19/04/2024

آیا یادگیری تنیس کاری دشوار است؟

  • توسط آزاده یوسفی
  • 16/12/2019
  • 0
آیا یادگیری تنیس کاری دشوار است؟

تصمیم می گیرید راکتی تهیه کنید که مدت ها بود علاقه مند به داشتن آن بودید. همینطور خرید کفشی که می تواند در زمین تنیس به شما کمک کند و همچنین تهیه لباس های ویژه بازی تنیس. خواهد دید که همه چیز آماده است برای این که وارد این بازی و حرفه هیجان انگیز شوید. اما وقتی وارد این بازی می شوید احساس می کنید که چه انتخاب سختی را در پیش رو دارید و در یادگیری تنیس با چالش هایی مواجه می شوید.

ورزش تنیس از آن دسته ورزش هایی است که برای مبتدیان کاری دشوار و سخت است. این ورزش به سال ها تمرین و آموزش نیاز دارد تا بتوان طی آن به یک بازیکن خوب تبدیل شد. با این حال، نباید این قضیه مانع پیشرفت شما و عقبگرد شما شود. به یاد داشته باشید که تمامی بازیکنان در این رشته ورزشی از سطح پایین تا سطح حرفه ای، به عنوان یک مبتدی در این ورزش آمدند و از آموزش ها و یادگیری های کوچک به نقطه فعلی رسیدند.

یادگیری تنیس در ابتدا کاری دشوار و ناامید کننده به نظر می آید که آن هم به دلیل این است که برای حرفه ای شدن در این ورزش می بایست افراد از عملکرد و هماهنگی مناسبی در بین چشمان، دست ، دقت و احساس خود برخوردار باشند.

تمامی این موارد مستلزم تمرین و یادگیری مکرر بوده تا بتوان بر تمامی حواس خود مسلط شد. سال ها طول می کشد تا به سطحی برسید که بتوانید در آن سطح خود را حفظ کرده و در بازی های خود ثابت قدم باشد. این قضیه باعث شده تا بسیاری از افراد سریع جا بزنند. این در حالی است که اگر شما مشتاق و علاقه مند باشید می بایست زمان زیادی را صرف تمرین های منظم و یادگیری تنیس بگذارید. اگر به طور ذاتی آدم ورزشکاری باشید خیلی زودتر از افراد معمولی با ورزش آمیخته و آن را فرا میگیرید. اما در حالت کلی، با تکرارهای منظم، تحرک بالا، آمادگی جسمانی خوب می توانید به یک بازیکن خوب و قابل قبول تبدیل شوید.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به چالش هایی که یک فرد به عنوان بازیکنی مبتدی وارد حرفه تنیس و یادگیری تنیس می شود، انداخته و در این مسیر راه هایی را برای سرعت بخشیدن به یادگیری تنیس کشف کنیم. هرچند در چندین بازی اول امکان ناامید شدن شما وجود دارد اما سعی کنید دلسرد نشده و جهت توسعه خود به طور روزمره تلاش کنید.

راهکارهای یادگیری تنیس

از کم شروع کنید

از کم شروع کنید

یکی از اشتباهاتی که اغلب بازیکنان مبتدی به آن دچار می شوند این است که سعی دارند در دفعات اولیه بازی و تمرین خود به کل زمین و عوامل موجود در آن تسلط داشته باشند. این قضیه در نهایت با ناامیدی افراد به پایان می رسد چرا که بسیار سخت تر از آنچه که تصور می کنند می باشد. برای دچار نشدن به این احساس می توان با یک محدوده از زمین تمارین را شروع کرد و کم کم آن بخش را توسعه داد.

با انتخاب یک محیط کوچک تر تمرکز افراد روی زمین بالا رفته و این حالت آغازی امیدوار کننده برای بازیکن و آشنایی او با این ورزش به همراه دارد. همراه با حریف خود که روبه روی شما در آن سمت زمین قرار دارد، پشت خط سرویس بایستید. در این حالت می توانید سرویس خود را فقط به یک طرف زمین محدود نمایید تا بتوانید کنترل بهتری روی آن داشته باشید.

ضربات خود را با فورهند آغاز نموده چرا که ضربات آسان تری نسبت به دیگر ضربات تنیس می باشند. هر زمان که ضربات فورهند شما به قدر کافی خوب شد می توانید آن را با ضربات یک در میان بک هند ترکیب کنید. در نهایت، با تمرین کافی، می توانید به ضربات والی رو آورده بدون این که روی توپ پرش داشته باشید.

بازی در زمین کوچک به شما کمک می کند تا زمان برقراری توپ با راکت خود را به درستی تشخیص داده و بتوانید ارتباط تماسی توپ با راکت را احساس نمایید. در این حالت متوجه می شوید که زدن ضربات با چرخش بیش از اندازه باعث از دست دادن کنترل و توپ شده و نیز ضربات آرام به توپ منجر به از از دست دادن توپ و امتیاز به دلیل برخورد توپ با تور می شود.

هماهنگی بین دستان و چشم

یادگیری تنیس و تمرین در زمین کوچک باعث بهبود هماهنگی بین دست و چشم شما طی بازی می شود. بازیکنان پیشرفته در اغلب اوقات در شروع مسابقه، در محدوده سرویس به گرم کردن خود می پردازند و این گرم کردن تنها شامل گرم کردن بدن و ماهیچه های دست و پا نمی باشد، بلکه هدف هماهنگی بین دستان و چشم و برقراری ارتباط چشمی با توپ می باشد.

تماس چشمی به موقع، یکی از دغدغه ها و بحران ها در بازی تنیس می باشد. فرقی نمی کند که در حال زدن ضربه سرو، والی یا دیگر ضربات باشید، بلکه برقراری تماس چشمی با توپ و حفظ آن نقش مهمی در ضربات و امیتاز گیری در تنیس دارد. در طول یادگیری تنیس و تکنیک های آن، چگونگی برقرار نمودن تماس چشمی با توپ و حفظ آن را که کاری چندان راحت نیست فرا میگیرید.

در حالی که برای برقراری ارتباط چشمی تلاش می کنید، به طور ناخوداگاه از چگونگی در دست گرفتن راکت و حرکت دستان خود نیز آگاه تر می شوید. به طور مثال فرا می گیرید که آیا لازم است از دست مخالف برای درک بهتر فاصله توپ از خود استفاده کرد یا خیر؟ یا لازم است بازوی خود را به میزانی از بدن دور کنید تا کنترل بهتری روی توپ داشته باشید یا خیر؟

زمان بندی و دقت

زمان بندی و دقت

زمان بندی و تسلط بر روی آن و همچنین برخورداری از دقت کافی نیاز به زمان و تمرین بیشتر دارد. با شروع کار متوجه خواهید شد که زمان بندی درستی ندارید و ممکن است خیلی زود و یا خیلی دیر برای رسیدن به توپ و ضربه زدن اقدام کنید که این عمل در نهایت باعث می شود با ضربه ای نه چندان جالب رو به رو شوید. در حالت ایده آل، شما باید تلاش کنید تا با توپ در جلوی بدن خود و در امتداد بازوان خود ارتباط تماس حاصل نمایید.

دقت نیز بدین معناست که می بایست توپ را به همان جایی پرتاپ کنید که برای آن هدف گذاری کرده اید. در آغاز کار خود و بازی تنیس شاید تنها از رد کردن توپ از تور خوشحال باشید. اما به یاد داشته باشید که این ابتدای راه است و در یادگیری تنیس و مهارت های آن نیاز است در پرتاپ توپ دقت عمل داشته و توپ را دقیقا به همان جا که هدف گذاری نموده اید پرتاب کنید. این عمل با تمرین اینکه چگونه و با چه زاویه ای راکت را در دست گرفته و به توپ ضربه بزنید و همچنین سرعت ضربه زدن به توپ، بهبود می یابد.

برای برخورداری از زمان بندی و دقت بالا در تنیس به تکرار و تمرین زیاد نیاز است. تکرار و تمرین برای رسیدن به نتیجه دلخواه پایان نداشته و در بهترین و حرفه ای ترین حالت خود نیز می بایست به طور مداوم روی دقت و زمان بندی خود کار کنید. یادگیری تنیس و تمرین در محدوده های کوچک به شما اجازه می دهد تا قبل از ورود به زمین بازی تنیس رقابتی روی دقت و برنامه ریزی خود کار کنید.
از تجربیات تنیس بازان استفاده کنید

یک مربی تنیس حرفه ای به طور خاصی می تواند روی بهبود عملکرد و یادگیری تنیس شما تاثیرگذار باشد. در صورت امکان، در کنار یادگیری اصول اساسی و پایه ای تنیس، از آموزش های یک مربی حرفه ای تنیس دریغ نکرده و بدین روش اطمینان حاصل کنید که از ابتدای شروع یادگیری تنیس، مهارت های درست و به جایی به کار می برید.

در صورتی که به تنهایی و به طور مستقل در صدد بهبود بازی خود باشید، احتمال دارد مهارت هایی در خود ایجاد کنید که غلط هستند و بعد ها نیاز به اصلاح آن باشد.

در حالی که می توانید در ارتباط با تکنیک های تنیس مظالعه کرده، در تلویزیون ویدئوهای مختلف ورزش تنیس ببینید، یا به صورت آنلاین به مشاهده مسابقات تنیس بپردازید، هیچ کدام به اندازه یک فرد متخصص و کنار دست شما روی عملکرد نهایی شما تاثیر نداره به طوری که بتواند روی نقاط قوت و ضعف شما کار کند و به شما کمک کند روی مناطقی که ضعیف هستید و بیشتر به تمرین نیاز دارید تمرکز کنید. یک مربی حرفه ای و خوب تنیس قادر است تنها با چند دقیقه تماشا کردن بازی شما، نقص های فنی و تکنیکی شما را گوشزد نماید.

همراه بودن در کنار یک مربی حرفه ای به همراه تمرین های مکرر باعث یادگیری تنیس و پیشرفت شما در این ورزش می شود. البته که این روش ممکن است روشی هزینه بر برای تمرین کردن باشد. اگر متوجه شدید که از همراهی یک مربی حرفه ای به دلیل گران بودن دوره های آموزشی به دور خواهید بود، راه های دیگری وجود دارند. هرچند لازم است در ابتدای کار چندین دوره مهم درسی و تمرینی را پشت سر بگذارید تا بتوانید از مسیری درست راه خود را شروع نمایید. در این حالت می توانید از یک مربی صرفا برای یادگیری تکنیک های اولیه راهنمایی بگیرید.

شرکت در گروه های ورزشی تنیس

شرکت در گروه های ورزشی تنیس

یکی دیگر از روش های یادگیری تنیس و تمرین در جهان، شرکت در گروه های ورزشی تنیس است که اغلب از طرف مربیان حرفه ای اما با هزینه های کمتر راه اندازی و اداره می شود. شما می توانید در یک زمان مشخص با افراد دیگر که دارای مهارت های دیگری هستند و امکان به چالش کشیدن شما را در زمین افزایش می دهند، به زمین تمرین بروید.

یکی از مزایای گروه های ورزشی این است که شما با ورزشکاران دیگر آشنا می شوید. همچنین شانس این را دارید تا بازی آن ها، تکنیک ها و ضربات آنها را مشاهده کنید و از آنها یاد بگیرید. همچنین می توانید به خطاهایی که از طرف دیگران سر می زند دقت کنید تا خود دچار چنین اشتباهاتی نشوید.
مربیان فرصت کمی برای تمرکز روی شما و بازی تان دارند. با این حال، فرصت هایی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد تا تکنیک های درست را به شما بیاموزند. وقتی وارد یک گروه ورزشی می شوید، احتمال این وجود دارد که فرد دیگری در برخی تکنیک ها مثل شما ضعف داشته باشد و بدین صورت می توانید با کمک یکدیگر و تمرین با هم نقاط ضعف خود را اصلاح نمایید.

تکرار؛ کلید موفقیت

هر نوع روش یادگیری یا ترکیبی از روشهای یادگیری تنیس که مورد هدف شما قرار دارند، تنها در صورتی به رشد و توسعه فردی بازی شما منجر می شوند که با تکرار منظم و پی در پی همراه باشند. هرچه بیشتر تمرین کنید، فرم بدنی شما و تکنیک های بازی صحیح تر خواهد بود و بازی تان بهبود خواهد یافت.

با این حال تکرار یک شمشیر دو لبه است. تمرین مداوم به همراه تکنیک های صحیح، شما را به نتایج درست و خوبی خواهد رساند. اما برعکس آن نیز صدق می کند. بدین صورت که تمارین ضعیف همراه با تکنیک های اشتباه، شما را ضعیف تر و شکننده تر می کند. به همین جهت، مهم است که در ابتدای مسیر، در راه درست قدم برداشته و تکنیک های درست را آموزش ببینید و به همین دلیل بهتر است با آموزش توسط یک مربی حرفه ای شروع کنید.

زمانی که پایه و اساس تنیس را فرا گرفتید، وقت آن رسیده تا جایی که امکان دارد تکرار و تمرین کنید تا به طور مداوم بازی شما بهبود یابد. هدف از این تکرار این است که ماهیچه های لازم و مورد استفاده در ورزش تنیس را تقویت نمایید و دیگر نیاز نیست روی تکنیک های خود تمرکز کنید. در این حالت بدون تمرکز روی تکنیک بدن شما تلاش می کند به طور منظم و متناوب رفتارهای موثر و عکس العمل های فوری نسبت به اتفاقات اطراف نشان دهد و بعد از آن شما یاد می گیرید چگونه تنیس بازی کنید.

تمرین با پارتنر، ماشین های توپ پرتاب کن، تمرین با دیوار

تمرین با پارتنر، ماشین های توپ پرتاب کن، تمرین با دیوار

چندین روش وجود دارد که می توانید بدون نیاز به نظارت مربی، به تمرین و یادگیری تنیس بپردازید. یکی از موثرترین روش های یادگیری تنیس، تمرین با یک پارتنر می باشد. در حالت ایده آل، پارتنر شما می بایست هم سطح شما و حتی کمی بالاتر از سطح شما باشد تا بتوان با تمرین کردن با وی به سطح مطلوبی از بازی و یادگیری تنیس رسید.

اگر برای تمارین خود پارتنری ندارید، دو راه دیگر وجود دارد که می تواند به بهبود بازی شما کمک کند. تمرین با دیوار، تمرین با ماشین توپ پرتاب کن.
بسیاری از زمین های تنیس دارای دیواری برای تمرین هستند که می توانید در مقابل آنها به تمرین بپردازید. دستگاه های توپ پرتاب کن تنیس نیز کمی گران هستند، اما روش خوبی برای جایگزینی پارتنر روبه رویی و تمرین ضربات به صورت پی در پی هستند. بدین صورت که می توانید روی ضربه خاصی اعم از فورهند، بک هند یا دیگر ضربات تمرکز کرده یا ترکیبی از ضربات را به وسیله این دستگاه تمرین کنید.

آیا باید یک فرد ورزشکار باشید تا به ورزش تنیس بپردازید؟

ورزشکاران به طور کلی توانایی یادگیری سریع تر رشته های ورزشی را دارند و تنیس نیز از این امر مستثنی نیست. با این حال، این قضیه در تنیس به مراتب کم اهمیت تر از رشته های دیگر ورزشی است. افرادی که به طور ذاتی ورزشکار نیستند نیز می توانند در حرفه تنیس به فردی خوب و حرفه ای تبدیل شوند به شرط آن که به تمارین و تکرار های پی در پی بپردازند.

در حالی که ورزشکار بودن یک امر مطلق برای حرفه ای شدن نیست، با این حال فردی که از لحاظ جسمانی و بدنی در شرایط خوبی به سر می برد سریع تر از دیگر افراد در بازی و یادگیری تنیس پیشرفت می کند. بنابراین حتی به عنوان فردی معمولی سعی کنید به طور مداوم حتی خارح از حیطه بازی تنیس به تمرین و افزایش قدرت بدنی خود بیانجامید.

تحرک بالا به طور ناخوداگاه باعث پیشرفت شما در یادیگیری تنیس می شود. به طوری که اگر مشغول ورزش هایی همچون فوتبال یا دو هستید، می تواند به بهبود بازی و روند پیشرفت خود به ویژه از لحاظ قدرت پایین تنه و پا در حرفه تنیس کمک زیادی کند. بازی های راکتی دیگر همچون اسکواش نیز می توانند به توانایی قدرت بالاتنه شما و هماهنگی بین دستان و چشم کمک کنند.

در زمان های ممکن به تماشای بازی تنیس بپردازید.

در زمان های ممکن به تماشای بازی تنیس بپردازید.

تماشای بازی های حرفه ای تنیس بسیار مفید می باشد. در این حالت شما با تکنیک وررزشکاران حرفه ای در این زمینه آشنا شده و با نحوه امتیاز گیری آنان در زمین و مسابقات واقعی آشنا می شوید. ممکن است در حین تماشای بازی با تکنیک هایی روبه رو شوید که بسیار حرفه ای بوده و سال ها نیاز به تمرین دارد، با این حال اصول و اساس بازی ورزشکاران حرفه ای نیز بر پایه دانش و آموخته های شما می باشد.

به یاد داشته باشید که هرچند ممکن است در هنگام تماشای بازی از تلویزیون یا به صورت آنلاین تصوری از آسان بوده بازی کنید، این در حالی است که در عمل بسیار سخت بوده و نیاز به سال ها تمرین دارد. شما برای رسیدن به چنین سطح از حرفه ای بودن نیاز به سال ها تمرین پی در پی دارید. چرا که این بازیکنان نیز پس از سال ها مقاومت، تمرین، تلاش و گاها شکست به جایگاه کنونی رسیده اند.

علاوه بر تماشای بازیهای حرفه ای می توانید به تماشای بازی های سطح پایین تر و باشگاهی بپردازید. حتی تماشای بازی افرادی که هم سطح شما هستند نیز می تواند به روند بهبود بازی شما کمک کرده و شما را حرکات مختلف، تکنیک های درست و غلط آشنا کند.

به بازی خود عشق بورزید

بدیهی است که برای انجام هرگونه ورزش و فعالیتی و برای متعهد شدن در انجام کارها نیاز است کاری که انجام می دهید را دوست داشته باشید. تنیس ورزشی بسیار دوست داشتنی است تا زمانی که از بازی و بهبود شرایط خود نا امید نشوید. بهترین فرصت و شرایط در پیشرفت در این ورزش این است که با کسانی همراه و هم جهت شوید که مانند شما به بازی تنیس و یادگیری آن علاقه مند بوده و انرژی های مثبت منتقل می کنند.

تنیس برای برخی افراد به منظور قرارگیری در حرفه ای خاص از ورزش و رسیدن به سطوح به مراتب بالاتر می باشد. با این حال بسیاری از افراد ورزش تنیس را از جنبه تفریحی و به منظور وقت گذراندن با دوستان خود می بینند که امری عادی و عاری از هرگونه اشتباهی است.

دشواری یادگیری تنیس کاملا بستگی به این دارد که هدف شما از یادگیری تنیس چیست و به چه میزان قصد حرفه ای شدن در این رشته ورزشی را دارید. افرادی که تصمیم دارند در این رشته ورزشی حرفه ای شوند می بایست با چالش ها و تمارین مختلف روبه رو شوند تا روز به روز بازی خود را بهبود بخشند.

برعکس کسانی که می خواهند صرفا برای گذراندن اوقاتی از زمان خود با دوستان، به تمرین تنیس بپردازند، می توانند در سطوح پایین تر و دوستانه به یادگیری تنیس پرداخته و در همان سطح رضایتمندی خود باقی بمانند.

صرف نظر از اینکه کدام از دو مسیر بالا را انتخاب می کنید، عشق به بازی را فراموش نکنید. هرچه بیشتر تمرین کنید یا به تماشای بازی دیگران بنشینید، بیشتر جذب بازی و یادگیری تنیس می شوید. وقتی به تنیس علاقمند شدید و آن را بخشی از زندگی روزمره خود قرار دادید خواهید دید چگونه بدون آن دیگر نمی توانید زندگی کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار