18/04/2024

صعود نواک جوکوویچ و رافائل نادال به دور یک هشتم پایانی مسابقات مسترز پاریس

  • توسط مینا
  • 31/10/2019
  • 0

سومین روز از مسابقات تنیس مسترز رولکس پاریس با پیروزی و صعود نواک جوکوویچ و رافائل نادال، شانس‌های اول و دوم قهرمانی این رقابت‌ها پیگیری شد.

پیروزی نواک جوکوویچ و رافائل نادال

در روز چهارشنبه، نواک جوکوویچ از صربستان و مرد شمارۀ یک تنیس جهان، در یک بازی سخت موفق شد برابر کوقنیتن مونته از فرانسه به پیروزی برسد. جوکوویچ در دیداری که یک ساعت و ۴۷ دقیقه به طول انجامید، توانست در دو ست پیاپی و با نتایج ۷-۶ (۷-۲) و ۶-۴ مقابل مونته به برتری برسد و راهی دور سوم مسابقات ۱۰۰۰ امتیازی پاریس شود. تنیسور ۳۲ ساله صرب برای زنده نگه داشتن امیدهایش به اینکه سال ۲۰۱۹ میلادی را با رتبه اول دنیا به پایان برساند، تمام سعی و تلاشش را برای موفقیت در این رقابت‌ها به کار بسته است. نواک جوکوویچ پس از پایان دیدارش برابر کوقنیتن مونته گفت:

در چند روز گذشته به طور ۱۰۰% از آمادگی لازم برخوردار نبوده‌ام و خب این شرایطی است که فعلاً من در آن قرار دارم. این اولین باری نیست که من بازی همیشگی خودم را انجام نمی‌دهم و مرتکب خطاهای بی‌مورد زیادی می‌شوم. اما این اولین باری است که مقابل یکی از تنیسورهای جوانی قرار می‌گیرم که تابدین‌حد سریع و خوب بازی می‌کند. او توپ‌های زیادی را برگشت داد و بسیار پخته‌تر از سن و سالش بازی کرد. من برای روحیۀ مبارزطلبانۀ او احترام زیادی قائلم. در پایان، مسابقۀ خوب و محکمی را شاهد بودیم و من سرانجام راهی برای پیروزی در دیدار امروزم پیدا کردم. مهم است که زمان‌هایی وجود دارد که به شما این احساس دست نمی‌دهد که بهتر بوده‌اید.

ست نخست، عرصه از هر لحاظ بر مرد شمارۀ یک دنیا تنگ شده بود و جوکوویچ به سختی و در تای بریک توانست از سد مونتۀ جوان و بیست ساله بگذرد. در این ست هر دو تنیسور موفق شدند یکبار گیم سرو حریفشان را بریک نمایند و از ابتدا تا پایان گیم ششم هر دو پابه‌پای هم پیش رفتند. اما در امتیازات تای بریک این جوکر بود که با تکیه بر تجربه‌اش و همچنین سرویس‌های خوبی که زد توانست رقیب جوان‌اش از نفس بیاندازد و نتیجه را به سود خود به پایان برساند. در ست دوم، اما تنیسور صربستانی با دو بار بریک کردن سروگیم مونته توانست در گیم‌شماری از او پیش بیفتد و در پایان با حساب ۶-۴ برنده این ست و درمجموع کل این مسابقه شود. کوقنیتن مونته نیز در پایان این دیدار گفت:

از نتیجۀ بدست آمده ناامید شدم. از حمایت تماشاگران و دیدار خوبی که با نواک جوکوویچ انجام دادم، لذت بردم. چند فرصت داشتم که می‌توانستم نتیجه را به سود خودم رقم بزنم، اما نشد. امیدوارم در فرصت بعدی این نتیجه را جبران کنم.

حریف نواک جوکوویچ در دور سوم مسابقات پاریس، کایل ادموند از بریتانیاست. ادموند در مسابقه‌ای که ۶۸ دقیقه به طول انجامید، موفق شد از سد شانس چهاردهم قهرمانی این رقابت‌ها، دیگو شوارتزمن آرژانتینی بگذرد تا حریف جوکوویچ در مرحلۀ یک هشتم پایانی شود. ادموند ۲۴ ساله توانست در دو ست پیاپی و با امتیازات ۷-۵ و ۶-۳ برابر دیگو شوارتزمن به برتری برسد. شوارتزمن، هفتۀ گذشته و در رقابت‌های اوپن وین موفق شده بود به دیدار نهایی این مسابقات برسد و با شکست مقابل دومینیک تیم به مقام دوم این تورنمنت اروپایی بسنده کند. در تقابل‌های رودروی جوکوویچ و ادموند برتری با تنیسور صربستانی بوده و جوکر توانسته به آمار ۴ پیروزی و ۱ شکست برسد. تنها پیروزی این تنیسور بریتانیایی برابر جوکوویچ به مسابقات اوپن مادرید در سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد.

نواک جوکوویچ

اما در دیگر دیدار مهم برگزار شده از مرحلۀ یک شانزدهم پایانی مسابقات مسترز رولکس پاریس، رافائل نادال با پیروزی برابر آدرین مانارینو از فرانسه توانست جواز حضور در دور بعد این تورنمنت ۱۰۰۰ امتیازی را به دست آورد. در مسابقه‌ای که یک ساعت و ۵۰ دقیقه به درازا کشید، رافائل نادال از اسپانیا و مرد شمارۀ دو تنیس دنیا موفق شد در دو ست متوالی و با امتیازات ۷-۵ و ۶-۴ مقابل مانارینو به پیروزی برسد تا به مرحلۀ یک هشتم پایانی این مسابقات صعود نماید. نبرد بین رافا نادال و نواک جوکوویچ برای کسب ردۀ نخست رده‌بندی ATP از این مرحله شروع شده و این دو تنیسور سرشناس به‌هیچ وجه نمی‌خواهند دست خالی مسابقات پاریس را ترک نمایند. نادال در نخستین بازی خود از تاریخ ۲۱ سپتامبر توانست مانارینویِ فرانسوی را شکست دهد.

با این پیروزی و همچنین برد جوکوویچ مقابل کوقنیتن مونتۀ فرانسوی، اختلاف ۱۲۸۰ امتیازی مابین این دو فوق‌ستارۀ جهان تنیس در جدول انتخابی مسابقات لندن، همچنان بدون تغییر باقی مانده است. جوکوویچ سخت بدنبال آن است که سال را با جایگاه اول دنیا به پایان برساند تا به رکورد شش سال صدرنشینی در پایان سال برسد. در آن‌سو نیز نادال به دنبال همین افتخار است و اگر به آن دست یابد، برای پنجمین بار است که می‌تواند سال را با ردۀ نخست رنکینگ مردان تمام کند و در کنار بزرگانی چون نواک جوکوویچ، راجر فدرر و جیمی کانرز قرار می‌گیرد. مسابقات پاریس از یک نظر دیگر هم برای رافا نادال دارای اهمیت بالایی است. تنیسور اسپانیایی تاکنون نتوانسته در مسترز پاریس به قهرمانی برسد و می‌خواهد تاج‌گذاری در شهر پاریس را نیز به ویترین افتخارات خود اضافه نماید.

نادال برای اولین بار است که از سال ۲۰۱۷ تا به الان در بِرسی (محل برگزاری مسابقات مسترز پاریس) بازی می‌کند و مصمم به طلسم‌شکنی در این بازی‌هاست. مانارینو با وجود اینکه در جدال با نادال توانست ۱۳ ضربۀ ایس بزند و در ۷۲% از سرویس‌های نخستش نیز به برتری برسد اما اسیر تیزهوشی، تکنیک و تجربۀ بالاتر چپ دست افسانه‌ای دنیای تنیس شد و جلوی چشمان هموطنانش از گردانۀ این رقابت‌ها کنار رفت. نادال در دیدار بعد خود باید به مصاف استن واورینکا برود. تنیسور کهنه‌کار سوئیسی در دور دوم مسابقات پاریس موفق شد در دو ست پیاپی که هردوی آن‌ها نیز به تای بریک کشیده شد از سد مارین چیلیچ کروات بگذرد. واورینکا توانست با حساب ۲-۰ و با نتایج ۷-۶ (۷-۳) و ۷-۶ (۷-۵) مارین چیلیچ را شکست دهد تا برای صعود به مرحلۀ یک چهارم نهایی رودروی قهرمان مسابقات یو اس اوپن، رافائل نادال قرار گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار