کرده و موفق به کسب آمار ۸ پیروزی و ۲ شکست شده است. هر دو شکست این تنیسور استرالیایی در بازی‌های پایانی و در دو سال متوالی رخ داده است. این جوان ۲۰ ساله با به دست آوردن سه عنوان قهرمانی تور خود که شامل تورنمنت‌های سیدنی، آتلانتا و ژوهای می‌شد، توانست با رتبۀ هجدهم دنیا به مسابقات میلان راه یابد و سید نخست قهرمانی این بازی‌ها به شمار می‌رفت. دی مینور همچنین چند هفته قبل و در بازل سوئیس با شکست برابر راجر فدرر به مقام دوم مسابقات اوپن ۵۰۰ امتیازی بازل رسیده بود. الکس دی مینور پس از شکست برابر سینر گفت:

یک هفته عالی را در میلان گذراندم. جانیک بسیار خوب کار کرد و به خاطر قهرمانی در این مسابقات به او تبریک می‌گویم. من از سالی که پشت سر گذاشتم راضی هستم و منتظر سال آینده هستم. من در بازی امروز اشتباهات زیادی داشتم و نتوانستم از فرصت‌های بریک پوینتم استفاده کنم و برعکس او موفق شد ۹ بریک پوینت را سیو نماید. من به همین ترتیب بهترین فرصت‌هایم را در بازی از دست دادم و شاید اگر در ست اول می‌توانستم از این شانس‌ها استفاده کنم، نتیجه به شکلی دیگر رقم می‌خورد. در مجموع مسابقۀ متفاوتی بود و حریفم بازی خوبی به نمایش گذاشت و از فرصت‌هایش بهتر استفاده نمود.

دی مینور می‌گوید تا قبل از این هفته با سینر آشنا نبوده است، اما آن‌ها در میلان با هم تمرین کردند و در خارج از میدان مسابقه با هم آشنا شدند. دی مینور، نوجوان ایتالیایی را انسانی اصیل و فروتن می‌داند و او را مورد ستایش قرار داده است. آیندۀ تنیس مردان استرالیا دراین‌باره می‌گوید:

جانیک یک بازیکن جنگنده و بسیار خوب است. مطمئنم اگر او سطح خود را در همین حد بالا نگه دارد، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند در بین بهترین تنیسورهای جهان قرار گیرد. او هنوز جوان است و تجربۀ زیادی در سطح مسابقات تور ندارد. به همین دلیل فکر می‌کنم که بدانم شرایط فعلی و آتی او به چه شکلی رقم خواهد خورد. سال آینده جانیک می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

الکس و جانیک هر دو در بخش سرویس آمار تقریباً نزدیکی را به نمایش گذاشتند. هر دوی آن‌ها موفق به زدن دو ضربۀ ایس شدند و جانیک در ۷۴% (۲۶ از ۳۵) از سرویس‌های نخستش به پیروزی رسید و آمار دی مینور هم به ۶۷% (۱۹ از ۲۸) پیروزی در سرویس‌های ابتدایی می‌شد. البته در بخش سرویس‌های برگشتی، عملکرد سینر به مراتب بهتر بود و او توانست ۵۹% (۱۰ از ۱۷) سرویس دومش را به امتیاز تبدیل نماید که در این آیتم تنیس باز استرالیایی تنها توانست ۲۵% (۳ از ۱۳) از سرویس‌های بازگشتی‌اش را تبدیل به امتیاز نماید. سرعت سرویس‌های دی مینور در این بازی به ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسید. با پایان این مسابقات، جانیک سینر با کسب مقام نخست به جایزۀ ۳۷۲ هزار دلاری این رقابت‌ها دست یافت. این در حالی است که تمام مبلغی که سینر تاکنون به دست آورده بود به ۲۷۴ هزار دلار می‌رسید. الکس دی مینور هم با کسب مقام دوم با ۲۹۵ هزار دلار راهی خانه‌اش در استرالیا شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار