27/04/2024

اندی ماری قهرمان مسابقات ۲۵۰ امتیازی اوپن اروپا شد

  • توسط سروش
  • 21/10/2019
  • 0

اندی ماری بریتانیایی پس از دو سال بار دیگر فاتح یک تورنمنت حرفه‌ای تنیس مردان شد.

قهرمانی اندی ماری

هنگامی که در دیدار پایانی مسابقات آنتورپ بلژیک ست نخست با پیروزی استن واورینکا به پایان رسید، بسیاری به دیدۀ تردید به قهرمانی چهل و ششم اندی ماری در تورهای ATP می‌نگریستند. اما تلاش مثال‌زدنی این تنیسور ۳۲ ساله و بازی خوب او در دو ست بعد سبب شد تا ماری پس از گذشت دو سال، بار دیگر به یک قهرمانی دیگر دست یابد. در مسابقۀ پایانی اوپن ۲۵۰ امتیازی اروپا، اندی ماری تنیسور اسکاتلندی‌الاصل موفق شد با نتیجۀ ۲-۱ برابر استن واورینکا به پیروزی برسد و فاتح این تورنمنت اروپایی شود.

ماری در دیداری مهیج و تماشایی که دو ساعت و ۲۷ دقیقه نیز به طول انجامید، توانست با امتیازات ۳-۶، ۶-۴ و ۶-۴ مقابل مرد شمارۀ دو تنیس سوئیس به برتری برسد و فاتح مسابقات اوپن اروپا در شهر آنتورپ بلژیک شود. اندی ماری پس از قهرمانی در رقابت‌های آنتورپ در نشست خبری پس از بازی حاضر شد و گفت:

این قهرمانی برایم معانی زیادی دارد. چند سال گذشته برایم بسیار سخت گذشت. من و استن در چند سال گذشته دچار مصدومیت‌های زیادی شده‌ایم. این یک مسابقۀ عالی بود. راستش را بخواهید اصلاً انتظار قهرمانی در این تورنمنت را نداشتم و بنابراین از اتفاق رخ داده بسیار خوشحالم.

این اولین قهرمانی اندی ماری از سال ۲۰۱۷ و مسابقات دوبی امارات به حساب می‌آید. در آن زمان اندی در جایگاه شمارۀ یک جهان قرار داشت و در سال قبل‌تر از آن توانسته بود به مقام قهرمانی المپیک ریویِ برزیل و گرند اسلم ویمبلدون دست یابد. تنیسور بریتانیایی پس از عمل جراحی سنگینی که از ناحیۀ لگن داشت، در تورنمنت مسترز سینسیناتی مجدداً به رقابت‌های انفرادی بازگشت که در آن مسابقات و در همان دیدار اول مقابل ریچارد گاسکۀ فرانسوی تن به شکست داد. ماری در شش تورنمنتی که تاکنون در بخش انفرادی به میدان رفته بود، هرگز موفق نشده بود از مرحلۀ یک چهارم پایانی بالاتر بیاید.

اما او در مسابقات اوپن اروپا به طلسم ناکامی‌های خود در دو سال گذشته پایان داد و با جایگاه ۲۴۳ جهان توانست به مقام قهرمانی این تورنمنت در شهر آنتورپ بلژیک دست یابد. این پایین‌ترین ردۀ قهرمانی یک تنیسور در مسابقات تور حرفه‌ای ATP پس از پابلو آندوخار اسپانیایی بود که توانسته بود در جایگاه ۳۵۵ دنیا به مقام قهرمانی رقابت‌های مراکش برسد. استن واورینکا نیز در تلاش بود تا پس از آگوست سال ۲۰۱۷ و دو عمل جراحی سختی که برروی زانویش داشت، بتواند به یک قهرمانی دست یابد. اما در پایان این اندی ماری بود که در این جدال نزدیک و تماشایی توانست به عنوان نخست دست یابد و در تقابل‌های رودرو با واورینکا به ۱۲ پیروزی و ۸ شکست برسد.

اندی ماری

اندی ماری در ادامۀ صحبت‌هایش اظهار داشت:

استن بازیکن فوق‌العاده‌ای است. او در بسیاری از تورنمنت‌ها به قهرمانی رسیده و در مسابقات بزرگ همیشه خوب بازی می‌کند. ما از یکدیگر شناخت و درک متقابل خوبی داریم. در گذشته دیدارهای سنگین و سختی را برابر هم انجام داده‌ایم و خوشحالم که توانستم به آنچه که در این مسابقه می‌خواستم، دست یابم.

دو بازیکن در دیدار فینال اوپن اروپا آمار تقریباً نزدیکی را ارائه دادند. اندی ماری فرد پیروز این مسابقه توانست در ۷۲% از سرویس‌های نخستش به پیروزی برسد و ۹ سرویس خود را هم مستقیماً تبدیل به امتیاز نماید. این آمار برای استن به ۱۲ ضربۀ ایس و موفقیت در ۶۸% از سرویس‌های نخست می‌رسید. ماری درمورد توانایی‌های حریفش نیز می‌گوید:

استن همیشه غیرقابل پیش‌بینی بازی می‌کند. او تنیس شگفت‌آوری را به نمایش می‌گذارد و معمولاً در بازی‌های سخت پیروز از میدان مسابقه خارج می‌شود. در هر سه ست، بازی نزدیکی را شاهد بودیم و من در یک بازی نزدیک و سخت توانستم به پیروزی برسم.

ماری که با این قهرمانی به ۲۵۰ امتیاز و ۱۰۹,۵۹۰ یورو جایزۀ نخست این مسابقات رسیده است، گفت:

این یکی از بزرگترین بردهایی بود که من در طول زندگی حرفه‌ایم کسب کردم و به همه چیز رسیدم. من به این هفته و قهرمانی‌ام بسیار افتخار می‌کنم و از وقتم در اینجا لذت بردم.

استن واورینکا نیز به عنوان نفر دوم به ۱۵۰ امتیاز و جایزۀ ۵۹,۲۵۵ یورویی این رقابت‌ها رسید. در آخر بد نیست بدانید که این دومین تقابل اندی ماری و استن واورینکا در فینال‌ها بر سر تصاحب یک جام بوده است. ماری در سال ۲۰۰۸ و مسابقات دوحۀ قطر با شکست استن توانست به مقام قهرمانی این تورنمنت آسیایی برسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار