19/04/2024

پنج راه برای افزایش اعتماد به نفس در ورزش تنیس

  • توسط مریم
  • 28/09/2019
  • 0
فزایش اعتماد به نفس در ورزش - سرنا ویلیامز

اعتماد به نفس باوری است که هر شخص به توانایی خود برای رسیدن به نتیجه مطلوب در انجام کارها دارد. به عنوان مثال در تنیس بازیکنی که در زدن ضربات سرویس اعتماد به نفس داشته باشد، بدون تردید به زمین می‌رود و ضربه خود را با قدرت می زند و امتیاز می‌گیرد چنین بازیکنی مسلماً تعداد زیادی امتیاز آس از آن خود کرده است. اعتماد به توانایی ها و باور آنها، تفاوتی است که بازیکنان برتر را از سایرین جدا می کند. ورزشکارانی که به توانایی های خود باور داشته باشند در تمامی مسابقات و یا لحظات حساس هر مسابقه با باور به موفقیت خود در زمین قدم می گذارند و از هیچ چیزی واهمه ندارند.

پنج راه برای افزایش اعتماد به نفس در ورزش

هرچند این باور به عنوان یکی از جوانب ذهنی ورزش به حساب می آید، اما می‌تواند تاثیر مستقیمی بر توانایی بازیکنان داشته باشد. بازیکنان کم تجربه که از فقدان اعتماد به نفس رنج میبرند، به توانایی های خود شک می‌کنند و اگر برای اولین بار در شرایطی قرار بگیرند، نمیدانند چه واکنشی باید نشان دهند. در ادامه پنج راه را به شما معرفی میکنیم که بازیکنان تنیس با استفاده از آنها می‌توانند اعتماد به نفس و در نتیجه جنبه های ذهنی بازی خود را ارتقا ببخشند.

انتظارات واقع بینانه داشته باشید

شاید داشتن انتظارات بالا بتواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود، اما نباید از عواقب انتظارات نامعقول غافل شد. دستیابی به انتظاراتی که از خود داریم، و برآورده کردن آنها در همان زمان مسئاله مهمی است که باید به آن توجه شود. انتظار پیروزی در تمامی مسابقاتی که در آنها حضور داریم، کار ساده ای است اما محقق کردن آن سخت تر از چیزی است که فکر میکنیم. چنانچه بازیکنی بیش از سطح توانایی از خود انتظار داشته باشد، میزان باور به توانایی هایش را به خطر می اندازه و به آنها شک خواهد کرد.

بسیار مهم است که برای بالابردن اعتماد به نفس اهدافی را در نظر بگیریم که قابل دستیابی باشند. همانطور که یکی پس از دیگری به هدف های خود دست پیدا میکنیم، میتوانیم اهداف بالاتری را در نظر بگیریم و به همین ترتیب همزمان با بهبود عملکرد خود، می توانیم در افزایش اعتماد به نفس در ورزش نقش مهمی را بازی کنیم.

در لحظه زندگی کنید

راه دیگر برای کمک به ارتقای اعتماد به نفس بازیکنان این است که به آنها کمک کنیم تا از تجربیات گذشته گذر کنند و در زمان حال زندگی کنند. در هر ورزشی از جمله تنیس هر دو بازیکن باید صد در صد توان و تمرکز خود را در بازی بگذارند تا بهترین نسخه خود را به نمایش گذاشته باشند. بازیکنان نباید درگیر حمل احساساتی باشند که در تجربیات گذشته برایشان اتفاق افتاده است و در زمان برگزاری هر مسابقه صد در صد حواسشان را در همان لحظه متمرکز نمایند. با توجه به اتفاقاتی که در گذشته برایتان افتاده به راحتی می‌توانید آینده خود را تحت تاثیر قرار دهید.

به علاوه به هیچ عنوان نباید خود را درگیر پیش بینی آینده کنید و باید تلاش کنید تا همیشه یک قدم از حریفتان جلوتر باشید. مکان فرود آمدن توپ یا چگونگی واکنش حریف به آن در کنترل ما نیست بنابراین نباید با تمرکز بر مسائلی از این دست، از مسائل مهم تر غافل شوید.

هر بازیکنی ممکن است حین بازی تمرکز خود را از دست بدهد اما با برگشت به مسابقه و توجه صد در صد به بازی، شانسی برای بازیکنی که اعتماد به نفس کمتری دارد باقی نخواهد گذاشت.

تجربه مسابقات فراتر از چیزی است که در تمرینات با آن رو به می شوید

داشتن اعتماد به نفس در رقابت ها با آنچه در تمرین تجربه میکنید به شدت متفاوت است. شاید بازیکنی در تمرین ها مانند یک ستاره بدرخشد، اما تمام این درخشندگی وقتی در یک رقابت واقعی حاضر می شود از میان برود.

هنگام تمرین بازیکنان می توانند با آزادی مطلق به تمرین خود بپردازند اما این کار هنگام مسابقه می تواند آنها را تا مرز باختن بکشاند. اگر در تمرین یک ضربه را از دست بدهید، مهم نیست اما چنین اتفاقی در مسابقه مرز بین پیروزی و شکست است. بازیکنانی که تجربه بیشتری در مسابقات دارند، زمانی که با موقعیتی خاص رو به رو می شوند اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت به خصوص که ممکن است قبلاً با موقعیتی شبیه به آن رو به رو شده باشند.

با ترس هایتان رو به رو شوید

شکست هایی که از روی ترس اتفاق می افتد در دنیای ورزش بسیارند، مهم این است که یاد بگیرید چطور با ترس هایتان رو به رو شوید و با ناکامی هایتان کنار بیایید. برای رو به رو شدن با ترس ها، ابتدا باید عمیقاً آنها را بشناسید و واکنش خود را در برابر آنها بررسی کنید. واکنش شما هنگامی که نمیتوانید پاسخ یک ضربه را بدهید، چگونه است؟ آیا توانایی پذیرش شکست و درس گرفتن از تجربیات موجود را دارید؟

توانایی مواجه شدن با ترس ها و کنار آمدن با عواقب آنها امری حیاتی برای بهبود عملکرد ورزشکاران به حساب می آید. درک و قبول این نکته که نمی توانید همیشه و در تمام موقعیت ها برنده باشید به هیچ عنوان نشانه عدم اعتماد به نفس نیست بلکه تفکری واقع بینانه است و همانطور که قبلاً نیز گفته شد، چنین تفکری نقش مهمی در کمک به موفقیت شما خواهد داشت.

اعتماد به نفس در ورزش باید مانا باشد

اعتماد به نفس واقعی نباید بعد از پیشامدی ناگوار یا نتیجه ای نا امید کننده از بین برود. مسلماً تمامی انسانها پس از پیروزی یا رسیدن به نتیجه ای مطلوب احساس خوشایندی از توانایی های خود دارند اما تنها بازیکنان خوب هستند که می توانند از پایین آمدن سطح اعتماد به نفسشان حتی زمانی که نتوانسته اند خوب بازی کنند، جلو گیری کنند. بازیکنان برتر، با علم به اینکه اعتماد به نفس واقعی امری مانا و نه زودگذر یا تحت تاثیر نتایج آنی است، زمانی که اوضاع خوب باشد اعتماد به نفس خود را به دست می آورند و در شرایط نامطلوب آن را حفظ می کنند.

بازیکنان تنیس کل زمان خود را برای ساخت ساختمان اعتماد به نفس در ورزش اختصاص می دهند، پس چرا باید تمام آن ساختمان تنها به دلیل از دست دادن یک ضربه یا مسابقه فروبریزد؟

اعتماد به نفس مجموعه ای از نگرش های شما است

هرچند تمرین خوب و مداوم و تجربیات مسابقات پیشین می تواند بر روی اعتماد به نفس بازیکن تاثیر مثبت بگذارد اما این احساس مهم نتیجه مستقیم مدت زمانی که یک بازیکن به تمرین می پردازد نیست. رابطه این دو با هم اندکی پیچیده است! کسی که زمانی طولانی به تمرین می پردازد هنوز هم ممکن است هنگام رقابت به توانایی های خود شک کند و از سوی دیگر کسی که زمان زیادی را برای تمرینات سخت اختصاص نمی دهد نیز میتواند هنگام مسابقه تمام اعتماد به نفس جهان را در خود یکجا داشته باشد. نهایتاً اعتماد به نفس مجموعه از نگرش های شما است که در کسب نیروی کافی برای شکست حریف، به شما کمک می نماید.

ام دی بی ایکس (MDBX) یا همان مایندباکس (Mindbox) ابزاری است که می تواند به تمامی بازیکنان در بدست آوردن این نگرش کمک کند. کتابخانه صوتی همیشه رو به رشد این مجموعه، با هدف کمک به پیشرفت بازیکنان در تمامی جنبه ها در اختیار شماست و البته هفت روز استفاده رایگان از این مجموعه به شما کمک می کند میزان تاثیر گذاری آن را بسنجید. قدم هایتان را برای بنای ساختمان اعتماد به نفس در ورزش، امروز بردارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار