16/04/2024

از راجر فدرر تا جوکوویچ؛ جذاب‌ترین رویارویی‌های یک دهه اخیر دنیای تنیس

  • توسط مینا
  • 05/01/2019
  • 0

در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به داستان‌ رویارویی‌های رافائل نادال، نواک جوکوویچ، راجر فدرر ، اندی ماری و دیگر تنیسورهای قدرتمندی بیندازیم که به دنیای تنیس در دهه حاضر شکل و شمایل دیگری بخشیدند.

از راجر فدرر تا جوکوویچ؛ جذاب ترین تقابل ها

نواک جوکوویچ و راجر فدرر (برتری ۲۱-۱۴ جوکوویچ در این دهه)

فدرر در ابتدای این دهه وضعیت بهتری در رویارویی‌هایش با جوکوویچ داشت. او از مجموع پنج دیدارش با نواک در سال ۲۰۱۰ به چهار پیروزی رسید اما تنها برد جوکوویچ مقابل فدرر در نیمه نهایی به یکی از ماندگارترین مسابقات این دهه تبدیل شد. این تنیسور صربستانی از دو مچ پوینتِ فدرر در ست پنجم گریخت و با جبران دو ست عقب افتاده‌اش پیروزِ میدان شد. هشت سال بعد، جوکوویچ بازهم موفق به تکرار این کار شد و در فینال ویمبلدون ۲۰۱۹ مقابل دو مچ پوینت فدرر دفاع کرد. جوکوویچ معمولا در دیدارهای نزدیکش با فدرر برنده شده است؛ بعد از آن کامبک فوق العاده در نیویورک، جوکوویچ در نه بازی از ۱۱ بازی آینده‌اش برابر راجر به پیروزی رسید. فدرر ماه پیش بعد از چهار سال جوکوویچ را در فینال‌های Nitto ATP شکست داد؛ جالب آنکه این دیدار ۷۳ دقیقه طول کشید و به سریع‌ترین برد فدرر برابر نوله تبدیل شد. آن‌ها ۳۵ بار در مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا رقم زننده جذاب‌ترین رویارویی ده سال اخیر باشند.

نواک جوکوویچ و رافائل نادال (برتری ۲۱-۱۲ جوکوویچ در این دهه)

شخصیت و سبک بازی جوکوویچ و نادال رویارویی این دو را به یکی از پربیننده‌ترین رقابت‌های این دهه تبدیل کرده است. نخستین رویارویی این دو به اولین قهرمانی نادال در رقابت‌های یو اس اوپن ختم شد اما پس از آن جوکوویچ نتایج خوبی به دست آورد. بین مارس ۲۰۱۱ تا ژانویه ۲۰۱۲ آن‌ها در هفت فینال مقابل یکدیگر قرار گرفتند که جوکوویچ پیروز همه این بازی‌ها شد. پیروزی جوکوویچ برابر نادال در فینال اوپن استرالیای ۲۰۱۲ که پنج ساعت و ۵۳ دقیقه طول کشید هنوز هم طولانی‌ترین فینال تاریخ گرند اسلم‌ها به شمار می‌رود. جوکوویچ همچنین در دیدار پایانی Nitto ATP Finals ۲۰۱۳ موفق به پیروزی برابر نادال شد. این تنیسور صربستانی بین آوریل ۲۰۱۵ تا می ۲۰۱۶ یک رکورد هفت بازی بدون شکست دیگر برابر نادال رقم زد و با شکست او در یک چهارم نهایی رولان گاروس ۲۰۱۵ به دومین تنیسوری تبدیل شد که نادال را در این رقابت‌ها شکست داده است. در این بین نادال هم سه پیروزی متوالی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برابر جوکوویچ به دست آورد که شامل فینال‌های رولان گاروس ۲۰۱۲ و یو اس اوپن ۲۰۱۳ هم می‌شد. این تنیسور اسپانیایی آخرین رویارویی‌اش برابر نوله در اوپن ایتالیای ۲۰۱۹ را هم با پیروزی به پایان رساند.

راجر فدرر و رافائل نادال (برتری ۱۱-۹ نادال در این دهه)

معمولا در آغاز هر تورنمنت، هواداران این دو با بررسی براکت مسابقات، راهی که نادال و فدرر به هم برخورد می‌کنند را مشخص می‌کنند. در ابتدای این دهه فدرر با شکست نادال به قهرمانی در Nitto ATP Finals ۲۰۱۰ رسید و نادال هم انتقام این شکستش را در فینال رولان گاروس ۲۰۱۱ گرفت. با این حال نادال در هر پنج دیدارش مقابل فدرر در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به پیروزی رسید. این تنیسور اسپانیایی همیشه سعی می‌کند با ضربات فورهند پرقدرتش در برابر بک‌هندهای فدرر قدرتنمایی کند و معمولا هم دست بالاتر را در بیس‌لاین دارد. او روند شکست‌ناپذیری نادال برابر خودش را با پنج برد متوالی و پیروزی در تمامی رویارویی‌های سال ۲۰۱۷ خودش برابر نادال جبران کرد. پیروزی فدرر در فینال پنج سته اوپن استرالیای آن سال منجر به نخستین قهرمانی او در سک گرند اسلم بعد از ویمبلدون ۲۰۱۲ شد.

راجر فدرر رافائل نادال

نواک جوکوویچ و اندی ماری (برتری ۲۱-۸ جوکوویچ در این دهه)

ماری با شکست جوکوویچ موفق به قهرمانی در نخستین گرند اسلمش در یو اس اوپن ۲۰۱۲ شد اما این تنیسور صربستانی در اوپن شانگهای با کامبکی تماشایی انتقام آن دیدار را گرفت. در حالی‌که این تنیسور بریتانیایی با نتیجه ۵-۴ در ست دوم برای پیروزی در آستانه پیروزی در این بازی قرار داشت، جوکوویچ او را برک کرد و پنج بار هم در تای برک مقابل مچ پوینت‌های ماری دفاع کرد. بعد از آن، جوکوویچ رکورد ۱۷ برد و ۴ باخت را مقابل ماری به ثبت رسانده است. او همچنین با پیروزی برابر ماری در فینال‌های اوپن استرالیا (۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶) و رولان گاروس ۲۰۱۶ از کامل شدن قهرمانی‌های اندی در گرند اسلم‌ها جلوگیری کرده است. هرچند که ماری هم در فینال ویمبلدون ۲۰۱۳ و دیدار تعیین‌کننده Nitto ATP Finals ۲۰۱۶ با شکست نوله فصل را در صدر رنکینگ جهانی به پایان برد. به سبب مصدومیت‌های ماری، آن ها بعد از فینال دوحه ۲۰۱۷ (که با پیروزی جوکوویچ خاتمه یافت) دیگر مقابل یکدیگر قرار نگرفتند.

رافائل نادال و اندی ماری (برتری ۱۰-۵ نادال در این دهه)

نادال موفق شد تا ماری را در نیمه نهایی Nitto ATP Finals ۲۰۱۰ شکست دهد و سپس به پنج برد متوالی برابر او دست یابد که شامل پیروزی در نیمه نهایی رولان گاروس، ویمبلدون و یو اس اوپن می‌شد. ماری در فینال اوپن ژاپن ۲۰۱۱ نوار پیروزی‌های نادال را پاره کرد. گرچه این تنیسور اسپانیایی از مجموع هفت رویارویی پیشینش با ماری به سه پیروزی دست یافته است. نادال و ماری بعد از سال ۲۰۱۲ تنها پنج بار مقایل یکدیگر قرار گرفتند و بعد از اوپن مادرید ۲۰۱۶ دیگر به مصاف هم نرفتند.

راجر فدرر و اندی ماری (برتری ۱۰-۵ فدرر در این دهه)

بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ هر دوی آن‌ها به پیروزی‌هایی در مقابل یکدیگر دست یافتند. فدرر موفق شد تا ماری را در فینال‌های اوپن استرالیای ۲۰۱۰ و ویمبلدون ۲۰۱۲ شکست دهد اما ماری با شکست فدرر در فینال المپیک لندن به قهرمان ملی بریتانیا تبدیل شد. این تنیسور سوئیسی در دیدارهایش مقابل ماری در Nitto ATP Finals ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به پیروزی رسید اما در سه مصافش با او در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی شکست خورد. فدرر بعد از شکست مقابل ماری در نیمه نهایی اوپن استرالیای ۲۰۱۳، در پنج دیدار اخیرش مقابل این تنیسور بریتانیایی به پیروزی رسیده است. جالب اینکه آن‌ها در چهار سال اخیر هرگز مقابل یک دیگر صف‌آرایی نکردند.

راجر فدرر و خوان مارتین دل‌پوترو (برتری ۱۲-۵ فدرر در این دهه)

آن‌ها در سال ۲۰۱۲ هشت بار به مصاف یکدیگر رفتند که فدرر در شش بازی ابتدایی آن سال به پیروزی رسید که شامل دو کامبک فوق العاده فدرر در نیمه نهایی رولان گاروس و المپیک لندن می‌شد. دیدارهای این دو همیشه نزدیک بوده و از ۱۲ بازی اخیر آن‌ها، ۱۰ بار شاهد کشیده شدن بازی به ست پایانی بودیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار