25/04/2024

نکاتی در آماده شدن برای زدن ضربه یا بک سویینگ در تنیس

  • توسط مریم
  • 22/07/2019
  • 0
بک سویینگ در تنیس

برای آنکه بتوانیم ضربه ای خوب از خود به نمایش بگذاریم باید توجه داشته باشیم که آمادگی برای زدن یک ضربه، به اندازه زدن آن ضربه مهم است. بدون این کار بدن شما نمی تواند نیرو، قدرت، انعطاف و کنترل مورد نیاز برای یک ضربه مؤثر را تامین نماید.

انواع بک سویینگ و نکات آن

بک سویینگ در تنیس به دو بخش تقسیم می گردد: حرکات پا و آماده کردن راکت

حرکات پا عموماً در نزدیک شدن به توپ خلاصه می شود. اغلب مربیان از این بخش به عنوان یک حرکت دو بخشی یاد می کنند بخش اول قرار دادن قدم ها در راستای حرکت توپ و بخش دوم شامل نزدیک شدن هرچه سریعتر به مقصد توپ یا محلی است که باید ضربه را بزنید. این کار به عنوان ایجاد زیربنایی مناسب برای زدن به موقع ضربه بک سویینگ لازم و ضروری است.

آماده کردن راکت قبل از برخورد توپ و راکت صورت خواهد گرفت.

شاید چندان درباره این مرحله نشنیده باشید اما این کار کلید زدن یک ضربه موفق است و به عنوان منبع سرعت راکت شما عمل میکند. این مرحله برای زدن ضربه ای سخت و مؤثر به کمک شما می آید. در اینجا می خواهیم نکاتی را بیان کنیم که با رعایت آنها از بیشترین توان راکتتان بهره خواهید برد. برای اینکه ضربه شما در مؤثرترین حالت ممکن باشد، زمان بندی یکی از عناصر اولیه خواهد بود. زمانبندی نامناسب باعث می شود ضربه شما کارایی خود را از دست بدهد.

 پس از انجام مراحل مربوط به حرکات پا، همزمان با همسو شدن با مسیر توپ و رسیدن به آن، باید راکت را به سمت عقب برود. به عبارت دیگر به محض عبور توپ از تور و ورود به زمین شما راکتتان نیز باید به سمت غقب برود.

انواع بک سویینگ در تنیس

پس از آنکه زمانبندی ابتدایی بک سویینگ تنیس را به خوبی فراگرفتید، باید تصمیم بگیرید که از کدام بک سویینگ می خواهید استفاده کنید. اغلب بازیکنان تنیس دانسته یا ندانسته از دو نوع متفاوت استفاده می کنند.

بک سویینگ مستقیم

سادگی روش حرکت راکت به عقب در این روش، نظر بسیاری از بازیکنان را خود جلب کرده است. در این روش راکت باید به موازات زمین و در سطح کمر شما قرار بگیرد و سر راکت قبل از بقیه نقاط به عقب برده شود.

 زمانی که فورهند می زنید، همانطور که دستتان به سمت عقب می رود، آرنج باید به راحتی به بدنتان نزدیک و به نرمی خم شود. (اگر عادت ندارید که آرنجتان به بدن نزدیک باشد و می خواهید این حرکت را اصلاح کنید، تلاش کنید تا توپی را میان بدن و آرنجتان نگاه دارید.)

دست چپ را برای هدایت سر راکت به حالت آماده استفاده کنید و دستی را که ضربه را با آن می زنید به نرمی خم کنید.

این نوع بک سویینگ در تنیس به دلیل سهولت بیشتر در میان مبتدیان استفاده می شود.

بک سویینگ مدور

اغلب بازیکنان حرفه ای به دلیل حرکت پیوسته و ریتمیک از این بک سویینگ استفاده می کنند. در این مدل نیز سر راکت اولین نقطه ایست که باید به عقب هدایت شود مواردی که درباره دست و کمر در مدل قبل گفته شد در این مدل نیز صدق می کند.

 سر راکت تا محدوده چشم بالا می آید، دست از آرنج (و نه کمر) خم می شود، و بدن به پهلو می چرخد. تقریباً در لحظات آخر بک سویینگ، سر راکت با صاف شدن آرنج (و نه کمر) پایین می آید تا به حالت آماده برسد. کمانی که در این چرخش وجود دارد، باید همانند یک بیضی بزرگ باشد.

بک سوییگ تنیس

بک سوییگ تنیس

اشتباهات رایج بک سویینگ در تنیس

دیر یا زود انجام دادن بک سویینگ باعث می شود ضربه شما کارایی لازم را نداشته باشد و یا به طور کلی توپ را از دست بدهید. این اتفاق می تواند به دلایل مختلفی از تلاش برای رسیدن به توپ تا یک عادت بد ساده رخ دهد.

  • فاصله زیاد مابین آرنج و بدن که باعث حرکت بیش از حد کمر خواهد شد.
  • انحراف زیاد کمر که باعث می شود تا راکت به عقب کشیده شود.
  • بک سویینگ در ارتفاع بالایی شکل میگیرد.
  • خمیدگی دست در فروهند بسیار کم و در بک هند بسیار زیاد است.

اگر متوجه وجود برخی از این اشتباهات در حرکات خود شده اید بهتر است از یک مربی حرفه ای مشاوره بگیرید یا در مواردی که امکان پذیر است از ورزش هایی برای تقویت ماهیچه ها و اصلاح حافظه آنها به لحاظ برطرف شدن اشتباه مورد نظر استفاده کنید.

اگر به عنوان مثال اشتباهی که در حرکت خود می بینید در باره زیاد صاف بودن دستتان است، سعی کنید سویینگ صحیح را (بدون زدن توپ و در حالت سایه) مکرراً تمرین کنید تا مورد بر طرف شود. این کار باعث اصلاح حافظه ماهیچه هایتان خواهد شد و در نتیجه آن حرکت اصلاح می گردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار