09/05/2024

اشلی بارتی: با تغییر ذهنیت، می‌توانیم لحظات بزرگی را در زندگی رقم بزنیم

  • توسط سروش
  • 06/11/2019
  • 0

اشلی بارتی ، بانوی شمارۀ یک دنیای تنیس موفق به قهرمانی در مسابقات معتبر فینال‌های WTA در شهر شنزن چین شد تا سال ۲۰۱۹ را با چهار قهرمانی پشت سر بگذارد.

مصاحبه اشلی بارتی

این تنیسور استرالیایی و ۲۳ ساله می‌خواهد سال ۲۰۲۰ را هم با قدرت شروع کند و در اولین تورنمنت سال جدید که در کشور استرالیا و تحت عنوان WTA Insider برگزار خواهد شد، شرکت نماید. بارتی سال جاری را با جایگاه شمارۀ ۱۵ رنکینگ زنان شروع کرد و نخستین عنوان‌اش در سال ۲۰۱۹ را در مسابقات اوپن فرانسه (رولان گاروس) به دست آورد. وی با قهرمانی در تورنمنت‌های معتبر دیگری چون اوپن میامی و فینال‌های WTA توانست فصل را با رتبۀ اول جهان به پایان برساند. اشلی بارتی به اولین بانوی استرالیایی تبدیل شد که از ۴۳ سال پیش تاکنون توانسته در تابستان به مقام نخست رنکینگ برسد و اگر سال را با این رتبه به پایان برساند، از این نظر او می‌تواند برای کشورش استرالیا تاریخسازی کند و به عنوان اولین استرالیایی سال را با این رده به اتمام برساند. او قرار است در سه ماه آینده به عنوان نفر نخست رنکینگ زنان در تورنمنت‌های مهمی همچون اوپن استرالیا و مسابقات Fed Cup شرکت کند و باید دید که بازهم می‌توانیم شاهد درخشش این ستارۀ استرالیایی باشیم. بارتی در مصاحبه‌ای با سایت wta tennisدر مورد سالی که گذشت، عناوینی که به دست آورد و همچنین چالش‌های پیش‌روی خود به گفت‌وگو پرداخته است. اشلی بارتی در ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید:

من در حال حاضر در یک موقعیت بی‌نظیر و بسیار منحصر‌به‌فرد قرار دارم و گمان نمی‌کنم کسی روی این کرۀ خاکی در وضعیت فعلی من قرار داشته باشد. فکر می‌کنم این موقعیت هم فوق‌العاده ترسناک و هم هیجان‌انگیز باشد. من تمام زندگی‌ام را صرف این کرده‌ام که در چنین جایگاهی قرار بگیرم و بگویم که چه احساسی دارم. هر روز برایم چالشی جدید به همراه دارد و چیزهای جدید و مهیجی برایم به ارمغان می‌آورد. من سه، چهار ماه هیجان‌انگیز را در خانه (کشور استرالیا) تجربه خواهم کرد و این فوق‌العاده است. چنین موردی را قبلاً تجربه نکرده‌ام و برای من این یک چالش جدید خواهد بود.

در حال حاضر احساس شما از این هفته و در کل موفقیت‌هایتان در سال ۲۰۱۹ چگونه است؟

صادقانه بگویم، این هفته واقعاً برایم هیجان‌انگیز بوده و احساس می‌کنم تمامی آدرنالین بدنم ترشح شده است. از اول فصل تا الان، شاید تنها ۱۰ روز را هم به استراحت نگذراندم و تمام سال را مشغول تمرین و انجام بازی بوده‌ام. امسال، سالی بوده که هیچ وقت قصد ندارم آن را فراموش کنم و راستش را بخواهید دوست ندارم اصلا این فصل به پایان برسد. این فقط جالب‌ترین سفر و باورنکردنی‌ترین دورۀ زندگی من بوده است و به نظرم استحقاق یک استراحت کامل را داشته باشم.

اشلی بارتی

آیا می‌خواهید مجدداً لحظات امسال و در کل سه سال فعالیت مداوم و حرفه‌ای خودتان را بار دیگر زنده سازید؟ یادم می‌آید در سال ۲۰۱۷ و در بریزبن از شما پرسیدم که چه چیزی واقعاً خوشحالتان می‌کند و شما پاسخ دادید؛ «موفقیت». از آن زمان تا به الان شاهد تلاش و سخت‌کوشانه‌تان بوده‌ایم. الان دیدگاهتان به چه گونه‌ای است؟

بله. صادقانه بگویم آن لحظات برایم واقعاً ترسناک بود. سال ۲۰۱۷ هم که پاسخم موفقیت بود، اما می‌دانستم که باید خیلی اتفاقات درون و بیرون زمین مسابقه رخ دهد تا بتوانم به موفقیت برسم. آن زمان گمان می‌کردم که رسیدن به چنین دستاوردهایی باورنکردنی‌ترین مسئلۀ ممکن باشد. به هر حال با گذر زمان، چشم‌انداز زندگی حرفه‌ای و اهدافم نیز دست‌خوش تغییراتی شد و احساس می‌کنم که امسال در تک‌تک مسابقاتم و بازی‌هایم با پیشرفت همراه بوده است. در طول این سه سال لحظات تلخ و شیرین، کم نداشتم. اما چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که در این سفر زیبا هیچگاه پشیمان نشده‌ام. می‌دانم که در زندگی شخصی و حرفه‌ایم به نوعی سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌ام. صرفنظر از عناوین و کسب جام‌های مختلف، اما از نظرم این‌ها چیزهایی نیستند که مرا واقعاً خوشحال سازد، بلکه تلاش برای اینکه بهترین خودم را به نمایش بگذارم از نظرم ارزشمند است.

وقتی به این فصل و پیشرفت خود نگاه می‌کنید، فکر می‌کنید چه چیزی هم از نظر شخصی و هم زندگی حرفه‌ایتان بهبود یافته است؟

ذهنیتم. در هر دو موردی که گفتید، این ذهنیتم بوده که دچار تغییر شده است. من قبلاً حتی اگر پیروز هم می‌شدم، نمی‌توانستم شاد بمانم. می‌دانم که عشق و حمایت خانواده‌ام را به دست آورده‌ام و اگر همین فردا هم برایم اتفاقات بدی در مسابقات تنیس رخ دهد، حسرت جدی نخواهم داشت. هیچ مشکلی در این دنیا ندارم که بخواهم به عقب برگردم و آن را اصلاح سازم. من خود عادی‌ام هستم و چیزی است که با این شخصیت هر روز با خودم و دیگران در ارتباط هستم. از نظر ذهنی به طور مداوم در حال تغییر هستم و فکر می‌کنم تنها با تغییر در ذهنیت‌مان می‌توانیم لحظات بزرگی را رقم بزنیم. شاید در طول فصل جاری، تنها در یک و یا نهایتاً در دو مسابقه به خاطر شکست ناامید شده باشم. چیزی که قبلاً برایم رخ نمی‌داد و احساس می‌کنم در مسابقاتم بیشتر می‌توانم روی احساساتم کنترل داشته باشم.

شما نسبت به ۱۲ ماه گذشته و در بازی‌های که به مراتب فشار بیشتری را متحمل می‌شوید، آرامش بیشتری دارید. کجا این حس آرامش را بدست آورده‌اید و چگونه نسبت به گذشته کنترل بیشتری نسبت به آن دارید؟

فکر می‌کنم که این اعتمادبه‌نفس و آرامش، تنها از تمریناتم حاصل شده است. با دانستن این موضوع که من تلاش خود را به کار بسته‌ام و با توجه به همین تلاش در بازی‌هایم حاضر می‌شود، این آرامش حاصل می‌گردد. شما باید تنها برای زمان حال تمام سعی و کوشش خود را به کار ببندید. زیرا نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید و یا آینده را به کنترل خودتان درآورید. مواقعی وجود داشته که قبل از یک تورنمنت، من بدان شکل تلاشی به خرج نداده‌ام و پیامدهای آن را هم همانند حذف در آن رویداد متحمل شده‌ام. اما امسال در بیشتر مواقع و به خاطر این تمرینات و تلاش بی‌وقفه‌ام بوده که توانسته‌ام به موفقیت برسم.

در آخر لطفا به ما بگویید که آیا موفقیت‌هایتان در سال ۲۰۱۹ شما را به آرامش خاطر رسانده یا بار سنگین توقعات در سال ۲۰۲۰ بر روی دوش شما سنگینی خواهد کرد؟

شما نمی‌توانید این واقعیت را انکار نمایید که توقعات و انتظارات در حال بالاتر رفتن است و توجه بیشتری به من چه در خانه‌ام و چه بیرون از آن شده است. این توقعات به ویژه در خانه و اطرافیانم بیشتر است و خب این امری کاملاً طبیعی است. البته من کار خودم را می‌کنم و زیاد به این‌گونه انتظارات اهمیتی نمی‌دهم. فقط باید تمرین و تلاش کنم تا بتوانم به موفقیت برسم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار