19/04/2024

بررسی مفصل تورنمنت بزرگ خاک رس؛ همه چیز در مورد رولان گاروس

  • توسط ملیسا
  • 29/05/2019
  • 0

دومین «گرند اسلم» از گرند اسلم‌های چهارگانه سالانه تحت عنوان مسابقات رولان گاروس یا تنیس آزاد فرانسه ۲۰۱۹ از روز ۵ خرداد ۱۳۹۸ آغاز شده است ، هر ساله این مسابقات در فصل بهار از ماه می در شهر پاریس به مدت دو هفته برگزار می شود.

مختصری در خصوص این رقابت ها بدانید:

این مسابقات از سال ۱۸۹۱یعنی به مدت ۱۲۸ سال در حال برگزاری است و در ابتدا فقط تنیسوران اهل کشور فرانسه در باشگاه های این کشور می توانستند در آن شرکت و مسابقات را برگزار کنند.جالب است بدانید قهرمان اولین دوره این رقابت ها یک بریتانیایی مقیم فرانسه بود که با شرکت در این مسابقات قهرمان اولین دوره لقب گرفت.این مسابقات حدود ۶ سال بعد نیز تنیسوران خانم را به این گرند اسلم اضافه کرد. در ابتدا بخش انفرادی زنان رولان گاروس برای نخستین‌بار در سال ۱۸۹۷ برگزار شد و در بخش دونفره مختلط و دو نفره زنان نیز به ترتیب در سال‌های ۱۹۰۲ و ۱۹۰۷ به رقابت‌ها اضافه گردید. رولان گاروس به همین صورت تا سال ۱۹۲۴ برگزار شد تا اینکه سر انجام در سال ۱۹۲۵، تصمیمی اتخاذ شد که در مسابقات قهرمانی تنیس فرانسه بازیکنان بین المللی و حرفه ای تنیس نیز بتوانند شرکت کنند و بعد از آن این رقابت ها از سوی فدراسیون جهانی تنیس به یکی از مسابقات بزرگ سال تبدیل گردید.
در ابتدا این تورنومنت در شهر های مختلف فرانسه می چرخید و هر سال در یک جا بر گزار می شد تا اینکه حدود ۳۵ سال بعد فداراسیون جهانی تنیس نشستی را برگزار کرد که در طی آن بزرگان این رشته تصمیمی اتخاذ کردند که این رقابت ها باید در یک شهر برگزار شود. همگی بالاتفاق به این نظر رسیدند که در یکی از استادیوم های پایتخت فرانسه یعنی پاریس این رقابت ها برگزار شود و در سال ۱۹۲۷ این طرح به تصویب رسید و رقابت ‌های رولان گاروس در «ورزشگاه رولان گاروس» در شهر پاریس، میزبانی این مسابقات را عهده دار شد و تا به امروز هر ساله این ورزشگاه بازسازی و آماده برگزاری مسابقات می شود ولی هیچ گاه جای اش تغییری نمی کند. بد نیست بدانید در جریان جنگ جهانی دوم و از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ این مسابقات بدون آن‌که از سوی فدراسیون تنیس فرانسه به رسمیت شناخته شود، انجام می‌گرفت.

علت نام گذاری این اسم یعنی رولان گاروس را بدانید :
این مسابقات نقطۀ اوج رقابت‌های فصل خاک تنیس به حساب می‌آید. این تورنمنت به افتخار «رولان گاروس»، خلبان جوان فرانسوی که در جریان جنگ جهانی اول جان خود را از دست داد، با نام رولان گاروس نیز شناخته می‌شود.

شرایط زمین‌های خاک در رولان گروس به چه صورت است؟
حرکت رالی در بازی تنیس در زمین‌های رُسی آزمونی سخت برای بازیکنان تنیس است، چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ جسمی و آنها را ملزم می‌کند که مهارت ، صبر و استقامت خود را افزایش دهند.
مسابقات تنیس آزاد فرانسه تنها گرند اسلمی است که با شیوه به این شکل برگزار می شود.قهرمان این مسابقات باید بتواند بر روی زمین‌های کندِ خاک رُس، در هفت مسابقۀ سه ست از پنج ست، به پیروزی دست پیدا کند. ست آخر نیز بدون «تایبریک» است و بازی تا زمانی که اختلاف گیم‌ها (بعد از ۶-۶ در ست پایانی) به عدد ۲ برسد، ادامه می‌یابد. به گفته برخی ها این شکل برگزاری از رقابت ها و زمین سخت ترین مسابقه گرند اسلم است زیرا شرایط آن بسیار دشوار است. به همین خاطر هر ساله خیلی از تنیسوران مطرح حتی راجر فدرر نیز از این مسابقات انصراف می دهند و ترجیح می دهند که تمرکز و انرژی خود را بر روی مسابقات دیگر برگزار شده صرف کنند. ولی نکته جالب این است که او امسال در این مسابقات پس از چند دوره دوری از میادین بازگشته است تا خود را محک بزند. او همین کار را نیز برای مسابقات تنیس مسترز مادرید که اوایل اردی بهشت انجام شد نیز کرد ولی از آن دوره از مسابقات پس از چند بازی مسابقه را واگذار کرد و حذف شد.  از سرعت حرکت توپ در زمین خاک رس بدانید که در مقایسه با انواع دیگر زمین (هارد و چمن) کمتر است و توپ پس از برخورد با سطح زمین ارتفاع زیاد تری نسبت به بقیه زمین ها می‌گیرد. از همین رو، تنیس‌بازانی که با سبک هجومی بازی می‌کنند در این مسابقات نمی توانند چندان موفق ظاهر شوند چون این زمین سرعت آن ها را کند می کند و بازی آن ها به کل مختل خواهد شد.

در عوض، بازیکنانی که از استقامت و قدرت بدنی بالا و مهارت‌های دفاعی خوبی برخوردار هستند می توانند موفق ظاهر شوند مثل رافائل نادال اسپانیایی، ۱۱ عنوان از ۱۷ عنوان گرند اسلم خود را در مسابقات رولند گروس به دست آورده است. بیورن بورگ، ایوان لندل، متس ویلاندر، جاستین هنین و کریس اورت نیز از دیگر قهرمانان مسابقات آزاد فرانسه به شمار می‌روند.

فتح دو گانه‌ رولان گاروس – ویمبلدون؛ دشوار‌ترین آزمون در دنیای تنیس
فتح دو‌گانۀ رولند گروس-ویمبلدون (قهرمانی در این دو تورنمنت در طول یک فصل) که بیورن بورگ ۳ مرتبه در سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ موفق به انجام آن شد، از سوی بسیاری به عنوان سخت‌ترین دوگانه‌ی تاریخ تنیس شناخته می‌شود.بد نیست بدانید به همین خاطر چندین تنیس باز از این رقابت ها انصراف داده اند که می توان به بخش مردان
کوین اندرسون (جایگزین: ماکسیمیلیان مارترر)، توماس بردیچ (جایگزین: بازیکن بازنده) ، جان ایزنر (جایگزین: روبرتو کاربائز بائنا)،آندری روبلف (جایگزین: فیلیپ کراینوویچ) و در بخش زنان به اکاترینا ماکارووا (جایگزین: آنا تاتیشویلی) ، ماریا شاراپووا (جایگزین: مندی مینلا) اشاره کرد.

بررسی مفصل تورنمنت بزرگ خاک رس؛ همه چیز در مورد رولان گاروس

رکورد داران این گرند اسلم چه کسانی هستند؟
سال ۱۹۶۸ که تنیس به صورت حرفه‌ای درآمد، تنها ۷ تنیس‌باز مرد قهرمانی در هر دو گرند اسلم‌ رولند گروس و ویمبلدون را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند که عبارتند از: راد لیور، جان کودش، بیورن بورگ، آندره آغاسی، رافائل نادال، نواک جوکوویچ و راجر فدرر.
رکوردها (پس از دوران حرفه‌ای شدن تنیس)
رافائل نادال، اسطوره زمین‌های خاک رس، با ۱۱ قهرمانی رکورددار عنوان قهرمانی در رده انفرادی مردان است. در بخش انفرادی زنان نیز کریس اورت، تنیس‌باز بازنشسته آمریکایی با ۷ عنوان رکورددار بیشترین تعداد قهرمانی می‌باشد.
بخش انفرادی مردان:
بیشترین تعداد قهرمانی: رافائل نادال با ۱۱ قهرمانی در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴, ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸
بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: رافائل نادال با ۵ قهرمانی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴
جوان‌ترین قهرمان: مایکل چانگ در سال ۱۹۸۹ با ۱۷ سال و ۳ ماه سن
مسن‌ترین قهرمان: آندرس گیمنو در سال ۱۹۷۲ با ۳۴ سال و ۱۰ ماه سن
تنیس‌بازانی که بدون از دست دادن ست قهرمان شدند: ایلیه ناستاسه، بیورن بورگ و رافائل نادال
طولانی‌ترین مسابقه: بین پل آنری-متیو و جان ایزنر در دور دوم مسابقات در سال ۲۰۱۲ (۷۶ گیم/ ۱۸-۱۶ در ست پنجم)
طولانی‌ترین مسابقه از لحاظ زمانی: بین فابریس سانتورو و آرنو کلمان با ۶ ساعت و ۳۳ دقیقه (۱۴-۱۶ در ست پنجم)
طولانی‌ترین دیدار فینال از لحاظ زمانی: بین متس ویلندر و گیرمو ویلاس در سال ۱۹۸۴ با ۴ ساعت و ۴۲ دقیقه
بیشترین تعداد پیروزی در مسابقات: رافائل نادال با ۸۶ پیروزی

بخش انفرادی زنان:
بیشترین تعداد قهرمانی: کریس اورت با ۷ قهرمانی در سال‌های ۱۹۷۴، ۱۹۷۵، ۱۹۷۹، ۱۹۸۰، ۱۹۸۳، ۱۹۸۵، ۱۹۸۶
بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: مونیکا سلس از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ و جاستین هنین از سال ۲۰۰۵ با ۲۰۰۷ هرکدام با ۳ قهرمانی
جوان‌ترین قهرمان: مونیکا سلس در سال ۱۹۹۰ با ۱۶ سال و ۶ ماه سن
مسن‌ترین قهرمان: سرینا ویلیامز با ۳۳ سال و ۸ ماه سن
تنیس‌بازانی که بدون از دست دادن ست قهرمان شدند: ایون گولاگنگ، بیلی جین کینگ، کریس اورت، اشتفی گراف و آرانچا سانچز
طولانی‌ترین مسابقه: بین کتی جردن و ان مینتر در سال ۱۹۸۴ (با ۴۶ گیم/ ۱۱-۱۳ در ست پنجم)
طولانی‌ترین مسابقه از لحاظ زمانی: بین ویرجینی بواسوم و نوئل ون لوتوم با ۴ ساعت و ۷ دقیقه
طولانی‌ترین دیدار فینال از لحاظ زمانی: بین اشتفی گراف و آرانچا سانچز در سال ۱۹۹۶ با ۳ ساعت و ۴ دقیقه
بیشترین تعداد مسابقه‌ای که یک بازیکن انجام داده: اشتفی گراف با ۹۴ مسابقه (۸۴ پیروزی و ۱۰ شکست)
بیشترین تعداد پیروزی در مسابقات: اشتفی گراف با ۸۴ پیروزی
بیشترین تعداد پیروزی پیاپی: کریس اورت با ۲۹ پیروزی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱

در خصوص مجموعه تنیس رولان گاروس شهر پاریس بدانید:

در خصوص مجموعه تنیس رولند گروس شهر پاریس بدانید:
مجموعه رولان گاروس حدود ۶ هکتار مساحت دارد و ۲۰ زمین تنیس را در خود جای داده است. ۳ زمین بزرگ این مجموعه به ترتیب گنجایش عبارتند از:
۱. استادیوم فیلیپ شاتریه با ۱۵۲۲۵ صندلی
۲. استادیوم سوزان لنگلن با ۱۰۰۶۸ صندلی
۳. استادیوم سیمون متیو با ۵۰۰۰ صندلی
استادیوم «سیمون متیو» امسال در مجموعه رولان گاروس ساخته و افتتاح گردید. این استادیوم که چهار طرف آن با گل‌خانه ‌های بلوری و فضای سبز با انوع گیاخان و درختان تزیین شده است به خاطر قهرمان سابق تنیس آزاد فرانسه سیمون متیو نام‌گذاری و افتتاح شد.
بد نیست بدانید یکی از مشکلات اصلی ان ورزشگاه نداشتن سقف متحرک و نورافکن است که یک مشکل جدی برای رقابت به این بزرگی ایجاد کرده است. رقابت تنیس فرانسه تنها گرند اسلمی است که این امکان را ندارد و به همین خاطر هنگامی نا مساعد بودن شرایط آب و هوایی مثل بارندگی و تاریکی هوا مشکلات جدی را برای تنیسوران ایجاد می‌کند. به همین خاطر در مقری که این چند سال به خاطر این معضل برگزار شد توسعه و نوسازی این استادیوم در دستور کار قرار گرفت و مسئولان برگزاری رقابت‌ها اعلام کردند که این مسئله هر ساله یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین فدراسیون تنیس فرانسه در سال‌های اخیر بوده است؛ تاجایی‌که چندی پیش حتی صحبت از انتقال این مسابقات به یک مجموعه کاملاً جدید در خارج از شهر نیز به وسط آمد. در سال ۲۰۱۱ نهایتاً تصمیم به توسعه مکان کنونی گرفته شد و در همین راستا پس از پایان رقابت‌های سال گذشته ۲۰۱۸، بخش‌های زیادی از استادیوم «فیلیپ شاتریه» خراب شد و با صرف هزینۀ ۱۵۰ میلیون یورو بازسازی گردید. بازسازی این ورزشگاه هم چنان ادامه دارد و قرار است در سال ۲۰۲۰ به سقف متحرک و در سال ۲۰۲۱ به نورافکن مجهز شود تا امکان برگزاری بازی‌ها در شب و شرایط خاص آب و هوایی نیز فراهم گردد. با توجه به این بازسازی به نظر می رسد دیگر فدراسیون فوتبال فرانسه محل برگزاری این مسابقات را تغییر ندهد.

قهرمانی دوره قبل: در سال ۲۰۱۸، رافائل نادال اسپانیایی با غلبه بر دومینیک تیم اتریشی، ۱۱مین عنوان قهرمانی خود در اپن فرانسه را به دست آورد. در بخش زنان، سیمونا هالپ رومانیایی توانست با پیروزی مقابل اسلون استیونس آمریکایی، برای نخستین بار در یک تورنمت گرند اسلم به قهرمانی دست یابد. در قسمت دونفرۀ مردان، پیر-اوگ اربر و نیکولاس ماهوت از کشور میزبان با برتری مقابل اولیور ماراخ و ماته پاویچ، جام قهرمانی را بالای سر ببرند. در بخش دونفره زنان نیز تیم باربورا کریچیکووا و کاترینا سینیاکووا از جمهوری چک موفق شدند تیم ژاپنی اری هوزومی و ماکوتو نینومیا را شکست دهند و فاتح رولان گاروس شوند.
نواک جوکوویچ مرد شمارۀ یک تنیس جهان امسال در پاریس برای کسب چهارمین گرند اسلم متوالی خود و ثبت یک رکورد تاریخی دیگر تلاش می‌کند. فتح مسابقات چهارگانه گرند اسلم به صورت متوالی یکی از دشوارترین دستاوردها در تنیس محسوب می‌شود که حتی فدرر و نادال نیز تا به حال موفق به انجام آن نشده‌اند. جوکوویچ در سال ۲۰۱۶ توانست این کار را انجام دهد و حالا قصد دارد با تکرار آن، به دومین بازیکن تاریخ پس از راد لیور افسانه‌ای (اولین در دوران مدرن) تبدیل شود که توانسته دو بار در دوران ورزشی‌اش چهار گرند اسلم تنیس را به صورت متوالی فتح ‌‌‌کند.

رافائل نادال، پیشتاز زمین‌های خاک رس و مرد شماره دو تنیس جهان در این دوره نیز مثل همیشه مدعی اصلی قهرمانی به حساب می‌آید. او که امسال فصلی بحرانی را سپری می‌کرد، هفته پیش در رم با شکست رقیب اصلی‌اش جوکوویچ قهرمان شد تا با روحیه‌ای بهتر راهی پاریس شود. ماتادور در رقابت‌های این دوره به دنبال فتح ۱۲ـمین جام و دست‌نیافتنی‌تر کردن رکوردش در شهر عشاق است.
دومینیک تیم اتریشی نیز یکی از بخت‌های اصلی کسب جام در رولان گاروس امسال محسوب می‌شود. او که مهارت زیادی در بازی روی خاک دارد، سال گذشته در فینال مغلوب نادال شد و امسال به چیزی جز قهرمانی در پاریس نمی‌اندیشد.
در بخش زنان، نائومی اوساکا، قهرمان اپن استرالیا ۲۰۱۹ به عنوان سید یک در رولان گاروس حضور دارد. پس از او، کارولینا پلیشکووا سید شمارۀ دو به حساب می‌آید. سیمونا هالپ که سال گذشته با قهرمانی در پاریس، نخستین گرند اسلم خود را به دست آورد، سید شمارۀ ۳ و از بخت‌های اصلی کسب جام به شمار می‌رود. کی‌کی برتنس، انجلیک کربر و پترا کویتووا نیز به ترتیب سیدهای چهارم، پنجم و ششم هستند. سرینا ویلیامز قهرمان دو دوره بازی‌ها نیز گرچه در رتبه دهم جدول قرار دارد اما یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی محسوب می‌شود.
جایزه مسابقات فرانسه ۲۰۱۹ چقدر تعیین شده است؟

دور /رده اول دوم سوم چهارم یک‌چهارم نیمه‌نهایی فینالیست قهرمان
انفرادی €۴۶,۰۰۰ €۸۷,۰۰۰ €۱۴۳,۰۰۰ €۲۴۳,۰۰۰ €۴۱۵,۰۰۰ €۵۹۰,۰۰۰ €۱,۱۸۰,۰۰۰ €۲,۳۰۰,۰۰۰
دونفره — €۱۱,۵۰۰ €۲۳,۰۰۰ €۴۲,۵۰۰ €۷۹,۵۰۰ €۱۴۶,۰۰۰ €۲۹۰,۰۰۰ €۵۸۰,۰۰۰
دونفره مختلط — — €۵,۰۰۰ €۱۰,۰۰۰ €۱۷,۵۰۰ €۳۱,۰۰۰ €۶۱,۰۰۰ €۱۲۲,۰۰۰
تقسیم بندی امتیازات به چه صورت است؟

دور / رده اول دوم سوم چهارم یک‌چهارم نیمه‌نهایی فینالیست قهرمان
انفرادی مردان ۱۰ ۴۵ ۹۰ ۱۸۰ ۳۶۰ ۷۲۰ ۱۲۰۰ ۲۰۰۰
دونفره مردان — ۰
انفرادی زنان ۱۰ ۷۰ ۱۳۰ ۲۴۰ ۴۳۰ ۷۸۰ ۱۳۰۰
دونفره زنان — ۱۰ ۱۳۰ ۲۴۰ ۴۳۰ ۷۸۰ ۱۳۰۰

تنیسوران مطرح دنیا در مسابقات سال ۲۰۱۹ :
از نکات قابل توجه بازی های امسال بازگشت راجر فدرر پس از ۴ سال است و می تواند به جذابیت این رقابت ها بیافزاید. او که در مسابقات مسترز مادرید و رم نیز موفق ظاهر نشد به نظر می رسد با قوای بیشتری به این رقابت ها پا گذاشته است. راجر فدرر که یکی از محبوب‌ترین و تقدیرشده‌ترین بازیکنان در دوران خود است که حتی می‌توان او را بهترین تنیس‌باز تمام دوران نامید. او با توانایی خارق‌العاده و منش خاص خود در زمین‌های تنیس محبوبیت جهانی پیدا کرده‌است. او در طول ۲۱ سال فعالیت حرفه‌ای خود توانست رکورد بیست قهرمانی در مسابقات گرنداسلمانفرادی مردان کسب کند.او همچنین توانست در سال ۲۰۰۹ در رقابت‌های رولان گاروس به مقام قهرمانی برسد، او در این مسابقات چهار بار تا رقابت‌های نیمه نهایی رسیده بود.

یک ماه پیش نیز رقابت های مسترز مادرید برگزار شد که در طی آن نواک جوکوویچ توانست استفانوس سیتسیپاس را شکست دهد و قهرمان این دوره از مسابقات شود. این مسابقه که ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه طول کشید، جوکوویچ توانست حریف ۲۰ ساله‌اش را با نتایج ۶ بر ۳ و ۶ بر ۴ شکست دهد به مقام قهرمانی برسد.او با این قهرمانی توانست تعداد جام های مسترز خود را به ۳۳ برساند و در این رکورد با رافائل نادال اسپانیایی مشترک شود. این دومین عنوان نواک جوکوویچ در فصل ۲۰۱۹ و ۷۴ امین عنوان وی در مسابقات حرفه ‌ای است. او پس از فتح استرالیا در ژانویه امسال در تورنمنت دیگری قهرمان نشده بود. فاصله با نادال در صدر جدول:تنیس‌باز ۳۱ ساله با قهرمانی در مادرید، ۵۲۰/۲۰۲/۱ یورو جایزۀ نقدی بدست آورد و با کسب ۱۰۰۰ امتیاز، جایگاهش در صدر جدول را مستحکم کرد. او در رده‌بندی جدید اختلاف خود با نادال (نفر دوم جدول) را به ۴۱۷۰ امتیاز رساند.در حال حاضر او برترین تنیسور جهان است و در حال حاضر نیز تمام تلاش خود را برای رقابت های تنیس آزاد فرانسه خواهد کرد تا از تعقیب کنندگان هر چه بیشتر جلو بزند.
در رقابت های مسترز رم نیز اما نواک جوکوویچ نتوانست پیشتازی کند و در مسابقه فینال مقابل رافائل نادال مغلوب شد. تقابل جوکوویچ و نادال در فینال مسترز رم ۲۰۱۹ برای ۵۴ امین بار اتفاق افتاد و تقابل این دو نفر سهم نواک جووکوویچ ۲۸ پیروزی و سهم رافانادال با احتساب بازی دیشب ۲۶ برد می باشد.این دو در خاک رس نیز ۲۳ بار با هم مسابقه دادند که نادال ۱۶ پیروزی و نواک ۷ پیروزی به دست آورده است.در رقابت سال ۲۰۱۸ مسترز رم نیز رافا ۲ بر صفر بر جوکوویچ پیروز شده بود. نادال و جوکوویچ در رقابت های مسترز ۱۰۰۰ امتیازی تا قبل از بازی دیشب هر دو ۳۳ عنوان قهرمانی را در کارنامه خود ثبت کرده بودند که با احتساب بازی دیشب رافا یک قهرمانی پیش افتاده است. رافا با ۸ قهرمانی بیشترین تعداد قهرمانی را در رقابت های مسترز رم دارد و این قهرمانی ۹ امین قهرمانی او محسوب می شود و از این حیث رکورد دار است. این ۵۰ امین حضور نادال در فینال یک تورنمنت مسترز و ۱۱۸ امین فینال دوران ورزشی‌ او به حساب می‌آید و باید دید این تنیسور اسپانیایی چه اندیشه هایی را برای این رقابت در سر دارد.
کریس اورت رکوردار بخش زنان: او زمانی که در سال ۱۹۸۹ بعد از ۱۷ سال زندگی حرفه‌ای از این ورزش کناره گرفت، ۳۴ بار تا نیمه نهایی مسابقت گرند اسلم رسیده بود که تاکنون هیچ ورزشکاری به این مقام نرسیده است، او ۱۸ قهرمانی در مسابقات گرنداسلم انفرادی تنیس زنان را در کارنامه خود دارد که در این میان او توانست رکورد هفت بار قهرمانی در مسابقات رولان گاروس را به‌ دست آورد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار