29/03/2024

صعود اشلی بارتی و الینا اسویتولینا به فینال مسابقات WTA Finals شنزن

  • توسط مینا
  • 03/11/2019
  • 0

الینا اسویتولینا قهرمان دورۀ گذشتۀ مسابقات فینال‌های WTA و اشلی بارتی برترین بانوی حال حاضر دنیای تنیس، به دیدار پایانی مسابقات فینال‌های شیسیدو شنزن چین راه یافتند. اشلی بارتی هم موفق شد به فینال صعود کند.

صعود اشلی بارتی و الینا اسویتولینا به فینال تنیس شنزن

در اولین دیدار مرحلۀ نیمه نهایی رقابت‌های WTA Finals شنزن، الینا اسویتولینا که سال گذشته موفق به کسب عنوان قهرمانی این تورنمنت شده بود، برای صعود به دیدار فینال مقابل بلیندا بنچیچ از سوئیس قرار گرفت. دیداری که در اواسط ست سوم و با کناره‌گیری بنچیچ به سود تنیسور اوکراینی به پایان رسید تا بدین ترتیب چهرۀ نخستین فینالیست زن این مسابقات مشخص گردد. در این دیدار که یک ساعت و ۴۷ دقیقه به طول انجامید، اسویتولینا با نتایج ۵-۷، ۶-۳ و ۴-۱ برابر بنچیچ به پیروزی رسید. ست سوم و پایانی این بازی در حالی که با نتیجۀ ۴-۱ به سود اسویتولینا دنبال می‌شد، به دلیل گرفتگی عضلانی که برای بنچیچ پیش‌آمد نیمه کاره به پایان رسید تا الینا اسویتولینا پس از صعود به فینال و قهرمانی در مسابقات سنگاپور این بار برای دومین قهرمانی متوالی‌اش در شنزن تلاش نماید. اسویتولینا که شانس هشتم قهرمانی در این رقابت‌ها به حساب می‌آید، پس از صعود به دیدار پایانی این تورنمنت گفت:

بازی کردن در شرایطی که مصدوم باشید، خیلی سخت است. این دیدار دشواری برای حریفم بود. هنوز به درک درستی از حضور در فینال این مسابقات دست نیافته‌ام. به نوعی این آخرین مسابقۀ من در این فصل خواهد بود. مطمئناً در دیدار فردا هدفم پیروزی و قهرمانی در این رقابت‌هاست تا فصل را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانم.

بلیندا بنچیچ، تنیسور سوئیسی که به علت گرفتگی عضلانی از ناحیۀ همسترینگ پای راست، دیگر نتوانست به مسابقه‌اش ادامه دهد نیز در پایان این دیدار گفت:

در ست پایانی عضلات پایم گرفت و از ناحیه همسترینگ مصدوم شدم. من واقعاً نمی‌خواستم مسابقه را ترک کنم و اتفاقاً سرویس‌های خوبی نیز در بازی زدم. سعی کردم، نیروی خودم را دوباره به دست آورم و بازی کنم، اما به نظرم به اندازۀ کافی دیگر توان و انرژی نداشتم. می‌خواستم به هر شکلی که شده، مسابقه را تمام کنم، اما این امکان‌پذیر نبود. واقعاً ناامید شدم که چگونه بدنم در این دیدار باعث شکست من شد. احساس خوبی ندارم که بدین شکل بازی را نیمه کاره رها کردم. اما با این وجود، حریفم الینا نیز دارای اعتبار بزرگی در بین تنیسورهاست. او برای رالی‌های طولانی ساخته شده و این یک مزیت بزرگ در چنین تورنمنت‌هایی است.

بنچیچ در ست اول تنیس خوبی را به نمایش گذاشت و موفق به پیروزی در این ست شد. اما در دو ست بعد این اسویتولینا بود که هنرش در سرویس‌ها را بار دیگر در این مسابقات به رخ کشید. در تقابل دو تنیسور، اسویتولینا موفق به زدن ۱۶ ضربۀ ایس شد که این آمار برای بنچیچ تنها به ۲ ضربۀ ایس می‌رسید. تنیس باز اوکراینی همچنین در ۷۶% از سرویس‌های نخست و ۶۲% از سرویس‌های دومش (برگشتی) نیز موفق عمل نمود که در این آیتم بنچیچ به ترتیب توانست درصدهای ۷۲ و ۵۰ درصد را به ثبت برساند.

اسویتولینا در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت:

بلیندا کار سختی در حین بازی داشت، چون او دچار مصدومیت شده بود و بازی در چنین وضعیتی کار آسانی نیست. او ضربات خیلی خوبی به توپ می‌زد و مرا مدام مجبور به جابجایی‌هایی در طول زمین می‌نمود. چنین شرایطی کار را برای من نیز سخت کرده بود، زیرا وقتی می‌خواهید به توپ ضربه بزنید، حفظ تعادل برایتان مشکل می‌شود. استراتژی حریفم نیز دقیقا همین بود. برخی اوقات، او ضربات عجیب و فوق‌العاده‌ای به توپ وارد می‌کرد و این یک چالش سخت در بازی است که باید از آن کاملاً آگاهی داشته باشید. امروز توانستم سرویس‌های خوبی بزنم و فکر می‌کنم با این ۱۶ ضربۀ ایس که در بازی امروز زدم، به نوعی بهترین رکورد این تورنمنت را از این حیث بدست آوردم.

اما در دومین دیدار مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات WTA Finals شیسیدوی شنزن، شانس‌های اول و دوم قهرمانی این رقابت‌ها یعنی اشلی بارتی و کارولینا پلیسکووا مقابل هم قرار گرفتند که در پایان، این بارتی استرالیایی بود که در یک بازی بسیار مهیج و تماشایی موفق به شکست پلیسکووا شد تا به دیدار پایانی تورنمنت شنزن راه یابد. در دیداری که یک ساعت و ۵۳ دقیقه به طول انجامید، اشلی بارتی با حساب ۲-۱ و با نتایج ۴-۶، ۶-۲ و ۶-۳ برابر کارولینا پلیسکووا از جمهوری چک به برتری رسید تا حریف الینا اسویتولینا در دیدار فینال این مسابقات شود. این ششمین فینالِ اشلی بارتی در تورنمنت‌های این فصل دنیای تنیس به حساب می‌آید. برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ و مسابقات اوپن استرالیاست که دو تنیسور شمارۀ یک و دو رنکینگ زنان به مصاف یکدیگر می‌روند. در آن سال و در فینال گرند اسلم استرالیا، کارولین وزنیاکی و سیمونا هالپ رودروی هم قرار گرفتند که آن دیدار با پیروزی وزنیاکی همراه شده بود. چنین رویارویی و مصاف دو شماره ۱ و ۲ جهان همچنین برای اولین بار در تورنمنت WTA Finals از سال ۲۰۱۲ اتقاق می‌افتد. در مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات آن سال، ماریا شاراپووا از روسیه موفق به پیروزی مقابل ویکتوریا آزارنکا از بلاروس شده بود.

این ششمین رویارویی بین اشلی بارتی و کارولینا پلیسکووا در مسابقات حرفه‌ای زنان بود که با این برد، آمار بارتی به ۴ پیروزی و ۲ شکست برابر حریف قدرتمند اهل جمهوری چک رسید. بارتی برای رسیدن به ششمین فینال خود در فصل جاری، بازی را خوب شروع نکرد و ست نخست را با نتیجۀ ۴-۶ به پلیسکووا واگذار نمود. اما در ادامه، تنیسور استرالیایی با تکیه بر سرویس‌های قدرتمندش توانست مقاومت کارولینا را در هم بشکند و دو ست بعد را با پیروزی پشت سر بگذارد. اشلی بارتی در دیدار مقابل پلیسکووا موفق شد ۱۱ سرویس خود را مستقیماً تبدیل به امتیاز نماید که این آمار برای تنیس باز چکی تنها به ۱ ضربه می‌رسید. بارتی همچنین در ۷۸% از سرویس‌های نخستش نیز به برتری رسید که در این آیتم آمار کارولینا پلیسکووا به ۷۳% موفقیت در سرویس‌های ابتدایی می‌رسید. در نهایت قهرمان رقابت‌های رولان گاروس در سال ۲۰۱۹ با ۳۶ ضربۀ وینر در مقابل ۳۰ خطای ناخواسته بازی را به سود خود به پایان رسانید تا در روز یکشنبه و دیدار پایانی مسابقات فینال‌های شیسیدو شنزن برابر قهرمان دورۀ گذشتۀ این بازی‌ها، الینا اسویتولینا قرار گیرد.

اشلی بارتی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار