30/04/2024

مصاحبه فرانسیس رویگ و کارلوس مویا درباره فینال اوپن آمریکا

  • توسط سروش
  • 13/09/2019
  • 0

دیدار بامداد دوشنبه رافائل نادال و دنیل مدودف در فینال اوپن آمریکا یکی از به یادماندنی‌ترین دیدارهایی است که قطعا تا سال‌های سال در یادها می‌ماند.

صحبت های در خصوص فینال اوپن آمریکا ادامه دارد

در حالی‌که نادال فاصله‌ای تا پیروزی نداشت در فینال اوپن آمریکا نداشت، با بازگشت مدودف به بازی در آستانه شکست هم قرار گرفت. مرد شمارۀ دوی دنیای تنیس بعد از پیروزی در دو ست ابتدایی به کسب چهارمین قهرمانی‌اش در اوپن آمریکا نزدیک شد. با این حال بازی سه ست و سه ساعت دیگر ادامه یافت و نادال اسپانیایی در نهایت موفق شد تا بعد از ماراتنی پنج ساعته با نتایج ۷-۵، ۶-۳، ۵-۷، ۴-۶، ۶-۴ مقابل مدودف در فینال اوپن آمریکا به پیروزی برسد و با کسب نوزدهمین گرند اسلمش تنها یک قهرمانی تا رسیدن به رکورد ۲۰ قهرمانی راجر فدرر در گرند اسلم‌ها فاصله داشته باشد. فرانسیس رویگ، مربی نادال بعد از این پیروزی گفت:

در اینجا بازی‌هایی هستند که می‌توانند تاریخ را تغییر دهند. ما هنوز هم شاهد چنین بازی‌هایی هستیم و روز یکشنبه در یکی از آن‌ها برنده شدیم. فکر می‌کنم تاریخ مدیون ما بود و به خوبی از فرصت پیش آمده استفاده کردیم.

رویگ نگاهی به لحظات تلخ نادال در گرند اسلم‌های سال‌های اخیر انداخت. در سال ۲۰۱۴، او به سبب مصدومیت کمرش با نتایج ۶-۳، ۶-۲، ۳-۶، ۶-۳ در نیمه نهایی اوپن استرالیا برابر استانیسلاو واورینکا شکست خورد. همانطور که دو سال قبل از آن در ملبورن با نتایج ۵-۷، ۶-۴، ۶-۲، ۶-۷، ۷-۵ به نواک جوکوویچ باخته بود تا سومین شکست متوالی‌اش در فینال گرند اسلم‌ها را تجربه کند. در سال ۲۰۱۷ هم نادال با وجود اینکه با حساب ۳-۱ در ست پنجم فینال اوپن استرالیا از راجر فدرر پیش بود اما در نهایت با نتایج ۶-۴، ۳-۶، ۶-۱، ۳-۶، ۶-۳ مغلوب این تنیسور سوئیسی شد. کارلوس مویا، یکی دیگر از مربیان نادال افزود:

شما نمی‌دانید که رافا چندین بار چنین فرصت‌هایی را از دست داده است. او همواره تمام تلاشش را برای پیروزی می‌کند و شکست در فینال یک گرند اسلم قطعاً برای یک تنیسور بسیار ناراحت‌کننده است. رافا به دستاوردهای بزرگی رسیده است. او گرند اسلم‌های زیادی را در سه ست برده و بسیاری از آن‌ها را در پنج ست باخته و تا لحظه آخر برای پیروزی جنگیده است. او توانایی‌ای غیرطبیعی در جنگیدن در دیدارهای دشوار دارد و روز یکشنبه بار دیگر خودش را ثابت کرد.

روی کاغذ رقابت جذاب نادال با تنیسورهایی چون جوکوویچ و فدرر برای ثبت رکورد بیشترین گرند اسلم تاریخ ادامه دارد و این مسئله خوشحالی رافا از پیروزی بزرگی که در آرتور اش استادیوم به دست آورد را دو چندان می‌کرد، مویا افزود:

از منظر هیجانی و انگیزشی، این بزرگ‌ترین پیروزی نادال از زمان پیوستن من به تیم بود. چهار فینال گرند اسلم آخری که من همراه او بودم به سادگی دنبال نشده بود و در مجموع لذت قهرمانی در اینجا را نداشتند. از این رو بردن یو اس اوپن در نیویورک معنی بسیاری برای ما داشت.

اوپن آمریکا نادال مدودف

این سومین باری بود که نادال برای پیروزی در فینال یک گرند اسلم دیدارش پنج سته شد؛ او پیش از این با نتایج ۶-۴، ۶-۴، ۶-۷، ۶-۷، ۹-۷ در ویمبلدون ۲۰۰۸ و با نتایج ۷-۵، ۳-۶، ۷-۶، ۳-۶، ۶-۲ در اوپن استرالیای ۲۰۰۹ برابر راجر فدرر سوئیسی به پیروزی رسیده بود. شرایط بازی در فینال یک گرند اسلم در حالی‌که که جوکوویچ و فدرر حذف شده اند فرق می‌کند، رویگ در این‌باره گفت:

میزان امیدواری ما به پیروزی در یک فینال بسته به شرایط بازی متفاوت است. فینال‌های بدون حضور فدرر و جوکوویچ از جهاتی فشار بیشتری روی نادال قرار می‌دهد و کار را برایش سخت‌تر می‌کند. ما نباید در این بازی می‌باختیم و از طرفی کار سختی برابر مدودفی داشتیم که تابستان فوق العاده‌ای را سپری کرده بود. از این رو شاهد رقابت نزدیکی بودیم که نادال در آن هرگز خسته نشد و تنش بین دو تنیسور را می‌شد تا آخرین لحظه بازی مشاهده کرد. با این حال رافا تنیسور رقابتی بسیار خوبی است و همیشه راهی برای پیروزی در یک مسابقه پیدا می‌کند.

هر دو مربی رافا در یک موضوع باهم اتفاق نظر دارند و آن هم نتیجه خوبی است که نادال در پایان دو هفته حضورش در نیویورک گرفته است. رویگ ادامه داد:

بازی بسیار مهیجی بود و در طول پنج ست بازی نمی‌شد به راحتی روی صندلی‌ها نشست. ما نکات مثبت بسیاری را در بازی نادال دیدیم و او بهترین بازی‌اش در این تورنمنت را به نمایش گذاشت. از توانایی‌های رقیب او هم به خوبی آگاه بودیم و از دیدن چنین نبردی اصلاً شوکه نشدیم.

از نظر رویگ نادال در ست‌های چهارم و پنجم فینال اوپن آمریکا که کارش گره خورد، قدرتش را به همه بینندگان تلویزیونی و تماشاگران حاضر در استادیوم نشان داد:

رافا بازهم خودش را در سختی‌ها نشان داد و به نظرم در ست‌های پایانی بازی دقت بیشتری در ضرباتش داشت و ضربات زمینی بسیار خوبی زد تا به همۀ ما ثابت کند که مرد بازی‌های سخت است.

گفتنی است، با مصدومیت شانۀ نواک جوکوویچ که در حال حاضر در صدر رده‌بندی اتحادیه جهانی تنیس قرار دارد، نادال این شانس بزرگ را دارد تا بتواند بار دیگر به تنیسور شمارۀ یک دنیای تنیس بدل گردد. مصدومیت شانۀ جوکر به نوعی است که او به احتمال فراوان تمام تورنمنت‌های معتبر این فصل تنیس، از جمله دو مسترز و رویداد معتبر آخر فصل لندن را که سهم به سزایی در رده‌بندی بازیکنان حرفه‌ای تنیس دارد، را از دست خواهد داد. حال باید دید که آیا رافا می‌تواند در پایان فصل جاری مسابقات تنیس، بار دیگر به جایگاه شماره یک رنکینگ ATP تکیه زند یا خیر؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار