26/04/2024

آخرین تغییرات رنکینگ تنیس؛ از بازگشت اندی ماری تا صعود بنچیچ به ردۀ هشتم

  • توسط مینا
  • 21/10/2019
  • 0

روز دوشنبه برابر با ۲۹ مهرماه (۲۱ اکتبر) جدیدترین رده‌بندی تنیس مردان و زنان از سوی دو سازمان ATP و WTA مشخص شد که شاهد جابه‌جایی‌های جالبی در این رنکینگ اعلام شده بودیم. اندی ماری بالاخره توانست به روزهای خوب خود بازگردد.

صعود اندی ماری در رنکینگ تنیس مردان

در بخش مردان و هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، شاهد برگزاری سه تورنمنت ۲۵۰ امتیازی اوپن اروپا (آنتورپ بلژیک)، اوپن مسکو (کرملین کاپ) و اوپن استکهلم سوئد بودیم که تغییراتی در بین ۲۰ بازیکن برتر رده‌بندی مردان اتفاق افتاد. البته این رنکینگ جدید نیز در هفته‌های آتی و با برگزاری تورنمنت‌هایی همچون وین اتریش، بازل سوئیس و به خصوص مسترز پاریس دست‌خوش تغییراتی خواهد شد. در ردۀ نخست تنیس مردان، نواک جوکوویچ صرب همچنان در جایگاه نخست قرار گرفته است. این ۲۷۵امین هفته‌ای است که شاهد سلطنت جوکوویچ در ردۀ اول تنیس مردان هستیم و او هر چه بیشتر به رکورد پیت سمپراس سرشناس در این زمینه نزدیک‌تر می‌گردد. جوکوویچ پس از راجر فدرر با ۳۱۰ و پیت سمپراس با ۲۸۶ هفته صدرنشینی در رده سوم از این حیث قرار دارد، اما جوکر برای رسیدن به رکورد تنیسور سرشناس آمریکایی، چالشی سخت به‌نام رافائل نادال را در پیش‌رو دارد.

نادال با امتیازات و صدرنشینی خوبی که در مسابقات انتخابی Nitto ATP Finals برخوردار است، در صورت قهرمانی در این رقابت‌ها که از دهم تا هفدهم نوامبر در شهر لندن برگزار می‌گردد، می‌تواند در ردۀ نخست رنکینگ مردان تکیه زند. نادال فعلا با ۹۲۲۵ امتیاز و فاصلۀ ۳۲۰ امتیازی با نواک جوکوویچ در مکان دوم رده‌بندی ATP قرار گرفته است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که هم نادال و هم جوکوویچ در مسابقات پاریس که آخرین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی سال است، شرکت نخواهند داشت تا خود را برای رقابت‌های معتبر لندن آماده نمایند. مثل هفته‌های اخیر، راجر فدرر را همچنان در جایگاه سوم رنکینگ مردان می‌بینیم. استاد سوئیسی با ۶۹۵۰ امتیاز در رده سوم قرار دارد و این هفته مترصد دهمین قهرمانی خود در تورنمنت ۵۰۰ امتیازی زادگاهش، بازل سوئیس می‌باشد. در صورت قهرمانی در این رقابت‌ها، فدرر می‌تواند جایگاه سوم خود را تثبیت کرده و چشم‌انتظار مسابقات آخر فصل لندن باشد. دنیل مدودف روس، این هفته رقابتی را در سطح تور برگزار نکرد اما با قهرمانی که در مسترز شانگهای به دست آورد با ۵۹۲۰ امتیاز در رده چهارم قرار گرفته است.

دومینیک تیم اتریشی با ۸۳۵ امتیاز اختلاف در تعقیب این تنیسور اهل مسکوی روسیه بوده و او نیز یکی از بازیکنانی است که امید زیادی دارد که بتواند یکی از هشت تنیسور پایانی و نخبۀ شرکت کننده در رقابت‌های Nitto ATP Finals باشد. تیم نیز همچون فدرر این هفته در یک تورنمنت ۵۰۰ امتیازی حاضر خواهد بود و امیدوار است با قهرمانی در مسابقات وین اتریش، بتواند به شمار امتیازاتش در رنکینگ ATP اضافه نماید. زورف نیز که در رده ششم قرار دارد، این هفته مسابقات خود را در تورنمنت ۵۰۰ امتیازی بازل سوئیس از سر می‌گیرد و می‌خواهد با قهرمانی و یا رسیدن به رده‌های بالای این رقابت‌ها جایگاه خود را مکان ششم تثبیت کند. این تنیسور جوان آلمانی نیز یکی از بازیکنانی است که در مسابقات انتهای فصل لندن حاضر است. در رده‌های هفتم تا دهم نیز تغییراتی را شاهد نبودیم و استفانوس تسیتسیپاس یونانی، کی نیشیکوری ژاپنی، کارن خاچانوف روسی و روبرتو باوتیستا آگوت اسپانیایی در جایگاه‌های هفتم تا دهم قرار گرفته‌اند. اما بهترین و بیشترین رشد در رده‌بندی مردان را شاید باید به اندی ماری بریتانیایی اختصاص دهیم. مرد سابق شمارۀ یک دنیای تنیس که تا هفتۀ گذشته در مکان ۲۴۳ جهان قرار داشت، با برتری در بازی فینال مسابقات اوپن اروپا برابر استن واورینکای سوئیسی توانست با ۱۱۶ پله صعود خود را به مکان ۱۲۷ رده‌بندی جهانی مردان برساند. به نوعی این قهرمانی را می‌توان به منزلۀ بازگشت دوبارۀ اندی ماری بدانیم.

اندی ماری

در ادامه این مطلب به تغییرات رخ داده در رده‌بندی زنان خواهیم پرداخت. بلیندا بنچیچ سوئیسی یکی از تنیسورهای زنی بود که توانست در جدیدترین رنکینگ WTA صعود خوبی داشته باشد و خود را به ردۀ هفتم برساند. بنچیچ با قهرمانی در رقابت‌های کرملین کاپ در مسکو برابر آناستازیا پاولیوچنکووا موفق شد جواز حضور در رقابت‌های معتبر شیسیدویِ شنزن چین را هم به دست آورد تا بدین ترتیب جمع هشت تنیسور پایانی این مسابقات نیز تکمیل گردد. بنچیچ در هفتۀ گذشته در مکان دهم قرار داشت و با این قهرمانی توانست با سه پله صعود در رده هفتم قرار گیرد. اختلاف بنچیچ البته با نفراتی همچون الینا اسویتولینا از اوکراین، سرنا ویلیامز از ایالات متحده و کیکی برتنز از هلند که به ترتیب در رده‌های هشتم تا دهم قرار دارند زیاد نبوده و این سه تنیسور می‌توانند با قهرمانی در تورنمنت‌هایی که در این هفته برگزار می‌شود خود را به جایگاه هفتم بنچیچ برسانند. یلنا اوستاپنکویِ لتونیایی نیز با قهرمانی که در هفتۀ گذشته در مسابقات اوپن لوکزامبورگ به دست آورد توانست خود را تا ردۀ ۴۴ جهان بالا بکشد. این تنیسور ۲۲ ساله در بازی پایانی برابر جولیا گورجس قرار گرفت و با حساب ۲-۰ موفق به شکست این تنیسور آلمانی شد.

در رده‌های بالایی تنیس زنان تنها شاهد سقوط الینا اسویتولینا بودیم که از جایگاه سوم به رده هشتم سقوط کرد و نائومی اوساکا از ژاپن توانست با یک پله صعود، جای او را در رتبه سوم بگیرد. بدین ترتیب اشلی بارتی از استرالیا، کارولینا پلیسکووا از جمهوری چک، نائومی اوساکا از ژاپن، بیانکا آندرسکو از کانادا و سیمونا هالپ از رومانی پنج تنیسور برتر رنکینگ جهانی زنان هستند. کارولینا موچووا از جمهوری چک که توانست با برتری برابر تنیسورهایی چون دونا وکیچ از کرواسی و اکاترینا الکساندرووا از روسیه به نیمه نهایی مسابقات کرملین کاپ برسد رشد خوبی در رنکینگ زنان داشت و با ۹ پله صعود توانست از رتبۀ ۳۵ به جایگاه ۲۶ برسد. آناستازیا پاولیوچنکووا هم با نایب قهرمانی که در اوپن مسکو به دست آورد با ۱۰ پله صعود موفق شد از ردۀ ۴۰ به رتبۀ ۳۰ دنیا برسد. الینا ریباکینا نیز به لطف حضور در مرحلۀ نیمه نهایی مسابقات اوپن لوکزامبورگ و امتیازاتی که به دست آورد، توانست جهشی ۶ پله‌ای را در رده‌بندی زنان ببیند و از رتبۀ ۴۳ خود را به جایگاه ۳۷ برساند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار