20/04/2024

زنان ورزشکار موفق آمریکایی آفریقایی تبار

  • توسط آزاده یوسفی
  • 26/11/2019
  • 0
زنان ورزشکار موفق آمریکایی آفریقایی تبار

از لحاظ تاریخی، زنان آمریکایی آفریقایی تبار به لطف تبعیض، برای مشارکت در لیگ ها، مسابقات و دیگر رویدادهای ورزشی، با موانع جدی و بیشماری مواجه بودند. اما زنانی نیز وجود داشتند که در این امر پیشگام بوده و موانع را از بین برده اند و این امر باعث شده افراد دیگری نیز راه آنها را پیشی گرفته و در عین حال در میدان مسابقه پیروز باشند.
در این مقاله قصد داریم شما را با برخی زنان ورزشکار موفق آفریقایی آمریکایی تبار در دنیای ورزش آشنا سازیم.

زنان ورزشکار موفق سیاه پوست دنیای ورزش

1- Althea Gibson

Althea Gibson

الثیا گیبسون (Althea Gibson ) در سال 1927 به دنیا آمد و در سال 2003 در گذشت. او از خانواده ای فقیر بوده و کودکی پر دغدغه ای را همراه با افسردگی گذراند ولی در نهایت توانست توانایی و استعداد ذاتی خود را در ورزش تنیس کشف کند. در آن زمان، مسابقات بزرگ تنیس فقط توسط بازیکنان سفید پوست برگزار می شد. الثیا گیبسون زمانی که تنها 23 سال سن داشت اولین بازیکن سیاه پوستی بود که برای بازی ملی از او دعوت به عمل آمد. وی همچنان به شکست موانع مختلف مسیر ورزشی خود ادامه داد، همچنین باعث شکست تبعیض نژادی و رنگ پرستانه در تنیس بین المللی شد و به عنوان اولین شرکت کننده سیاه پوست در Wimbledon رقابت کرد. گیبسون یک نمونه عالی از زنان ورزشکار موفق می باشد.
در طی دوران حرفه ای، گیبسون برنده 11 مسابقات Grand Slam شد و در نهایت به مجموعه بین المللی تنیس Hall of fame و مجموعه بین المللی ورزش زنان پیوست.

2- Jackie Joyner-Kersee

Jackie Joyner-Kersee

جکی جوینر کرسی (Jackie Joyner-Kersee) که در سال 1962 متولد شده است به عنوان یکی از بهترین زنان ورزشکار موفق در سراسر جهان شهرت دارد. تخصص حرفه ای او در پرش طول و هفتگانه است. او در سالهای 1984، 1988، 1992 و المپیک 1996 سه مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز را از آن خود کرد.
وی پس از اتمام حرفه ورزشی خود، تمرکز خود را بر روی فعالیت های بشر دوستانه منعطف ساخت. او در سال 1988 بنیاد خود را برای فراهم آوردن دسترسی خانواده ها به ورزش و منابع مربوطه برای بهبود کیفیت کلی زندگی شان ایجاد نمود.
در سال 2007 او با چندین ورزشکار نمادین دیگر همراه شد تا ورزشکاران حرفه ای و داوطلبان رشته های ورزشی را تشویق به متفاوت بودن نماید. او همچنین در سال 2011 با Comcast مشارکت نمود تا به خانواده های کم درآمد اینترنت با هزینه کمتری ارائه دهد. او در هیئت دولت آمریکا در بخش USATF فعالیت می کند.

3- Florence Griffith Joyner

Florence Griffith Joyner

فلورانس گریفیث (Florence Griffith Joyner) متولد 1959 بوده و در سال 1998 از دنیا رفت. وی در سال 1988 رکورد جهانی 100 متر و 200 متر دو را نصیب خود کرد به طوری که همگان، او را به عنوان سریع ترین زن در جهان می شناسند.
فلورانس گریفیث جوینر که گاها او را فلو جو نیز می نامند را می توان از دو جهت پوشش( لباس های براق) و ناخن هایش شناخت. فلو جو در المپیک سال 1988 برنده 3 مدال طلا شد و رکود شکست ناپذیر خود را در المیپک آمریکا به ثبت رسانید. فلورانس یکی از زنان ورزشکار موفق جهان می باشد.
او با جکی جوینر ارتباط داشت و با برادرش به نام ال جوینر ازدواج کرد. متاسفانه فلو جو در سن 38 سالگی در خواب و به علت تشنج صرعی از دنیا رفت.

4- Lynette Woodard

Lynette Woodard

از زنان ورزشکار موفق می توان Lynette Woodard را نام برد که ستاره بسکتبال و اولین زن بازیکن در Harlem Globetrotters بود . وی در سال 1959 به دنیا آمد. او همچنین در المپیک 1984 در تیم بسکتبال زنان بازی کرد. یک سال بعد وی با تلاش های بی وقفه توانست موانع و تبعیضات جنسیتی را از بین ببرد.
زمانی که اتحادیه ملی بسکتبال زنان در سال 1996 شکل گرفت، او بالافاصله به Cleveland Rockers وارد شد. او تا سال 1999در WNBA بازی کرد و سپس در حرفه خود بازنشسته شده و به مربی گری روی آورد. او همچنان در حرفه مالی و به عنوان مشاور مالی و سرمایه گذاری مشغول بود.

5- Wyomia Tyus

Wyomia Tyus

Wyomia Tyus در سال 1945 متولد شد. او به طور متوالی چندین مدال طلای المیپک برای 100 متر را از آن خود کرد. در بازی های المپیک سال 1968 دچار بحث های جنجالی در ارتباط با نژاد پرستی شد، با این حال ترجیح داده به رقابت ادامه دهد و خود را محروم نکند. او اولین نفری بود که توانست در دوی 100 متر پیروز شود و بعد از Wyomia Tyus تنها سه ورزشکار دیگر توانستند شاهکار او را در دوی 100 متر تکرار نمایند.
او حرفه ورزشی خود را به عنوان مربی در دبیرستان ادامه داد و همچنین در هیئت دولت آمریکا در بخش USATF فعالیت نمود.

6- Wilma Rudolph

Wilma Rudolph

ویلما رودالف(Wilma Rudolph) در سال 1940 متولد و در سال 1994 از دنیا رفت. او در کودکی در آستانه فلج شدن قرار گرفت اما توانست با روحیه بالا لقب سریع ترین زن جهان را به خود اختصاص و قهرمان دو سرعت شود. او در المپیک سال 1960 برنده سه مدال طلا در رم گشت و باعث تبدیل او به اولین زن آمریکایی صاحب سه مدال طلا در یک المپیک شد.
بعد از بازنشستگی در سال 1962، به عنوان مربی کودکانی که از محله های فقر نشین می آمدند دست به کار شد. در دهه 1960، او به طور گسترده و به نمایندگی از ایالات متحده در خارج از کشور به مناطق مختلفی می رفت و از رویدادهای ورزشی و مدارس بازدید می نمود. او سال های طولانی عمر به عنوان یکی از زنان ورزشکار موفق ، زمان بسیاری را وقف مربیگری و آموزش کرد و در نهایت در سن 54 سالگی در اثر بیماری سرطان از دنیا رفت.

7- Venus and Serena Williams

Venus and Serena Williams

ونوس ویلیام در سال 1980 و سرنا ویلیامز در سال 1981 (Venus and Serena Williams) به دنیا آمدند. این دو خواهر در بین زنان تنیس باز بسیار چیره دست هستند. دو خواهر روی هم برنده 23 Grand slam شدند.
آنها در بین سالهای 2001 تا 2008 هشت مرتبه در رقابت های grand slam روبه روی هم و به مبارزه با هم پرداختند. هر یک از آنها در رقابت های تک نفره مدال طلا برده و نیز در رقابتی که با یکدیگر بازی می کردند در ساللهای 2000، 2008 و 2012 سه مدال طلا از آن خود کردند.
هر دو خواهر شهرت خود را در مسیرهای دیگری نیز نشان داده و به فعالیت های خیرخواهانه نیز توجه ویژه ای داشتند. ونوس به عنوان طراح داخلی و فشن فعالیت کرده و در حالی که سرنا در صنعت کفش و زیبایی فعالیت دارد. این دو خواهر در سال 2016 صندوق خواهران ویلیامز را تشکیل دادند تا بتوانند با یکدیگر در تالاش های خیرخواهانه انجام فعالیت کنند.

8- Sheryl Swoopes

Sheryl Swoopes

Sheryl Swoopes در سال 1971 به دنیا آمد و یک بازیکن ردیف بالای بسکتبال به شمار می آید. بعد از بازی در Texas Tech در دوران کالج، به تیم USA برای بازی در المپیک سال 1996 پیوست. او در تیم USA و در المپیک موفق به کسب سه مدال طلا در بسکتبال زنان طی سال های 1996، 2000 و 2004 شد.
او به عنوان یکی از زنان ورزشکار موفق و یک بازیکن کلیدی در WNBA که در سال 1996-1997 آغاز گشت، انتخاب شد و رهبری Houston Comets را به عهده گرفت. او همچنین موفق به کسب جایزه MVP گشت . او ادامه حرفه خود را در مربی گری ادامه داد و به طور گسترده با کالج بسکتبال زنان فعالیت نمود.

9- Debi Thomas

Debi Thomas

دبی توماس (Debi Thomas) اسکیت باز معروف در سال 1976 به دنیا آمد. او در سال 1986 برنده جایزه آمریکا و در نهایت قهرمانی جهان شد. همچنین در سال 1988 برنده مدال برنز در المپیک Calgary و در رقابت با کاتارینا ویت از آلمان شرقی شد. دبی توماس اولین زن آمریکایی آفریقایی بود که برنده لقب ملی در آمریکا به عنوان زن اسکیت باز شد. او همچنین اولین ورزشکار سیاه پوست بود که در المپیک زمستانی برنده مدال شد. دبی توماس از دوران مدرسه اسکیت را شروع کرد و سپس پزشکی را ادامه داد و تبدیل به یک جراح ارتوپد و متخصص زانو و لگن گشت. او در سال 2014 به طور کلی بازنشست شد.

10- Alice Coachman

Alice Coachman

آلیس کوچمن (Alice Coachman) در سال 1923 متولد شد و در سال 2014 از دنیا رفت. وی اولین زن آمریکایی آفریقایی بود که برنده مدال طلای المپیک شد. او در افتتاحیه بازی های المپیک لندن در سال 1948 موفق به کسب افتخارات شد.
حتی پس از تبعیضی که در آن امکان بهره گیری از امکانات آموزشی توسط غیر سفید پوست ها وجود نداشت، او تنها زن آمریکایی بود که در بازی های المپیک مدال طلا را به دست آورد. چندین سال بعد، آلیس در بازی های المپیک 1996 به عنوان یکی از 100 بازیکن برتر المپیک شناخته شد.
آلیس پس از بازنشستگی و در سن 25 سالگی، در آموزش و پرورش مشغول به کار شد.

در سال 1952، او اولین زن آفریقایی آمریکایی بو که توانست یک محصول بین المللی را تأیید نماید و به عنوان سخنگوی کوکا کولا امضا قرارداد کرد. آلیس توانست دروازه موفقیت را برای بسیاری از بازیکنان باز نماید. اگرچه جانشینان او نیز اغلب با مشکلاتی شبیه وی روبه رو بودند. او در نهایت در سال 2014 از دنیا رفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار