29/03/2024

نگاهی به تقابل‌های راجر فدرر و نواک جوکوویچ در سال ۲۰۱۹

  • توسط سروش
  • 30/11/2019
  • 0

به آخرین ماه سال ۲۰۱۹ نزدیک می‌شویم و همگان در آستانۀ تحویل سال جدید میلادی هستند. به همین بهانه در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تقابل‌های بین راجر فدرر و نواک جوکوویچ در این فصل بیاندازیم.

نگاهی به تقابل های راجر فدرر و نواک جوکوویچ در سال ۲۰۱۹

هنگامی که شمار مسابقات بازیکنان حرفه‌ای تنیس از مرز ۳۰ بازی می‌گذرد، شاید خود این تنیس ‌بازها نیز به درستی نتوانند جزئیات هر دیدارشان را به یاد داشته باشند. اینکه به فرض در یک دیدار چه اندازه سرویس زده‌اند و یا چند ضربۀ آن‌ها در طول بازی به خطا رفته است. در سال ۲۰۱۹، نواک جوکوویچ و راجر فدرر در دو مسابقه به مصاف هم رفتند که هر کدام به یک برد مقابل یکدیگر دست یافتند. بدین ترتیب با ثبت این دو مسابقه، شمار بازی‌های رودروی این دو اعجوبۀ تاریخ تنیس جهان به ۴۹ دیدار رسید که ۲۶ برد سهم نواک جوکوویچ و ۲۳ پیروزی نیز نصیب راجر فدرر شده است. اما بدون شک یکی از این دو دیدار سال ۲۰۱۹ که در فینال گرند اسلم ویمبلدون رخ داد، برای همیشه در ذهن و خاطر این دو ستاره و علاقه‌مندان به رشتۀ تنیس به یادگار باقی خواهد ماند.

تنیسور سرشناس سوئیسی، هیچگاه باخت سال ۲۰۱۹ برابر نواک جوکوویچ در فینال رقابت‌های گرند اسلم ویمبلدون را فراموش نخواهد کرد و بارها از این بازی به عنوان یک خاطرۀ تلخ یاد کرده است. این دو فوق ستارۀ دنیای تنیس در اواخر ماه تیر امسال در دیدار نهایی گرند اسلم ویمبلدون مقابل هم قرار گرفتند که در پایان این تنیسور صرب بود که موفق شد در پنج ست به پیروزی برسد. جوکوویچ در یکی از تماشایی‌ترین فینال‌های تاریخ ویمبلدون که چهار ساعت و ۵۷ دقیقه به طول انجامید، توانست با حساب ۳-۲ و امتیازات ۷-۶ (۷-۵), ۱-۶, ۷-۶ (۷-۴), ۴-۶ و ۱۳-۱۲ (۷-۳) فدرر را از پیش ‌رو بردارد و به شانزدهمین قهرمانی خود در گرند اسلم‌ها دست یابد. فدرر در حالی آن دیدار سرنوشت‌ساز را در برابر جوکوویچ بازنده شد که دو بخت مچ پوینت را از دست داد تا حسرت فینال ویمبلدون ۲۰۱۹ بیشتر برای او تداعی گردد.

فدرر در مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۹ فوق‌العاده ظاهر گشته و موفق به شکست رافائل نادال در نیمه نهایی این رقابت‌ها شده بود. دیدار فینال مابین او و جوکوویچ پس از سال ۲۰۰۸، طولانی‌ترین مسابقه‌ای بوده که در تاریخ این رقابت‌ها به ثبت رسیده است. آخرین تقابل پیش از دیدار این دو تنیسور بزرگ در ویمبلدون به دیدار نیمه نهایی آن‌ها در مسابقات مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رولکس پاریس برمی‌گشت. جایی که نواک جوکوویچ در یک بازی تماشایی موفق شد با حساب ۲-۱ و با امتیازات ۷-۶ (۸-۶)، ۵-۷ و ۷-۶ (۷-۳) از سد استاد سوئیسی بگذرد و به دیدار فینال این رقابت‌ها صعود کند. تورنمنتی که در نهایت با شکست جوکر برابر کارن خاچانوف روس به نایب قهرمانی این تنیسور صربستانی انجامید.

دیدار نیمه نهایی فدرر – جوکوویچ در مسترز پاریس به اندازه‌ای جذاب بود که از دید سایت ATPTour.com به عنوان «بهترین مسابقۀ سال ۲۰۱۸» لقب گرفته بود. جوکوویچ در حالی پا به دیدار فینال مسابقات گرند اسلم ویمبلدون می‌گذاشت که در اولین گرند اسلم سال ۲۰۱۹ که در استرالیا برگزار شده بود، با پیروزی مقابل رافائل نادال، به مقام قهرمانی رسیده بود و این دومین فینال متوالی او در مسابقات جایزه بزرگ تنیس در این فصل به شمار می‌آمد. نواک جوکوویچ از انگیزۀ بسیار بالایی برای کسب پنجمین قهرمانی‌اش در ویمبلدون برخوردار بود و از همان ابتدای دیدارش مقابل استاد سوئیسی نشان داد که به هیچ وجه نمی‌خواهد تسلیم رکوردار این رقابت‌ها شود. فدرر با حضور در ۱۲ فینال و ۸ قهرمانی، رکوردار تاریخ مسابقات ویمبلدون در بخش مردان به حساب می‌آید و به همین دلیل هم به او لقب «سلطان چمن» را داده بودند.

راجر فدرر و نواک جوکوویچ

جوکوویچ در حالی پیروز دیدار فینال مسابقات ویمبلدون در سال ۲۰۱۹ شد که هر سه ستی که در آن به برتری رسیده بود، به تای بریک کشیده شد. درست برعکس فدرر که با قدرت در ست‌های دوم و چهارم به پیروزی رسید. استاد سوئیسی دو بخت مسلم برد در ست آخر که در اصطلاح به مچ پوینت معروف است را از دست داد تا فدرر یکی از بزرگترین حسرت‌های عمرش را در این دیدار بخورد. فدرر اگر می‌توانست به نهمین قهرمانی خود در ویمبلدون برسد با ۳۷ سال و ۳۴۰ روز به عنوان مسن‌ترین قهرمان تاریخ این رویداد نیز شناخته می‌شد. اما این دیدار پایانی بر جدال‌های این دو در سال ۲۰۱۹ نبود. مسابقات معتبر فینال‌های آخر فصل تنیس Nitto ATP در شهر لندن، صحنۀ جدال چهل و نهم این دو تنیسور بزرگ بود. جایی که با قرعه‌کشی مشخص شد این دو باید در مرحلۀ گروهی و در آخرین دیدارشان در گروه بیورن بورگ به مصاف یکدیگر بروند.

جوکوویچ و فدرر در حالی در سالن سرپوشیدۀ O۲ آرنایِ شهر لندن رودروی یکدیگر قرار می‌گرفتند که هر کدام از دو دیدار قبل‌شان صاحب یک برد و باخت شده بودند. در واقع تنیسوری که توانسته بود در مرحلۀ گروهی این دو اعجوبه را شکست دهد، کسی جز دومینیک تیم اتریشی نبود. بنابراین دیدار سوم مابین فدرر و جوکوویچ برای هردوی آن‌ها حکم مرگ و زندگی را داشت و این قضیه برای جوکر ملموس‌تر بود. تنیس باز صرب رقابت تنگاتنگی با رافائل نادال برای پایان بردن سال به عنوان نفر نخست داشت و قهرمانی در این مسابقات به منزله ششمین تاج‌گذاری او در جایگاه نخست رده‌بندی ATP و رسیدن به رکورد پیت سمپراس از این حیث بود.

فدرر نیز پس از کسب ۲۸اُمین قهرمانی‌اش در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی میامی به دنبال دومین قهرمانی بزرگ‌ خود در سال ۲۰۱۹ بود. تمام این پیش‌زمینه‌ها و همچنین انگیزۀ انتقامی فدرر باعث شده بود تا همگان انتظار یک دیدار بسیار جذاب را از این دو فوق‌ستاره در لندن داشته باشند. در این مسابقه که یک ساعت و ۱۴ دقیقه به طول انجامید، راجر فدرر سوئیسی موفق شد در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۴ و ۶-۳ مقابل جوکوویچ به پیروزی برسد. با این برد، راجر فدرر نَه تنها برای شانزدهمین بار (از ۱۷ دورۀ حضورش) توانست به مرحلۀ نیمه نهایی فینال‌های تور جهانی تنیس صعود کند، بلکه به نوعی هم موفق به گرفتن انتقام دیدار پایانی مسابقات گرند اسلم ویمبلدون از رقیب قدیمی و همیشگی‌اش، نواک جوکوویچ شد.

راجر فدرر پس از پایان این بازی و صعود به مرحلۀ نیمه نهایی اظهار داشت:

در چنین فضای عالی‌ای و رقابت با یک حریف فوق‌العاده که در لندن با او مواجه می‌شوید، همه چیز برای شما خاص خواهد شد. از این شبِ به‌خصوص، نهایت لذت را بردم و توانستم تنیس بسیار خوبی را به نمایش بگذارم. من باورنکردنی بازی کردم و در مقابل نواک، شما باید به همین شیوه مسابقه دهید. بنابراین مطمئنم این یک دیدار جادویی بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار