29/03/2024

مزایای ورزش تنیس برای سلامتی چیست؟

  • توسط آزاده یوسفی
  • 20/03/2020
  • 0
مزایای ورزش تنیس برای سلامتی

همه ما میدانیم که تنیس ورزشی است که با راکت بازی می شود. تنیس می تواند بین دو نفر به صورت تنیس سینگل و یا به صورت گروهی و دو نفره( تنیس دوبل) انجام شود. در حالت کلی یک بازیکن با پرتاب توپ بازی را آغاز کرده و در صورتی که حریف نتواند پاسخی به توپ داشته باشد، یک امتیاز نصیب بازیکن ابتدایی می شود. تنیس می تواند به دو جنبه تفریحی و یا حرفه ای بازی شود. در هر دو حالت فوق، مزایای ورزش تنیس باعث شده تا این ورزش به یکی از محبوت ترین ورزش ها بین افراد مختلف تبدیل شود.

مزایای ورزش تنیس

– برانگیختن عضلات

هیچ یک از حرکات بازی تنیس را نمی توان بدون انجام دادن و تحریک عضلات بدن انجام داد؛ چرا که راکت بدمینتون خود به تنهایی سنگین بوده و برای کار با آن نیاز به فشار و قدرت می باشد. علاوه بر آن توپ تنیس می تواند به هر قسمت از زمین پرتاب شود. بنابراین بازیکن موظف است از جای ثابت خود حرکت کرده و به دنبال توپ در زمین باشد که این عمل خود باعث برانگیختن عضلات می شود.
به طور کلی تنیس یک ورزش توصیه شده برای تحریک حرکت عضلات حتی در کودکان کم سن و سال می باشد که در مقایسه با سایر ورزش های مشابه به استقامت بیشتری نیاز دارد.

– فرم دهی به بدن

- فرم دهی به بدن

همان طور که از فرم بدنی بسیاری از بازیکنان معروف مشهود است، تنیس باعث می شود تا بدن در فرم و حالت مناسبی قرار گرفته و فرم بدنی خوب خود را حفظ نماید. فرم بدنی باریک و عضلانی که از طریق بازی تنیس به دست می آید باعث می شود ورزشکار سالم و خوب جلوه کند.
حرکات مختلف بدن در بازی تنیس باعث می شود تا چربی های اضافه و کالری ورزشکار بسوزد و سوخت و ساز بدن بهبود پیدا کند. بنابراین یکی از مزایای ورزش تنیس به عنوان یک ورزش بسیار خوب و مفید، به دست آوردن فرم بدنی مناسب می باشد.

– بهبود مغز انسان

همان طور که دکتر جان فین از دانشگاه ایالتی کانکتیکات جنوبی تاکید کرده است، تنیس ممکن است باعث ایجاد اتصالات عصبی جدید در مغز شود چرا که حرکت سریع و تصادفی توپ نیازمند هوشیاری و آگاهی است. این امر به نوبه خود باعث پیشرفت مداوم مغز انسان می شود که این امر به نوبه خود یکی از مزایای ورزش تنیس محسوب می شود.

– کاهش خطر مرگ و میر

مطالعه انجام شده توسط دانشمندان نشان می دهد که  ورزش هایی همچون تنیس یا بدمینتون نزدیک به 50 درصد خطر مرگ در افراد را در سنین مختلف کاهش می دهد. بدین صورت افرادی که می خواهند خطر مرگ خود را کاهش دهند می توانند این ورزش را حتی به صورت آزادانه و تفریحی جز برنامه های خود قرار دهند.
اگر چه این تحقیق قطعی نیست، اما محققان دریافتند که ورزش هایی همچون فوتبال و دویدن در مقابل تنیس اثر کمتری بر کاهش مرگ و میر خواهند داشت.

– کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی

بازیکنان تنیس به دلیل حرکت زیاد در زمین، به عبارتی ورزش زیادی می کنند. این قضیه به سیستم تنفسی آنها کمک می کند تا تناسب خوبی داشته باشد و از تجمع کلسترول بد که ممکن است مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی باشد، جلوگیری می کند. بنابراین این ورزش به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد که خود یکی از مهم ترین مزایای ورزش تنیس می باشد.
حرکت سریع قسمتهای مختلف بدن هنگام ورزش تنیس به بهبود سلامت قلب انسان کمک می کند، چرا که بدین وسیله لایه چربی دور قلب در سطح مطلوب خود حفظ می شود. با تنظیم لایه چربی، کارآیی قلب برای پمپاژ خون به قسمت های مختلف بدن و همچنین جلوگیری از بیماری های مختلف قلبی افزایش می یابد.

– کاهش خطر ابتلا به دیابت

- کاهش خطر ابتلا به دیابت

با بازی تنیس، چربی های ناسالم بدن کاهش می یابد و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. در حقیقت، تنیس برای افرادی که از دیابت رنج می برند، بسیار مناسب است. به عبارتی ورزش تنیس به سلامتی و سالم نگه داشتن افراد دیابتی کمک می کند.

– کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

یکی دیگر از مزایای ورزش تنیس این است که این ورزش باعث بهبود و حفظ سلامت استخوان ها می شود. این فعالیت استخوان ها را تقویت کرده و تراکم آنها را افزایش می دهد. در طولانی مدت و در بازی مداوم تنیس خطر ابتلا به پوکی استخوان کاهش پیدا می کند. براساس انستیتوی ملی بهداشت (NIH) ، توده استخوانی در حدود 30 سالگی به اوج خود می رسد و پس از آن به تدریج کاهش می یابد.
با ورزش منظم، می توانید قبل از 30 سالگی به این توده استخوان دست پیدا کنید و ادامه ورزش پس از آن می تواند به کاهش افت استخوان پس از 30 سال کمک کند.

– بهبود چابکی

با توجه به ماهیت بازی تنیس ، تنیس بازان هنگام بازی باید سریع و به صورت تصادفی به مناطق مختلف زمین حرکت کنند. این حرکت باعث ایجاد چابکی می شود به گونه ای که یک بازیکن در مدت زمان کوتاهی می تواند از فاصله دور به سمت توپ حرکت کند و با دقت ترین حالت ممکن به توپ ضربه زند. این چابکی به فعالیت های دیگری که بازیکن در آن شرکت می کند نیز منتقل می شود. همچنین تنیس شامل حرکات زیاد بدنی است و بدین ترتیب بازیکن را از لحاظ جسمی تقویت می بخشد.

– آموزش متقابل

این بدان معنی است که تنیس می تواند به طور موثر برای بهبود ورزش های دیگر نیز استفاده شود چرا که بسیاری از تمرینات بدنی و قدرتی آن شبیه به ورزش های دیگر است.
به گفته محققان، در هر بازی تنیس بین 300 تا 500 واحد انرژی مصرف می شود که می توان آن را معادل 3 تا 5 مایل دویدن در نظر گرفت. بنابراین تنیس ورزشی بسیار موثر برای سرعت بخشیدن به حرکات بدن و بهبود استقامت و قدرت بدنی شماست.

– تعادل پویا

- تعادل پویا

از آنجا که یک ورزشکار تنیس در تمام جهات و در زمان های کوتاه حرکت می کند، هنگام حرکت بازیکن در زمین ، تعادل پویا بسیار اهمیت پیدا می کند. بنابراین یک ورزشکار تنیس باید چگونگی حفظ تعادل را حتی در هنگام فشار و هنگام حرکت در همه جهات تمرین کند. این کار را می توان با انجام تمرینات مختلفی انجام داد.
پس حرکت ورزشکاران تنیس در همه جهات به فرد کمک می کند تا هنگام بازی یا حرکات ، تعادل ایجاد کند و ایجاد تعادل پویا را می توان یکی از مزایای ورزش تنیس دانست.

– عادات غذایی

به عنوان یک تنیسور، باید عادت های غذایی مناسب را حفظ کنید. رژیم صحیح قبل از مسابقه بازیکن را تقویت می کند و باعث افزایش تولید انرژی می شود و بدین طریق عملکرد بازیکن را ارتقا می بخشد. همچنین یک وعده غذایی خوب بعد از مسابقه نیز به شما کمک می کند تا انرژی مصرف شده در هنگام بازی را بازیابی کنید.
این عادت های خوب غذایی که با بازی تنیس ایجاد می شود، مزایای بسیاری از داشتن رژیم غذایی مغذی را به همراه دارد. بنابراین تنیس از این طریق می تواند به بهبود عادات غذایی شما کمک کند.

– بهبود هماهنگی

طبق تحقیقات انجام شده، بازی تنیس ذهن را در تحریک توسعه استراتژی تاکتیکی، تمرکز و همچنین هوشیاری ذهنی یاری می کند. این تجمعات رفلکس های جوانان را تقویت می کند و تاکتیک ها را در افراد مسن تر بازیابی می کند.
هماهنگی بهبود یافته حاصل از بازی در اجرای برخی از تاکتیک ها در مشاغل خاص که به سطوح مختلفی از هماهنگی نیاز دارند مفید است. نمونه ای از این هماهنگی را می توان در زمینه محاسبات به وضوح دید.

– بهبود سرعت و قدرت بدنی

بازی تنیس که به طور مداوم انجام می شود به تقویت عضلات پا کمک شایانی می کند. تنیس بازان به طور مکرر در زمین بازی استارت زده و متوقف می شوند و تکرار پی در پی این دو حرکت به نوبه خود باعث تقویت عضلات ساق پای این بازیکنان می شود.
همچنین در طول بازی بازیکن می بایست توانایی نشان دادن واکنش به موقع به توپ را داشته و به نقطه ای که توپ پرتاب می شود حرکت کند. تمامی این عوامل باعث می شود تا بدن بازیکن هماهنگی بالایی داشته باشد و قدرت بدنی وی افزایش یابد.

– تقویت سیستم ایمنی بدن

از طریق بازی تنیس و فعالیت های بدنی ناشی از آن باعث می شود باکتری ها از مجاری های هوایی و ریه ها خارج شوند. این امر به طور ویژه شانس افراد را برای ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی و سایر بیماری ها کاهش می دهد. همچنین تمارین بدنی مکرر باعث تغییر در آنتی بادی ها و گلبول های سفید خون می شود. گفتنی است که گلبول های سفید سلول های سیستم ایمنی بدن می باشند که بدن را در مبارزه با بیماری ها یاری می کنند.

– انعطاف پذیری

- انعطاف پذیری

بازی تنیس به همکاری تمام بدن نیاز دارد. پاها وظیفه قرار دادن به موقع بدن در موقعیت صحیح را بر عهده دارند و دستها و بازوها وظیفه قرارگیری دست و راکت را برای ضربه زدن به توپ بر عهده دارند. تنه و پاها قدرت ضربه زدن به توپ و ارسال آن به زمین حریف را فراهم می کنند.
همه این مؤلفه ها در هر بار برخورد بازیکن با توپ روی می دهد. هر یک از این موارد نیاز به هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری دارد. انعطاف پذیری دامنه وسیع تری به شما می دهد و از این رو جنبه مهمی دارد. همچنین در جلوگیری از صدمات بدنی به شما کمک کرده و حتی فشار عضلات را کاهش می دهد.

– تمرین کامل بدن

برخلاف برخی از ورزش ها که فقط به صورت انحصاری قسمت های خاصی از بدن را درگیر می کند، تنیس یک تمرین عالی برای کل بدن است. پایین تنه برای شروع و توقف، دویدن، پریدن، خزیدن و حفظ ثبات استفاده می شود. عمل ضربه زدن به توپ تنیس نیز بدون در نظر گرفتن اینکه تک دست یا دو دست باشد، باعث درگیر کردن بالاتنه و شانه های می شود. درگیر شدن کل بدن در این ورزش یکی از مزایای ورزش تنیس می باشد.

– بهبود سلامت هوازی و بی هوازی

هنگام بازی تنیس، میزان اکسیژن خون افزایش می یابد، در نتیجه ضربان قلب شما افزایش یافته و باعث انتقال کارآمد خون به تمام عضلات بدن می شود. این امر همچنین، به شکل گیری تعداد زیادی مویرگ و بستر مویرگی در داخل عضلات کمک می کند به گونه ای که ماهیچه ها به اندازه کافی و بهتر خون رسانی و جریان داشته باشند.
این امر به نوبه خود از خستگی عضلات کم کرده و عملکرد آنها را بهبود می بخشد. همچنین بازی تنیس به حفظ سلامتی هوازی کمک می کند که خود باعث استفاده بهتر از اکسیژن برای حرکات انفجاری و سریع و واکنش های آنی می شود.

– سوزاندن کالری و چربی

با برخورداری از حریف مناسب، چرخش و حرکات راکت، حرکت در زمین بازی از آنجایی که تمام بدن درگیر می شود کالری زیادی سوزانده می شود. تحقیقات زیادی نشان داده است که تنیس باعث کاهش چربی بدن می شود. در یک بازی تنیس سینگل می توان بین 400 الی 600 کالری در ساعت سوزاند، که این رقم برای یک ورزش تفریحی که تقریبا همه افراد می توانند آن را بازی کنند، رقم بدی نیست.

– بهبود سلامتی استخوان ها

تحقیقات زیادی نشان داده است که بازی تنیس نه تنها برای عضلات بلکه برای استخوان ها نیز مفید می باشند. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ، توده استخوانی معمولاً حداکثر تا سن 30 سالگی است. بعد از این سن، توده استخوان شروع به کاهش تدریجی می کند. اما ورزش منظم استخوان می تواند به حداکثر رساندن توده استخوان قبل از سن 30 سالگی کمک کند و سپس سرعت پوکی استخوان را کاهش دهد. تنیس توسط سازمان NIH به عنوان یکی از فعالیت های تحمل وزن شناخته شده است که مناسب ترین کار برای ساختن استخوان های قوی است.

– بهبود سلامت قلب

- بهبود سلامت قلب

هنگام بازی تنیس، اسپرینت های بی هوازی سریع که در این ورزش دخیل هستند چربی زیادی می سوزانند، ضربان قلب را افزایش داده و سطح انرژی را افزایش می دهند. در یک مسابقه کامل تنیس که می تواند از یک تا دو ساعت و در فواصل زمانی مناسب برای بهبود سلامت قلب و عروق باشد، می توان خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش داد. بنابراین بهبود سلامت قلب از مزایای ورزش تنیس می باشد.

– تقویت قدرت مغز

تنیس نیاز به خلاقیت، شوخ طبعی، برنامه ریزی و تفکر تاکتیکی، چابکی و هماهنگی کارآمد بدن دارد. هرچه بیشتر تنیس بازی کنید، هر یک از این مهارت ها و توانایی ها بیشتر می شود. جدای از این ، تحقیقات نشان داده است ورزش هایی مانند تنیس که به تفکر زیادی نیاز دارند می توانند در بهبود عملکرد مغز در رفتارهایی که به حافظه ، یادگیری ، رفتار و مهارت های اجتماعی کمک می کنند ، موثر باشند.

– بهبود مهارت های اجتماعی و انضباطی

مهارت های مورد نیاز برای تسلط بر بازی نیاز به صبر ، زمان و فداکاری زیادی دارد. وقت زیادی برای تمرین و تمرکز برای بهتر کردن خود صرف کنید. در این روش ، تنیس به فرد کمک می کند تا نظم بیشتری پیدا کند و به ارتباطات بهتری در جامعه دست پیدا کند زیرا تعامل با سایر بازیکنان وجود دارد؛ بازکنانی که شخصیت های مختلفی دارند و دیدگاه های متفاوتی در مورد موضوعات متفاوت دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار