02/05/2024

راهنمای انتخاب راکت تنیس مناسب برای علاقه مندان

  • توسط مریم
  • 24/10/2019
  • 0
انتخاب راکت تنیس مناسب

شما هم در زمره کسانی هستید که بعد از تماشای مسابقات آزاد امریکا مجذوب تنیس شده اند اما نمی دانند از کجا باید شروع کنند؟ ما با راهنمایی گرفتن از یکی از متخصصین دنیای تنیس شما را در انتخاب راکت تنیس مناسب به عنوان اولین گام برای شروع این ورزش شما یاری می کنیم.

با توجه به مسابقات خاطره انگیز امسال آزاد امریکا جای تعجبی نیست که به تنیس علاقه مند شده باشید. رافائل نادال و دنیل مِدوِدِو (Daniil Medvedev) در پنج سِت بی نظیر در حضور جمعیتی که در نیویورک به تماشا جمع شدند با یکدیگر مبارزه کرند.

مسلماً مقایسه بازی تنیس ما با بزرگانی همچون نادال خواب و خیالی بیش نیست اما تجهیزات خوب می تواند ما را در به نمایش گذاشتن یک بازی خوب یاری نماید. به همین منظور تنیس فارسی قصد دارد تا راهنمایی هایی از مارتین هادکینسون (Martin Hodgkinson) کارشناس برند دانلوپ، در اختیار شما قرار دهد. امیدواریم با اطلاعاتی که در ادامه در اختیارتان قرار میدهیم به درستی بتوانید اولین گام خود را برای شروع این ورزش مهیج بر دارید.

راهنمایی های مارتین هادکینسون در انتخاب راکت تنیس مناسب

با وجود دهها مدل موجود با وزن ها، رشته کشی ها و اندازه های متفاوت گریپ، انتخاب راکت مناسب به عنوان اصلی ترین سلاح شما در مبارزات تنیس به راستی دشوار خواهد بود.

اولین نکته در انتخاب راکت مناسب

هدف از انتخاب راکت این است تا بازیکنان با در اختیار داشتن سلاحی مناسب بتوانند بازی بهتری و لذت بخش را تجربه نمایند.

برای مبتدیان، سعی می شود ابتدا بازی آنها را مورد بررسی قرار دهیم و سپس باید درباره صدمات جسمی احتمالی پرس و جو کنیم. چنانچه بازیکنی دچار آسیب در ناحیه شانه یا  آرنج باشد در انتخاب خود باید به آنها توجه داشت.

ترجیح می دهم شخصاً آن را امتحان کنم و باید توجه داشت که اگر قبلاً از راکتی با وزن 270 گرم استفاده می کردید و حالا در حال تست کردن یک راکت 285 گرمی هستید، سریعاً متوجه تفاوت وزن و سنگینی آن می شوید. زمانی که توپ به سمت شما می آید راکت به نظرتان بسیار آهسته حرکت می کند و سنگینی سر آن را متوجه می شوید.

اما چیزی که انتظار دارید ببینید این است که توپ به سمت شما می آید با استفاده از کمی وزن بیشتر سرعت ضربه را افزایش می دهید. این خاصیت راکت های سنگین تر است. بنابراین باید چند راکت را امتحان کنید و ببینید با کدام یک احساس راحتی بیشتری دارید و کدام یک راکت تنیس مناسب برای شما خواهد بود.

شایع ترین اشتباهات

اغلب مردم با راکتی بازی می کنند که برایشان بسیار سنگین است. بازیکنان حرفه ای در مسابقات اِی تی پی و تورهای دبلیو تی اِی از مدل های سنگین تری استفاده می کنند. چنانچه یکی از طرفداران راجر فدرر باشید ممکن است وسوسه شوید تا آخرین مدل راکت او را نیز خریداری کنید اما وزن آخرین راکت فدرر 340 گرم است، چنین راکتی برای بازیکنان تازه کار بسیار سنگین است و بازی را برایتان دشوار خواهد کرد.

یک مربی خوب با راهنمایی درست در زمینه راکت و قاب راکت مناسب می تواند محدوده انتخاب شما را کم تر و راحت تر نماید. برخی نمونه ها سفت تر هستند و برخی دیگر قابلیت انعطاف بالاتری دارند. تمام این موارد می تواند برای هر بازیکن به گونه ای مناسب باشد برای مثال چنین قابلیت هایی بر عملکرد بازیکنی که دوست دارد بازی خود را به سمت تور بکشاند یا کسی که در بازی های دو نفره بیشتری شرکت می کند کاملاً تاثیرگذار است.

راکتی که سر آن کمی بزرگتر باشد، برای بازیکنانی که در مسابقات تک نفره از والی بیشتری استفاده می کنند مناسب تر است. همچنین ممکن است ترجیح دهید راکتتان شما کمی سنگین تر باشد تا در ضربات نزدیک به زمین بیشتر یاریتان کند. اگر بازیکنی بتواند راکت تنیس مناسب خود و بازی خود را پیدا کند به سرعت متوجه تفاوت آن با نمونه های دیگر خواهد شد.

انتخاب راکت تنیس مناسب

راکت ها هر چند وقت یکبار باید عوض شوند

این موضوع برای هر کس می تواند متفاوت باشد اما به هر صورت با برخی افراد مواجه شده ام که می گویند 25 سال است که از یک راکت استفاده می کنند، جواب من به آنها این است که آیا می توانند 25 سال نیز از یک گوشی موبایل استفاده کنند؟ مسلماً پاسخ منفی است و راکت تنیس شما نیز با توجه به قابلیت های شما و چیزی که از آن انتظار دارید هر چند وقت یکبار باید عوض شود.

گرافیت موجود در راکت های تنیس به مرور زمان از بین می رود و کیفیت راکت نیز به طبع کاهش می یابد. پس با توجه به میزان استفاده، نحوه و سطح بازی خود هر چند وقت یکبار باید رشته کشی راکت یا خود راکت را عوض کنید.

جیمی مورای از راکت های دانلوپ استفاده می کند، می توانید نقطه نظر او را در باره قاب و رشته کشی مناسب به ما بگویید؟

جیمی از راکت های متفاوت با رشته کشی های متفاوت در بازی های تکنفره و دو نفره استفاده می کند و این کار می تواند تاثیر به سزایی بر بازی داشته باشد.

اغلب از بازیکنان حرفه ای درباره رشته کشی راکت هایشان و اینکه چقدر این فاکتور برایشان مهم است، شنیده اید اما راکت ها در بسیاری کشورها مانند انگلیس با رشته کشی مخصوص خود به بازار عرضه می شوند و باید توجه داشت که رشته کشی های کارخانه بهترین رشته کشی ممکن نخواهد بود.

رشته کشی تمام راکت های دانلوپ زمانی که به دست فروشنده ها می رسند شل می شوند. همچنین برای رشته کشی از رشته های ابریشمی با کیفت بالا استفاده شده اما کیفیت این رشته ها در راکت های دیگر را نمی توانم تضمین کنم.

دانلوپ گام های بزرگی در دنیای تنیس برداشته است به شکلی که در حال حاضر اغلب بازیکنان نامی تنیس از این برند استفاده می کنند، چه تغییری باعث این اتفاق شده است؟

مالک جدید دانلوپ برنامه های بسیاری برای این شرکت دارد. یک شرکت ژاپنی به نام سامیتومو (Sumitomo) اکنون این برند را اداره می کند و سرمایه زیادی را صرف اطمینان از کیفیت اعلای راکت های موجود کرده است.

شاید تا چند وقت پیش دانلوپ به عنوان یکی از ارزانترین راکت های موجود در بازار شناخته شده باشد، اما در حال حاضر این وضعیت به طور کامل تغییر کرده است و کیفیت راکت هایی که با نام تجاری دانلوپ تهیه و توزیع می شوند فراتر از چیزی است که تا قبل از این دیده اید.

در حال حاضر وقتی راکتی را از برند دانلوپ خریداری می کنید، یک محصول با کیفیت خیلی بالا را تهیه کرده اید و وقتی بازیکنان بزرگ زمین های تنیس مانند جیمی مورای (Jamie Murray) کوین اندرسون (Kevin Anderson)، تیلور تونسند (Taylor Townsend) و کیانگ ونگ (Qiang Wang) از این برند استفاده می کنند نه تنها مسئولیت این اعتماد را درک میکنیم بلکه به فکر نسل بعدی بازیکنان تنیس که احتمالاً تا چند سال آینده وارد دنیای حرفه ای می شوند نیز هستیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار