26/04/2024

از دنیل مدودف تا زورف؛ نگاهی به چهار تنیسور جوان حاضر در مسابقات لندن

  • توسط مینا
  • 08/11/2019
  • 0

تنها چند روز دیگر به آغاز یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های فصل در شهر لندن باقی مانده است. مسابقاتی که علاوه بر حضور مثلث بیگ‌تری، شاهد شرکت ستاره‌های جوانی همچون دنیل مدودف ، استفانوس تسیتسیپاس، الکساندر زورف و متئو برتینی هستیم.

از دنیل مدودف تا زورف؛ ستاره های جوان تنیس لندن

در بین این چهار ستارۀ جوان دنیای تنیس، دنیل مدودف با درخشش در مسابقات این فصل و حضور در ۹ فینال و ۴ قهرمانی سرآمد بوده و از شانس بالایی نیز برای کسب عنوان نخست این رقابت‌ها برخوردار است. هرچند نباید به سادگی از دیگر بازیکنان جوان چون استفانوس تسیتسیپاس یونانی نیز بگذریم. تنیس بازی که در سال گذشته توانست به مقام قهرمانی تورنمنتNext Gen ATP در رده ۲۱ و زیر ۲۱ سال دنیای تنیس دست یابد. آیا این تنیسور جوان یونانی خواهد توانست موفقیت‌های خود در ردۀ جوانان را در بزرگسالان و این‌بار مسابقات نیتو در لندن نیز تکرار نماید؟ استفانوس در سال ۲۰۱۸ و دقایقی پس از قهرمانی در مسابقات میلان گفته بود:

فکر می‌کنم اگر مسابقات Nitto به جای لندن در ایتالیا و شهر میلان برگزار می‌شد و من الان قادر به بازی در آنجا بودم، می‌توانست ایدۀ خوبی به حساب آید.

پیش‌بینی تسیتسیپاس یک سال بعد به حقیقت پیوست و او الان یکی از هشت تنیسور منتخب حاضر در تورنمنت لندن است. تسیتسیپاس بخشی از بازیکنان جوان حاضر در این رقابت‌هاست که از دل تورنمنتNext Gen ATP بیرون آمده‌اند. آن‌ها می‌توانند از یک هفته‌ای که در سالن سرپوشیدۀ O۲ لندن سپری می‌کنند، به عنوان سکوی پرتاب خود در سال‌های آتی پیش‌رویشان بهره ببرند. به غیر از تنیسور یونانی، الکساندر زورف، دنیل مدودف و متئو برتینی هم درصدر این فهرست قرار دارند. الکساندر زورف قهرمان سال پیش مسابقات Nitto ATP Finals می‌باشد که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی گام به این رقابت‌ها گذاشته است. او هر گز در مسابقات میلان به قهرمانی نرسیده ولی با این وجود بزرگترین افتخار دوران حرفه‌ایش را در همین تورنمنت لندن به دست آورده است. او به عنوان یکی از اعضای اصلی Next Gen ATP سومین سال حضور پیاپی خود در مسابقات انتهای فصل ATP را می‌گذراند. مدودف تنیسور جوان دیگر حاضر در لندن است. این بازیکن ۲۳ ساله نیز از نسل بازیکنان Next Gen ATP به شمار می‌آید که در سال ۲۰۱۷ به مقام سوم این مسابقات رسید. او اولین تجربه‌اش را در فینال‌های آخر فصل لندن تجربه می‌کند و در حال حاضر بیشترین تعداد برد در سال ۲۰۱۹ مختص این جوان اهل مسکوی روسیه است.

در سالی که مدودف موفق به کسب مقام سوم مسابقات جوانان میلان شد، متئو برتینی حضور در این رقابت‌ها را در کشورش ایتالیا از دست داد. اما او هم همانند مدودف فراتر از انتظارات ظاهر شده و در تورنمنت‌های بزرگ خوش درخشیده است. برتینی در گرند اسلم یو اس اوپن و مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رولکس شانگهای موفق شد به مرحلۀ نیمه نهایی برسد و با کسب امتیازات لازم، حضورش را به عنوان نفر هشتم در لندن قطعی سازد. راس هاچینز، مدیر ارشد برگزارکنندۀ مسابقات فینال‌های Nitto ATP دربارۀ حضور تنیسورهای جوان در لندن گفت:

نحوۀ صعود آنها بسیار چشمگیر بود. حضور این بازیکنان جوان و درخشش آن‌ها در فینال‌های ATP دیگر تبدیل به یک عادت شده است.

دنیل مدودف

هاچینز تاکید می‌کند یکی از دلایلی که سازمان ATP اقدام به تاسیس تورنمنتی چون Next Gen ATP کرده است، ارتقای سطح جوانان ۲۱ و زیر ۲۱ سال برای حضوری موفق در رویدادهای حرفه‌ای دنیای تنیس می‌باشد. بازیکنانی که بتوانند خود را به سطح نوابغی چون نواک جوکوویچ، رافائل نادال و راجر فدرر نزدیک‌تر سازند. اما شاید خود راس هاچینز و دیگر مقامات ATP نیز پیش‌بینی نمی‌کردند که بازیکنانی چون تسیتسیپاس، مدودف و زورف بتوانند به این سرعت فاصلۀ خود را با این سه نابغۀ دنیای تنیس کاهش دهند. هاچینز در ادامه می‌گوید:

هدف این بود که این بچه‌ها را ارتقا دهیم و آن‌ها را پله‌پله برای حضوری موفق در تورنمنت‌های حرفه‌ای آماده سازیم. اما پیشرفت روزافزون آن‌ها تابدین‌جا هم خیره‌کننده بوده و یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آید.

صحبت‌های این مدیر ارشد سازمان ATP در عمل نیز به واقعیت پیوست. تسیتسیپاس تنها چند ماه پس از قهرمانی‌اش در میلان توانست به مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات اوپن استرالیا صعود کند. این موضوع یکسال قبل و با هیون چانگ کره‌ای نیز رنگ واقعیت به خود گرفت. هیون چانگ در سال ۲۰۱۷ به مقام قهرمانی مسابقات Next Gen ATP دست یافت و سپس در ژانویه ۲۰۱۸ توانست به مرحلۀ نیمه نهایی گرند اسلم استرالیا صعود نماید. مربی هیون چانگ، بعدها در گفتگویی خاطرنشان کرد که مسابقات میلان در رشد و شکوفایی شاگردش در تورنمنت‌های بزرگسالان و به خصوص صعود به دور نیمه نهایی اوپن استرالیا موثر بوده است. هاچینز می‌افزاید:

صحبت ما دربارۀ شخصیت و تفکر قهرمانی یک تنیسور است. اینکه شما با این تفکر در مقابل انتظارات جامعه، دوستان و خانواده‌تان قرار می‌گیرید و صحبت از لذت بردن از این قهرمانی‌ها و ادامه دادن این مسیر است. آیا آنها و یا دیگران از این امر استقبال می‌کنند؟

مدودف اما موفق‌ترین بازیکن از این دسته است که ۲۰۱۹ و به خصوص شش ماهۀ دوم آن، سالی سرشار از موفقیت برای او بوده است. دو سال قبل و در حالی که او در تورنمنت میلان حضور داشت، جایگاه این تنیس باز روس در ردۀ شمارۀ شصت و پنجم بود و حال او را در بین پنج تنیسور برتر رنکینگ مردان می‌بینیم. مدودف پس از حضور در شش فینال متوالی سیتی اوپن واشنگتن، مسترز مونترال، مسترز سینسیناتی، یو اس اوپن، سن‌پترزبورگ و شانگهای توانست با اقتدار و برای نخستین بار به مسابقات فینال‌های Nitto ATP صعود نماید. او با حضور در این شش فینال در کنار نادال، فدرر، اندی ماری و جوکوویچ به عنوان تنیسورهای فعالی قرار گرفت که قبلاً موفق به انجام این کار بزرگ شده‌اند. یک بازیکن جوان در کنار بیگ‌فور؛ چیزی که قبلاً به هیچ وجه در این دو دهه شاهد آن نبوده‌ایم. دنیل مدودف خود دراین‌باره می‌گوید:

از این موفقیت‌ها بسیار خوشحالم، چون باعث می‌شود مردم مدام در موردم صحبت کنند. مهم‌ترین نکته این است که این موفقیت‌ها تداوم و ادامه داشته باشد. کافی است تا ذره‌ای لغزش و افت داشته باشید، مردم به همان سرعت، شما را از یادخواهند برد. بنابراین، من این را به خوبی می‌دانم و می‌خواهم هر روز نسبت به روز قبل پیشرفت داشته باشم.

استفانوس تسیتسیپاس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار