25/04/2024

صعود اشلی بارتی و بلیندا بنچیچ به مرحله نیمه نهایی مسابقات WTA Finals شنزن

  • توسط سروش
  • 01/11/2019
  • 0

اشلی بارتی و بلیندا بنچیچ به ترتیب با قرارگیری در رتبه‌های اول و دوم گروه قرمز، موفق به صعود به دور نیمه نهایی مسابقات فینال‌های شیسیدو شنزن چین شدند.

صعود اشلی بارتی به نیمه نهایی تنیس شنزن

در روز پنجم و نهمین دیدار برگزار شده از مسابقات شنزن، اشلی بارتی به مصاف پترا کویتووا رفت که در پایان این بانوی شمارۀ یک جهان از استرالیا بود که توانست با پیروزی مقابل این تنیسور اهل جمهوری چک، به عنوان صدرنشین به مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات WTA Finals شنزن صعود نماید. در این مسابقه که ۹۰ دقیقه به طول انجامید، اشلی بارتی موفق شد در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۴ و ۶-۲ برابر کویتووا به برتری برسد و با قرارگیری در جایگاه نخست گروه قرمز، به دور حذفی این رقابت‌ها راه یابد. بارتی در دو تورنمنت ماه ژانویه امسال، برابر پترا کویتووا شکست خورده و حذف شده بود. او در مرحلۀ یک چهارم پایانی مسابقات اوپن استرالیا با حساب ۲-۰ مغلوب کویتووا شد و در رقابت‌های سیدنی نیز در همین مرحله و با نتیجه ۲-۰ برابر تنیسور سرشناس جمهوری چک بازنده شده بود. اما در بازی امروز بارتی با ارائه یک بازی برتر نشان داد که چرا لیاقت ایستادن در جایگاه نخست تنیس زنان را دارد. این سومین پیروزی متوالی و در مجموع سومین برد اشلی بارتی در هفت مصافی است که او برابر کویتووا قرار گرفته است. بارتی هرگز دلیلی برای نگرانی از آمارهای بد گذشته‌اش برابر تنیسور ۲۹ سالۀ چکی نداشته است و دراین‌باره می‌گوید:

اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم باید بگویم که بازی برابر کویتووا یکی از کارهای مورد علاقۀ من بوده است. چه برنده شوم و یا شکست بخورم، دیدار مقابل او همیشه عالی بوده است و من از چالش و مسابقه برابر پترا لذت برده‌ام. بازی با او بهترین حس و انگیزه را در من به‌وجود می‌آورد. این یک چالش است که من عاشق آن هستم. چالشی که باعث شده تنیس من رشد پیدا کند و فکر می‌کنم هر زمان که مقابل کویتووا بازی کرده‌ام، چیزهای زیادی را از او آموخته‌ام.

در بازی امروز، مهم‌ترین و جالب‌ترین بخش این چالش، نحوۀ برخورد بارتی در مواجه با سرویس‌های کویتووا بود. بارتی در ادامه می‌افزاید:

به خوبی توانسته بودم او را مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهم. فکر می‌کنم پترا نحوۀ زدن سرویس‌های خود را تغییر داده بود و بیشتر ضربات معمولی به توپ وارد می‌کرد. به نظرم او سعی داشت تا ریسک کمتری را در این بازی به جان بخرد که این شیوه در نهایت به سود من تمام شد. در هر دو ست توانستم از همان ابتدا تاکتیک او را خنثی سازم و خوشحالم که موفق به پیروزی برابر او شدم.

در ست نخست یکبار و در ست دوم هم دوبار بارتی موفق شد گیم سرو کویتووا را بریک نماید تا در ادامه و با تکیه بر سرویس‌های خوبش بتواند به پیروزی برسد. اشلی بارتی در این مسابقه توانست ۶ ضربۀ ایس بزند و در ۸۰% از سرویس‌های نخستش نیز موفق عمل نماید که این آمار برای پترا کوویتوا، ۱ ضربۀ ایس و موفقیت در ۵۲% از سرویس‌های اولش بود. در نهایت بارتی با تکیه به ۲۳ ضربۀ وینر و ۱۸ خطای ناخواسته در مقابل آمار ۲۱ ضربۀ وینر و ۳۱ خطای کویتووا توانست این بازی جذاب را به سود خود به پایان برساند تا پس از الینا اسویتولینا، دومین تنیسوری باشد که توانسته به مرحلۀ نیمه نهایی راه یابد.

اشلی بارتی

اما در دومین دیدار روز پنجم مسابقات فینال‌های شیسیدویِ شنزن، بلیندا بنچیچ از سوئیس توانست با برتری مقابل کیکی برتنز از هلند به عنوان نفر دوم گروه قرمز راهی دور نیمه نهایی این رقابت‌ها شود. ست نخست این دیدار با برتری ۷-۵ بنچیچ به پایان رسید و در ست دوم و در حالی‌که در گیم‌شماری تنیسور سوئیسی با حساب ۱-۰ از برتنز پیش بود، به دلیل بیماریِ بازیکن هلندی، بازی نیمه‌کاره خاتمه یافت تا بنچیچ به همراه اشلی بارتی از این گروه به دور حذفی صعود کنند. در این دیدار که در کل یک ساعت به درازا کشید، بنچیچ توانست در یک ست برابر برتنز به پیروزی برسد. کیکی برتنز به دلیل آنچه که بیماری ویروسی یاد شده نتوانست مسابقه‌اش را مقابل حریف سوئیسی‌اش ادامه دهد. جالب آن‌که خود برتنز نیز به دلیل مصدومیت نائومی اوساکایِ ژاپنی جایگزین این تنیسور در مسابقات شنزن شده بود. کیکی برتنز پس از پایان این دیدار گفت:

مشکل حادی از قسمت معده‌ام داشتم و علیرغم میل باطنی‌ام نتوانستم مسابقه‌ام را ادامه دهم. انرژی کمی داشتم و دردی حاصل از معده‌دردم توان ادامۀ بازی را از من سلب کرده بود. فکر کنم دیگر این آخرین مسابقه‌ام در فصل ۲۰۱۹ بود و بابت همه‌چیز به خودم افتخار می‌کنم. در هفته‌های گذشته در شرایط خوبی نبودم، اما خوشحالم که توانستم در اینجا و این تورنمنت معتبر حضور داشته باشم.

بدین ترتیب و در بازی‌های ضربدری مرحلۀ نیمه نهایی، بلیندا بنچیج در روز شنبه باید به مصاف نفر نخست گروه ارغوانی یعنی الینا اسویتولینا برود و در آنسو نیز اشلی بارتی باید منتظر برگزاری دیدارهای فردا و نفر دوم گروه ارغوانی باشد. بنچیچ که در هفتۀ گذشته توانسته بود به مقام قهرمانی مسابقات ۵۰۰ امتیازی کرملین کاپ در شهر مسکو برسد، برگشت خوبی در ست نخست بازی برابر برتنز داشت. او موفق شد در گیم پنجم بازی را به تساوی بکشاند و سپس در ادامه و برتری در دو گیم بعد، ست نخست را ازآن خود نماید. بنچیچ پس از راه‌یابی به دور نیمه نهایی اظهار داشت:

از شرایطی که برای کیکی پیش آمد، متاسفم. بدیهی است که من نمی‌خواستم به این شکل برنده شوم و دوست داشتم که حریفم تا سرحد توانش با من می‌جنگید و آن‌وقت به پیروزی می‌رسیدم. به نظرم اگر او در ست نخست پیروز می‌شد، شاید حکایت این مسابقه نیز فرق می‌کرد و کیکی می‌توانست به بازی ادامه دهد. وقتی اولین بازی‌ام در این تورنمنت را از دست دادم، انگیزۀ بسیار زیادی داشتم که به مبارزه کردن ادامه دهم و بتوانم تاجای ممکن در این مسابقات حضور داشته باشم. شما هرگز از آینده خبر ندارید. تنیسورهای زیادی بودند که در این رقابت‌ها حتی با کسب یک برد هم به دور نیمه نهایی صعود کرده‌اند. من همیشه مثبت به قضایا می‌نگرم و فکر می‌کنم تمرکز و قدرت بالای ذهن است که می‌تواند همۀ این مسائل را پشت سر بگذارد.

بلیندا بنچیچ

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار