16/04/2024

ده برد به یاد ماندنی راجر فدرر در ویمبلدن

  • توسط محمد رضا شیری
  • 25/10/2019
  • 0

ATPTour.com نگاهی به پیروزی های بازیکن سوئیسی، راجر در مسابقات انگلیسی داشته است.

 فدرر توانسته در تاریخ بازی های انفرادی گرند اسلم رکورد صد پیروزی در مسابقات انفرادی را به نام خود ثبت کند. فوق ستارۀ سوئیسی با رکورد هشت عنوان قهرمانی با شکست دادن کی نیشیکوری از ژاپن در مرحلۀ یک چهارم نهایی در ویمبلدن رکورد خود را هم پشت سر گذاشت.

10 بازی و قهرمانی برجستۀ راجر فدرر

  1. 2001 دور اول، کریستوف روشوس، 62 63 62

سه سال بعد از کسب عنوان قهرمانی مسابقات انفرادی و تیمی در کلوب آل انگلند، فدرر برادر بزرگتر خانوادۀ روشوس، کریستوف را در 66 دقیقه شکست داد. بازیکن شمارۀ 15 دنیا – راجر – با واگذاری 14 امتیاز سرویس بازی را برد

 2. 2001، دور چهارم، پیت سامپراس، 76 57 64 67 75

در سوم جولای 2001 ساعت 6:20 بعدازظهر زندگی فدرر تغییر کرد – پیت سامپراس قهرمان هفت دوره، بعد از هشت سال حکمرانی در مسابقات چمن، بدون اهمیت دادن به پیروزی در صدمین بازیش زمین را ترک کرد. او بعد ها گفت: «به نظر من راجر فدرر خیلی خاص است.» فدرر زنجیرۀ قهرمانی های پیت در ویمبلدن را در بیست و نهمین بازی او پاره کرد. فدرر در نهمین دوره از بازی های قهرمانیش از خوشحالی به زانو افتاد، اما دو روز بعد ممکن بود در چهار ست به تیم هنمن در یک چهارم نهایی ببازد.

  1. فینال 2003، مارک فیلیپوسیس 76 62 76

فدرر احساسات خود را حفظ کرد اما بعد از به دست آوردن اولین قهرمانی مهمش با نتایج 7-6، 6-2 ، 7-6 در مقابل فیلیپوسیس اشک هایش جاری شدند. چرا که دو سال پیش به دلیل جراحات زانو به وی گفته بودند که شاید هرگز نتواند به بازی ها برگردد و مجبور به ویلچر نشینی شود. « به همه ثابت کردم که می توانم و یک حس رهایی برای خودم بود. زیرا فشار زیادی از همه طرف به خصوص از طرف خودم تحمل می کردم. هیچ اطمینانی در مورد هیچ چز وجود ندارد اما میدانستم که بر بازی مسلط هستم و همیشه به خودم ایمان داشتم. سطح بازی را در نیمه نهایی و فینال بالا نگه داشتم و می شود گفت که بالا بردن جام قهرمانی برایم یک آرزو بود.» فدرر در دور چهارم بعد از بازی با فیلیسیانو لوپز دچار آسیب دیدگی از ناحیۀ پشت شد که به درمان نیاز داشت.

قهرمانی فدرر در ویمبلدن

  1. فینال 2007، رافائل نادال، 76 46 76 26 62

بازیکن شمارۀ 1 جهان از بیان بورگ تقلید کرد و پنجمین عنوان قهرمانی مستقیم خود را به دست آورد. او در دومین فینال پی در پی خود با نادال دچار ترس شده بود که آن بازی سه ساعت و چهل و پنج دقیقه به طول انجامید. فدرر گفت:« همۀ رقبا بسیار سخت هستند اما بازی کردن با قهرمانی مثل رافائل خیلی سخت تر است، زیرا با رکورد های بیون برابری می کند. او یک بازیکن محشر است و قطعاً مدت زمان زیادی در این عرصه حضور خواهد داشت، در نتیجه از شکست دادن دیگر بازیکن ها قبل از او بسیار خرسند می شوم. در انتهای بازی به رافا گفتم که بازی سخت و نزدیکی بود، او هم حق برنده شدن را داشت، من فقط خوش شانسی آوردم.»

  1. 2009، یک چهارم نهایی، ایو کارلویچ، 63 76 76

کارلویچ در چهار مسابقه رکورد 80 سرویس بدون وقفه را ثبت کرد اما راجر فدرر بعد از دو دور سرویس زدن این قول اهل کرواسی را در هم شکست و تنها هفت خطای ناخواسته در طول یک ساعت و چهل و سه دقیقه مرتکب شد. «به نظر خودم قدرت و بازی من در زمین های چمن به نهایت خود می رسند. فکر می کنم خطر ناک تر می شوم.» بعد از این پیروزی او وارد بیست و یکمین نیمه نهایی قهرمانی گرند اسلم خود شد.

  1. فینال 2009، اندی رادیک، 57 76 76 36 16-14

او بعد از باخت در سال 2008 در برابر نادال، در مقابل رادیک در ست پنجم 16-14 به پیروزی رسید. البته قبلاً در فینال ویمبلدن سال های 2004 و 2005 نیز اندی را شکست داده بود. سامپراس برای دیدن این مسابقه از آمریکا به لندن رفته بود و شاهد به سر گذاشتن ششمین تاج قهرمانی ویمبلدن فدرر بعد از 5 ساعت و 15 دقیقه بود.

پیروزی های راجر فدرر

  1. دور اول 2007، الهاندرو فالا، 57 46 64 76 60

بعد از 3 ساعت و 18 دقیقه بازی در برابر بازیکن شمارۀ 60 جهان فدرر توانست از یک فاجعه در تاریخ تنیس فرار کند. او در ست چهارم خودش را بازیافت. فدرر که دو هفته قبل از آن روز فالا را شکست داده بود می گوید: «من واقعاً شانس آوردم. امسال بازی های زیادی را واگذار کردم در حالی که باید آن ها را پیروز می شدم و این بازی بود که باید شکست می خوردم اما از پسش بر آمدم. زمین چمن همیشه نا شناخته است. برای خودم هم جای تعجب داشت و نمیشود گفت که آماده بودم اما خب باید از تجربیات استفاده کرد.» فالا بعداً بیان کرد که در ست چهارم دچار استرس شده بود: «من با خودم فکر می کردم که شانس پیروز شدن در مقابل فدرر را دارم. برای چند لحظه مردد شد و او بازی خود را آغاز کرد.»

  1. دور سوم 2012، جولین بنت، 46 67 62 76 61

در دو دور اول مسابقات راجر فدرر بسیار خوب ظاهر شده بود اما در برابر قدرت بنت دچار مشکل شد. بعد از بازی اول بنت مجبور ب مداوا شد. «با گذشت زمان بازی من بهتر و بهتر شد و این همانی بود که از خودم انتظار داشتم. به نظرم به دلیل با تجربه بودن است اما خب تجربه به تنهایی باعث بردن یک بازی نمی شود. باید بیشتر تلاش می کردم. و از نتیجۀ آن بسیار راضی هستم.»

  1. فینال 2017، مارین چیلیچ، 63 61 64

با غلبه بر مارین، راجر هشتمین قهرمانی ویمبلدن را کسب کرد. مارین در ست دوم دچار آسیب دیدگی در پایش شد وو سرانجام او را به گریه انداخت. رکورد راجر به 19 گرند اسلم رسید و در 35 سالگی مسن ترین تنیسور شد که جام را بالای سر میبرد. « فکر میکنم این منظره برای دوقلوهایم بسیار جذاب باشد، مانند زمین بازی – امیدوارم روزی متوجه واقعیت شوند. آن ها برای تماشای فینال آمده اند. برای خانواده و تیم من لحظۀ شگفت انگیزی بود. ویمبلددن ممنونم.»

  1. یک چهارم نهایی 2019، کی نیشیکوری، 46 61 64 64

با شکست دادن این رقیب در تولد 38 سالگی، او وارد سیزدهمین نیمه نهایی ویمبلدن خود در برابر رقیب دیرینه اش نادال شد. نیشیکوری در ست اول 4-1 او را زد اما از ست دوم بازیکن سوئیسی به بازی برگشت و برای برنده شدن در صدمین مسابقۀ ویمبلدن خود تلاش کرد. در عصر حاضر فدرر بعد از جیمی کانرز 39 ساله، مسن ترین مردی است که به نیمه نهایی قهرمانی گرند اسلم رسیده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار