29/03/2024

زندگی نامۀ مونیکا سِلِس (Monica Seles)

  • توسط محمد رضا شیری
  • 23/01/2020
  • 0

تولد: 2 دسامبر 1973

ملیت: آمریکایی

زادگاه: نووی ساد، صربستان

شهرت: تنیسور

قد: 178 سانتی متر

همسر: تام گولیسانو

مونیکا سِلِس اسطورۀ سابق تنیس یوگسلاوی است که در سن 17 سالگی به جوانترین بازیکن زن شماره 1 جهان بدل شد. سلس در یوگسلاوی متولد شد و از 5 سالگی شروع به بازی تنیس کرد و خیلی زود بهترین بازیکن جوان بازیکن کشور شد. پس از برنده شدن در مسابقات فلوریدا، سلس توسط نیک بولتیری مربی تنیس کشف شد و به آکادمی او پیوست، جایی که در بازی خود تعالی پیدا کرد. سلس در 16 سالگی با پیروزی در فرانسه به ستاره تنیس تبدیل شد و استیفی گراف را شکست داد. از سال 1991 تا 1993، وی بر تنیس بانوان مسلط شد و 9 عنوان گرند اسلم را به دست آورد که شامل چهار برد استرالیا، چهار برد فرانسه و سه برد ایالات متحده بود. او به خاطر سبک بازی خشن خود و سختی های بی نظیری که تقریباً با هر ضرربه برای رقیب ایجاد می کرد، شناخته میشد و او جوانترین بازیکنی شد که توانست شماره یک جهان شود. در سال 1993، سلس به سمت موفقیت بی سابقه ای پیش رفت تا اینکه یکی از هواداران استیفی گراف از پشت به او حمله کرد. برای بهبودی از این حادثه غم انگیز، مانیکا به مدت دو سال از تنیس دور ماند. اگرچه، بعداً برای دستیابی به موفقیت های دیگر بازگشت، اما نتوانست شکل قبلی خود را به عنوان بازیکن مسلط بدست آورد و در سال 2008 رسماً بازنشسته شد. با توجه به اینکه خیلی ها او را اولین بازیکن برتر زن میدانند، مانیکا یکی از بزرگان تاریخ محسوب می شود.

مونیکا در جوانی

دوران کودکی و جوانی

  • مونیکا سِلِس در 2 دسامبر سال 1973 در نووی ساد یوگسلاوی از کارولج سلس کارتونیست و همسرش استر، یک برنامه نویس رایانه متولد شد. او فرزند دوم والدین مجارستانی خود با یک برادر بزرگتر زولتان بود.
  • با مربیگری پدرش، از پنج سالگی تنیس را شروع کرد. او از روشی غیرمعمول استفاده کرد، که شامل استفاده از هر دو دست برای زدن ضربات بک هند و فورهند است که به او اجازه می دهد قدرت بیشتری را در بازی خود قرار دهد.
  • با بزرگ شدن، پیشرفت بسیاری میکرد و در سن 10 سالگی قهرمانی های بی شماری از جمله قهرمانی زیر 12 ساله های اروپا را بدست آورد. مربی تنیس، نیک بولتیری، پیشنهاد کرد تا او را آموزش دهد.
  • پس از آن، خانواده برای ادامۀ فعالیت دخترشان به ایالات متحده نقل مکان کردند و او سخت تلاش کرد تا در آکادمی تنیس نیک برای دو سال پیش رو بهترین باشد. در 13 سالگی به تنیسور شماره 1 جهان تبدیل شد.

دوران حرفه ای مونیکا سِلِس

  • مونیکا در 15 سالگی حرفه ای شد و اولین قهرمانی خود را در ماه مه 1989 بدست آورد و در فینال کریس اورت را شکست داد. ماه بعد، او به مرحلۀ نیمه نهایی فرانسه رسید اما به تنیسور زن شماره یک جهان، استیفی گراف، باخت و تا پایان سال اول خود رتبۀ ششم را بدست آورد.
  • فصل بعد، در 6 تورنمنت متوالی از جمله مسابقات قهرمانی لیپتون، قهرمانی زمین سخت ایالات متحده، ایکررد اوپن، ایتالیا اوپن و جام لوفت هانزا پیروز شد.
  • پس از آن، سلس نخستین پیروزی گرند اسلم خود را با شکست استفی گراف در مسابقات فرانسه 1990 به دست آورد. در سن 16 سالگی نیز جوانترین بازیکنی بود که تاکنون در مسابقات رولان گاروس موفق به پیروزی شد و آن سال در جایگاه دوم قرار گرفت.
  • در سال 1991، سلس 17 ساله با برنده شدن در استرالیا بر تنیس بانوان مسلط شد و با تبدیل شدن به جوانترین بازیکنی که در رده بندی جهانی در جایگاه اول قرار داشت، تاریخ را رقم زد. پس از آن، او از عنوان فرانسۀ خود دفاع کرد و در بسیاری از مسابقات از جمله ایالات متحده آمریکا، پیروزی های زیادی کسب کرد که سومین عنوان گرند اسلم او در آن سال بود.
  • در سال 1992، او حرف اول در تنیس زنان را میزد و با موفقیت از عناوین گرند اسلم خود با برد استرالیا اوپن، فرانسه و ایالات متحده آمریکا، دفاع کرد. بین ژانویه 1991 و فوریه 1993، سلس در 33 بازی از 34 تورنمنتی که وارد آن شد، موفق به کسب برد شد.

مونیکا بلافاصله بعد از ضربات چاقو

  • درست هنگامی که به نظر می رسید سال ها به عنوان ملکه تنیس بانوان حکمرانی می کند، حادثه ای عجیب اتفاق افتاد که باعث شد حرفه وی به بن بست برسد. در بهار سال 1993، هنگام بازی در یک تورنمنت در هامبورگ، یک هوادار دیوانه استیفی گراف با ضربات چاقو از پشت به او حمله کرد. بعداً مشخص شد كه آن فرد از نظر ذهنی مشکل داشت و قصدش كمك به گراف برای بازیابی جایگاه اول جهان بوده است.
  • اگرچه مونیکا به دلیل آسیب دیدگی جسمی کمک های پزشکی دریافت کرد، اما پس از این واقعه تحت درمان اختلال استرس پس از سانحه قرار گرفت و تصمیم گرفت تا دو سال دیگر از تنیس دور باشد.
  • در ژوئیه 1995، به زمین بازگشت و چهارمین عنوان قهرمانی استرالیا را در سال 1996 بدست آورد، اما او به طور مداوم در تلاش بود تا بار دیگر جنگندگی قبلی خود در بازی را به دست بیاورد. او که از سال 1994 شهروند ایالات متحده بود، به تیم ایالات متحده کمک کرد تا در سال های 1996، 1999 و 2000 فدکاپ را پیروز شوند.
  • پس از آسیب دیدگی پایش، آخرین بازی رسمی خود را در مسابقات فرانسه 2003 برگزار کرد. در زمان اعلام رسمی بازنشستگی در سال 2008، 53 عنوان انفرادی حرفه ای کسب کرده بود، از جمله 9 عنوان قهرمانی گرند اسلم.

مونیکا سِلِس و همسرش

مهمترین رویداد

  • در سال 1990، سلس جوان ترین قهرمان فرانسه در 16 سالگی شد، رکوردی که هنوز هم شکسته نشده است. او همچنین رکورد برنده شدن همزمان 3 عنوان پیاپی استرالیا و فرانسه را بین سال های 1990 تا 1993 کسب کرده است.

جوایز و دستاوردها

  • در 12 سالگی، عنوان قهرمان سال ورزش یوگسلاوی را به دست آورد.
  • در ژانویه 2009، او به تالار مشاهیر بین المللی تنیس وارد شد.
  • در ژوئن 2011، مجله تایم او را در بین 30 افسانۀ تنیس زنان: گذشته، حال و آینده قرار داد.

زندگی شخصی

  • از سال 2009، مونیکا سِلِس با تام گلیسانو، تاجر ثروتمند آمریکایی که 32 سال از او بزرگتر است، در ارتباط بود و در ژوئن سال 2014، این زوج نامزدی خود را اعلام کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار