28/03/2024

فینال‌های لندن؛ از کامبک رافائل نادال تا صعود تسیتسیپاس به دور نیمه نهایی

  • توسط سروش
  • 14/11/2019
  • 0

چهارمین روز مسابقات فینال‌های Nitto ATP لندن با صعود استفانوس تسیتسیپاس یونانی به مرحلۀ نیمه نهایی و پیروزی رافائل نادال برابر دنیل مدودف پیگیری شد.

پیروزی رافائل نادال و تسیتسیپاس در تنیس لندن

در اولین دیدار گروه آندره آغاسی، رافائل نادال و دنیل مدودف مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در پایان این تنیسور شمارۀ یک جهان از اسپانیا بود که با کامبکی فوق‌العاده موفق به شکست دنیل مدودف روس شد. در این دیدار که دو ساعت و ۴۹ دقیقه به طول انجامید، رافائل نادال موفق شد با حساب ۲-۱ و نتایج ۶-۷ (۳-۷)، ۶-۳ و ۷-۶ (۷-۴) از سد مدودف بگذرد تا همچنان امیدهایش برای صعود از این گروه زنده نگه داشته شود. نادال در حالی پیروز این جدال سخت شد که در ست سوم و پایانی، دنیل مدودف در گیم‌شماری با نتیجۀ ۵-۱ از او پیش بود، اما نادال با کامبکی خیره‌کننده توانست نتیجه را به شکلی عجیب و با حساب ۶-۵ به سود خود تغییر دهد تا نشان دهد چرا او شایستۀ عنوان بهترین تنیسور جهان است. در ادامه مدوف بازی را با سرویس‌های ویران کننده‌اش در گیم ششم به تساوی کشاند تا بازی به تای بریک برود. در تای بریک هم نادال از تجربه و تکنیک‌ بالای خود نهایت استفاده را برد تا به اولین پیروزی خود در این مسابقات برسد. بدین ترتیب، دیدار سوم نادال و استفانوس تسیتسیپاس که پیش از این صعودش را به مرحلۀ نیمه نهایی مسجل کرده است، حساس‌تر از هر زمان دیگری دنبال خواهد شد. این سومین رویارویی بین نادال و مدودف بود که تنیسور ۳۳ سالۀ اسپانیایی در هر سه دیدارش مقابل رقیب روس‌اش به پیروزی رسیده است. رافائل نادال پس از کسب اولین بردش در مسابقات امسال فینال‌های لندن گفت:

من بسیار خوش‌شانس بودم. برای دنیل متاسفم. این یک شکست تلخ و سخت برای او بود. او در ست سوم بسیار بهتر از من بازی کرد و شایستۀ پیروزی بود. اما این یکی از همان روزهایی است که اتفاقات عجیب در ورزش روی می‌دهد. شاید در هر ۱۰۰۰ مسابقه بتوانید یکی را به این شکل برنده شوید. من تجربۀ چنین دیدارهایی را دارم و می‌دانم که چقدر از دست دادن امتیازاتی که جلو هستید، سخت خواهد بود. من تنها فکر کردم که هنوز فرصتی برای جبران دارم. به نظرم در امتیازات پایانی، عملکرد بهتری را به نمایش گذاشتم و در مجموع بهتر از دو روز قبل ظاهر شدم. بنابراین دیدار امروز یک اتفاق مثبت برای من بوده است.

نادال تاکنون موفق به ثبت یک برد و یک باخت در مسابقات لندن شده است. تنیسور اسپانیایی بسیار امیدوار است که سال را برای پنجمین بار با رتبۀ شمارۀ یک رنکینگ به پایان برساند. پیروزی امروز نادال برابر مدودف این پیام واضح را برای جوکوویچ فرستاد که اگر می‌خواهد رویای ششمین تاج‌گذاری سال به عنوان مرد شمارۀ یک دنیا را داشته باشد، باید برای ششمین بار فاتح مسابقات فینال‌های تور جهانی تنیس در لندن گردد. در سوی دیگر این سومین شکست متوالی دنیل مدودف پس از پیروزی‌های متوالی و قهرمانی این تنیسور در مسترز رولکس شانگهای بود. دو شکست او در این هفته و در تورنمنت لندن رقم خورده که شانس او را برای صعود از این گروه به کمترین حد خود رسانده است. وی هنوز موفق به ثبت شصتمین پیروزی‌اش در رویدادهای این فصل تنیس نشده و آمار مدودف همچنان در ۵۹ پیروزی ثابت مانده و شمار باخت‌های او نیز به عدد ۲۰ رسیده است. در دیدار مدودف و نادال هر چند تنیس باز جوان روس قدرت سرویس‌هایش را به رخ کشید، اما در رالی‌ها به هیچ وجه موفق عمل نکرد و با خطاهای فراوانی که مرتکب آن شد، فرصت برد را دو دستی تقدیم نادال کرد. در این بازی، مدودف توانست ۲۱ ضربۀ ایس به ثمر برساند که این آمار برای نادال تنها ۴ ضربۀ ایس بود. همچنین مدودف در ۷۵% از سرویس‌های نخستش نیز به موفقیت رسید که در این آیتم، آمار نادال به ۷۲% می‌رسید. بدین ترتیب در روز پایانی گروه آندره آغاسی، شاهد رقابت رافائل نادال و استفانوس تسیتسیپاس و همچنین مصاف دنیل مدودف و الکساندر زورف خواهیم بود.

رافائل نادال

اما در دومین دیدار برگزار شده از این گروه، استفانوس تسیتسیپاس و الکساندر زورف رودروی هم قرار گرفتند که تنیسور ۲۱ سالۀ یونانی با کسب دومین بردش در این تورنمنت، صعودش را به مرحلۀ نیمه نهایی این رقابت‌ها مسجل کرد. در این دیدار که ۷۵ دقیقه به درازا کشید، تسیتسیپاس موفق شد در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۳ و ۶-۲ مقابل قهرمان دورۀ پیشین این مسابقات به پیروزی برسد تا پس از دومینیک تیم، دومین تنیسوری لقب گیرد که توانسته گام به مرحلۀ نیمه نهایی بگذارد. این شکست می‌تواند حتی به منزلۀ حذف مدافع عنوان قهرمانی تمام شود و زورف برای جلوگیری از این کار باید در دیدار مقابل مدودف به پیروزی برسد. برد ساشا با هر نتیجه‌ای چیزی جز حذف رافائل نادال را در پی نخواهد داشت. تسیتسیپاس، جوان‌ترین عضو حاضر در این مسابقات به حساب می‌آید، اما به قدری پخته و تمیز بازی می‌کند که گویی او باتجربه‌ترین ستارۀ این تورنمنت است. او در دو بازی خود هنوز ستی را واگذار نکرده و با قدرت توانسته با شکست دنیل مدودف و الکساندر زورف به نیمه نهایی رقابت‌های لندن صعود نماید. تنیس باز یونانی که قهرمانی تورنمنت فینال‌های Next Gen ATP در سال ۲۰۱۸ را در کارنامۀ خود دارد به چهارمین پیروزی‌اش در پنج رویارویی خود مقابل زورف دست یافته تا کار مدافع عنوان قهرمانی، برای صعود به روز آخر و جدال برابر مدودف کشیده شود. استفانوس تسیتسیپاس پس از پیروزی در این دیدار و صعود به مرحلۀ نیمه نهایی گفت:

این بسیار خوب است که الان خودم را در مرحلۀ نیمه نهایی می‌بینم، اما باید همچنان تمرکزم را حفظ نمایم و در ادامه مسابقات نیز به همین شیوه بازی کنم. من همیشه یک دلیل برای اینکه بهتر بازی کنم، پیدا می‌کنم و دلیل امروز خود ساشا بود.

زورف نیز در پایان این دیدار اظهار داشت:

او امروز خارق‌العاده بازی کرد. من واقعاً تنیس بدی را به نمایش گذاشتم. در این سطح از مسابقات، تمامی تنیسورها بهترین بازی خود را انجام می‌دهند، چیزی که امروز برای من اتفاق نیفتاد. استفانوس می‌تواند تا انتها به همین شکل پیش برود. چون به نظرم این سطح، دقیقاً همان چیزی است که مناسب وضعیت فعلی اوست.

تسیتسیپاس در تمامی آیتم‌ها به نسبت زورف برتر بود. او موفق به زدن ۸ ضربۀ ایس و پیروزی در ۸۴% از سرویس‌های نخستش شد که این آمار برای تنیسور آلمانی به ۵ ضربۀ ایس و موفقیت در ۷۶% از سرویس‌های ابتدایی می‌رسید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار