23/04/2024

نواک جوکوویچ چرا نمی‌تواند احترام تماشاگران مسابقات لندن را بدست آورد؟

  • توسط مینا
  • 04/12/2019
  • 0

مسابقات پایان فصل فینال‌های Nitto ATP که ماه نوامبر در شهر لندن برگزار شد، با نخستین قهرمانی استفانوس تسیتسیپاس به پایان رسید. رقابت‌هایی که نواک جوکوویچ به هیچ وجه نتوانست در آن خوش بدرخشد و حتی به دور نیمه نهایی این بازی‌ها صعود نماید.

نواک جوکوویچ مورد احترام هواداران در مسابقات لندن نیست

نواک جوکوویچ یکی از پرافتخارترین تنیسورهای جهان به حساب می‌آید که در مسابقات پایان فصل فینال‌های ATP به پنج قهرمانی رسیده و پس از راجر فدرر با شش قهرمانی، دومین بازیکن رکوردار این رقابت‌ها قلمداد می‌گردد. چهار از پنج قهرمانی جوکوویچ در لندن و استادیوم O۲ آرنایِ این شهر به دست آمده است. اما با وجود اینکه بخش عمدۀ قهرمانی‌های تنیس باز صربستانی در لندن به دست آمده، چرا رابطۀ او با هواداران این شهر بدان شکل خوب نیست؟ هنگامی که نواک جوکوویچ در ماه گذشته و در آخرین دیدار مرحلۀ گروهی برابر راجر فدرر تن به شکست داد، در نشست خبری پس از آن بازی صحبت‌هایی را بیان نمود. او دربارۀ رفتار تماشاگران حاضر در سالن O۲ اظهار داشت:

ببینید این یک مسابقۀ مهم بود. فکر می‌کنم در هر رویدادی که برابر رافائل نادال و راجر فدرر بازی می‌کنم، همیشه هیجان زیادی وجود دارد. بنابراین طبیعی است که استادیوم کاملاً پر شود و اتفاقاً بودن این همه تماشاگر اتفاقی خوبی در هر دیداری است.

البته این تمام ماجرا نبود. با ادامۀ دیدار دو تنیسور حمایت و تشویق‌های حاضرین در O۲ آرنا بیشتر به سود فدرر سنگینی می‌کرد. پس از شکست جوکر مقابل استاد سوئیسی نیز، بدان شکل حمایتی از تنیس باز صرب نشد و در عوض این فدرر بود که آماج تشویق‌های کرکنندۀ حضار در سالن قرار گرفت. اما شاید در پس این تشویق‌ها و عدم حمایت از جوکوویچ، یک نکتۀ سیاسی نیز دخیل باشد. نواک جوکوویچ، رئیس شورای بازیکنان ATP است و نقشی اساسی در برکناری کریس کرمود، رئیس سازمان ATP دارد. بسیاری معتقدند که جوکوویچ یکی از حامیان برگزاری مسابقات پایان فصل فینال‌های تنیس مردان خارج از شهر لندن و انگلستان بوده و خب طبیعتاً مردم لندن می‌خواهند این رقابت‌ها همچنان در شهرشان باقی بماند. با انتخاب جوکوویچ به عنوان رئیس شورای بازیکنان ATP بلافاصله تصمیمی اتخاذ گردید که رقابت‌های پایان فصل فینال‌های تنیس مردان از سال ۲۰۲۱ به بعد در شهر تورین ایتالیا برگزار گردد. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این خواهد بود که آیا خود جوکوویچ هم با این تصمیم موافق بوده است یا خیر؟ مطمئناً پاسخ این پرسش را خود نوله بهتر از هر کسی می‌داند.

نواک جوکوویچ

اما بگذارید یک مسئله را صریح بیان کنیم. جوکوویچ حق دارد که از رفتار تماشاگران لندن ناراضی باشد. رفتاری که حاضران در سالن مسابقات با او داشتند، بی‌احترامی بود و این رفتار نیز آشکارا صورت پذیرفت. مایکل گراهام که یکی از مفسران ورزش تنیس در بریتانیا به حساب می‌آید، در شب دیدار جوکوویچ و فدرر در سالن سرپوشیدۀ O۲ حاضر بود. او در این‌باره می‌گوید:

هنگامی که در مقاطعی از بازی، جوکوویچ را مورد تشویق قرار می‌دادم، به عینه چهره‌های خشمگین و ناراحتِ اطرافیانم را می‌دیدم. رفتار آن شب تماشاگران با نواک جوکوویچ از دید من، بی‌شرمانه بوده است و هیچ مشکلی ندارم که به صراحت این صحبت‌ها را بیان کنم.

همچنین دنیلا هانتوچووا، تحلیل‌گر ورزشی رسانۀ تصویری آمازون پس از پایان این مسابقه گفته بود:

از رفتاری که با جوکوویچ شد، ناراحت شدم. او برای ورزش تنیس زحمات فراوانی کشیده و نمی‌دانم او باید برای احترام بیشتر از این جمعیت، چه کار دیگری انجام دهد؟

مشکل بزرگی که جوکوویچ در ارتباط با تماشاگران این تورنمنت دارد، این بوده که او اصولاً شخصیتی را دارد که انگلیسی‌ها نمی‌پسندند! البته این مسائل هیچ‌گاه برای خود این ستارۀ صربستانی مهم نبوده است. ذهنیت مردمان این سرزمین به طور کلی در نوع خود عجیب و متمایز است. جوکوویچ با بی‌رحمی تمام و بدون هیچ‌گونه پنهان‌کاری و تملقی، چهار بار در لندن فاتح این مسابقات شده و همیشه با اعتماد به نفس بالایی در میادین حاضر شده است، چیزی که انگلیسی‌های مغرور به هیچ وجه آن را برنمی‌تابند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار