30/04/2024

عکس‌هایی از گرفتن فورهند در تنیس

  • توسط مریم
  • 19/11/2019
  • 0

انواع فورهند در تنیس

1)فورهند شرقی

انواع فورهند در تنیس

این روش یکی از دسته بندی‌های گرفتن فورهند در تنیس است که بین تازه کارها متداول‌تر است و اگرچه بیشتر با مدل  نیمه غربی و پروتورها جابجا می‌گردد، هنوز بسیاری از بازیکنان پیشرفته نیز از آن استفاده می‌کنند. در این مدل کف دست شما روی صفحه‌ جانبی دسته‌ی راکت قرار می‌گیرد که با صفحه‌ استرینگ‌هایتان موازی است. (یعنی کف دستتان را روی صفحه معینی از دسته  راکت قرار می‌دهید و بند اصلی انگشت اشاره‌تان روی آن صفحه قرار می‌گیرد.) با صاف و شل گرفتن مچ دستتان حتی اگر راکت را با مفصل جلویی گرفته باشید، سطح راکتتان عمودی می‌ماند. برای سبک کلاسیک پیچش، این حالت طبیعی‌ترین و امن‌ترین ارتباط فیزیکی بین بدن، راکت، و نقطه تماس است. به علاوه فورهند شرقی *ترین نوع فورهند است، چون به راحتی می‌توانید سطح راکت را برای ضربه چرخشی باز کنید و یا برای ضربه تاپ اسپین آن را عمودی نگه دارید. بسیاری از بازیکنان دریافته‌اند که می توانند تاپ اسپین‌های سنگین‌تری زده و و از ضربه بالای تاپ اسپین حریف با نوع غربی‌تر استفاده بهتری کنند. اگرچه این امر برای کاهش محبوبیت فورهند شرقی در سطح پرو به کار می‌رود.

2)فورهند نیمه غربی

در این روش کف دست شما درست در شیب پایین‌تر  و با زاویه 45 درجه در جهت عقربه‌های ساعت (برای حرکت صحیح) از صفحه استرینگ‌ها قرار می‌گیرد. برای تعادل طبیعی حاصل و کج شدن سطح راکت به طرف پایین، باید توپ را نسبت به حالت فورهند شرقی کمی به طرف جلوتر بگیرید (در یک ارتفاع معین)  و در همین حال که ممکن است ضربه‌ای فلت بزنید، به تاب دادن تیزتر به طرف بالا نیاز دارید تا شما را با ضربه تاپ اسپین وادارد. حالا میزان متوسط گرفتن پروها نیمه غربی می‌شود که در ابتدا به دلیل اهمیت تاپ اسپین در بازی‌های پیشرفته مدرن است. گرفتن نیمه غربی هم در ایجاد تاپ اسپین و هم در استفاده از امتیازهای بالاتر از تاپ اسپین حریف خوب عمل می‌کند. اما مناسب ضربه‌های تقسیم شده نیست و برای ضربه‌های کوتاه‌تر توپ هم فورهند راحتی نیست.

3)فورهند غربی

western forehand

در این تکنیک کف دست شما در صفحه پایینی دسته قرار می‌گیرد که با صفحه بستر استرینگ زاویه 90 درجه کامل در جهت عقربه‌های ساعت دارد. این نوع تکنیک باعث می‌شود که سطح راکت شدیدا به سمت پایین کج شود. و شما باید توپ را خیلی جلوتر  از حالت نیمه غربی بگیرید (در یک ارتفاع معین) تا بستر استرینگتان به صفحه عمودی برسد. طبیعی‌ترین الگوی پیچش با فورهند غربی پیچش تیز و بسیار سریع به طرف بالاست که نشان می‌دهد چرا بیشتر ضربه زننده‌های غربی تاپ اسپین‌های سنگین تولید می‌کنند. فورهند غربی توپ‌های در ارتفاع بیشتر را بهتر می‌گیرد که بخش اعظمی از آن به این دلیل است که نقطه  تماس بالاتر نیازی به رو به جلو بودن ندارد. بعضی از بازیکنان با این روش ضربه‌های مسطح (فلت) می زنند، اما انجام این کار مچ دستتان را در موقعیت وحشتناکی قرار می‌دهد. ضربه تقسیم شده غربی فقط برای کماندارهای واقعی مناسب است.

4)فورهند کانتینتال (اقلیمی)

continental forehand

در این فورهند کف دستتان در قسمت بالایی شیب و 45 درجه برخلاف جهت عقربه‌های ساعت نسبت به فورهند شرقی قرار می‌گیرد. این فورهند باعث می‌شود که سطح راکت کمی به بالا کج شود که به خصوص برای ضربه‌های تقسیم شده مناسب است. شما می‌توانید با این فورهند ضربه فلت بزنید، اما باید توپ را در موقعیت ضعیف‌تری بگیرید که کمی عقب‌تر از حالت شرقی است. این نوع فورهند در تنیس را می توان برای فورهند و بک‌هند استفاده کرد، اما به ندرت در روش‌های دیگر به کار می‌رود، چون برای ضربه‌های تاپ اسپین مناسب نمی‌باشند. این فورهند تا اوایل دهه 1970 محبوبیت داشت که در آن زمان US Open  و Australian Open  بازی در چمن را متوقف کردند و فقط با امتیازهای پایین در ویمبلدون به کار می‌رفت و بهترین گزینه بود.

5)فورهند هاوایی

این نوع از ضربه کمی عجیب است. حتی نامش هم کمی خنده‌دار است. در این تکنیک کف دستتان با زاویه 135 درجه و در جهت عقربه‌های ساعت نسبت به مدل شرقی و 45 درجه غربی‌تر از مدل غربی قرار می‌گیرد. فورهند غربی اسمش را از بازی در کالیفرنیا گرفته است. غرب کالیفرنیا چیست؟ (مخفف آسیا؟)

از این تکنیک به ندرت استفاده می‌شود، اما آلبرتو براساتگی در بازی‌های فینال 1994 در مقابل رولند گاروس از این مدل استفاده کرد، و در مقابل سرگی بوگارا باخت. یک راه برای این‌که از این مدل استفاده کنیم، این است که دستمان را در موقعیت اقلیمی قرار دهیم و سپس مچ دست و جلوی بازو را 180 درجه  در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانیم تا بند انگشت رو به جلو قرار گیرند. انجام این کار بدون ضربه زدن به توپ کمی آسیب زننده است و عملا توپ را به بالای تور می رساند که به نقطه تماس در جلو و یا کاملا در ارتفاع بالا نیاز دارد. برای استفاده مناسب از این مدل باید شدیدا رو به بالا  ضربه بزنیم تا تاپ اسپین سنگینی تولید شود. همانطور که حدس می زنید، این نوع فورهند در تنیس  برای ضربه فلت یا تقسیم شده مناسب نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار