29/03/2024

آموزش تنیس | بازی تنیس کودک شما و انتظارات والدین

  • توسط آزاده یوسفی
  • 30/08/2020
  • 0
بازی تنیس کودک شما و انتظارات والدین

آیا در مورد رفتار و عملکرد فرزند خود در زمین تنیس چه زمانی که در دوره آموزشی به سر می برد چه در دوره مسابقات نگرانید؟ یک سری دلایل معمول و کلی برای عصبانیت، نگرانی و استرس در دوران بازی تنیس کودک برای والدین وجود دارد که در اینجا به آنها می پردازیم.

ممکن است حس کرده باشید که دختر/ پسر ورزشکار شما:

– به طور معمول آنگونه که شما دوست دارید رفتار نمی کند.
– به اندازه کافی به مربی تنیس توجه نمی کند.
– به طور کافی روی بازی تمرکز نداشته و تمرکز آن روی اطراف می باشد.
– آنگونه که باید رقابتی عمل نمی کند.
– در بازی های مهم یا حتی آسان برنده نمی شود.
– در حین بازی، اعتماد به نفس کافی ندارد.
– نمی تواند در شرایط بحرانی با فشار به وجود آمده مقابله کند.
– در طول بازی همواره خسته، دارای استرس است.

به علاوه ممکن است شما احساس کنید که مربی بازی تنیس کودک شما، آنگونه که انتظار می رود با فرزند شما تمرینات لازم را نداشته و یا بسیار سخت گیر و یا بسیار آسان گیر است.

نگرانی های مربی تنیس

نگرانی های مربی تنیس

اطمینان داشته باشید که مربی تنیس با شنیدن عباراتی بسیار نگران خواهد شد از جمله :

– چگونه توانستی از او شکست بخوری؟
– چرا مرتبا خطاهای زیادی داشتی؟
– نباید به راحتی توپ را از دست بدهی!

به خاطر داشته باشید که مربی تنیس دقیقا همان کاری را انجام می دهند که شما بابت آن نگرانی دارید و دوست دارید فرزندتان را آموزش دهید. آنها با در اختیار گذاشتن بهترین تجربیات خود از بازی و ورزش تنیس در تلاش اند تا فرزند شما تا بالاترین حد توانایی خود، بهترین بازیکن تنیس باشد.
یک مربی تنیس تلاش می کند آموزش های لازم را در اختیار فرزند شما قرار دهد. این آموزش ها شامل فعالیت های دسته جمعی، تصمیم گیری های فردی و گروهی، فشارهای لازمه سخت در هنگام تمرین و غیره می باشد. فرزند شما در کنار آموزش تمرینات و مهارت های تنیس، یاد می گیرد که چگونه شکست بخورد، برخیزد و بدون آشوب و نگرانی دوباره به حرکت خود ادامه دهد.

شما یا فرزند شما ؟

توجه داشته باشید نگرانی هایی که در این بخش در ارتباط با آنها صحبت می شود به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول شامل نگرانی های عمومی و کلی شما در مورد تندرستی فرزندتان می باشد، و دسته دوم در ارتباط با عملکرد و کارایی فرزند شما می باشد.
اگرچه نگرانی های شما باعث شناخت بیشتر خود شما تا فرزندتان می شود. و این امر ممکن است منجر شود که شما به طور غریزی سعی بر دفاع از خودتان و نقض نگرانی های موجود داشته باشید. با این حال، کمی با ما همراه باشید و مطمئن باشید که ما در تلاشیم تا شرایط را به نحوی کنترل کنیم تا شما نیز در کنار فرزندتان بدون تحمل نمودن فشاری مضاعف، از بازی تنیس کودک خود لذت ببرید.

چه چیزی شما را اذیت می کند ؟

اینکه به چه چیزی فکر می کنید، چه احساسی دارید یا چگونه رفتار می کنید ممکن است منعکس کننده رفتار شما و حس شما در دوران کودکیتان باشد. و این حس می تواند ناشی از این باشد که چه حسی و چه فکری نسبت به خودتان دارید. بنابراین سعی کنید در پاسخ گویی به سوالات زیر با خودتان صادق باشید.

چه چیزی شما را اذیت می کند ؟

– آیا در زمان کودکی خود بسیار مورد انتقاد قرار گرفته اید؟
– آیا فکر می کنید این انتقادات به شما آسیبی زده؟
– آیا فکر می کنید انتقاد از خودتان در حال حاضر کاری دشوار است؟
– آیا فکر می کنید شانسی را در زندگی تان از دست داده اید ؟
– آیا در تلاشید که به فرزندتان همانند خود درس راه سخت زندگی را آموزش و نشان دهید؟
– آیا فردی خجالتی در قبال اطرافیان خود به ویژه آنها که در راس قدرت اند، مانند مربی ورزش هستید؟
– آیا در تلاشید با دیگر والدین رقابت کنید؟
– آیا زمانی که فرزندتان کار اشتباهی انجام می دهد یا بی ادبی می کند خجالت زده می شوید؟
– آیا هنگامی که فرزندتان به خوبی بازی نمی کند احساس شکست و یاس می کنید؟
– آیا شما و یا همسرتان اختلاف نظرات متعددی در ارتباط با نظم و تربیت فرزندتان دارید؟
– آیا این امر باعث دعوا و بحث بین شما دو نفر می شود ؟
– آیا این موضوع باعث ایجاد استرس و مشکل، در کنار دیگر مشکلات ارتباطی تان شده است؟
– آیا در تجمعات و یا رقابت های بزرگ دارای نگرانی های زیاد و یا احساس نا امنی میکنید ؟
– آیا از رنج کشیدن در مقابل استرس و افسردگی لذت می برید؟
– آیا در مورد هزینه های مالی ورزش تنیس دارای تنش هستید؟

حال به چندین سوال بالا جواب مثبت داده اید؟ در اینجا به راحتی خواهید دید که چگونه تجربیات و احساسات شما می تواند نوع برخورد و دیدگاهتان نسبت به فرزندتان را تغییر داده و روی رابطه شما با آنها و مسیر فرزندتان تاثیر بگذارد.

به علاوه، شما ممکن است نگرانی های مهم تری نیز داشته باشید. از جمله:

– آیا ورزش و تمرینات بازی تنیس کودک شما، وقت زیادی از شما می گیرد؟
– آیا فرزند ورزشکار شما، وقت و توجه زیادی از شما گرفته و این باعث شده توجه شما به دیگر فرزندان کم شده و وقت کمی برای گذراندن با آنها داشته باشید؟

فرزندان چگونه واکنش نشان می دهند؟

اضراب و نگرانی شما ممکن است به خودی خود ظاهر شده و یا ممکن است به حالت نا امیدی تبدیل شده و باعث پرخاش شما به فرزندتان شود. هرچه بیشتر استرس داشته و نا امید باشید و یا خشم خود را بروز دهید، فرزند شما نیز خود آگاه یا ناخود آگاه به همان میزان عصبی، نا امید و دلواپس خواهد بود.

توالی ژنتیکی شما

شما با یک سری مجموعه ذاتی از واکنش ها جهت بقا در جهان متولد شده اید. به طور مثال هزاران سال پیش، یکی از نگرانی های غریزی که در ارتباط با بقا و در خطر بودن زندگی وجود داشت این بود که انسان ها نگران بودند تا شیر یا دیگر موجودات به آنها حمله کرده و طعمه نهار آن حیوان باشند.
در بسیاری از موارد هنوز مغز شما همچنان به همین شیوه واکنش نشان می دهد. هرچه میزان درک این نوع تهدیدات بیشتر باشد، تحول و آرامش ذهنی ما از حیث خشم و اضطراب نیز بیشتر و این امر شانس گریختن یا ایستادن و چنگیدن با موضوع مورد نظر را بیشتر می کند.

اضطراب بالا روی بازی تنیس کودک تاثیر بدی خواهد داشت

اضطراب بالا روی بازی تنیس کودک تاثیر بدی خواهد داشت

در نظر بگیرید چه مقدار این حالت ذهنی برای فرزند دختر یا پسر شما مخرب است در حالی که در حال یادگیری بازی تنیس می باشد. در این حالت تمرکز او به طور کامل روی توپ و روی آموزش نیست و شنوایی او به طور ناخوداگاه صدای مربی را فیلتر و نادیده می گیرد و صدای شما به عنوان والد را در ذهن خود می پروراند که این امر باعث اختلال در بازی تنیس کودک شما خواهد شد.

هرچه میزان استرس و اضطراب فرزند شما بیشتر باشد تمرکز و توانایی درست فکر کردن او و همچنین گوش سپردن و توجه به عملکردهایی که مربی پیش روی او قرار می دهد سخت تر است. او به شدت نسبت به شما و آنچه در ذهنتان می گذرد آگاه است و بنابراین تمرکز اصلی وی روی شما و رفتار شما می باشد تا مربی، توپ و بازی.

هرچه صدا و فریاد شما بلند تر باشد، او بیشتر به شما توجه کرده و وضعیت را بحرانی می سنجد و این باعث افزایش استرس و اضطاب فرزند خواهد شد و در پی آن نیز دچار بدترین عملکردها و رفتارها خواهد بود. در این حالت در واقع شما مانند شیری عمل می کنید که تهدیدی برای زنده ماندن طرف مقابل هستید!

امیدواریم این اطلاعات بتوانند به شما در دانستن هر چه بهتر رفتار و عکس العمل فرزندتان در زمین بازی، همراه با مربی ورزشی، و در خانه در قبال شما، و نیز با خواهر و برادر و دوستان کمک شایانی نماید.

یادگیری مقابله و معامله با فشار ناشی از رقابت

بدیهی است که فرزند شما می بایست یاد بگیرد در مقابل فشارها و استرس ها مقابله نمابد. بازی تنیس یک تمرین بسیار عالی برای بهبود این امر می باشد. در طول بازی تنیس کودک می آموزد که در سراسر بازی نباید اجازه دهد فشار وارد شده بر او به استرس تبدیل گردد. بازی تنیس یا هر ورزش دیگری و رقابت در ورزش باعث یادگیری این مهارت و کنترل آن می شوند.

برخی فاکتورهای رشدی، روی این امر تاثیر داشته و رفتار و عملکرد فرزند شما را در زمین تنیس تعیین می کنند. مانند:

– حس امنیت و آرامش آنها در خانه
– رفاه اجتماعی و تعاملات بالای آنها با اجتماع
– سلامت بدنی و جسمانی آنها
– سلامت روحی و ذهنی آنها

واضح است که ورزش تنیس می تواند به طور بالقوه ای با تمامی این عوامل مشارکت داشته باشد. و می تواند تاثیر زیادی روی فرزند شما داشته باشد. فقط کافی است کمی صبر داشته و طی زمان و به کمک مربی تنیس شاهد بهبود آن باشید.

فشار بیش از حد برای انجام کار؟

آیا به این موضوع فکر کرده اید که در صورتی که فرزند شما تحت فشار بالا تر از حد معقول و منطقی جهت انجام کاری یا درست انجام دادن آن کار باشد، چه عواقبی خواهد داشت؟ در صورتی که فرزند شما شروع به رنج بردن از استرس بالا در زمین تنیس شود، ممکن است مشکلات فراوانی را ناشی شود.
علاوه بر این، این فشار ها و ایجاد استرس برای فرد تا مدت ها و در بزرگی با او همراه خواهد بود و باعث از دست دادن اعتماد به نفس او می شود و می تواند در نهایت خود را به حالت های زیر نشان دهد:

– داشتن اضطراب عمومی و کلی
– ترس از شکست/ اضطراب عملکردی
– اختلالات بلع ( ناشی از عدم کنترل)
– افسردگی ( هیچگاه احساس خوب و رضایت ندارد)
– مشکلات ارتباط برقرار کردن با دیگران ( نمی تواند باور کند که کسی او را به همان طریقی که هست دوست بدارد)
– مشکلات مربوط به سلامتی، از جمله اختلال در سیستم ایمنی بدن

چه کاری باید انجام دهید؟

– ترس های خود را بشناسید.
– نگرانی ها، نا امنی ها و حس های بد خود را بنویسید.
– آنچه را که نوشته اید دوباره بازخوانی و ارزیابی کنید.
– به اعصاب خود مسلط باشید. با مدیتیشن، یوگا و ورزش های مربوط به کنترل اعصاب
– از دعوا و بحث با شریک خود بپرهیزید و سعی کنید رابطه خود را ارتقا و بهبود بخشید.

شما و شریک زندگیتان و ارتباط آن با بازی تنیس کودک تان

شما و شریک زندگیتان و ارتباط آن با بازی تنیس فرزندتان

این امر کاملا بدیهی است که بین شما و شریک زندگیتان نظرات و دیدگاه های متفاوتی در ارتباط با رفتار شما در قبال کودکان وجود داشته باشد. آنچه که مهم است این است که چگونه با این اختلاف رو به رو شوید.
اگر هر دوی شما با چالشی که در این رابطه فرزندتان به وجود آورده مضطربید شک نداشته باشید که فرزندتان نیز از این امر اطلاع داشته و او نیز مضطرب می گردد.
اگر بین هر دوی شما در ارتباط با ورزش تنیس و یا هر مساله دیگری اختلاف و درگیری آشکاری وجود دارد، فرزند شما نیز مدت ها درگیر این مساله خواهد بود و این امر بدون شک روی عملکرد وی تاثیر زیادی می گذارد. هیچ دلیلی برای سرزنش خودتان یا شریک زندگیتان وجود ندارد، بلکه این امر تنها موجب وجود مشکلات بیشتر می شود. فقط باید تلاش کنید برای رفع این مشکل راهکاری پیدا کنید.

آیا کودکان به طور ذاتی دارای استعداد هستند؟

اگر مربی تنیس فرزند شما ادعا دارد که فرزند شما می تواند بازی خوبی داشته باشد ولی استعداد ذاتی آن را ندارد، بهتر است که این نصیحت را از او بپذیرید. زمان و انرژی که صرف آموزش بازی تنیس کودک برای رسیدن به استانداردهای بالا می شود ممکن است بتواند صرف توسعه دیگر جنبه ها و توانایی های فرزند شما گردد. توسعه بیش از حد در یک حوزه که در این جا منظور بازی تنیس می باشد، ممکن است باعث مخفی نگه داشتن استعاد طبیعی فرزند شما در دیگر جنبه های زندگی شود.

امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفت بتواند کمکی برای کاهش استرس کلی فرزند شما در بازی تنیس و افزایش تشویق شما در بازی وی گردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار