29/03/2024

دانستنی های تنیس

  • توسط مریم
  • 16/08/2019
  • 0
توپ تنیس

با برگزاری مسابقات تنیس آزاد امسال دراستادیوم رونالد گروس، شبکه ورزشکاران المپیک (Olympic Athletes’ Hub) همه چیز را درباره تنیس به شما میگوید.

بازی های المپیک ۲۰۱۶، بازی های مقدماتی، بازی های دوره ای اکوییس سال ۲۰۱۵، مسابقات مستر کاپ تنیس برزیل

بازی های المپیک ۲۰۱۶، بازی های مقدماتی، بازی های دوره ای اکوییس سال ۲۰۱۵، مسابقات مستر کاپ تنیس برزیل

دانستنی های تنیس

تاریخ پیدایش این ورزش را میتوان از قرن 11 میلادی دانست، در آن زمان راهبان به جای راکت از دستان خود برای ضربه زدن به توپ و بازی در حیاط صومعه استفاده میکردند. در آن زمان این بازیjeu de paume  یا بازی دستی نام داشت.

وسایل-تنیس

وسایل بازی تنیس

راکت های تنیس تا دهه های 60 و 70 میلادی اغلب از چوب ساخته میشد، در همان دوره بود که Jimmy Connor برای اولین بار از راکت فلزی استفاده کرد. مدتی طول کشید تا راکت هایی از جنس فلز و کامپوزیت جای راکت های چوبی را بگیرند. در مسابقات المپیک 1988 راکت چوبی برای آخرین بار توسط Miloslav Mecir در فینال مسابقات Grand Slam استفاده شد. در مسابقات تنیس آزاد سال 1986 این بازیکن بازی را به Ivan Lendl واگذار نمود.

گلوله های زرد تنیس

در گذشته بسته به رنگ زمین بازی، توپ های تنیس را در رنگ های سفید یا مشکی انتخاب میکردند اما در سال 1972 فدراسیون بین المللی تنیس پس از تحقیق در این زمینه به نتیجه رسید که رنگ زرد برای بینندگان تلویزیونی این بازی بیشتر قابل دید است و به همین دلیل این رنگ را برای توپ های تنیس انتخاب و معرفی نمود. علی رقم این تصمیم گیری تغییر کامل رنگ توپ ها به زرد تا سال 1986 و مسابقات Wimbledon به طول انجامید.

مسابقات ماراتن

در مسابقات Wibldon 2010 رقابت بازیکن جوان امریکایی و John Isner 23 ساله و Nicolas Mahut نوپای فرانسوی به عنوان طولانی ترین مسابقه از نظر زمان و تعداد ست ها رکورد دار شد. این مسابقه 11 ساعت و 5 دقیقه به طول انجامید و تا سه روز ادامه داشت. در 183 ست انجام شده در این بازی امتیازهای 4-6، 6-3، 6-7 (7-9)، 7-6 (7-3) و 68-70 کسب شد. ست آخر این بازی به تنهایی از طولانی ترین مسابقه انجام شده طولانی تر بود!

حرکات در تنیس

در مسابقات آزاد استرالیای امسال توپ زرد تنیس با 37 ضربه متوالی به عنوان طولانی ترین زمان پرواز توپ در میدان مسابقات تنیس (rally) ثبت شد و در نهایت به کسب امتیاز از سوی Zerev Alexander در مقابل Rafael Nadal انجامید. هر چند این رکورد طولانی ترین رکورد ثبت شده نیست. بر اساس آمارهای رسمی، رکورد شگفت انگیز rally در تنیس در سال 2013 برای 50,970 ضربه، در باشگاه Am بایرویت آلمان به نام Frank و Dennis Fuhrmann ثبت گردیده است.

برد پرتاب ها در تنیس

در مسابقات فینال تنیس آزاد امسال استرالیا، Rafael Nadal و Roger Federer فاصله 6.5 کیلومتری (به طور میانگین 11 متر از هر نقطه) زمین را پوشش دادند.

پر سرعت ترین سرویس ها

در تنیس بانوان رکورد پر سرعت ترین پرتاب با 210.8 کیلومتر بر ساعت در سال 2014 از آن بازیکن آلمانی Sabine Lisicki شد این در حالی ست که این افتخار در پرتاب سرویس با سرعت 263 کیلومتر بر ساعت از سال 2012 متعلق به Samuel Groth استرالی میباشد.

بردهای شگفت آور

در حال حاضر Andy Marry تنها بازیکن تنیس است که افتخار برد دو بازی المپیک را در عنوان بازی های انفرادی در سالهای 2012 و 2016 از آن خود کرده  و همچنین در سال 2012 با بازی در کنار Laura Robson مدال نقره را به گردن آویخت. با اینحال هنوز نتوانسته به موفقیت بی نظیر برد 5 مدال المپیک که توسط Venus Williams دستیافتنی شد، برسد. این موفقیت میان تمام بازیکنان تنیس بی نظیر بوده و هست. او این افتخار را با برد در سه مسابقه در شاخه  بازی های دو نفره در کنار خواهرش Serena، مدال طلا در بازی های تکنفره سال 2000 و مدال نقره مسابقات المپیک ریو سال 2016 در شاخه بازی های دو نفره، از آن خود نمود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار