29/03/2024

دانستنی | یک برنامه خوب غذایی برای یک تنیسور شامل چیست؟

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 24/01/2021
  • 0
برنامه خوب غذایی تنیسور

یک برنامه خوب غذایی برای یک تنیسور شامل بسیاری از مواد غذایی است که هرکدام باید به میزانی که باید به بدن برسد و در مصرف آن زیاده روی نشود. در ادامه این مطلب تنیس فارسی به شرح هرکدام از مواد غذایی که برای بدن یک تنیسور لازم است می‌پردازیم.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: دانستنی | برخی فواید و مزیت‌های ورزش تنیس

یک برنامه خوب غذایی برای یک تنیسور باید شامل:

√ کربوهیدراتها
√ چربی ها
√ پروتیین ها
√ ویتامین ها
√ مواد معدنی
√ آب کافی
√ انرژی غذا

باشد. توجه داشته باشید که نیم ساعت قبل از شروع مسابقه از خوردن غذاهای قندی پرهیز کنید، زیرا با ورود قند به بدن انسولین در خون زیاد می شود که این موضوع آسیب جدی را به بدن وارد می‌کند.

برنامه خوب غذایی تنیسور

آموزش تنیس | آشنایی با زمین تنیس و تجهیزات آن

کربوهیدرات‌ها

یکی از مواد غذایی که چه برای یک تنیسور و چه افراد دیگر می‌تواند بسیار مفید باشد، کربوهیدرات‌ها است که برای بدن بسیار مفید هستند. همانطور که از نامشان پیدا است کربوهیدرات ها از کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند. کربوهیدرات ها می توانند به شکل مونوساکارید یا قندهای ساده نظیر فروکتوز و گلوکز (فرم موجود در خون)، دی ساکارید ها یا دو قندها مانند ساکا روز (قند نیشکر)، لاکتوز (قند شیر) و مالتوز (قند مالت) و پلی ساکارید ها یا قند های مرکب مثل نشاسته گیاهان و گلیکوژن (نشاسته حیوانی) باشند. قندهای ساده در آب حل می شوند در حالی که قندهای مرکب این ویژگی را ندارند.

چربی ها

چربی ها هم می‌توانند در مواقعی البته با کنترل استفاده که بیش از حد نباشد برای بدن مفید باشند چرا که سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند. چربی ها که غالبا لیپید نامیده می شوند از نظر ترکیبی بسیار شبیه کربوهیدرات ها هستند به جز این که نسبت اکسیژن و هیدروژن در آنها متفاوت است. آنها انرژی زیادی در بدن تولید می کنند ، بعضی وقتها دو و نیم برابر بیشتر از کربوهیدرات ها ، اما آنها در مصرف اکسیژن برای سوخت و سازشان صرفه جو نیستند. چربی ها از ترکیب تری گلیسیریدها و گلیسرول تشکیل می شوند و برای استفاده در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می شوند.

در سایت تنیس فارسی بخوانید: یادگیری مهم ترین اصول تنیس

برنامه خوب غذایی تنیسور

پروتئین ها

کمتر کسی وجود دارد که از اهمیت پروتئین اگاه نباشد و همه می‌دانند که استفاده از پروتئین چقدر برای بدن مهم است. پروتئین ها موادی هستند شامل نیتروژن، کربن و هیدروژن. در حقیقت آنها تنها منبع نیتروژن هستند، از این رو ضروری بوده و باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. یک رژیم غذایی فاقد پروتیین یا فاقد انرژی کافی برای سوخت روزانه باعث می شود که بدن از پروتیین موجود در سلول هایش استفاده کند و اگر این وضعیت ادامه یابد نتیجه آن مرگ است. پروتیین ها ضروری هستند زیرا ساختار سلولی بدن را تشکیل داده و عمل ترمیم سلول را به عهده دارند . آنها در تمام جنبه های هومئوستازی بدن بخصوص در تعادل الکترولیتی، در ترکیب ساختمانی و عملکرد هورمون های خاص اثر بنیادی دارند و حتما به خصوص برای یک ورزشکار تنیس باید مورد استفاده قرار گیرند.

انتخاب بهترین مربی تنیس برای کودکان

ویتامین ها

ویتامین ها این وظیفه را دارند تا مواد شیمیایی را بدن تنظیم و مقدار آن را کنترل کنند و همچنین بدن برای رشد و تقویت به ویتامین نیاز دارد. بر خلاف نظریه های عام، چنانچه از غذاهای مناسب به مقدار کافی میل شود، نیاز ویتامین بدن تامین خواهد شد. ویتامین ها به عنوان تنظیم کننده تاثیر زیادی بر روی رشد و سوخت و ساز بدن دارند اما نه تنها برای رشد بدن کافی نیستند بلکه منبع مستقیم تولید انرژی هم بشمار نمی آیند و استفاده نابجا و بیش از اندازه ویتامین ها برای بدن مضر است. رعایت تعادل در خوردن غذاهای مناسب، ویتامین کافی را به بدن می رساند و در مورد ویتامین‌ها همواره تاکید شده است که در مصرف آنها به هیچ عنوان زیاده روی نشود.

همه‌چیز در مورد سرویس زدن در ورزش تنیس

برنامه خوب غذایی تنیسور

مواد معدنی

مواد معدنی نیز همانند سایر مواد برای بدن نیاز هستند و یک ورزشکار باید تمامی این مواد را به میزانی که به سلامت او کمک می‌کند مصرف نماید. مواد غذایی معدنی به دو گروه تقسیم می شوند : آنهایی که به مقدار زیاد در بدن وجود دارند و آنهایی که مقدار کمی از آنها مورد احتیاج بدن است. گروه اول در غذاهایی که می خوریم موجودند مثل: کلریدها ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم و سولفور. مهمترین کار این مواد غذایی معدنی در بدن، ساخت سلول است و به عنوان آنزیم هایی که فعل و انفعالات را در سلول ها انجام می دهند، استفاده می شوند. این مواد در مقابل واکنش های ناشی از رها شدن انرژی به علت تجزیه و تحلیل مواد قندی، چربی و پروتیینی نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند.

بیشتر بخوانید: بازی تنیس کودک شما و انتظارات والدین

آب

قطعا همه ورزشکاران نیاز زیادی به مصرف آب دارند چرا که با تعریق بدن و آب آن، باید مجددا میزان آب کافی به بدن برسد. آب یکی از مهمترین مواد غذایی است که در درجه اول اهمیت قرار دارد و از دسته موادی است که باید بطور دایم از آن استفاده کرد. البته آشامیدن آب مانع از خوردن سایر مواد نیست. بدن برای تولید انرژی احتیاج به مقدار کافی آب دارد تا بدین وسیله دمای بدن را کنترل کند و در تولید سلول های متابولیزمی بدن تعادل بوجود آورد. فکر نکنید فقط به هنگام احساس تشنگی باید آب نوشید بلکه نوشیدن آب باید جزء برنامه روزانه شما باشد. بخاطر داشته باشید در طول مسابقات، قبل از رفتن به زمین بازی و بین گیم ها، حتما آب بنوشید تا تعریق شما جبران شود. در هنگام مسابقه ، آب بهتر از هر نوشیدنی دیگر است زیرا زودتر از سایر انواع نوشیدنی ها جذب بدن می شود و می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تامین نماید.

برنامه خوب غذایی تنیسور

انرژی حاصل از غذا

انرژی حاصل از غذا با نام کالری شناخته می‌شود که باید در مصرف آن به شدت وسواس به خرج داد چرا که غذاهای پر انرژی باعث چاقی می‌شوند. کیفیت غذا بر حسب انرژی حاصل از آن تعیین می شود و واحد آن نیز کالری است. کالری واحد اندازه گیری مقدار انرژی و گرمای حاصل از غذا خوردن است که باعث حرکات فیزیکی می گردد و تقریبا انرژی که در بدن وجود دارد توسط آن تامین می‌شود.

با «تنیس فارسی» اطلاعات خود درباره‌ی این ورزش را به‌طور حرفه‌ای ارتقا دهید
برای شرط بندی مسابقات تنیس با معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار