20/04/2024

با رکوردهای برتر تنیس آشنا شوید

  • توسط ملیسا
  • 27/06/2019
  • 0
رکوردهای برتر تنیس

فهرست بزرگترین برندگان تنیس – شامل دارندگان رکورد در بخش انفرادی، دو نفره و گرند اسلم‌ها – به چند دهه قبل باز می‌گردد. تنیسورهای افسانه‌ای چون پیت سمپراس، بیورن بورگ، جیمی کانرز و بیلی جین کینگ با گذشت چند دهه هنوز در برخی حوزه‌ها رکورددار هستند. دیگر عنوان‌های برتر این ورزش در اختیار تنیسورهای حرفه‌ای جدیدتری چون سرنا ویلیامز، راجر فدرر و رافائل نادال است.

رکوردهای برتر تنیس

حال در ادامه به معرفی رکوردهای برتر تنیس در هر یک از شاخه‌های این ورزش پرطرفدار می‌پردازیم:

 

رکوردهای گرند اسلم در قسمت انفرادی

عنوان گرند اسلم انفرادی زمانی به یک تنیسور حرفه‌ای اطلاق می‌شود که وی بتواند در یک سال در تمام چهار تورنومنت اصلی این ورزش یعنی رقابت‌های آزاد آمریکا، استرالیا، فرانسه و ویمبلدون به قهرمانی برسد. هیچ یک از نام‌های پرآوازه‌ای که امروز در حال انجام این ورزش هستند نتوانسته‌اند به این عنوان نائل شوند. سرنا ویلیامز در سال ۲۰۱۷ تا نزدیکی این رکورد رسید اما در جولای همان سال در فینال مسابقات ویمبلدون شکست خورد.  آخرین تنیسوری که توانست در هر چهار رقابت بزرگ تنیس به قهرمانی برسد و عنوان گرند اسلم انفرادی را به خود اختصاص دهد استفی گراف در سال ۱۹۸۸ بود. راد لیور در دهه ۶۰ میلادی توانست دو بار به این مقام نائل آید.

در فهرست زیر نام رکوردداران این شاخه از تنیس را مشاهده می‌کنید:

۱. دن باج: ۱۹۳۸

۲. مائورین کانولی: ۱۹۵۳

۳. راد لیور: ۱۹۶۲ و ۱۹۶۹

۴. مارگارت اسمیت کورت: ۱۹۷۰

۵. استفی گراف: ۱۹۸۸

 

بیشترین عنوان قهرمانی در گرند اسلم‌های انفرادی: مردان

راجر فدرر، مرد آهنین تنیس، تا تابستان ۲۰۱۸ موفق به کسب ۲۰ عنوان گرند اسلم انفرادی شده است. فدرر در جولای ۲۰۱۷ و پیش از فینال ویمبلدون گفت: «من عاشق این تورنومنت هستم. تمام رؤیاهای من به عنوان یک تنیسور در اینجا به واقعیت پیوسته است. امیدوارم بتوانم یک بازی خوب دیگر انجام دهم». و او با هشتمین قهرمانی‌اش در این گرند اسلم به وعده‌اش عمل کرد.

در زیر تعداد قهرمانی تنیسورهای مطرح دنیا در گرنداسلم‌ها را مشاهده می‌کنید:

۱. راجر فدرر: ۲۰ بار

۲. رافائل نادال: ۱۸ بار

۳. نوواک جوکوویج: ۱۵ بار

۴. پیت سمپراس: ۱۴ بار

۵. روی امرسون: ۱۲ بار

 

بیشترین عنوان قهرمانی در گرند اسلم‌های انفرادی: زنان

در سال ۱۹۸۹، یکی از تنیسورهای این فهرست یکی از عناوین گرند اسلمش را به قیمت یکی دیگر به دست آورد: تنیسورهای حرفه‌ای یعنی مارتینا ناوراتیلووا و استفی گراف نمایشی را به اجرا گذاشتند که پایانی حماسی داشت. ناوراتیلووا تا آن روز رکورد بیشترین تعداد عنوان انفرادی را حفظ کرده بود، اما گراف در آن روز با نتایج ۲-۶، ۷-۶ و ۱-۶ او را شکست داد. هر دوی این تنیسورها در جمع پنج قهرمان گرند اسلم‌های انفرادی قرار دارند.

در زیر تعداد قهرمانی تنیسورهای زن مطرح دنیا در گرند اسلم‌ها را مشاهده می‌کنید:

۱. مارگارت اسمیت کورت: ۲۴ بار

۲. سرنا ویلیامز: ۲۳ بار

۳. استفی گراف: ۲۲ بار

۴. هلن ویلز موودی: ۱۹ بار

۵. کریس اورت و مارتینا ناوراتیلووا: ۱۸ بار

 

بیشترین قهرمانی انفرادی در طول دوران حرفه‌ای: مردان

با درخشش این روزهای افسانه‌های تنیس جهان، شاید فراموش‌کردن مشهورترین چهره دنیای تنیس که بیش از همه در این ورزش در اوج قرار داشته کار آسانی باشد: جیمی کانرز کسی است که تا به امروز رکورد بیشترین برد در رقابت‌های انفرادی را از آن خود داشته و فاصله اندکی با نفر دوم یعنی راجر فدرر دارد. بلیچر ریپورت کانرز را در رده هفتم بهترین تنیسورهای تاریخ تنیس قرار داده و تعداد بردهای وی در بخش انفرادی را مورد توجه قرار می‌دهد.

۱.     جیمی کانرز: ۱۰۹ برد

۲.     راجر فدرر: ۱۰۲ برد

۳.     ایوان لندی: ۹۴ برد

۴.     رافائل نادال: ۸۲ برد

۵.     جان مک‌انرو: ۷۷ برد

 

بیشترین پیروزی انفرادی در طول دوران حرفه‌ای: زنان

اگر در دنیای تنیس چهره‌ای وجود داشته باشد – چه زنان چه مردان – که در قله افتخارات این ورزش از نظر تعداد برد ایستاده باشد، آن فرد کسی نیست جز مارتینا ناوراتیلووا. وی در طول دروان حرفه‌ایش موفق به پیروزی در ۱۶۷ رقابت انفرادی شد که ۵۸ مسابقه با جیمی کانرز اختلاف دارد. رقابت وی با کریس اورت، که ۱۰ مسابقه از وی کم دارد، یکی از لحظات به یاد ماندنی تاریخ تنیس است.

۱.     مارتینا ناوراتیلووا: ۱۶۷ برد

۲.     کریس اورت: ۱۵۷ برد

۳.     استفی گراف: ۱۰۷ برد

۴.     مارگارت اسمیت کورت: ۹۲ برد

۵.     سرنا ویلیامز: ۷۲ برد

 

بیشترین پیروزی انفرادی و دو نفره در طول دوران حرفه‌ای: مردان

جان مک‌انرو به خاطر حضور پرخاشگرانه و پرانرژی در زمین تنیس شهرت جهانی دارد. بحث و مجادله وی با داورهای کناری معمولا به داد و فریاد می‌کشید و سوژه خبری آن روزها را به خود اختصاص داده بود. اما جالب است بدانید که مک‌انرو در بخش دو نفره نیز بر دیگران برتری داشت و مسابقاتی که با هم‌بازی‌های دیگرش انجام می‌داد معمولا به درازا می‌کشید. امروزه، مک‌انرو در صدر فهرست بیشترین پیروزی بخش انفرادی و دو نفره قرار دارد.

۱.     جان مک‌انرو: ۱۵۵ برد

۲.     جیمی کانرز: ۱۲۴ برد

۳.     مایک برایان: ۱۱۸ برد

۴.     باب برایان: ۱۱۶ برد

۵.     راد لیور: ۱۱۱ برد

*  بخش دو نفره شامل دو نفره‌های مختلط نمی‌باشد.

 

بیشترین پیروزی انفرادی و دو نفره در طول دوران حرفه‌ای: زنان

اگر مارتینا ناوراتیلووا بر قله بیشترین تعداد برد در بخش انفرادی زنان ایستاده است، وی همین افتخار را نیز در مجموع بخش‌های دو‌ نفره و انفرادی نیز به نام خود ثبت کرده است. رکورد وی یعنی ۳۴۴ برد هیچگاه توسط فرد دیگری در تاریخ تکرار نخواهد شد. کریس اورت با ۱۷۵ برد حتی به گرد پای ناوراتیلووا نرسید و بعید می‌دانیم شخص دیگری نیز بتواند حتی به نزدیکی این عدد برسد. هیچ عجیب نیست که بلیچر ریپورت، ناوراتیلووا را به عنوان بهترین تنیسور تمام اعصار تنیس – هم زنان و هم مردان – معرفی کرده است.

۱.     مارتینا ناوراتیلووا: ۳۴۴ برد

۲.     کریس اورت: ۱۷۵ برد

۳.     بیلی جین کینگ: ۱۶۸ برد

۴.     مارگارت اسمیت کورت: ۱۴۰ برد

۵.     پام شریور: ۱۲۷ برد

*  بخش دو نفره شامل دو نفره‌های مختلط نمی‌باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار