24/04/2024

گام هایی موثر جهت برخورداری از ضربه بک هند قدرتمند

  • توسط آزاده یوسفی
  • 16/12/2019
  • 0
گام هایی موثر جهت برخورداری از ضربه بک هند قدرتمند

در میان انواع ضربات زمینی، به راحتی می توان گفت ضربه بک هند یکی از پر چالش ترین ضربات می باشد. بر خلاف ضربه فورهند که در مسیر مستقیم و به عبارتی در امتداد دست غالب و راکت دار بازیکن انجام می شود، ضربه بک هند نیاز به حرکتی چرخشی از سمت بازیکن روی سمت مخالف بدن خود و دست غیر غالب دارد.

ضربه بک هند تنیس، با کمک دو دست یا تک دست و زدن ضربه به توپ انجام می شود. برای زدن ضربه بک هند می بایست در حالت آماده ایستاده، زانوها کمی خم شود و در بهترین زمان ممکن بدن به سمت دست غیر غالب پرخیده تا بتواند به توپ ضربه زند. حرکت چرخش خود دارای تراژدی خاصی می باشد. بدین صورت که سر راکت را به سمت بالا نگاه داشته، با دنبال کردن توپ در مسیر مشخص به سمت دیگر بدن چرخیده تا بتوانید به درستی به توپ ضربه زنید.

در حالی که ضربه بک هند عموما نقطه ضعف بسیاری از بازیکنان تنیس می باشد، تمرین مداوم و تقویت ماهیچه بازوان می تواند کمک شایانی به بهبود ضربات بک هند بازیکن کند. توسعه و بهبود ضربات بک هند در یک فرد تنیس باز می تواند به تنهایی امتیاز و برتری نسبت به حریف مقابل ایجاد کند.

سایه زنی و تمرین در زمین کوچک

در ابتدای شروع فعالیت ورزشی خود بهتر است از سایه زنی استفاده کنید. بدین صورت که بدون در دست داشتن راکت تلاش کنید حرکت بک هند خود در زمین را تمرین کنید.کافی است بدن خود را کمی چرخانده، بازوی خود را بالا آورید و با چرخشی به سمت مخالف بدن حرکت بک هند را بدون در دست داشتن راکت تمرین کنید. توجه کنید که در حرکت سایه زنی همانند حرکت واقعی می بایست حرکت را به درستی انجام داده و آن را نصفه رها نکنید. این عمل را چندین بار انجام دهید.
بعد از این که این عمل را چندین بار انجام داده و با نحوه کلی آن آشنا شدید، می توانید این عمل را با راکت به صورت واقعی انجام داده و آن را تکرار کنید.
در شروع تمرین و یادگیری تنیس بهتر است به جای تمرین در یک محدوده بزرگ، به تمرین در یک زمین کوچک و به طور مثال فقط در محدوده سرویس به تمرین با پارتنر خود بپردازید. در این حالت تلاش کنید با پارتنر و توپ درون زمین ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید و ضربات خود را از روی تور بگذرانید.
از آنجا که در این حالت در زمین و محدوده ای کوچک تر تمرین می کنید، حرکات شما محدود تر می شود. هرچند در این حالت بازی تنیس به طور کامل شبیه سازی نمی شود، این گونه تمرین برای شروع و برای تمرکز شما روی حرکاتتان بسیار خوب و مفید می باشد.
از این گونه تمارین می توان برای یک دوره زمانی خاص و محدود بهره گرفت. به تدریج تلاش کنید محدوده بازی و تمرین خود را گسترش دهید تا جایی که بتوانید به طور کامل درون زمین به فعالیت و حرکت بپردازید.

ضربه بک هند تک دست در تنیس

بک هند تک دست در تنیس

بک هند تک دست در تنیس بکهند کلاسیک می باشد که در بازی های تنیس انجام می شود. اگر این نوع ضربه به درستی انجام شود، یک ضربه ظریف و فوق العاده خوبی خواهد بود. هرچند برای رسیدن به این درجه از رضایت بخشی نیاز به تمرین های گسترده و انجام تکنیک های درست می باشد.
توسعه بک هند تک دستی نیاز به تکرارهای مداوم برای برخورداری از حرکتی راحت با قدرت عضلانی بالا برای زدن ضربه نهایی دارد.
علاوه بر تمرین و تکرار، می بایست در ابتدای فعالیت و یادگیری این نوع ضربه از صحیح بودن آن مطلع باشید. به همین منظور روی نوع گرفتن راکت در دست، حرکات پا و چرخش بدن خود تمرکز کنید تا حرکت اشتباهی انجام ندهید.

نوع گرفتن راکت در ضربه تک دست تنیس

بهترین نوع راکت در دست گرفتن در این نوع ضربه، کانتیننتال یا شرقی می باشد. این روش در دست گرفتن راکت به شما می کند تا روی توپ چرخشی داشته باشید البته نه به اندازه حالت بک هند نیمه غربی.
حالت کانتیننتال برای زدن ضربه های بک هند برشی و یا ضربات چریکی بسیار موثر است. برخورداری از قدرت بالا و مهارت ایجاد چرخش در توپ در ابتدای کار نباید برای ورزشکاران نگران کننده باشد. این تکنیک ها بعد از مدتی و با تمرین قابل ارتقا و بهبود هستند.
به این ترتیب، زمانی که توانستید با بک هند خود ارتباط برقرار کنید، می توانید موقعیت های دیگر را نیز امتحان کنید.

موضع گیری و حرکات پا

در حال حاضر، روی استراتژی کلی تمرین و قرارگیری درست پا و بالا تنه خود تمرکز کنید. شما قصد دارید با شانه سمت غالب خود به سمت تور بایستید. برای بازیکنان راست دست، شانه سمت راست می بایست در امتداد تور زمین قرار گیرد.
به همین ترتیب، قسمت بیرونی پای جلویی شما می بایست روبه روی تور قرار گیرد. زانوی خود را خم کرده و بیشتر از عرض شانه باز کنید تا بتوانند روی زمین محکم قرار گیرند.
در این حالت وزن شما می بایست روی پای پشتی انداخته شود. با این حال، بعد از این که سعی در برقراری ارتباط با توپ کرده و خود را به حرکت وا داشتید، وزن شما به پای جلویی و به سمت تور منتقل می شود.
در طی بازی، به محض این که متوجه شدید توپ به سمت بک هند شما پرتاب شده است می بایست به پهلو چرخیده و آماده ضربه زدن باشید. این قضیه به شما کمک می کند تا عکس العمل بعدی را سریع تر انجام داده و برای زدن توپ روی بک هند خود آماده تر باشید.

کمک گرفتن از سر راکت

کمک گرفتن از سر راکت

شما می بایست از دست غیر غالب خود برای هدایت راکت خود استفاده کنید. این قضیه به شما کمک می کند قبل از چرخش به سمت توپ، راکت را در موقعیت درستی از بدن خود قرار دهید. همچنین به شما کمک می کند تا روی توپ و مسیر حرکتی راکت خود تمرکز کنید.
بالا نگه داشتن سر راکت به شما کمک می کند تا قدرت بیشتری برای زدن ضربه به توپ داشته باشید و هنگام چرخش به سمت توپ از قوس طبیعی برخوردار بوده و حرکت مازاد نکنید.

استفاده از دست غیر غالب برای موازنه

همان طور که به سمت جلو می چرخید، بازوی غیر غالب شما می بایست در جهت مخالف بچرخد. این امر به متعادل کردن حرکت رو به جلوی بازیکن کمک می کند.
در حین انجام این حرکت، سینه خود را کمی به جلو سوق دهید. این حرکت به شما در زدن ضربه صحیح و چرخش درست کمک می کند.
این امر به ویژه در هنگام زدن ضربه بک هند چرخشی بسیار مهم است. در هنگام زدن این ضربه و با جلو آوردن سینه و استفاده از دست غیر غالب خواهید دریافت که چه کمک زیادی به زدن ضربه صحیح و جلوگیری از خطا در این نوع ضربه وجود دارد.
حرکات موازنه و تعادلی به شما کمک می کند تا چرخش های هدفمند و موثری داشته باشید و بتوانید روی دست غالب خود و ضربه بک هند تمرکز داشته باشید.

حفظ ارتباط چشمی خوب با توپ

علاوه بر تنظیم موقعیت صحیح بدن و فرم دست در بازی، خم کردن زانوها و استفاده از تکنیک های مناسب، لازم است در طول بازی هماهنگی بین چشمان و توپ را جدی بگیرید.
تماس مناسب چشمی برای زدن هر گونه ضربه ای در طی بازی ضروری است. به ویژه تمرکز روی توپ و برقراری ارتباط چشمی با توپ در ضربات بک هند از اهمیت بالاتری برخوردار است و دارای چالش های بیشتری نیز می باشد.
بدین منظور بعد از قرارگیری درست در زمین برای زدن ضربه بک هند سعی کنید چشم خود را از روی توپ بر ندارید. در این حالت سر خود را تمام مدت به سمت پایین نگه داشته و به توپ خیره شوید و تا زمان زدن ضربه سر خود را نچرخانید در غیر این صورت احتمال زدن ضربه خطا وجود دارد.

بک هند دو دست در تنیس

بک هند دو دست در تنیس

بسیاری از اصول گفته شده در ارتباط با بک هند تک دست، در بک هند دو دست نیز کاربرد دارد. در این نوع ضربه نیز می بایست شانه مخالف به سمت تور قرار گیرد، پاهای خود را بیشتر از عرض شانه باز کرده و زانوهای خود را کمی خم نموده و آماده ضربه زدن باشید.
تنها تفاوت اصلی در ضربه بک هند با دو دست همان طور که از اسم آن پیداست، استفاده و کمک گرفتن از دو دست برای زدن ضربه است. بنابراین در این حالت هر دو شانه شما باید به یک سمت واحد بچرخد.

نوع در دست گرفتن راکت در بک هند دو دست

دست غالب خود را در قسمت پایینی دسته راکت قرار دهید و به صورت کانتیننتال راکت را در دست بگیرید. دست غیر غالب می بایست در قسمت بالایی دسته راکت و به حالت نیمه غربی قرار گیرد.
این نوع ترکیب در دست گرفتن راکت بهترین حالت ممکن بوده و نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت. مهم تر از آن، این نوع حرکت باعث می شود تا بازوان شما در شکل و شمایل بدی قرار نگیرند تا مجبور شوید از فشار بیشتری برای زدن ضربه استفاده کنید.
برای ایجاد چرخش در توپ باید از حالت شرقی بک هند روی دست غالب و بک هند غربی برای دست غیر غالب خود استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که این ترکیب، ترکیبی مفرط بوده و یک بار از آن استفاده کنید تا نتیجه خوبی از آن دریافت کنید.

موقعیت بازو و تاب گشت

 

در هنگام انجام ضربه بک هند با دو دست می توانید بازوی خود را مستقیم در مقابل خود نگه دارید یا آرنج خود را کمی به حالت قفل شده به بدن خود نزدیک کنید.
چرخش در بدن شما ابتدا از بالا تنه و تاب روی بلای تنه شما انجام می شود. وزن شما همراه با چرخش بازوان شما می بایست منتقل شده و به توپ و چرخش روی آن نیرو وارد کند.
یکی از مزیت های ضربه بک هند با دو دست این است که قسمت بالایی بدن شما را در جای خود قفل می کند. در حین چرخش بالا تنه، شانه های شما به طور هماهنگ با بالاتنه شما می چرخند.
این در حالی است که رسیدن به چنین موقعیت بدنی در حالت ضربه بک هند یک دست بسیار دشوار است. زیرا حرکت بازوها با یکدیگر در این حالت ترکیب نمی شود. بنابراین گفته شد در حالت تک دست از دست غیر غالب خود برای هدایت هدفمند کمک بگیرید.

با بالا گرفتن راکت در دست شروع کنید

همانند روش بک هند تک دستی، به همان روش که راکت را کمی بالاتر از بدن در دست می گیرید، این عمل در بک هند دو دست قرار می گیرد. در این روش سعی کنید در حین چرخش از قدرت بالایی برای ضربه زدن استفاده کنید.
از زمان در دست گرفت راکت به حالت بک هند تا زمان رسیدن توپ به شما آن را دنبال کنید. این عمل به شما کمک می کند تا از زدن ضربه ای درست و به جا اطمینان حاصل نمایید.
برای این که با قدرت بیشتری به توپ ضربه زنید می توانید زانوهای خود را کمی خم کرده و با پرتاب کم خود به بالا به روی توپ ضربه زنید. این عمل به توپ شتاب و قدرت بیشتری وارد می کند.

روش بک هند تک دست بهتر است یا بک هند دو دست؟

روش بک هند تک دست بهتر است یا بک هند دو دست؟

در روش بک هند دو دست بدن حرکت مکانیکی بیشتری نسبت به بک هند تک دست دارد. مزیت بهره گیری از بک هند دو دست این است که قدرت بیشتری به شما و توپ وارد می کند. همچنین پایداری بدن در این روش بیشتر است.
از طرف دیگر، بک هند تک دست در صورت لزوم سرعت عمل بالاتری نسبت به حالت دیگر ایجاد کرده و بدن سریع تر به حالت ضربه زدن تنظیم می شود.
در حالی که بسیاری از بازیکنان تنها از بکهند تک دست استفاده می کنند، دلیلی وجود ندارد که وقتی شرایط برای زدن ضربه بک هند دو دست وجود دارد از آن استفاده نکنید.

تمرین کنید تا سازگار شوید

مانند هر نوع ضربه دیگر در تنیس، تا می توانید ضربه بک هند تمرین کنید تا بتوانید به سطح مطلوبی از آن دست پیدا کنید. مربی شما می تواند با دادن تمرینات پی در پی و ترکیبی از بک هند، به بهبود ضربات بک هند شما کمک نماید.
اگر برای تمارین خود پارتنری انتخاب کردید، خوب است که تا می توانید از ضربات بک هند استفاده کرده و جریان بازی را روی بک هند ادامه دهید. در غیر این صورت با تمرین با دیوار و تمرین ضربات بک هند می توانید به بهبود ضربات خود کمک نمایید.
در حالی که معمولا بیشتر بازیکنان از بک هند ضعیفی برخوردارند، با تمرین زیاد، این نوع ضربه می تواند یکی از ضربات قدرتمند و کاربردی برای شما باشد تا بتوانید از آن در برابر ضربات حریف استفاده نمایید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار