16/04/2024

دنیس شاپووالوف و فلیکس آلیاسیم ستارگان احتمالی کانادا در ATP Cup خواهند بود

  • توسط مینا
  • 25/12/2019
  • 0

فصل ۲۰۱۹ برای دنیس شاپووالوف و فلیکس اوژه آلیاسیم کانادایی پیش‌نمایشی بود از آنچه هواداران دنیای تنیس برای ۱۰-۱۵ سال آینده ستارگان NextGen ATP پیش‌بینی می‌کنند.

دنیس شاپووالوف و آلیاسیم ستارگان آینده تنیس کانادا

دنیس شاپووالوف و اوژه آلیاسیم که به همراه استیون دیاز، عدیل شمس‌الدین و پتر پولانسکی در ATP Cup شرکت خواهند کرد، فصل فوق العاده‌ای را پشت سر گذاشتند. هر دوی آن‌ها بالا و پایین‌های زیادی را در طول فصل تجربه کردند اما موفق شدند تا سال را در میان ۲۵ تنیسور برتر رنکینگ جهانی به پایان ببرند (شاپووالوف در جایگاه ۱۵ و اوژه آلیاسیم در جایگاه ۲۱). تام تیبوت کانادایی که سابقه‌ای طولانی در نگارش مقالات ورزش تنیس دارد، می‌گوید:

این دو پسر تمام انتظاراتی که از آن‌ها می‌رفت را برآورده کردند و حالا به آنجایی که باید، رسیدند.

چهار سال پیش وقتی اوژه آلیاسیم ۱۵ ساله و دنیس شاپووالوف ۱۶ ساله بود، تیبوت بازی آن‌ها را در رقابت‌های زیر ۱۸ ساله‌های کانادا تماشا کرده بود. از آن زمان به بعد و علی‌الخصوص در سال ۲۰۱۹، این دو عملکرد بسیار خوبی داشتند. در ماه فوریه، اوژه آلیاسیم که ۱۶ ماه از شاپووالوف کوچک‌تر است، به جوان‌ترین فینالیست تاریخ سری ATP ۵۰۰ (بعد از سال ۲۰۰۹) تبدیل شد؛ جایی‌که او به فینال اوپن ریو راه یافت اما مغلوب جره شد. ماه بعد، اوژه آلیاسیم که ۱۸ سال سن داشت، به جوان‌ترین تنیسور تاریخ ۳۵ ساله اوپن میامی تبدیل شد که به نیمه نهایی این رقابت‌ها صعود کرده است؛ او در نیمه نهایی به جان ایسنر آمریکایی باخت. در همان زمان در فلوریدای جنوبی، شاپووالوف هم در سومین تجربه حضورش در یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی، به نیمه نهایی صعود کرد (و در آنجا به فدرر باخت). سپس اوژه آلیاسیم به فینال لیون و اشتوتگارت رسید (و به پِیر و برتینی باخت) و بعد از نخستین پیروزی‌اش در یک گرند اسلم به دور سوم ویمبلدون رسید (و به هامبرت باخت). اوژه آلیاسیم می‌گوید:

برای هر تنیسوری نخستین پیروزی در یک گرند اسلم لحظه بزرگی به شمار می‌رود و این مسئله دستاورد بزرگی برای من بود. در همین زمان، در تلاش هستم تا در آینده جلوتر از این بروم و نتایج بهتری را به دست آورم.

دنیس شاپووالوف

این در حالی است که شاپووالوف بعد از میامی، فرم خوبی نداشت و به ۲ برد و ۹ پیروزی رسیده بود که شامل شکستش مقابل اوژه آلیاسیم در مادرید هم می‌شد. این تنیسور دست چپ در مسترز ۱۰۰۰ امتیازی مونترال به فرم خوب سابقش برگشت؛ جایی‌که پیر هیوز هربرت فرانسوی را شکست داد و دیدارش با دومینیک تیم را به ست سوم کشاند. شاپووالوف بعد از این مسابقات گفت:

وقتی که به زمین برگردم لبخندی به لب خواهم داشت. در مونترال بعد از هر امتیاز، تماشاوژهان تشویقم می‌کردند و این احساس بسیار خوبی به من می‌داد. می‌توانم آزادانه‌تر بازی کنم و از بازی‌ام لذت ببرم. قبول دارم که اشتباهاتی را علی‌الخصوص در چند هفته اخیر مرتکب شدم اما بسیار خوشحالم که در اینجا شرایط خوبی داشتم.

دو هفته بعد، او به نیمه نهایی وینستون سالم رسید و هفته بعد از آن برای دومین سال متوالی در دور اول یو اس اوپن به مصاف اوژه آلیاسیم رفت. شاپووالوف که نخستین رویارویی‌شان در نیویورک را برده بود، امسال هم در دو ست متوالی اوژه آلیاسیم را شکست داد. تیبوت می‌گوید:

دنیس بازی بسیار خوبی را مقابل اوژه آلیاسیم در یو اس اوپن از خودش به نمایش گذاشت.

شاپووالوف روند رو به رشدش را حفظ کرد و به نیمه نهایی چنگدو رسید و نخستین قهرمانی‌اش را در استکهلم به دست آورد. این تنیسور کانادایی فرم خوبش را در هفته پایانی فصل عادی ATP حفظ کرد و برای نخستین بار، در پاریس، به فینال یک مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رسید (و به جوکوویچ باخت). از طرفی، اوژه آلیاسیم در مسابقات آسیایی به ۲ برد و ۳ باخت رسید و به سبب مصدومیت زانویش محدودیت‌هایی برای بازی در ماه پایانی فصل داشت. در حال حاضر شاپووالوف فرم فوق العاده‌ای دارد اما همانطور که تیبوت می‌گوید پیش‌بینی اینکه کدام یک از این دو فصل ۲۰۲۰ را بالاتر از دیگری به پایان می‌برد کار آسانی نیست. فصل ۲۰۲۰ با نخستین دوره مسابقات ATP Cup شروع خواهد شد و کانادا در گروه ششم این رقابت‌ها که در بریزبین برگزار می‌شود با آلمان، یونان و استرالیا رقابت می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار