26/04/2024

تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل

  • توسط آزاده یوسفی
  • 01/10/2019
  • 0
تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل

استفاده از هر نوع تاکتیکی در بازی تنیس، متناسب با شرایط بازی می تواند بسیار کاربردی و حرفه ای باشد. تکنیک های تنیس سینگل کاملا وابسته به بازیکن، حریف مقابل، شرایط مسابقه و زمین بازی هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را در با تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل بیشتر آشنا سازیم.
در ادامه برخی از مهم ترین تاکتیک های تنیس سینگل معرفی شده است که به توضیح مختصری در ارتباط با هر کدام می پردازیم.

تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل عبارت اند از:

کنترل بازی را به دست بگیرید

کنترل بازی را به دست داشتن به معنای تلاش بازیکن برای جلوگیری از یک بازی صرفاً تدافعی می باشد. تاکتیک های تنیس سینگل به شما این امکان را می دهد که یک بازیکن حمله ای باشید. وقتی در شرایط یک بازیکن حمله ای قرار گرفته و بازی می کنید، امکان برخورداری از ضربه های برنده برای شما بیشتر خواهد بود. هرچند که ممکن است در این حالت حریف مقابل، پاسخ شما را داده و توپ را به راحتی برگشت دهد.

بدین منظور برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است از ضربه های کوتاه تر و داخل خط انتهایی زمین استفاده کنید تا حریف را وادار نمایید بیشتر حرکت کرده و در نهایت از این طریق شانس از بین رفتن تعادل وی و دادن امتیاز به شما بیشتر گردد.

نقاط ضعف و قوت حریف خود را بشناسید

نقاط ضعف و قوت حریف خود را بشناسید

یکی از تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل برخورداری از اطلاع کافی در ارتباط با نقاط ضعف و قوت حریفتان می باشد. سعی کنید قبل از شروع مسابقه، نقاط ضعف و قوت وی را شناسایی کنید. این امر می تواند از سه جنبۀ فنی، فیزیکی و روانی، ارزیابی شود.

قبل از شروع مسابقه، لازم است در ارتباط با نقاط ضعف و قدرت خود نیز اطلاعات کافی به دست آورید. دانستن نقاط ضعف و قوت خود و حریف، می تواند در عملکرد کلی بازی بسیار مؤثر باشد. دانستن نقاط ضعف حریف به شما این امکان را می دهد که در طی بازی از ضعف های وی بر علیه او استفاده کرده و در واقع با نقاط ضعف حریفتان بازی را پیش ببرید.

تاکتیک فوق، یکی از مؤثرترین تاکتیک ها در تنیس سینگل، به ویژه برای بازیکنانی است که در ابتدای بازی به دنبال کسب رتبه برتر در مقابل حریف خود هستند.

به طور مثال، اگر دریافتید که یکی از نقاط ضعف حریف شما ضربه بک هند او می باشد، می توانید بازی را روی بک هند او انجام دهید تا وی را وادار سازید از بک هند خود استفاده نماید. به یاد داشته باشید که به همان میزان که دانستن نقاط ضعف حریف مهم است، آگاهی از نقاط قوت وی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال، در صورت اطلاع از قوی بودن فورهند بازیکن حریف سعی کنید تا جایی که امکان دارد از پرتاب توپ به سمت فورهند او خودداری نمایید.

آمادگی روانی و روحی داشته باشید

آمادگی روانی در بازی تنیس یک امر بسیار مهم بوده و فاکتوری مثبت تلقی می شود. یک بازیکن تنیس می بایست از لحاظ روانی باور داشته باشد که برنده بازی خواهد بود. به طور مثال، اگر در مقابل دو بازیکن راجر فدرر و نادال که دو تن از برترین بازیکنان تنیس جهان اند قرار گرفتید، از لحاظ ذهنی و روانی به این فکر کنید که برنده بازی خواهید بود تا بدین طریق شانسی برای برنده شدن پیدا کنید. به یاد داشته باشید چنانچه قبل از شروع بازی به برنده شدن خود ایمان نداشته باشید، قطعا برنده بازی نیز نخواهید بود.

حریف خود را سورپرایز کنید

حریف خود را سورپرایز کنید

در این تاکتیک که یکی دیگر از تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل می باشد لازم است بازیکن به سرعت فکر کرده، تصمیم گرفته و حرکت نماید. وقتی می خواهید حریف خود را سورپرایز کنید، در واقع نیاز است حریف شما عملی متفاوت از آنچه که شما در سر دارید را پیش بینی نماید. یک مثال مرتبط در این باره زمانی است که تصمیم میگیرید یک ضربه آبشار قوی بزنید.

در این حالت موقعیت بدنی خود را طوری تنظیم می کنید که به نظر می رسد قصد زدن آبشار از سمت چپ زمین را دارید، در حالی که در واقعیت قصد دارید از سمت راست زمین ضربه را انجام دهید. در این حالت حریف شما به سمت چپ زمین رفته، و ناگهان از دیدن ضربه آبشار از سمت راست زمین سورپرایز می شود. استفاده از این تاکتیک در بازی تنیس بسیار مهم و مؤثر بوده و باعث ناامیدی حریف در بازی می شود.

در مقابل سرویس دوم حریف مهاجم باشید

استفاده از این تکنیک در شرایطی که حریف شما در زدن ضربه سرویس بسیار قوی است، مؤثر می باشد. شکست بازیکنی که از ضربه سرویس قوی برخوردار است بسیار سخت می باشد. با این حال، در بسیاری از موارد این بازیکنان در سرویس اول خود دچار خطا می شوند. زمانی که حریف شما اولین سرویس خود را از دست داد، شما می بایست در برابر بازگشت سرویس دوم وی مهاجمانه عمل نمایید.
کسب امتیاز در برابر سرویس دوم حریف خود، باعث می شود حریف ایمن تر و با شدت کمتر به بازی ادامه داده و این عمل قطعاً به نفع شما خواهد بود.

برای بردن بازی کنید

برای بردن بازی کنید

بازی کردن به منظور برنده شدن، جز آن دسته از تاکتیک هایی است که جنبه روانی دارد. در هر ورزشی، همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که برای برنده شدن به چه چیزی نیاز است؟

بهترین پاسخ برای سؤال فوق این است که از مهارت هایتان علیه حریف استفاده نمایید نه در برابر خودتان!
اگر در بخشی از بازی یا تکنیکی در طول بازی بسیار خوب و توانمند هستید، این امر به معنای آن نیست که می توانید از آن تکنیک در برابر هر نوع حریفی استفاده کنید. به طور مثال، اگر شما بازیکن نت هستید، ولی در مقابل شما حریفی با ضرباتی دور از دسترس قرار دارد، مهارت و تاکتیک شما در نت نتیجه بخش نخواهد بود.

از طرف دیگر، اگر توانایی خوبی در زدن ضربه های بزرگ دارید و حریف شما نیز شخصی مانند نادال بوده که بسیار قوی در این تکنیک بوده و علاوه بر آن از چابکی خوبی در خط انتهایی زمین برخوردار است، عملا تکنیک و توانایی شما در این حالت خنثی می شود.
لازم است که بدانید در چنین شرایطی نیازی به عوض کردن تاکتیک خود نیست. مهمترین مساأله این است که بتوانید در این مواقع در مقابل حریف خود و تاکتیک های وی مقابله نمایید.

چرخش توپ

یکی از تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل ضربه چرخشی توپ تنیس می باشد. این تاکتیک در بین بازیکنان بسیار حرفه ای تنیس معمول است. اگر حریف بازی از این توانایی برخوردار است، شما همیشه می باید در نقش بازیکن دفاعی عمل کنید. یک روش برای مقابله با این موضوع که حریف را مانع از زدن این گونه ضربات می کند این است که برگشت توپ های شما به صورت برشی ملایم و در محدوده نت زمین باشد.

ضربه مؤثر کوتاه جلو تور

ضربه مؤثر کوتاه جلو تور

ضربه کوتاه جلو تور یکی دیگر از تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل برای گرفتن امتیاز می باشد که در صورتی که به درستی و دقیق انجام شود مؤثر خواهد بود. همچنین در صورتی که در زدن این ضربه بی دقتی و ضعیف عمل کنید، قطعا امتیاز بازی را از دست خواهید داد. اولین نکته قابل توجه موقعیت شما و حریفتان در زمین می باشد. بدین صورت که موقعیت ایده آل شما در زمین باید در اواسط زمین بوده، در حالی که موقعیت حریف باید در حوالی خط انتهای زمین باشد.

زمان دیگر برای زدن این ضربه هنگامی است که حریف شما در قسمت دیگر زمین و گوشه چپ ایستاده باشد و سپس شما توپ را به گوشه راست نت پرتاب کنید. این بدین معنی است که حریف شما راه و زمان زیادی را باید طی کند تا به طرف دیگر زمین برسد و توپ را برگشت دهد. یک نکته بسیار حائز اهمیت در این تاکتیک، این است که چه زمانی از ضربه کوتاه جلو تور استفاده کنید تا بتوانید حریف خود را سورپرایز نمایید.

در واقع حریف نباید از رفتار و حرکات شما متوجه شود که چنین ضربه و تاکتیکی در انتظار اوست. این تاکتیک یک ترفند بسیار خوب و نتیجه بخش است و از آنجا که تاکتیک مؤثری می باشد بسیار اعتیاد آور است به طوری که بازیکن پس از انجام آن و موفقیت در آن تمایل دارد آن را تکرار کند. با این حال فراموش نکنید که به کارگیری پی در پی آن جواب معکوس خواهد داشت.

علیه خودتان بازی نکنید

برخی از بازیکنان در مقابل حریفانی که سعی می کنند آرام و مطمئن بازی کنند صبر خود را از دست می دهند. بازی ایمن و مطمئن در تنیس یکی از تاکتیک هایی است که بازیکنان به ویژه در سطوح باشگاهی با آن روبه رو می شوند. در این حالت بازیکنان همیشه منتظرند تا حریف مقابل آنها به طور ناخوداگاه دچار خطا و اشتباه شود. این بازیکنان عموماً دفاع کننده های خوبی هستند و حمله بلد نیستند، و بنابراین ترجیح می دهند دفاعی بازی کنند.

اگر شما در مقابل چنین بازیکنانی قرار گرفتید، باید بسیار محتاط عمل کرده و صبور باشید، چرا که زمانی که بازیکن بی تاب می شود، تمایل دارد از ضربه هایی استفاده کند که تا به حال روی آن تمرکز و تمرینی نداشته است. و با انجام چنین کاری، احتمال رخ دادن خطا و امتیاز دهی به حریف بالا می رود.

بازی ایمن یا مهاجم گونه؟

بازی ایمن یا مهاجم گونه؟

در هر کدام از تاکتیک های تنیس، شما می توانید به دو حالت مطمئن و مهاجم گونه بازی کنید. بازی ایمن بدین معناست که از ضربه های حمله وار خوددرای می کنید. شما در بازی ایمن مطمئن هستید که توپ حتما توسط حریف برگشت داده خواهد شد مگر آنکه ناخوداگاه خطایی انجام دهد.
بازی تهاجمی نیز بدین معناست که از ضربه های صد درصد برنده و امتیاز دهنده استفاده کنید. ولی سوالی که در این جا مطرح است این است که کدام تاکتیک در بازی تنیس بهتر عمل می کند؟

وقتی شما در حال بازی تنیس می باشید، نمی توانید همیشه و به طور مداوم به صورت ایمن بازی کنید. به این دلیل که حریف تهاجمی شما از همان ضربه ها برای ضربه زدن تهاجمی و امتیاز گرفتن از شما استفاده می کند. حریف شما می تواند به راحتی از انواع ضربه ها به گونه ای استفاده کند که شما را وادار کند در طول زمین بدوید و در نهایت دچار اشتباه و خطا شوید.

همچنین به عنوان یک بازیکن حرفه ای نمی توان همیشه از ضربه ها و بازی تهاجمی استفاده کرد. در این صورت نیز درصد خطای شما افزایش می یابد. بنابراین لازم است در طی بازی از هر دو روش ایمن و تهاجمی استفاده نمایید.

داشتن برنامه برای بازی

برنامه ریزی بازی یک دستورالعمل بازی در پس پنهان هر تاکتیک تنیس می باشد. در هر مسابقه ای که شرکت می کنید، در مقابل حریفی مختلف بازی خواهید کرد. بنابراین قبل از شروع بازی باید خود را ارزیابی کرده و برنامه ریزی کنید که در مقابل ضعف ها یا نقاط قوت حریف خود چگونه بازی کنید.

به طور مثال، اگر حریف شما از قدرت پای خوب و حرکات در خط انتهایی زمین برخوردار است، بهترین روش برای مقاله با او دفاع در خط انتهای زمین است. اگر حریف شما بازیکن تهاجمی در خط انتهای زمین است، در صورتی که از ضربه های کوتاه بر علیه او استفاده کنید احتمال خطای وی را افزایش داده و در بازی پیشی میگیرید. داشتن طرح و نقشه بازی یکی از تاکتیک های مؤثر در بازی تنیس سینگل می باشد، چرا که بدون آن مانند فردی که چشم بسته در حال رانندگی در اتوبان می باشد عمل خواهید نمود.

برنامه ریزی برای بازی بدین معنا نیست که باید ریز به ریز جزییات بازی را طرح ریزی کنید بلکه بدین معناست که یک طرح کلی و نقشه داشته باشید که بتواند سلاحی در برابر حریف شما بوده و در عین حال نقاط قوت شما را در خود گنجانده باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار