28/03/2024

چگونه از درجا زدن در تنیس بپرهیزیم؟

  • توسط آزاده یوسفی
  • 11/04/2020
  • 0
چگونه از درجا زدن در تنیس بپرهیزیم؟

پیش از صحبت درباره اینکه چرا تقریبا همه تنیسورها درجا زدن در تنیس را تجربه می کنند، هفت راه برای غلبه بر این حالت در تنیس را بازگو می کنیم.
– تمرین روی یک نوع حرکت یا ضربه برای مدت زمان طولانی( هفته ها یا ماه ها)
– آموزش تحت نظر یک مربی حرفه ای تنیس
– بهبود و توسعه شرایط فیزیکی
– تمرین روی سختی ذهنی
– تمرین در مقابل یک بازیکن توانمندتر

فرض می کنیم با وجود تمارین متعدد، آموزش های مختلف و دیدن فیلم های گوناگون تنیس در یوتیوب، شما قادر نیستید به سطح بعدی از تنیس دست پیدا کنید. و این باعث تعجب است که چه عواملی باعث شده است تا شما نتوانید در بازی تنیس خود پیشرفت کنید.
ماه ها یا سال هاست که به تمرین تنیس پرداخته اید در حالی که اکنون به مشکل درجا زدن در تنیس برخورده اید. دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ مگر هرچه بیشتر تمرین کنیم نباید بیشتر پیشرفت کنیم؟ جالب است بدانید علی رغم این که چقدر تنیس بازی می کنید، در توانایی های جسمی و روحی خود محصور می شوید. اما این به چه معناست؟

بیایید در ابتدا نگاهی به بدن بیاندازیم. بدن شما محدودیت مشخصی در سرعت حرکات و یا حالات انفجاری بدن خود دارد. حتی با انجام ایده آل ترین تکنیک ها، شما از لحاظ توان بدنی از محدودیت هایی برخوردار هستید.
برخی از بازیکنان در دهه 40 زندگی و گاها بالاتر از آن هستند. حرکات این افراد نسبت به یک بازیکن 20 ساله کندتر و محدودتر خواهد بود و این یک واقعیت انکار نشدنی است.

بدیهی است که اگر فاقد سرعت مناسب یا حالات انفجاری لازم در بازی نباشید هر گز نمی توانید همانند یک بازیکن 20 ساله در زمین فعالیت کنید، هرچند می توان بخشی از این کمبودها را با روش های دیگر از جمله تاکتیک ها، شرایط ذهنی و … بهبود بخشید.

دوری از درجا زدن در تنیس

تمرین یک نوع حرکت برای مدت طولانی

تمرین یک نوع حرکت برای مدت طولانی

چرا فقط یک ضربه؟ چرا تمرین روی دو ضربه یا بیشتر از آن در درازمدت تاکید نمی شود؟ جواب سوال این است که زمانی که شما فقط روی یک ضربه تمرکز می کنید می توانید تنها ضربه ای را انتخاب کرده و آن را بهبود ببخشید که نسبت به بقیه ضربات از نیاز بیشتری برای بهبود یافتن برخوردار است.
به یاد داشته باشید که اگر در تنیس از ضربات خوبی برخوردار باشید ولی سرویس بدی داشته باشید، به راحتی چندین و چند ضربه و امتیاز را از دست خواهید داد و هرگز پیشرفت نخواهید کرد.
یا فرض کنید ممکن است به عنوان یک بازیکن همه فن حریف در زمین شناخته شده باشید در حالی که بدترین بک هند های دنیا نصیب شما شده است و در این صورت کافی است تا حریف شما متوجه این نقطه ضعف شده و از آن بر علیه شما در بازی استفاده کند.
به همین علت، مهم است که بالافاصله برای توسعه و بهبود بدترین ضربات خود اقدام کنید. اگر از زمان کافی برخوردارید حتما دو بار در روز به تمرین و بهبود نقطه ضعف خود بپردازید. قطعا پس از چندین هفته تمرکز روی نقطه ضعف خود شاهد بهبود آن خواهید بود و این امر به نوبه خود از درجا زدن در تنیس می کاهد.
هنگام بازی مسابقات نیز باید پیشرفت خود را مشاهده کنید. داشتن اعتماد به نفس بالاتر منجر به بازی بهتر و در نهایت برنده شدن خواهد شد. شما می بایست با تمرین زیاد به سطوح بعدی دست پیدا کنید و از حالت درجا زدن در تنیس بیرون بیایید.

آموزش تحت نظر مربی حرفه ای

آموزش تحت نظر مربی حرفه ای

بدیهی است که دیگران می توانند شاهد تغییرات خوب یا بد بدن و حرکات شما باشند این در حالی است که خود شما قادر به تشخیص آن نیستید. اما این امر صرفا به افراد عادی تلقی نمی شود، بلکه برای برخورداری از یک نظر متخصص باید تحت یک فرد متخصص آموزش دید تا بتوان اشکالات و ایراداتی که وجود دارد را به بهترین صورت ممکن رفع نمود.
هرچند یک مربی خصوصی تنیس هزینه بالایی را در ازای تعهدات خود دریافت می کند، اما اگر به تنیس علاقه دارید و مدت هاست که تلاش هایتان بی نتیجه بوده است حتما به یک مربی حرفه ای اعتماد کنید تا تفاوت فوق العاده ای را در بازی خود شاهد باشید.
شاید جالب باشد که بدانید تنها یک نکته کوچک نیز می تواند بازی شما را به طرز شگفت انگیزی بهبود بخشد. نیاز نیست بیش تر از این راجع به اهمیت وجود یک مربی حرفه ای در نزد خود صحبت کنیم. کافی است کمی پرس و چو کنید و برای مدتی تحت نظر یک مربی عالی به تمرین بپردازید تا وی بتواند در حین بازی ایرادات شما را گوشزد کرده و به اصلاح آن ها بپردازد.
به یاد داشته باشید که پیشرفت های کوچک در تکنیک های تنیس می تواند به اختلافات بزرگ تری در مسابقات شما منجر شود.

بهبود و توسعه شرایط فیزیکی

بهبود و توسعه شرایط فیزیکی

بدیهی است که هر بازیکن تنیسی می بایست پس از سال ها بازی کردن، به فکر بهبود شرایط فیزیکی و تنفسی خود باشد. داشتن شرایط فیزیکی بهتر بدین معناست که شما می توانید به توپ های بیشتری در زمین برسید، زمین خود و حریف را کاملا پوشش داده و تکنیک های خوب خود را در طول مسابقات حفظ کنید.
وقتی جوان هستیم می توانیم در طول روز تنیس بازی کنیم و هر روز به باشگاه برویم. اما وقتی سن بالاتر می رود و به دهه 30 یا 40 نزدیک می شوید، انجام تنیس در طول روز کاری آسوده نیست. افراد در این سن مسئولیت های بیشتری داشته و در کنار آن از زمان کمتری برخوردارند و امکان درجا زدن در تنیس در چنین شرایطی وجود دارد.
بنابراین تنها شانس واقعی ما برای بهبود شرایط، در هنگام بازی است. اگر هر هفته چندین بار به بازی تنیس بپردازیم، به تنهایی باعث پیشرفت خود نخواهیم بود. بنابراین راه حل چیست؟

چگونه می توانیم در یک دوره زمانی کوتاه شرایط بدنی خود را در تنیس به طور چشم گیری بهبود بخشیم؟ اگر بدن مناسبی دارید و مشکلات استخوانی خاصی ندارید شاید جواب شما دوی سرعت باشد.
اما چرا دوی سرعت؟ به این علت که دوی سرعت کمتر از درجا زدن و نرم دویدن طول می کشد و علاوه بر آن در بهبود شرایط جسمی نیز موثر است. نکته مثبت این است که شما فقط می بایست هفته ای دوبار دوی سرعت انجام دهید تا بتوانید به بهبود شرایط بدنی خود کمک کنید. برای هر جلسه اسپرینت می بایست فقط 15 تا 20 دقیقه زمان بگذارید. برای این کار می توانید روی یک مسیر مشخص شده در خیابان، پیاده رو یا تردمیل حرکت کنید.

تمرین روی سختی ذهنی

تمرین روی سختی ذهنی

به طور کلی و ساده باید گفت در صورتی که چشم انداز ذهنی خود را بهبود بخشید مطمئنا بازی تنیس شما بهبود خواهد یافت. هرچه بیشتر افکار منفی در ذهن بپرورانید و خود را در بازی سرزنش کنید با بازی بدتری روبه رو خواهید بود. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن به تمرینات ذهنی بپردازید تا بتوانید بدین وسیله شرایط بازی خود را بهبود بخشید.
وقتی در بازی اشتباهی انجام می دهید، سعی کنید به درک بهتری از خود دست پیدا کنید. یک بازیکن همیشه تلاش می کند بهترین بازی ممکن را داشته باشد و خطاهای انجام شده عمدتا ناشی از تکنیک های ضعیف و عدم مهارت است.
به جای بیان حرف هایی از جمله “من چه بازیکن بدبختی هستم” یا … شروع به زدن حرف های زیبا کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. به جای گفتن این عبارات می توانید از عباراتی همچون “من باید تکنیک خود را عوض کنم” یا “بهبود بخشم” و غیره استفاده کنید.
سپس آن ضربه و تکنیک را انجام دهید تا به مرور زمان و در بازی بعدی با بازی بهتری روبه رو شوید. در این حالت می توانید خود را تشویق کنید و رضایت از روند بازی را به خود گوشزد نمایید.

وقتی زمان شرکت در مسابقه فرا می رسد کافی است قبل از بازی با خود صحبت کرده و از جملاتی همچون “بازی مال من است”، ” من برنده بازی خواهم بود” و غیره استفاده کنید.
این تاکتیک های ذهنی واقعا کارایی داشته و موثر هستند. هرچند در برخی مواقع ممکن است این تکنیک ها جوابگوی شرایط پیش رو نباشند ولی به یاد داشته باشید که افکار منفی تنها شرایط را برای شما سخت تر و طاقت فرسا می کنند.

ممکن است در حین بازی و در هنگام رخ دادن خطایی وسوسه شوید ناسزا گفته یا راکت خود را پرتاب کنید. به جای این کار بهتر است به خود قول دهید سعی می کنید برای بهبود و توسعه بازی خود تلاش کنید و از درجا زدن در تنیس خارج شوید.
اگر بتوانید نکات گفته شده را رعایت کنید و بازی ذهنی خود را بهبود بخشید نه تنها در مسابقات و بازی های تنیس پیشرفت خواهید کرد بلکه حسی که نسبت به خود دارید نیز بهتر خواهد شد.

تمرین در مقابل یک بازیکن توانمندتر

تمرین در مقابل یک بازیکن توانمندتر

تمرین در مقابل یک بازیکن توانمندتر یک روش عالی برای عبور از درجا زدن در تنیس است. در این جا یک قیاس ساده برای برجسته کردن این نکته وجود دارد.
به طور مثال شما فردی هستید که در هر دقیقه 300 کلمه می خوانید. اگر شما را مجبور به خواندن 800 کلمه در هر دقیقه برای چند روز کنند، ممکن است درک کمتری داشته باشید و از انجام این کار احساس ناراحتی کنید.
شما ممکن است هرگز قادر به درک کامل و راحتی خواندن 800 کلمه در دقیقه نباشید. اما اگر در همان یک دقیقه تعداد کلمات را به 400 عدد کاهش دهید، در مقایسه با 800 کلمه احساس راحت تری داشته باشید.

حال می توانید این شرایط را در تنیس شبیه سازی کنید. شاید در هفته های اول در مقابل بازیکنان بسیار برتر از خود احساس راحتی نکرده و شکست بخورید، ولی پس از چندین هفته در مقابل بازیکنان برتر احساس بهتری پیدا می کنید و حس رقابت پیدا خواهید کرد.
سعی کنید از مواجه شدن با بازیکنان بهتر ترسی نداشته باشید. به یاد داشته باشید تنیس یک علم است. بعد از اینکه با بازیکنان برتر به رقابت می پردازید و سپس به سطح قبلی خود بر می گردید، بازی برای شما آسان تر خواهد بود. این امر باعث می شود تا بازی شما به مرور زمان بهتر و بهتر شود.

حال، کلید اصلی این نوع تمرین، پیدا کردن بازیکنی بهتر و بالاتر از شما می باشد تا بتوانید با او به بازی بپردازید تا از درجا زدن در تنیس خارج شوید. چرا که اکثر بازیکنان خوب از بازی کردن با بازیکنان سطح پایین تر لذت نمیبرند و بنابراین پیدا کردن یک حریف قدر کمی دشوار است.

اگر با چنین اتفاقی رو به رو شدید بهتر است برای جبران چنین شرایطی در لیگ ها و مسابقات کمی بالاتر از سطح خود شرکت کنید.

استراتژی بعدی این است که برای بازی با این افراد شرط بندی کرده و به آن ها پیشنهاد پرداخت مبلغی را دهید و در این شرایط این افراد برای اثبات بهتر بودن حتما با شما به رقابت خواهند پرداخت.
آخرین استراتژی در چنین شرایطی این است که از مربی خود که طبیعتا از سطح بالاتری برخوردار است خواهش کنید تا در پایان تمارین کمی به صورت جدی با شما به رقابت بپردازد.

سخن نهایی

با خواندن مقاله فوق و رعایت چند نکته از نکات گفته شده می توان به راحتی از حالت درجا زدن در تنیس خارج شد و به رشد و توسعه تنیس دست پیدا کرد. هر بازیکن با توجه به شرایط خود می تواند یکی یا چندین مورد از موارد ذکر شده را انجام دهد.
نکته حائز اهمیت این است که به گزینه های انتخابی پایبند بوده و هر کدام را که انتخاب کردید تا انتها و رسیدن به شرایط مطلوب ادامه دهید.
با یاد داشته باشید که اگر وقفه ای بین تمارین خود داشته باشید نه تنها به پیشرفت قابل ملاحظه ای دست پیدا نخواهید کرد بلکه پس از چند هفته پسرفت نیز خواهید داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار