29/03/2024

نحوه سید بندی در رقابت های حرفه ای تنیس

  • توسط مریم
  • 07/01/2020
  • 0

سید بندی به نحوه تقسیم بازیکنان در سیدهای مختلف گفته می شود. توسط سید بندی اطمینان حاصل می شود که بازیکنان و نام‌های بزرگ در مراحل ابتدایی رقابت ها با یکدیگر برخورد نمی کنند. سید اول برترین بازیکن حاضر در رقابت است. سید دوم نیز یکی از بازیکنان بزرگ را شامل می شود. سید اول و دوم در دو بخش مقابل و دو طرف چارت گذاشته می شوند. بدین ترتیب، اگر هرکدام از بازیکنان بزرگ حاضر در این دو سید به فینال راه یابند، شاهد یک فینال بزرگ خواهیم بود. تعداد سیدها بستگی به تعداد شرکت کنندگان خواهد داشت.

سید بندی رقابت های ویمبلدون

سید بندی رقابت های ویمبلدون

ویمبلدون به عنوان قدیمی ترین رقابت جهانی تنیس هر ساله در لندن برگزار می شود. نحوه سید بندی این رقابت ها بسیار بی نقص انجام می شود. در رقابت های ویمبلدون کمیته تعیین سید تشکیل نمی شود. به جای آن از یک مقیاس مبتنی بر اعداد استفاده می کنند تا سید بندی بازیکنان کاملاً بی نقص و کارآمد به انجام برسد.

در سال 2017 راجر فدرر سوئیسی در فینال تک نفره مردان با مارین چیلیچ اهل کرواسی روبرو شد و به مقام قهرمانی رسید. هدف مقامات برگزاری رقابت های تنیس این است که نام‌های بزرگ در همان مراحل ابتدایی با یکدیگر برخورد نکنند. در غیر این صورت بازیکنان بزرگ در ابتدا حذف شده و هیجان رقابت از بین می رود.

البته فدرر و چیلیچ دو سید برتر نبودند اما فاصله آن‌ها به لحاظ سید بندی اندک بود و در بالای جدول و جزء 7 نفر اول سید بندی در آن سال بودند. در نتیجه فینال سال 2017 بسیار جذاب و به لحاظ رقابتی نزدیک به هم بود.

نحوه رنکینگ بازیکنان تنیس

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت رقابت های ویمبلدون، از سال 1975 رنکینگ این رقابت ها به صورت کامپیوتری صورت می گیرد. در سال 2019، 33 بازیکن برتر به لحاظ رنکینگ انجمن تنیس حرفه ای در سید بندی این رقابت ها حضور دارند. با این وجود رده بندی بازیکنان دوباره تغییر کرده و با رنکینگ انجمن تنیس حرفه‌ای متفاوت خواهد بود.

جدای از معیارهای رایج، عملکرد بازیکن در زمین چمن به مدت 2 سال قبل از زمان سید بندی نیز در سید بندی دخیل خواهد بود. دلیل تأکید ویمبلدون بر عملکرد بازیکن روی چمن این است که این رقابت ها روی چمن برگزار می شود. برای رقابت سال 2017 که در ماه جولای برگزار شد، سید بندی به این صورت انجام پذیرفت:

  • رنکینگ انجمن تنیس حرفه ای تا تاریخ 26 ژوئن 2017
  • افزودن 100 درصد تمامی امتیازات به دست آمده در 12 ماه گذشته تا 26 ژوئن 2017 در زمین چمن (2016 تا 2017)
  • افزودن 75 درصد بهترین امتیازات سال قبل از آن (2015 تا 2016)

بر اساس وب‌سایت اطلاع رسانی ویمبلدون، نحوه امتیازدهی به راجر فدرر در سال 2017 به شکل زیر بوده است:

جدول امتیازات راجر فدرر
امتیازات رنکینگ انجمن تنیس حرفه ای 4945
امتیازات زمین چمن 2016 900
75 درصد بهترین امتیازات زمین چمن 2015 900
جمع کل امتیاز سید بندی 6745

این امتیاز باعث شد که فدرر در سال 2017 در سید سوم قرار گیرد. اندی ماری با حدود 1000 امتیاز بیشتر در سید اول قرار گرفت. چیلیچ نیز با 1000 امتیاز کمتر از فدرر در سید هفتم این رقابت ها جای گرفته بود.

نتیجه سید بندی صحیح

در نتیجه سید بندی دقیق ویمبلدون، فدرر و چیلیچ هرگز در مراحل ابتدایی این رقابت ها با یکدیگر برخورد نکردند و در نتیجه در فینال به مصاف هم رفتند. هردوی آن‌ها در مراحل ابتدایی با بازیکنان بدون رنک به رقابت پرداختند. بازیکنان بدون رنک و کم نام و نشان می توانند با بازی در رقابت های play-in می توانند برای خود در چنین رقابت های بزرگ جایگاه به دست بیاورند. رقابت های play-in معمولاً تحت پوشش خبری و رسانه ای اندک قرار می گیرد و قبل از شروع رقابت های عمده و اصلی انجام می شود. برای ویمبلدون نیز این رقابت ها معمولاً در بریتانیا و برخی کشورهای دیگر برگزار می شود.

چیلیچ در راند اول با فیلیپ کولشریبر (بازیکن بدون رنک آلمانی) روبرو شد و او را از پیش رو برداشت. فدرر نیز با الکساندر دولگوپولوف (بازیکن بدون رنک اوکراینی) به رقابت پرداخت و توانست به مرحله بعدی راه پیدا کند.

رقیب بعدی فدرر در راند دوم دوشان لایوویچ (بازیکن بدون رنک صربستانی) بود و چیلیچ هم با فلوریان مایر (بازیکن بدون رنک آلمانی) روبرو شد. بدین ترتیب مسیر ابتدایی هردو تا فینال تقریباً هموار بود.

در راند سوم بود که در نهایت فدرر با یک بازیکن دارای رنک 27 و چیلیچ هم با بازیکن دارای رنک 26 روبرو شدند. در فینال این رقابت ها فدرر و چیلیچ زورآزمایی کردند و در نهایت فدرر توانست با نتیجه قاطع 6-3، 6-1 و 6-4 به پیروزی برسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار