19/04/2024

اهمیت طراحی ذهنی برنامه بازی در تنیس

  • توسط مریم
  • 03/10/2019
  • 0
اهمیت طراحی برنامه بازی در تنیس

داشتن نقشه ای برای بازی قبل از شروع مسابقه موضوع مهمی است که تمام بازیکنان تنیس باید به آن توجه کند. آگاهی به نقات قوت ضعف خود و چگونگی استفاده از آنها برای پررنگ کردن نقاط ضعف حریف، کلید برتری ذهنی بازیکن نسبت به حریفش می باشد.

برنامه بازی چیست

به استراتژی ذهنی که قبل از شروع مسابقه ریخته می‌شود برنامه مسابقه یا بازی میگویند. در چنین برنامه ای بازیکنان اطلاعاتی را که از مسابقات قبلی با همان حریف یا از طریق دوستان و یا هر راه دیگری درباره او به دست آورده اند، برای رسیدن به پیروزی استفاده می کنند. گاهی ممکن است برای اولین بار با حریفتان رو به رو شده باشید و بنابراین هیچ تجربه قبلی از رویارویی با او نخواهید داشت در چنین مواقعی می توانید از زمان گرم کردن، برای گرفتن اطلاعاتی در استایل بازی او استفاده کنید.

چرا باید برای مسابقات برنامه ریزی کنیم؟

طرح ریزی برنامه بازی به بازیکنان کمک میکند تا تمرکز خود را روی مسابقه حفظ کنند و برای حرکات و سناریوهایی که پتانسیل انجام آنها را دارند، آماده باشند. از آنجاییکه هیچکس نمیتواند به تمام حرکات و ترفندها تسلط کامل داشته باشد یک برنامه ریزی درست می تواند مشکل را حل نماید.

تمرکز روی مسابقه

داشتن برنامه ذهنی به بازیکن این امکان را میدهد تا در تمام مدت مسابقه تمرکز خود را حفظ نماید. متمرکز ماندن شما در تمام طول یک مسابقه تنیس به هیچ عنوان کار آسانی نیست، به خصوص که مسابقه طولانی تر از حد معمول نیز باشد، بنابراین در دست داشتن ابزاری که بتواند تمرکز شما را روی بازی حفظ کند، مزیت فوق العاده ای به حساب می آید. حتی اگر در مسابقه با فاصله زیادی از حری خود جلو باشید هم نباید تمرکز خود را از دست بدهید، چرا که عدم تمرکز شما کسب امتیاز برای حریف را بسیار ساده خواهد کرد و او را دوباره به میانه بازی می کشاند و کار شما برای بازگشت به اوج سخت می شود. به همین دلیل متمرکز ماندن شما روی حرکات و مسابقه در تمام طول بازی، بدون توجه به امتیازها و نتیجه اهمیت بالایی دارد.

گذراندن لحظات سخت

باید یاد بگیرید که چطور لحظات سخت مسابقه را پشت سر بگذارید. این امر به خصوص برای بازیکنانی که اهداف بالایی در تنیس دارند و میخواهند جزو برترین بازیکنان تنیس به حساب بیایند بسیار مهم است. همانطور که گفته شد، ذهن شما باید روی بازی مترکز باشد نه روی احتمالات پیروزی یا شکست و داشتن برنامه بازی به شما این امکان را می دهد تا راحت تر بتوانید حواس خود را روی استراتژی ها جمع کنید و از فشار عصبی مغز خود هنگام مسابقه بکاهید. بازیکنانی که به نتیجه و امتیازهای کسب شده اهمیت میدهند، بیشتر از سایرین به جنبه های منفی موجود نیز توجه میکنند و کنترل اعصاب و ذهن حین بازی به خصوص در لحظات حیاتی برایشان دشوارتر خواهد بود در حالیکه برنامه ریزی باعث می شود به جای نتیجه، به برنامه ای که برای بازی ریخته شده توجه کنید و هرکدام از استراتژی ها و تکنیک ها را در لحظه موعود به کار ببرید و روی نیازهایی که قبل از مسابقه برای پیروزی تخمین زده اید، متمرکز باشید.

کنترل مسابقه

شناخت درست نقاط قوت و نقاط ضعف حریف و خودتان، به شما اجازه می دهد تا شخص اول کنترل کننده مسابقه باشید. اگر به عنوان مثال، حریف شما یک بازیکن دفاعی است که ترجیحاً در بیس لاین بازی میکند، می توانید از این اطلاعات استفاده کنید، کنترل را در دست بگیرید و به صورت تهاجمی بازی را پیش ببرید. در پاسخ به ضربه حریفتان زودتر پیش قدم شوید و حریف محافظه کار را وادار کنید تا از حاشیه امن خود بیرون بیاید و او را در زمین تنیس به حرکت وادار کنید.

هرچند اغلب خود را در مقابل اشخاصی میبینیم که اطلاعات چندانی درباره آنها نداریم و سبک بازی آنها را نمیشناسیم. این مسئله شرایط را کمی سخت می کند و مجبور میشویم تا برای شناخت هرچه بیشتر حریفمان از زمان گرم کردن قبل از مسابقه استفاده کنیم. به علاوه چند امتیاز اول به شما نشان می دهد که حریفتان قصد دارد چه استایلی از بازی را پیش بگیرد و نقاط ضعف و قوت او را میتواند برایتان آشکار نماید. به عنوان مثال ضربات اصلی ابتدای بازی و نحوه پاسخ گویی آنها می تواند مشخص کننده این موضوع مهم باشد که حریف شما استفاده از ضربات بک هند را ترجیح می دهد یا ضربات فورهند را.

این علائم مواردی ابتدایی هستند که میتوانند روند بازی را برای شما معلوم کنند و اقدامات گفته شده باعث می شود تا هرچه بیشتر بتوانید کنترل بازی را به دست بگیرید. بازیکنان حرفه ای تلاش میکنند تا تمام زوایای مسابقه را تحت کنترل خود داشته باشند و ریزترین جزئیات را نیز برای حریفشان دیکته کنند تا مطمئن شوند حریفشان دقیقاً همان طوری بازی میکند، که آنها میخواهند.

چطور برنامه بازی را فرمولاریزه کنیم؟

کلید طراحی و فرمولاریزه کردن یک برنامه مؤثر، در چند سؤال خلاصه میشود. سوالاتی که باید از خودتان درباره نحوه بازیتان بپرسید و سؤالاتی که باعث می شود با هم بتوانیم اطلاعاتی را که می دانید درباره حریفتان استخراج کنیم. حتی اگر اطلاعات چندانی درباره حریفتان نداشته باشید، هنوز هم میتوانید با برنامه ریزی و تکیه بر نقاط قوت و تکنیک ها و حرکاتی که می تواند منجر به امتیاز گرفتنتان بشود، احتمال پیروزی خود را افزایش دهید.

در ادامه نمونه ای از سوالاتی را که باید درباره نحوه بازی خود و حریفتان به آنها پاسخ دهید را میخوانیم

این سوالات را در باره خود پاسخ دهید:

نقاط ضعف و قوت من چه هستند؟

کدام ضربه ها بیشتر از بقیه باعث می شوند امتیاز کسب کنم؟

کدام ضربه ها را دوست ندارم بازی کنم؟

استایل و سبک مورد علاقه من برای تنیس کدام است؟

اغلب امتیازها را چگونه کسب میکنم؟

سؤالات زیر را درباره بازی حریف پاسخ دهید:

نقاط ضعف و قوت حریفم چیست؟

آیا پیش از این با آنها مسابقه داشته اید؟ اگر جواب مثبت است، دلیل موفقیت یا شکستتان چه بود؟

سبک بازی آنها چیست؟

حریف شما اصولاً از کدام ضربه ها کمتر استفاده می کند؟

آنها چطور امتیاز ازدست می‌دهند؟

با استفاده از این سؤالات میتوانید به راحتی برنامه خود را فرمولاریزه کنید و بهترین نسخه خود را با استفاده از نقاط ضعف حریف به نمایش بگذارید. با استفاده از این روش احساس می کنید قبلاً نیز با حریفتان مسابقه داده اید و زوایای بازی او را بهتر از زمانی که  بدون برنامه بازی وارد زمین می شوید، خواهید شناخت. در چنین موقعیتی، همزمان با شناخت استایل بازی حریف می توانید به راحتی روی بازی خود و نقاط قوت و استراتژی هایتان تمرکز کنید.

هنگام طرح ریزی برنامه مسابقات نکات زیر را در نظر بگیرید

چطور از نقاط قوتم برای قرار دادن حریف در موقعیت  ضعف استفاده کنم؟

چطور احتمال دسترسی حریف به نقاط ضعف خود را کاهش دهم؟

چطور با استفاده از اطلاعاتی که دارم شانس پیروزی خود را افزایش دهم؟

چطور بازی کنم تا بازی و حرکات حریف را خنثی کنم؟

سؤالات بالا چند نمونه از سؤالاتی است که هنگام طرح ریزی برنامه برای مسابقه پیش رو، باید از خودتان بپرسید.

طرح ریزی برنامه مسابقه قبل از شروع بازی ابزار قدرتمندی برای کمک به افزایش کارایی ذهنی شما هنگام بازی است، اما با اینحال در بسیاری مواقع نادیده گرفته می شود. بازیکنان هوشمند، قبل از شروع مسابقه زمانی را برای آنالیز بازی خود و یافتن راه هایی برای به کارگیری نقاط قوت خود در بازی اختصاص می دهند. مانند تمام مهارت های ذهنی، بهتر است هرچه سریعتر استفاده از برنامه ذهنی بازی را نیز آموخته، مزایای انجام این کار را درک کرده و از آن استفاده کنید. هرچه زودتر متوجه چرایی و چگونگی طرح ریزی برنامه بازی شوید انجام آن در آینده برایتان راحت تر خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار