18/04/2024

هر آنچه که در خصوص راکت‌های تنیس باید بدانید ( قسمت دوم)

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 29/07/2020
  • 0

همانطور که می‌دانید ابزار کار بازیکنان تنیس، راکت است و هر بازیکن راکت مخصوص به خود را با ویژگی‌هایی که در نظر دارد،انتخاب می‌کند. در قسمت اول این موضوع به انواع راکت‌های تنیس و انتخاب یک راکت پرداختیم. در این مطلب می‌خواهیم مطالب دیگری که در مورد شناخت راکت‌های تنیس لازم است بدانید را شرح دهیم تا با آن بیشتر آشنا شوید. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

برای خرید راکت‌های تنیس باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اگر به ورزش تنیس علاقه‌مند هستید و می‌خواهید کلاس‌های آموزشی این ورزش پرطرفدار را شروع کنید قدم به قدم با سایت تنیس فارسی همراه شوید تا نکات لازم در خصوص این رشته ورزشی را برای شما شرح دهیم. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی و انتخاب یک راکت تنیس برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای بپردازیم تا ببینیم هر فرد با توجه به سطح بازی خود، باید چه مدلی را برای خود برگزیند.

به جا مانده از مطلب قبل که در خصوص انتخاب و خرید یک راکت تنیس صحبت کردیم، برای خرید یک راکت تنیس بررسی این دو فاکتور مهم را نیز فراموش نکنید:

وزن کلی راکت و سایز دسته

حتما در اتخاب وزن راکت دقت کنید زیرا وزن نامناسب برای شما می‌تواند به جاهای مختلف بدنتان از جمله دست، کتف و کمر و غیره آسیب جدی وارد سازد. شما باید با توجه به وزن، قد، سطح بازی و سبک بازی وزن راکتتان را انتخاب کنید. پس در هنگام انتخاب و خرید راکت تنیس مورد علاقه خود بایستی به وزن کلی محصول نیز توجه لازم را داشته باشید و با توجه به سطح آمادگی جسمانی و همچنین حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و یا مبتدی بودن خود اقدام به خرید یک راکت سنگین و یا سبک برای خود نمایید. نکته بعدی در خصوص تهیه کردن یک راکت تنیس مربوط به سایز دسته آن می‌شود.

راکت‌های تنیس

برای این منظور باید بدانید هرچه سایز دسته راکت شما بلندتر باشد، فشار وارده به دست‌هایتان کمتر می‌شود اما از طرفی قدرت مانور شما در این رشته ورزشی را نیز در مقایسه با راکت‌های گریپ کوتاه کاهش خواهد داد. در هر حال هم کوتاه و بلند بودن دسته راکت از اهمیت بسزایی برخوردار است و هم خوش دست بودن دسته آن بسیار مهم می‌باشد. سایز دسته نیز همانند وزن مهم است زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما باز هم باید با توجه به سطح خود سایز دسته را انتخاب کنید زیرا در هر سطح، حالت‌های مختلفی برای بدنه راکت و نوع آن وجود دارد.

جنس و زه راکت

جنس و زه راکت نیز همانند موردهای قبلی بسیار مهم است. این موضوع زیاد ربطی به سطح آموزشی شما ندارد چرا که هر بازیکنی از مبتدی تا حرفه‌ای علاقه دارد از بهترین جنس استفاده کند. منظور ما از جنس محصول در واقع یعنی متریالی که در ساخت بدنه راکت‌های تنیس مورد استفاده قرار گرفته است. جنس یک راکت می‌تواند از آلومینیوم و یا گرافیت باشد و نکته مهم این است که جنس آن تاثیر کاملا مستقیمی بر روی سبک وزن بودن و یا سنگین وزن بودن راکت مورد نظرتان خواهد داشت. از دیگر نکات مهم در انتخاب و خرید راکت تنیس توجه به زه آن است که در اصل شامل نمره سیم به کار رفته در بخش سری محصول و همچنین نوع بافت سیم‌ها در این قسمت از راکت می‌شود. کمپانی‌های تولید کننده راکت‌های تنیس معمولا از سه سایز ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ برای سیم کشی بخش هد راکت‌ها استفاده می‌کنند که سیم‌های با شماره ۱۷ نازکتر و سیم‌های با شماره ۱۵ ضخیم‌تر هستند. ضمن اینکه در خصوص بافت سیم‌ها نیز از دو روش کلی ریزبافت و یا درشت بافت استفاده می‌کنند که شما باید با توجه به سطح بازی خود اقدام به انتخاب یک راکت با توجه به این خصوصیات گفته شده نمایید تا بهترین نتیجه ممکن برای شما حاصل گردد.

دسته‌بندی راکت‌های تنیس در مجموع به شرح زیر است:

  • قدرتی
  • کنترلی
  • تعادلی


لازم است بدانید که کنترل یک راکت تنیس با قدرت آن در تضاد است. یعنی این دو رابطه عکس با هم دارند. هر چه قدرت یک راکت تنیس بیشتر باشد کنترل بر روی آن سختتر است و هر چه بر روی یک راکت کنترل بیشتری داشته باشد قدرت آن کمتر خواهد شد.  راکت‌ قدرتی به بازیکن اجازه می‌دهد تا با صرف انرژی کمتر ضربه قوی‌تری به توپ بزند، اما این ویژگی ‌در عین حال باعث می‌شود که بازیکن کنترل کمتری بر روی ضربات خود داشته باشد. راکت‌های قدرتی بیشتر مناسب افراد تازه‌کار هستند که از تکنیک و قدرت کافی برای اجرای ضربات خود بهره نمی‌برند و به کمک راکت برای ایجاد نیروی لازم نیاز دارند. در مقابل، راکت‌ کنترلی قدرت کمتری تولید می‌کند اما این ویژگی سبب می‌شود بازیکن ضربات خود را با دقت و کنترل بیشتری اجرا کند. از آنجاکه راکت‌های کنترلی بیشتر مناسب بازیکنان حرفه‌ای می‌باشند به آن‌ها راکت‌های «حرفه‌ای» نیز گفته می‌شود. راکت‌های تعادلی نیز حد واسط راکت قدرتی و کنترلی است که این دو مورد به صورت مساوی یکدیگر را خنثی می‌کنند و مناسب افرادی است که ورزش تنیس را به صورت تفریحی بازی می‌کنند و یا قصد دارند این ورزش را به صورت حرفه‌ای از ابتدا آموزش ببینند تا هم بتوانند راکت را کنترل کنند و هم به واسطه کنترل خوب قدرت مناسبی را به توپ وارد نمایند.

بالانس راکت تنیس چیست؟

بالانس یک راکت نشان دهنده این است که وزن راکت بیشتر در کدام قسمت قرار گرفته است. اگر جرم راکت در قسمت بالای تنیس و سر آن بیشتر باشد به راکت مورد نظر راکت سر سنگین و اگر در قسمت پایین جرم آن بیشتر باشد راکت را سر سبک می‌نامند. بد نیست بدانید که اگر جرم بالا و پایین برابر باشد باز هم به آن راکت تعادلی که در مورد قبل به آن اشاره شد، گفته می‌شود.

در خصوص ادامه این مطلب و شناخت بیشتر از راکت‌های تنیس در مطالب بعدی همراه سایت تنیس فارسی باشید

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار