25/04/2024

رافائل نادال و جوکوویچ، اسپانیا و صربستان را به نیمه نهایی ATP Cup رساندند

  • توسط سروش
  • 11/01/2020
  • 0
رافائل نادال

روز جمعه در سیدنی، رافائل نادال در حالی که در بازی انفرادی شکست خورده بود به تیم اسپانیا کمک کرد تا بلژیک را از پیش رو بردارد و به مرحله نیمه نهایی مسابقات تنیس ATP Cup صعود کند.

صعود اسپانیا با درخشش رافائل نادال

بازبینی ویدیویی در این دیدار نقش مهمی در پیروزی اسپانیا ایفا نمود. این فناوری پیش از این دیدار نیز تأثیر خود را در اولین دوره از مسابقات ATP Cup نشان داده بود. رافائل نادال و پابلو کارنو باستا در بازی دوبل به جریان این دیدار بازگشتند تا در مقابل ساندر ژیل و ژوران ولیگن از کشور بلژیک با نتایج ۶-۷ (۷)، ۷-۵، ۱۰-۷ به پیروزی برسند و اسپانیا نیز بر همین اساس با نتیجه ۲-۱ بلژیک را حذف کند. اسپانیا حالا برای بازی با کشور میزبان، استرالیا در روز شنبه آماده خواهد شد. برنده آن بازی به دیدار نهایی مسابقات راه خواهد یافت. نادال پس از این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران گفت:

ما از شهر پرت به سیدنی آمده بودیم و فرصن چندانی برای سازگاری نداشتیم. امروز هم جو بسیار سنگین و مرطوب بود. بازی مقابل دیوید گافین در مسابقه انفرادی یک کار بسیار دشوار بود اما من از اینکه در مرحله نیمه نهایی هستم بسیار خوشحالم. ما از اینکه قرار است یک بازی سخت برابر استرالیا داشته باشیم بسیار هیجان‌زده هستیم. ما برای آن بازی مانند تمام طول دوران ورزشی خود بیشترین تلاش خود را خواهیم کرد.

نادال و کارنو زمانی که در ست دوم بازی ۳-۴ از حریف عقب افتاده بودند مجبور شدند دو بریک پوینت سیو کنند و پس از آن اولین بریک خود در بازی را در ست دوم و از طریق یک بازبینی ویدیویی به‌دست بیاورند. بازی ۵-۵ بود و نتیجه ۰/۴۰ بود که ولیگن یک امتیاز کسب کرد اما بازبینی ویدیویی نشان داد که او مرتکب خطا شده است و بدین ترتیب یک امتیاز به اسپانیایی‌ها رسید. این امتیاز تغییر بزرگی برای تیم اسپانیا ایجاد کرد. آنها در ست اول نیز در صحنه‌ای مشابه درخواست بازبینی ویدیویی کرده بودند اما رأی داور عوض نشد. اما پس از این بازبینی موفق در ست دوم بود که اسپانیا به پیروزی رسید و توانست در تای بریک با خطای دوبل ولیگن به پیروزی برسد.

دیوید گافین از بلژیک زمانی که توانست برابر بازیکن شماره یک تنیس مردان یعنی رافائل نادال به یک پیروزی غافلگیرکننده برسد، وظیفه تعیین سرنوشت این رویارویی را به بازی دوبل کشاند. این تنها دومین باری بود که تنیسور اسپانیایی در زمان به میدان رفتن برای تیم کشورش شکست می‌خورد (۲۹ پیروزی و ۲ شکست بدون درنظر گرفتن المپیک). گافین موفق شد ناادال را با نتیجه ۶-۴، ۷-۶ از پیش رو بردارد. در بازی اول انفرادی در رویارویی اسپانیا و بلژیک روبرتو باتیستا آگوت توانست کیمر کوپیانس را با نتیجه ۶-۱، ۶-۴ شکست بدهد.

رافائل نادال

نواک جوکوویچ نیز توانست روز جمعه صربستان را به مرحله نیمه نهایی برساند. جوکوویچ دنیس شاپووالوف از کانادا را با نتیجه ۴-۶، ۶-۱، ۷-۶ (۴) شکست داد. این پیروزی در حالی به دست آمد که جمعیت بزرگی از هواداران صرب در سیدنی جمع شده بودند. شاپووالوف زمانی که در ست سوم برای رسیدن به پیروزی سرویس می‌زد جوکوویچ را بریک کرد و وقتی که نتیجه ۵-۵ بود نیز یک بریک پوینت حریف را سیو کرد اما در تای بریک، این بازیکن ۲۰ ساله نتوانست در مقابل شماره دو جهان از خودش مقاومت نشان بدهد. جوکوویچ در این لحظه دیگر به خودش آمده بود. جوکوویچ پس از این دیدار گفت:

این یک بازی فوق‌العاده بود. یکی از نزدیک‌ترین بازی‌هایی بود که برابر دنیس انجام دادم. این دیدار بسیار برابر بود. شاپووالوف عالی بازی کرد، تهاجمی بود و خیلی خوب سرویس زد. هردوی ما تا آخرین ضربه با یکدیگر مبارزه کردیم.

با این برد حالا تعداد پیروزی‌های جوکوویچ در مسابقات انفرادی ATP Cup به چهار پیروزی رسید. او تاکنون شکستی در این رویداد نداشته است. صربستان و نواک جوکوویچ حالا باید در یک دیدار دشوار، روز شنبه برابر روسیه و دنیل مدودف قرار بگیرند تا تکلیف پای دیگر بازی فینال مشخص شود. دو بازیکن برتر روسیه یعنی مدودف و کارن خاچانوف هنوز در بخش انفرادی مسابقات ATP Cup شکست نخورده‌اند.

نکته جالب‌تر این است که مدودف در سال ۲۰۱۹ از سه رویارویی برابر جوکوویچ در دو بازی به پیروزی رسیده است، از جمله یک برد در رویداد هزار امتیازی سینسیناتی. شاپووالوف در مقابل جوکوویچ چهار شکست داشته و تاکنون به پیروزی نرسیده است، او تا به امروز تنها یک ست از جوکوویچ گرفته بود؛ در تورنومنت اوپن استرالیا سال ۲۰۱۹. اما شاپووالوف امروز نشان داد که بازی جوکوویچ را به خوبی یاد گرفته است و در ست اول با استفاده از فورهند خود از خط انتهایی زمین حریف را گرفتار کرده بود. شاپووالوف نیز بعد از این مسابقه گفت:

این یک گام دیگر برای من است. نشان دادم که من هم در سطح این بازیکنان هستند. راستش را بخواهید من تنها چند امتیاز با پیروزی در این بازی فاصله داشتم. فکر کنم من در موقعیت خیلی خوبی قرار دارد. امیدوارم که در همین نقطه متوقف نشوم. امیدوارم بتوانم به این مسیر ادامه بدهم.

در بازی اول انفرادی طی رویارویی بین صربستان و کانادا، دوشان لایوویچ با نتیجه ۶-۴، ۶-۲ برابر فلیکس اوژه الیاسیم، پدیده جوان ATP به پیروزی رسید. لایوویچ پس از این دیدار گفت:

می‌توانم بگویم که امروز نسبت به کل زمانی که در بریسبین حاضر بودم احساس بهتری داشتم. از همان اولین امتیاز احساس راحت و مثبتی داشتم.

در بازی دوبل هم نیکولا کاسیچ و ویکتور ترویکی با نتیجه ۶-۳، ۶-۲ پیتر پولانسکی و عادل شمس‌الدین را شکست دادند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار