25/04/2024

روز چهارم مسابقات WTA Finals؛ از پیروزی الینا اسویتولینا تا مصدومیت آندرسکو

  • توسط سروش
  • 31/10/2019
  • 0
بیانکا آندرسکو

روز چهارم مسابقات فینال‌های شیسیدوی شنزن چین، با صدرنشینی الینا اسویتولینا در گروه ارغوانی به پایان رسید. بیانکا آندرسکو نیز به علت مصدومیت نتوانست دیدارش با پلیسکووا را به پایان برساند.

پیروزی الینا اسویتولینا

در اولین دیدار روز چهارم مسابقات فینال‌های شنزن، الینا اسویتولینا که مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها نیز به حساب می‌آید، توانست دومین برد خود در این بازی‌ها را رقم بزند تا صعودش را به مرحلۀ نیمه نهایی قطعی سازد. شمارۀ هشت رنکینگ جهانی زنان در مسابقه‌ای که یک ساعت و ۴۰ دقیقه به طول انجامید موفق به شکست سیمونا هالپ از رومانی شد. اسویتولینای اوکراینی در دو ست پیاپی و با نتایج ۷-۵ و ۶-۳ توانست از سد قهرمان مسابقات ویمبلدون بگذرد تا با دو پیروزی، صعودش به دور حذفی تورنمنت فینال‌های شنزن قطعی گردد. سیمونا هالپ نیز با یک برد و یک باخت در مکان سوم این مسابقات قرار گرفته است. این پنجمین پیروزی اسویتولینا در ۹ رویارویی بود که او برابر سیمونا هالپ قرار گرفته بود. اسویتولینا باردیگر هنرش را در بردن تنیسورهای برتر جهان و تاپ تن به رخ کشید و پس از پیروزی مقابل کارولینا پلیسکووا، این ‌بار قرعه به نام هالپ افتاده بود. تنیسور ۲۵ سالۀ اوکراینی‌ها پس از پیروزی در این مسابقه و صعود به مرحلۀ نیمه نهایی گفت:

سعی کردم تاجای ممکن از نزدیک شدن به حریفم خودداری کنم و با زدن ضربات درست به توپ امتیازات لازم را به دست آورم. به نظرم استراتژی درستی را در میدان مسابقه به کار بستم و به هدفم نیز رسیدم. سعی می‌کنم در هر دیداری با ذهنیتی مثبت پا به زمین بازی بگذارم.

با این پیروزی، اسویتولینا توانست انتقام دو باخت متوالی‌اش مقابل تنیس باز رومانیایی را بگیرد. او در فصل جاری و در مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات گرند اسلم ویمبلدون و همچنین نیمه نهایی رقابت‌های دوحۀ قطر نتیجه را به هالپ واگذار کرده بود. الینا اسویتولینا که تا امروز از سه عنوان قهرمانی‌اش در مسابقات حرفه‌ای WTA دفاع کرده است، در ادامۀ صحبت‌هایش می‌گوید:

این موارد و دفاع از عنوان قهرمانی، چیزی نیست که مرا تحت فشار قرار دهد و یا بار روانی خاصی به روی من ایجاد کند. البته در هر تورنمنتی و به روی هر ورزشکاری مسلماً فشارهایی وجود دارد. اینکه بخواهید مسابقه‌تان را با پیروزی پشت سر بگذارید و شکست نخورید، خود به خود استرس و فشار را حس خواهید کرد. همیشه سعی کرده‌ام تا جای ممکن این مسائل تاثیری روی بازی‌ام نگذارد و من در هر صورت کار خودم را انجام می‌دهم. من اینجا هستم تا خوب بازی کنم و بدست آوردن این بردها، چنین ذهنیتی را نیز می‌طلبد.

در ست نخست، اسویتولینا خیلی زود پیش افتاد و توانست نتیجه را ۳-۰ به سود خود رقم زده و ۱۴ از ۱۸ امتیاز اول را کسب نماید. هر چند هالپ برگشت خوبی به بازی داشت و توانست در گیم‌شماری، نتیجه را برابر ۳-۳ کند. اسویتولینا دو بار و در گیم‌های اول و هفتم، گیم سرو سیمونا هالپ را بریک کرد و بدین ترتیب او توانست اولین ست بازی را با نتیجۀ ۷-۵ به پایان برساند. در ست دوم هم باز این اسویتولینا بود که دو بار گیم سرو سیمونا هالپ را بریک کرد تا در یک بازی نزدیک، تنیسور اوکراینی با نتیجۀ ۶-۴ به پیروزی برسد. در آیتم سرویس‌ها نیز عملکرد الینا اسویتولینا بهتر از سیمونا هالپ بود. قهرمان مسابقات فینال‌های WTA در سال ۲۰۱۸، چهار سرویس‌اش را مستقیماً تبدیل به امتیاز نمود و در ۷۶% از سرویس‌های نخستش نیز به پیروزی رسید که تنیسور اهل رومانی تنها موفق به زدن یک ضربۀ ایس و موفقیت در ۵۷% از سرویس‌های اولش شد. الینا اسویتولینا در آخرین بازی مرحلۀ گروهی‌اش به مصاف بیانکا آندرسکو، قهرمان مسابقات یو اس اوپن خواهد رفت. آندرسکویی که به دلیل مصدومیت نتوانست بازی خود برابر پلیسکووا را به پایان برساند و حضورش در ادامۀ این رقابت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

الینا اسویتولینا

با این مقدمۀ کوتاه از شرح وضعیت بیانکا آندرسکو، به دومین دیدار روز چهارم مسابقات WTA Finals در شهر شنزن کشور چین می‌پردازیم. آندرسکو در مسابقه برابر کارولینا پلیسکووا و پس از ۴۶ دقیقه بازی به دلیل مصدومیت از ناحیۀ زانو نتوانست دیدارش را ادامه دهد و بدین ترتیب، پلیسکووا نخستین برد خود در مسابقات شنزن را به دست آورد. ست نخست بازی در حالی با نتیجه ۶-۳ به سود تنیسور سرشناس جمهوری چک به پایان رسید که آندرسکو با دردی که در زانویش احساس می‌کرد، ترجیح داد تا دیگر مسابقه را دنبال نکند. او قبل از تصمیم‌گیری برای حضور در بازی روز جمعۀ خود مقابل الینا اسویتولینا، منتظر نتیجۀ آزمایش MRI خود می‌ماند تا از میزان مصدومیت‌اش باخبر شود. اگر آندرسکو نتواند مسابقات خود را در شنزن ادامه دهد، وی پس از نائومی اوساکا به دومین تنیسوری بدل می‌گردد که به این دلیل از ادامۀ این بازی‌ها انصراف داده است. قهرمان کانادایی مسابقات گرند اسلم یو اس اوپن در سال ۲۰۱۹ دراین‌باره می‌گوید:

من به طرز عجیبی دوباره به بازی برگشتم و پس از چند دقیقه صدای نگران کننده‌ای از زانویم شنیدم. اینکه دوباره بازی کردم، فشار زیادی به زانویم وارد نمود و درد زیادی را حس کردم که برایم آزار دهنده بود. به سختی می‌توانستم زانویم را خم کنم، اما تا جایی که توانستم سعی کردم با جنگندگی به مسابقه‌ام ادامه دهم.

وی در ادامه می‌افزاید:

مواردی پیش می‌آید که یک ورزشکار، دیگر نباید به مسابقه‌اش ادامه دهد و باید به حرف بدن‌اش و دردی که حس می‌کند، گوش دهد. اما من ادامه مسابقه را انتخاب کردم و این چیزی است که اتفاق افتاد. اتفاقی که روی داد، ناامیدکننده است. چون این تورنمنت، آخرین رویداد تنیس امسال بود و من می‌توانستم در آن حضور یابم. شما در حال بازی در یکی از بزرگترین تورنمنت‌های سال هستید و اینکه چنین وضعیتی برایتان پیش بیاید، تحملش آسان نخواهد بود.

این اولین مصدومیت آندرسکو در این مسابقات نبود و او در نخستین بازی‌اش در این تورنمنت با درد کمر مقابل سیمونا هالپ از رومانی بازی کرد. دیداری که در نهایت با شکست آندرسکو همراه بود. تنیسور ۱۹ سالۀ کانادایی در پایان می‌گوید:

چنین آسیب دیدگی را تاکنون نداشتم و اگر قبلاً نیز از ناحیه پا مصدوم می‌شدم با اسپری درد ناشی از آن را تسکین می‌دادم. راستش در طول بازی و وقتی درد زانویم به سراغم آمد، نمی‌دانستم که باید چه کاری انجام دهم. من قبلاً نیز با درد و مصدومیت جنگیده‌ام ولی این یکی فرق داشت و خیلی حاد به نظر می‌رسد. این آخرین تورنمنت سال است و من با خودم گفتم که هر طور شده و تا جایی که رمق دارم به مسابقه‌ام ادامه دهم. شاید می‌توانستم کمتر به پایم فشار وارد آورم و یا از ادامۀ بازی منصرف شوم. افراد تیمم به من گفتند، نه و ادامه نده. دوست نداشتم پس از پایان بازی احساس پشیمانی به من دست دهد و به همین خاطر خواستم نهایت سعی و تلاشم را به کار بندم. برخی مصدومیت‌ها اجتناب ناپذیر هستند و این وظیفۀ هر ورزشکار حرفه‌ای است که تا جای ممکن بتواند از بروز چنین مصدومیت‌ها و دردهایی پیشگیری نماید. من عاشق تنیس هستم و می‌خواهم به جنگیدنم در این رشته ادامه دهم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار