19/04/2024

نواک جوکوویچ ، الهام بخش بسیاری از تنیسورهای صربستانی در عصر کنونی است

  • توسط مینا
  • 07/12/2019
  • 0

در رویداد جدید ATP Cup که در ابتدای سال ۲۰۲۰ در کشور استرالیا برگزار خواهد شد، می‌توانیم به وضوح شاهد تاثیرگذاری بالای نواک جوکوویچ ، بر روی تنیسورهای جوان این مسابقات باشیم.

نواک جوکوویچ ، الهام بخش تنیسورهای صربستانی

در جولای سال ۲۰۰۳، تنها دو تنیس باز صربستانی وجود داشتند که در تورنمنت‌های حرفه‌ای مردان حاضر بودند و جایگاهی در بین ۳۰۰ بازیکن رنکینگ در اختیار داشتند. یانکو تیپسارِویچ (شماره ۱۴۷) و بوریس پاشانسکی (شماره ۲۵۴)، تنها نمایندگان صرب در تورهای ATP بودند. اما پس از ۱۷ سال، نواک جوکوویچ با فتح ۷۷ عنوانی که در رویدادهای مختلف حرفه‌ای تنیس مردان از جمله شانزده گرند اسلم و ۳۴ مسترز ۱۰۰۰ امتیازی به دست آورد، توانست نام صربستان را در ورزش جهان و تاریخ تنیس، جاودانه سازد. درخشش خیره‌کنندۀ جوکوویچ، باعث شده تا تب و تاب ورزشی چون تنیس در صربستان داغ گردد و بسیاری از جوانان این کشور اروپای شرقی، به این رشتۀ جذاب و دوست‌داشتنی روی آورند. از همین‌رو، کشور صربستان در جمع ۶۰ تنیسور برتر دنیا دارای پنج نماینده می‌باشد. تنها فرانسه با حضور هشت تنیسور در جمع شصت بازیکن برتر رنکینگ از این حیث در رتبۀ نخست قرار دارد و صربستان در کنار ایالات متحدۀ آمریکا و اسپانیا در جایگاه دوم ایستاده است. یانکو تیپسارِویچ و ویکتور ترویسکی که با جوکوویچ، تنیس خود را آغاز نموده بودند، در حال حاضر یا بازنشسته شده‌اند و یا کمتر کسی از وضع کنونی آن‌ها باخبر است. اما نواک جوکوویچ در ۳۲ سالگی‌اش، همچنان در عطشی سیری‌ناپذیر برای کسب موفقیت گام برمی‌دارد و تا همین چند ماه پیش، او بر مسند شماره یک دنیا تکیه داده بود.

نواک جوکوویچ به الگوی خوبی برای جوانان صربستانی تبدیل شده و آن‌ها به خوبی می‌بینند که با داشتن یک زندگی تمام حرفه‌ای و با سعی و پشتکار می‌توانند به قله‌های رفیع این ورزش برسند. صربستان در اوایل ماه ژانویۀ سال ۲۰۲۰ باید در نخستین رویداد ATP Cup که در سه شهر کشور استرالیا برگزار می‌شود، شرکت نماید. تیم ملی تنیس صربستان متشکل از پنج تنیسور شامل نواک جوکوویچ (۳۲ ساله)، ویکتور ترویسکی (۳۳ ساله)، نیکولا کاسیچ (۲۸ ساله)، نیکولا میلوویچ (۲۴ ساله) و دوشان لاژویچ (۲۹ ساله) است. جوکوویچ دربارۀ سبک بازی دوشان لاژویچ می‌گوید:

فکر می‌کنم او برای تنیسِ صربستان عالی است. به نظرم مهم است که دیگر تنیسورهای صربستانی نیز همچون او بتوانند در مسابقات مختلف ATP به موفقیت برسند و در تورنمنت‌های بزرگ عملکرد خوبی داشته باشند. بدیهی است که بسیاری از تنیسورهای جوان، از چنین بازیکنانی الهام می‌گیرند و در این ورزش به رشد می‌رسند.

بازیکنان صربستانی که سال ۲۰۱۹ را در بین ۶۰ تنیسور برتر دنیا به پایان رساندند به شرح زیر است:

۱. نواک جوکوویچ ۳۲ ساله که در جایگاه شمارۀ ۲ قرار گرفته است.

۲. دوشان لاژویچ ۲۹ ساله که در جایگاه شمارۀ ۳۴ قرار گرفته است.

۳. لاسلو جره ۲۴ ساله که در جایگاه شمارۀ ۳۸ قرار گرفته است.

۴. فیلیپ کراژنوویچ ۲۷ ساله که در جایگاه شمارۀ ۴۰ قرار گرفته است.

۵. میومیر کچمانوویچ ۲۰ ساله که در جایگاه شمارۀ ۵۹ قرار گرفته است.

جوکوویچ در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب چهار جام ارزشمند در رویدادهای تنیس مردان شد. او فاتح دو گرند اسلم اوپن استرالیا و ویمبلدون شد تا شمار جام‌های خود در چنین مسابقاتی را به شانزده عدد برساند. او پس از راجر فدرر (۲۰ گرند اسلم) و رافائل نادال (۱۹ گرند اسلم) در جایگاه سوم برترین‌های تاریخ مردان قرار گرفته است. جوکر همچنین در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی مادرید و پاریس نیز موفق عمل کرد و با قهرمانی در این رقابت‌ها، شمار مسترزهای خود را نیز به ۳۴ عدد رساند تا پس از رافائل نادال (۳۵ قهرمانی) در ردۀ دوم قرار گیرد. تنیسور صربستانی در کنار رافائل نادال و پشت سر دومینیک تیم (پنج قهرمانی) بهترین عملکرد را در سال ۲۰۱۹ در رسیدن به جام‌های قهرمانی تورنمنت‌های ATP رقم زده است. او در نهایت، سال را پس از ماتادور با جایگاه شمارۀ دو دنیا به اتمام رساند. اما دیگر تنیسورهای صربستانی نیز در فصل جاری، عملکرد بدی نداشتند. لاسلو جره در ماه فوریه و در مسابقات اوپن ریویِ برزیل موفق به پیروزی برابر دومینیک تیم شد و با برتری مقابل فیلیکس اوژه الیاسیم از کانادا به قهرمانی در یک تورنمنت ۵۰۰ امتیازی رسید.

نواک جوکوویچ

جره در مورد جوکوویچ می‌گوید:

ما یکدیگر را به خوبی می‌شناسیم و در مسابقات مختلف، گاهاً با هم چند کلمه‌ای صحبت می‌کنیم. هنگامی که در بین ۱۰۰ تنیسور برتر رنکینگ قرار گرفتم، او به من پیام داد و برایم ابراز خوشحالی و آرزوی موفقیت نمود. پس از آن به من زنگ زد و از من برای یک مسابقۀ دوبل دوستانه دعوت بعمل آورد. او یک تنیسور عالی و انسانی با اصول اخلاقی بالاست که الهام بخش همۀ ما در کشور صربستان است.

میومیر کچمانوویچ یکی دیگر از تنیسورهای جوان و آینده‌دار کشور صربستان است. او در سال ۲۰۱۸ و هنگامی که ۱۹ ساله بود، در تورنمنت Next Gen ATPحضور یافت تا به عنوان اولین تنیسور صربستانی به حساب آید که توانسته در این رقابت‌ها شرکت نماید. او همچنین به عنوان یک بازندۀ خوش‌شانس توانست به مرحلۀ یک چهارم پایانی مسابقات مسترز ایندین ولز نیز راه پیدا کند. برای تنیس باز جوانی همچون کچمانوویچ، نواک جوکوویچ در حکم یک قهرمان بوده و زمان‌هایی که او احساس یاس و دلسری داشته، این نوله بوده که به یاری او آمده است. میومیر کچمانوویچ دراین‌باره می‌گوید:

بدیهی است، زمان‌هایی وجود دارد که شما احساس خوبی ندارید و نمی‌توانید کاری انجام دهید. نمی‌توانید به خوبی تمرین کنید و یا ممکن است در شرایط بدتری نیز قرار بگیرید. اما کسی همانند جوکوویچ به من می‌گفت نه تو باید ادامه بدی و من فکر می‌کنم او خیلی به من در رشد و شکوفایی تنیسم کمک کرد.

دوشان لاژویچ نیز همانند کچمانوویچ و جره، بهترین فصل تنیس خود را در سال ۲۰۱۹ پشت سر گذاشته است. این تنیسور ۲۹ ساله علاوه بر قهرمانی در تورنمنت Umag، توانسته برابر بازیکنان بزرگی همانند دومینیک تیم و دنیل مدودف به پیروزی برسد. لاژویچ با برتری مقابل این ستارگان توانست به نخستین فینال مسترز ۱۰۰۰ امتیازی خود در مونت کارلو مقابل فونینی از ایتالیا برسد. هر چند در این رقابت‌ها با شکست برابر این تنیسور ایتالیایی به مقام دوم این بازی‌ها بسنده کرد. لاژویچ همچنین در گرند اسلم رولان گاروس نیز عملکرد خوبی داشت و توانست تا دور سوم این مسابقات نیز بالا بیاید. جوکوویچ درباره لاژویچ گفته است:

عملکرد او در زمین‌های خاک رسِ رولان گاروس باعث تعجب من نشد، چون به توانایی‌های بالای او ایمان داشتم. اما نایب قهرمانی در مسترز مونت کارلو و پیروزی مقابل بزرگانی چون مدودف و تیم، جای تبریک زیادی برای او دارد.

این‌ها تنها نمونه‌هایی از تاثیرگذاری بالای نواک جوکوویچ در ورزش تنیس کشورش بوده است. مسئولان ورزشی صربستان بسیار امیدوارند با ادامه روند موفقیت‌آمیز جوکوویچ در فصل جدید مسابقات تنیس، برشمار علاقه‌مندان و قهرمانان جدید این رشتۀ ورزشی در کشورشان، افزوده گردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار