26/04/2024

حقایقی جالب در ورزش تنیس

  • توسط مریم
  • 27/05/2019
  • 0

قبل از اینکه افراد در ورزش تنیس از راکت استفاده کنند، از کف دست هایشان برای ضربه زدن به توپ استفاده می کردند. روش استفاده از کف دست در قرن 1500 و در آغاز معرفی راکت به دنیای تنیس کنار گذاشته شد. واژه «تنیس» برگرفته از کلمه فرانسوی «تنز tenez» است. بازی تنیس به شیوه مدرن آن در قرن 1800 میلادی شکل گرفت و اولین دوره مسابقات قهرمانی جام ویمبلدون در سال 1877 و در شهر لندن در کشور انگلستان برگزار شد. اولین دوره مسابقات قهرمانی جام ایالات متحده هم در سال 1880 در تامکینسویل جزیره استیتن در نیویورک برگزار شد. امروزه بزرگترین رویدادهای ورزش تنیس مربوط به مسابقات آزاد آمریکا، فرانسه، استرالیا و جام ویمبلدون است.

حقایقی جالب درباره ورزش تنیس

اولین شیوه ابداعی بازی تنیس، تنیس چمن است که به اسم اسفایریسترایک نامگذاری شد. این نوع بازی تنیس توسط شخصی به نام والتر کلاپتن بزرگ ابداع و درسال 1874 ثبت شد. شکل مستطیلی زمین بازی تنیس اولین بار در سال 1875 و برای مسابقات ویمبلدون طراحی شد. اما زمین های اولیه به شکل ساعت شنی بودند.

اولین برنده جام ویمبلدون شخصی به نام اسپنسر گور بود. او اصلا تصور هم نمی کرد که آن بازی را از آن خود کند.

در اتفاقی عجیب در سال 1498، چارلز هشتم با سر به در ورودی یک زمین تنیس قدیمی برخورد کرد و مرد.

یک بازی تنیس حدودا به مدت دو ساعت و نیم به طول می انجامد. در این میان، توپ بازی تنها به مدت تقریبا 20 دقیقه در کل این مدت دو ساعت و نیم، در جریان بازی قرار می گیرد.

طولانی ترین بازی تنیس در مدت زمان یازده ساعت و پنج دقیقه به درازا کشیده است؛ یعنی به مدت بیشتر از سه روز. توپ هایی که در بازی های ویمبلدون استفاده می شدند، تا قبل از سال 1986 به رنگ زرد نبوند. بعد از آن و برای اینکه تماشاچیان بهتر بتوانند توپ را در جریان بازی ببینند، به شکل رنگی و امروزی استفاده شد.

طولانی ترین مسابقه ورزش تنیس

سریعترین ثبت رکورد در زدن سرویس در رده بانوان متعلق به ونوس ویلیامز با سرعت 205 کیلومتر بر ساعت است. ونوس و خواهرش سرنا ویلیامز، هر دو موفق به بردن مدال طلای المپیک در تنیس شده اند. آنها اولین خواهران دارای مدال طلای المپیک هستند.

ونوس ویلیامز

تنها مسابقات جدی و مهم تنیس که هنوز در زمین چمن برگزار می شود، مسابقات ویمبلدون است. سایر مسابقات مانند مسابقات آزاد آمریکا و آزاد استرالیا در زمین های غیرچمن (سفت) برگزار میشوند و مسابقات آزاد فرانسه هم در زمین خاکی (خاک رس قرمز) برگزار می شود.

زنانی که در اولین دوره مسابقات ویمبلدون شرکت می کردند مجبور به پوشیدن لباس های کاملا بلند و پوشیده بوند. اولین شخصی که در مسابقات ویمبلدون سال 1932 شورت ورزشی پوشید، هنری آستن نام داشت. گفته می شد که لباس متفاوت او باعث تعجب ملکه مری شده است.

اولین لباس های تنیس برای زنان - شارلوت کوپر

اولین سیاهپوست دورگه آمریکایی-افریقایی که فاتح مسابقات آزاد آمریکا شد، شخصی به نام آرتور اش بود.

آرتور اش

رشته ورزشی تنیس اولین باردر المپیک سال 1896 وارد مسابقات شد و بعد از آن در سال 1924 از المپیک کنار گذاشته شد. اما دوباره در سال 1988 به عنوان یک رویداد رسمی وارد بازی های المپیک شد. تنیس از سال 1992 به بعد همیشه به عنوان بخشی از بازی های المپیک بوده است.

کسی که دارای رکورد بیشترین کسب عناوین مسابقات گرنداسلم بوده ، شخصی به نام مارگارت اسمیت کورت با 24 عنوان است.

مارگارت اسمیت کورت

شرکت تیفانی و شرکا سازنده جام مسابقات آزاد آمریکا است.

میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای تفریح و سرگرمی به بازی تنیس می پردازند. در طول صد سال اولی که ورزش تنیس به شکل مدرن آن بازی می شد، زه های راکت تنیس از اجزای دل و روده حیوانات ساخته می شد. بیشترین طول یک راکت تنیس تا سال 1997 به اندازه 32 اینچ بود که از آن سال به بعد تغییر کرد و هم اکنون به طول 29 اینچ ساخته می شود.

افراد زیر 18 سالی که هنوز تحت سرپرستی اولیا و یا کفیل خود هستند می توانند در بازی های تنیس جوانان شرکت کنند. این افراد با موافقیت والدین خود می توانند همانند تورنمنت های جوانان ، در تورهای تنیس بزرگسانان هم شرکت کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار