16/04/2024

چهار راه مطمئن برای یک بازی تهاجمی تنیس

  • توسط مریم
  • 01/11/2019
  • 0
بازی تهاجمی تنیس

فراگیری نکاتی برای ایفای نقش در قالب یک بازی تهاجمی تنیس می تواند کمک فراوانی در بهبود بازی داشته باشد. بسیاری از بازیکنان تنیس در قالب یک بازیکن دفاعی به خوبی از پس شرایط برمی آیند. برای  ۹۸ درصد از کل بازیکنان این رشته، اشتباهات، بیشتر از تکنیک ها و مهارتها، در نتیجه بازی تاثیر گذار بوده است و تنها دو درصد که از برترین بازیکنان تنیس به شمار می آیند، توانسته اند با شکیبایی کمترین شانس را برای کسب امتیاز، به حریف خود بدهند.

عموماً این نقش، ریسک پذیری بسیار بالاتری نسبت به حالت تدافعی دارد اما نپذیرفتن این نقش در تنیس ریسک بالاتری را با خود به همراه خواهد داشت. فراموش نکنید، هر توپی که پرتاب می کنید اما از آن امتیازی نمی گیرید شانسی برای کسب امتیاز حریفتان خواهد بود.

چگونه بازی تهاجمی تنیس را به نمایش بگذاریم

طبق مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم، تبدیل شدن به یک دیوار دفاعی تضمینی بر پیروزی ما نخواهد بود. برای کسب پیروزی در تنیس باید بتوانیم امتیازاتی را نیز کسب کنیم و شانس کسب امتیاز از اشتباهات احتمالی حریف، نسبت به کسب امتیاز از حرکات تهاجمی مؤثر، بسیار کمتر است.

در ادامه ترفندهایی را برای این هدف عنوان خواهم کرد:

از تاپ اسپین بیشتری استفاده کنید

تاپ اسپین باعث میشود تا توپ های ارسالی شما به شدت قویتر باشند. تولید چنین ضرباتی به نسبت ضربات ساده و مستقیم خیلی سخت ترند و به همین دلیل ریسک از دادن ضربه بالا خواهد رفت. اگر تاپ اسپین شما کمتر از چیزی باشد که در نظر داشته اید، به احتمال زیاد ضربه ارسالی شما بلندتر خواهد بود، اما اگر تاپ اسپین شما مناسب باشد، توپی که از راکت شما جدا میشود با سرعتی بیشتر از سرعت ارسال شما به دست حریف خواهد رسید. در مقایسه با دو ضربه ای که به صورت مستقیم و ضربه ای که با همان سرعت اما با تاپ اسپین میزنید، زمان کمتری صرف رسیدن ضربات تاپ اسپین به حریف خواهد شد. تفاوت این دو ضربه در سرعتی است که توپ پس از برخورد با زمین پیدا می کند.

ضرباتی که در ارتفاع بالاتر از تور زده می‌شود نسبت به ضربات همسطح یا پایینتر، از قدرت بیشتری برخوردارند و ضربات تاپ اسپین احتمالاً بعد از برخورد به زمین و هنگام رسیدن به حریف خارج از محدوده امن او برای پاسخ به آنها خواهد بود.

نزدیک شدن به تور در موقعیت های مناسب

(فلوتر/ Floater: ضربات عمقی که در میانه و یا در انتهای زمین فرود می آیند اما سرعت بالایی ندارند.)

در پیش بینی زمان هایی که حریف ممکن از فلوتر استفاده کند، متوجه می شوید فرصت های زیادی هستند که با استفاده از آنها می توانید به تور نزدیک شده و با والی یا اوِرهد مناسب به امتیاز دلخواه برسید. برای مثال می توانید مطمئن باشید که تقریباً هربار حریفتان برای گرفتن توپ از تور دور می شود، ضربه ای قوی را از خود به نمایش نخواهد گذاشت. اگر توانسته اید حریف خود را با استفاده از لاب عمقی از تور دور نمایید باید در قدم بعدی خود به تور نزدیک شوید. این کار تقریباً اتوماتیک وار در تنیس انجام می شود. در واقع زمانی که حریفتان برای رسیدن و دریافت توپ ارسالی شما، در حال عقب رفتن است، شما باید به سمت جلو (تور) حرکت نمایید و بازی تهاجمی تنیس را برای حریفتان معنی کنید.

با این کار حریف خود را مجبور می کنید تا از پسینگ شات و اگر باهوش باشد از لاب استفاده کند. چنانچه در زدن اوِرهد مهارت داشته باشید در چنین موقعیت هایی شانس یار شماست. اگر در چنین موقعیتی به سمت تور حرکت نکنید، حریف می تواند از ضربه آرام و بلند مطمئنی یا همان ضربات شناور، استفاده کند و زمان مورد نیاز خود برای بازگشت به نقطه اولیه را داشته باشد که با حرکت شما به سمت تور امکانپذیر نخواهد شد.

کوکو گوف

توپ ها را در بلندترین ارتفاع ممکن پاسخ دهید

به جای آنکه منتظر بمانید تا توپ را در بهترین ارتفاع بعد از برخورد به زمین پاسخ دهید جلو بروید و در اولین فرصت به توپ ارسالی پاسخ دهید.

با پاسخ دادن توپ در فاصله کمتر نسبت به تور، می توان از زوایای تند تری در ضربات ارسالی بهره برد و فرصت مورد نیاز برای نزدیک شدن به تور با آمادگی بیشتر را، فراهم نمود. اما مهم‌ترین بخش کار این است که به حریف خود زمان کمتری برای واکنش به ضربه می دهید. چنانچه بازیکنان تنیس تمام زمان مورد نیاز برای رسیدن به توپ داشته باشند حتی قدرت نیز بی ارزش خواهد شد. کم کردن زمان در دسترس حریف به اندازه قدرت ضربات ارسالی مهم است اما باید در زمانبندی برای زدن ضربه درست دقت کنید تا بتوانید ریسک این کار را به حداقل برسانید.

همچنین با پاسخ سریعتر به توپ وسعت کمتری از زمین تنیس را باید پوشش بدهید که در بازی تهاجمی تنیس بسیار مؤثر و حائز اهمیت است.

ترکیبی از سرویس و والی

اگر به طور حرفه ای در تنیس فعالیت می کنید حتما میدانید که استفاده از این تکنیک برای هرکسی مقدور نیست. حتی در میان بهترین بازیکنان جهان درصد پایینی می‌توانند به خوبی از این تکنیک بهره ببرند. خوشبختانه حریف شما نیز احتمالا در پاسخ به تمام ضربات بهترین نخواهد بود.

چنانچه به حریف خود اجازه دهید تا با استفاده از ضربات فلوتر به موضع خود بازگشته و به پاسخ های کوتاه ضربات سرویس ادامه دهد، موقعیت خود را به خطر انداخته اید. بسیاری از بازیکنانی که به شدت و پشت سر هم ضربات سرویس را پاسخ می دهند، نمی توانند حتی از عهده یک ضربه یا لاب خوب و آراسته بر بیایند و اگر آنها را مجبور کنید تا از چنین ضرباتی استفاده کنند، می توانید امتیازهای زیادی را که ناشی از ضعف آنها می باشد به دست آورید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار