23/04/2024

بهبود تنیس با استفاده از ضربات آزاد تنیس

  • توسط آزاده یوسفی
  • 27/01/2020
  • 0
بهبود تنیس با استفاده از ضربات آزاد تنیس

یکی از مهم ترین و شاید کم توجه ترین روش هایی که باعث بهبود تکنیک های تنیس و دیگر مهارت ها در حرفه تنیس می شود، انجام ضربات آزاد تنیس به همراه پارتنر تنیس می باشد. برخورداری از یک جلسه تمرینی ضربه آزاد بدین معناست که همراه با پارتنر ورزشی خود در زمین تنیس به تمرین انواع ضربه های تنیس بپردازید و تلاش کنید در این نوع تمرین، روی توپ کنترل داشته و به پارتنر خود نیز اجازه دهید ضربه های آزاد و با قدرتی را داشته باشد.

ممکن است این نوع تمرین برای بعضی بازیکنان خسته کننده بوده چرا که آن چیزی که اهمیت دارد صرفا ضربه زدن به وسط زمین و به نوعی گرم کردن دست می باشد. این بازیکنان ترجیح می دهند در اغلب مواقع جهت امتیاز گیری به بازی تنیس بپردازند یا حداقل از الگوهای خاصی در زمین پیروی کنند تا بتوانند از این طریق به هیجان بازی خود بیافزایند.

هرچند ممکن است موارد ذکر شده در بالا هیجان بازی را افزایش دهد اما اگر نیاز به بهبود بازی تنیس خود دارید لازم است زمان قابل توجهی را برای بهبود مهارت های تنیس خود در نظر بگیرید. یک جلسه تمرینی ضربات آزاد تنیس دقیقا همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

مزایای جلسه تمرینی ضربات آزاد تنیس

مزایای جلسه تمرینی ضربات آزاد تنیس

یکی از مهم ترین نکاتی که باعث می شود جلسه تمرینی ضربات آزاد تنیس از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد این است که در این تمرین فشاری روی بازیکن وجود ندارد.

در این گونه تمارین بازیکن برای هدفی خاص و در واقع امتیاز گیری بازی نمی کند. بنابراین نگرانی بابت کسب امتیاز یا از دست دادن آن برای بازیکن یا پارتنر وی وجود ندارد. هیچ گونه رقابتی در این نوع تمارین وجود نداشته و نیاز نیست بازیکن خود را از لحاظ احساسی درگیر مساله از دست ندادن توپ یا عدم بروز اشتباه کند.

به عبارتی ذهن شما در این نوع تمارین کاملا آرام و بدون دغدغه است. در این حالت می توانید بازخوردی همزمان از ذهن و بدنتان داشته باشید. وقتی شما آرام هستید، بدنتان نیز ریلکس است و تنها یک بدن ریلکس می تواند شروع به اصلاح تکنیک های خود نماید.
همچنین زمانی که تحت فشار نیستید، زمان کافی برای آگاهی از بازخورد دریافتی از آخرین ضربه خود را دارا خواهید بود و بازخوردهای این چنینی باعث می شود تا بتوانید برای ضربات آزاد بعدی خود آگاه تر بوده و به تدریج مهارت های خود را بهبود بخشید.

چگونگی توسعه مهارت ها در جلسات تمرینی ضربات آزاد تنیس

چگونگی توسعه مهارت ها در جلسات تمرینی ضربات آزاد تنیس

دو روش وجود دارد که می توان با تکیه بر آن در جلسات تمرینی ضربات آزاد تنیس به بهبود مهارت های تنیس پرداخت.

1- تمرکز روی یک موضوع خاص در یک زمان مشخص
2- بازخورد و سازگار نمودن

تمرکز روی یک چیز در یک زمان مشخص

اکیدا توصیه می شود تا از روش اول شروع کرده و به مدت 5 الی 10 دقیقه روی موضوعی متمرکز شوید. به طور مثال، من به عنوان یک بازیکن تنیس سه نقص مهم در ضربه فورهند خود دارا هستم. این سخ نقص عبارت اند از:

– عدم حرکت درست
– عدم قرار دادن راکت در جایگاه درست در پشت سر
– عدم ضربه به موقع به توپ

سپس لازم است به مدت 5 الی 10 دقیقه به نقص اول خود تمرکز کرده و در این هنگام به هیچ موضوع دیگری فکر نکنیم. نگرانی که اکثر بازیکنان تنیس در هنگام تمرکز روی یک موضوع دارند این است که در این هنگام در نقاط دیگر و نقص های دیگر خود هنوز دچار مشکل و اشتباهند. اما با خیال راحت بگوییم که هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

این فرایند، یک روند طبیعی جهت بهبود بازی تنیس است چرا که در این صورت مغز به طور ویژه روی یک موضوع و جهت بهبود آن توجه می کند.
بنابراین اگر من فقط روی حرکت پای خود تمرکز کرده ام و هنوز دچار ضربه ای خطا و مشکل دار هستم هیچ جای نگرانی نبوده و به ترتیب سراغ رفع اشکالات بعدی خواهم رفت.

هر مهارتی با توجه به مقدار توجه و تلاشی که برای بهبود آن در نظر گرفته می شود و طی یک بازه مشخصی، بهبود می یابد. به طور مثال اگر به حرکت پای خود در زمین نمره 2 از 10 می دهید، و توقع دارید که به نمره 10 از 10 برسید، به یاد داشته باشید که بعد از چند جلسه تمرین تنها به نمره 3 از 10 خواهید رسید و برای رسیدن به سطوح بالاتر نیاز به تمرین بیشتر و انتظار بیشتر است.

با گذشت زمان در حالی که روی هر مهارتی به طور ویژه و جداگانه تمرکز و تمرین می کنید، بعد از مدتی خواهید دید که چگونه به بهبود مهارت های خود کمک بزرگی کرده اید و به مرور شاهد بهتر شدن تکنیک ها خواهید بود.

به یاد داشته باشید که تنها زمانی می توانید به سطوح بالای تغییر دست پیدا کنید که قدرت تمرکز روی یک موضوع خاص را داشته باشید. در این حالت تمرکز روی از بین بردن اشتباهات و عادات بد و تغییر آن به شیوه درست می باشد. اگر در این حالت تنها لحظه ای تمرکز خود را از روی موضوع مورد نظر بردارید، امکان برگشت عادات قبلی و اشتباه بسیار بالا می باشد.

فقط زمانی می توانید روی تمامی موارد و نقوص خود تمرکز کنید که توانسته باشید به طور جداگانه امتیاز 7 از 10 را در بهبود هر یک از نقوص تکنیکی خود به دست آورده باشید.

بازخورد و سازگار نمودن

بازخورد و سازگار نمودن

دومین روش برای بهبود مهارت ها و ضربات شما این است که از هر کدام از ضربات آزاد تنیس خود بازخورد بگیرید. در این روش می بایست از انجام اعمال نادرست آگاه بوده و سعی کنید برای ضربات بعدی خود برنامه ریزی کنید. پیشنهاد می شود زمانی از این روش استفاده کنید که به حداقل سطح 3.5 NTRP رسیده باشید یا این که امکان بازی های بی شمار رقابتی در هفته را داشته باشید.

بدین معنی که می بایست حداقل دو الی سه جلسه در هفته را با پارتنر خود به تمرین پرداخته یا با دیوار و یا دستگاه توپ پرتاب کن تمرین کنید.وقتی بدین روش تمرین می کنید، به سادگی ضربه ای زده و بعد از آن به سرعت متوجه می شوید که کجای کارتان اشتباه است.

شاید احساس کنید که دیر به توپ ضربه می زنید. و در ضربه بعدی سعی کنید تا تمرکز بیشتری روی هدف قرار دادن توپ در جلو و ضربه به موقع داشته باشید. وقتی این کار را را انجام دادید خواهید دریافت که به نقطه درستی ضربه نزدید و به مرور متوجه می شوید این نقص به دلیل عدم توجه شما به توپ و نگاه به آن می باشد.

بنابراین در ضربه بعدی به خود یاداور شوید که توپ را تماشا کنید. در طی چندین ضربه متوالی حواستان به نگاه کردن به توپ باشد. سپس این کار را متوقف کنید تا ببینید چه بازخوردی دریافت خواهید کرد.
همان طور که مشاهده می کنید، تمرکز شما در زمان کوتاهی از روی یک مهارت به مهارت بعدی پرش می کند. بنابراین شما زمانی می توانید از این روش استفاده کنید که در سطح بالایی از مهارت ها قرار داشته باشید تا بتوانید پروسه انتقال و تمرکز از روی یک موضوع به موضوع دیگر را به سرعت انجام دهید.

بدیهی است که برای رسیدن به شرایط مطلوب در ضربات آزاد تنیس لازم است تا پارتنر شما از ضربات خوبی برخوردار باشد و بتواند ضربات مناسب با ارتفاع و سرعت مناسب به سمت شما پرتاب کند.

این به همان علت است که امروزه بسیاری از مربیان برای تمرین شاگردان خود، از پرتاب توپ از داخل سبد اقدام می کنند. چرا که در این حالت شرایط و پرتاب توپ قابل کنترل بوده و بازیکن می تواند روی مهارت مورد نیاز خود تمرکز و تمرین کند. اگر خواستید به تنهایی تمرین کنید حتما موارد ذکر شده در بالا را به خاطر داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از آن به دست آورید.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که باید تلاش کنید در نهایت با هدف درستی توپ را به سمت پارتنر خود پرتاب کنید. بنابراین لازم است برای پرتاب توپ خود برنامه ریزی درستی داشته باشید.
با توجه به این نکته که قرار است توپ شما به کدام نقطه از زمین پارتنر پرتاب شود، احتمال اینکه بتوانید بازخورد مناسب تری از هم بازی خود داشته باشید نیز بیشتر است.

شما می بایست نسبت به اتفاقاتی که در زمین در حال رخ دادن است آگاه باشید و نسبت به دریافت توپ از سمت حریف دقت کنید تا ببینید توپ پرتابی از سمت شما بلند، کوتاه، چرخشی و در کل چگونه بوده است.
با آگاهی می توانید ضربه بعدی خود را تنظیم کنید. در این گونه تمارین نه تنها روی تکنیک ها و نواقص کار می شود بلکه روی احساسات بازیکن و روان او نیز کار می شود.

کار روی روان و احساس بازیکن در تمرین بدین معناست که سعی می کنیم جهت درست، میزان چرخش و ارتفاع توپ را سنجیده و سعی کنیم چیزی را به بازیکن آموزش دهیم تا توسط آن دقیقا به همان سبکی که لازم است با توپ رفتار کند.

چرا جلسات تمرینی ضربات آزاد خسته کننده نیستند؟

چرا جلسات تمرینی ضربات آزاد خسته کننده نیستند؟

بعضی بازیکنان ادعا دارمد که جلسات تمرینی ضربه آزاد جلسات حسته کننده ای می باشد و ترجیح می دهند به دلیل برخورداری از هیجانات بیشتر در بازی روند امتیاز شماری را در پیش بگیرند. بدیهی است که این فرایند دلپذیر تر بوده چرا که می توان در حین لذت بردن از شکست فردی در بازی، از هیجانات درون بازی انرژی گرفت.

اما اگر قصد دارید به تکنیک های تنیس و سایر مهارت های کلیدی در بازی تنیس دست پیدا کنید لازم است مانند هر ورزشکار دیگر به صورت جدی روی آن تکنیک ها تمرکز و تمرین کنید.

اگر بازیکنی برای بهبود بازی خود به اندازه کافی انگیزه داشته باشد، این گونه جلسات تمرینی برای وی خسته کننده نخواهد بود. این گونه جلسات به قدری روی تمرکز فردی تاثیرگذارند که می توان به نوبه خود یک روش موثر برای بهبود و بالا بردن تمرکز در مسابقات اصلی باشند. همچنین با ایجاد تمرکز در این گونه تمارین یک ساعت تمرین به شکل غیر قابل باوری کوتاه و زودگذر می شود.
به همین دلیل بسیاری از بازیکنان که از انگیزه کافی برخوردارند جلسات تمرینی ضربات آزاد تنیس خود را گاها به دو ساعت نیز افزایش می دهند.
همچنین با بازی با افراد مختلف و تنیس بازان گوناگون، می توان تجربه های متفاوتی از دریافت و پرتاب توپ و برخورداری از تکنیک های متفاوت داشت.

بدن ناسازگار و چگونگی تاثیر آن بر ذهن

بدن ناسازگار و چگونگی تاثیر آن بر ذهن

آخرین و احتمالا بزرگ ترین فایده تمرینات ضربات آزاد در تنیس این است که بدون فشار مازاد به تمرین می پردازید، و این امر باعث می شود تا بدن شما در ریلکس ترین حالت ممکن در ورزش باشد.

به میزانی که بدن شما ریلکس باشد، می تواند به طور نرمال به تنظیم و سازگاری برسد. و این امر به نوبه خود باعث راحتی تغییر و اصلاح تکنیک های شما می شود. بنابراین به یاد داشته باشید که تنها یک بدن آرام و به دور از استرس قابلیت تغییر را داراست.

هرچه بدن ما ریلکس تر و آرام تر باشد، شروع به تاثیر گذاری بیشتری روی ذهن ما خواهد داشت. به عبارت دیگر ذهن شما در کنار بدن آرامتان شروع به تجزیه و تحلیل مناسب شرایط در زمین، توپ و غیره می کند.
هرچه بیشتر بتوانید این حس را در زمین تنیس برای خود ایجاد کرده و به آرامش ذهنی و بدنی دست پیدا کنید، احتمال تغییر و تحول در شما بیشتر است.

آیا ارزش این کار و تاثیری که روی بهبود روند بازی شما دارد، بیشتر از تلاش برای جنگیدن در زمین تنیس و بازی تدافعی در برابر پارتنر خود به هنگام تمرینات دوستانه نیست؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار